Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: kaptajnen efter Sep 09, 2015, 10:25
-
Jeg har idag prøvet at downloade RTB version 7.0612 uden held, som kunne ses i download menuen på RTB.
Den henter softwaren og siger det gik godt, men der sker ikke rigtigt noget.
Jeg kører version 7.0522 og kan ikke se at den nye software er nævnt på
http://nbe-global.com/index.php/rtb-version-7-updates/?lang=da (http://nbe-global.com/index.php/rtb-version-7-updates/?lang=da) eller http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html)
-
Hej,
V7.0612 er foreløbig kun for beta-testere og altså ikke færdigtestet og frigivet.
Hvis du som "ikke beta-tester" kan se v7.0612 i download menuen er det en fejl.
Nyeste officielle software er v7.0522
Hilsen
Michael
Jeg har idag prøvet at downloade RTB version 7.0612 uden held, som kunne ses i download menuen på RTB.
Den henter softwaren og siger det gik godt, men der sker ikke rigtigt noget.
Jeg kører version 7.0522 og kan ikke se at den nye software er nævnt på
http://nbe-global.com/index.php/rtb-version-7-updates/?lang=da (http://nbe-global.com/index.php/rtb-version-7-updates/?lang=da) eller http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html)
-
Tak for svar. Ja det må være en fejl så...
-
Så gider jeg ikke prøve at downloade igen. Det er bare lidt irriterende at den så kommer op som en opdatering og at man så bøvler med at finde ud af hvorfor det ikke virker
-
Så fik jeg lagt 7.0612 på den 25/10 og nu skriver den: "Info: Iltstyring lav kræver brændselsjustering"
Det skal siges at jeg først har set beskeden efter fejer var der næste dag.
Så er det pga. sw opdatering eller fejeren har rodet?
Er det bare en ny afvejning der skal til?
Hvorfor er http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb) ikke opdateret med 7.0612?
En masse spørgsmål...
På forhånd tak.
-
Så fik jeg lagt 7.0612 på den 25/10 og nu skriver den: "Info: Iltstyring lav kræver brændselsjustering"
Det skal siges at jeg først har set beskeden efter fejer var der næste dag.
Så er det pga. sw opdatering eller fejeren har rodet?
Er det bare en ny afvejning der skal til?
Hvorfor er http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb) ikke opdateret med 7.0612?
En masse spørgsmål...
På forhånd tak.
Info. beskeden er fordi iltstyringen er uden for regulerings området.
Ja, det kan være så enkelt som en pilleafvejning der skal til,
men dine blæsertal skal måske også lidt ned for at ramme ønsket ilt%
Det ser ud som om at du har 2 pumper tilsluttet ?
Du skal måske slukke funktionen i vejrkompenseringen Udgang anlægspumpe L5,
da du bruger samme udgang til cirkulations pumpen.
Ellers vil du kunne opleve at pumpen ikke slukker når du når under pumpe stop temperatur.
-
7.0612 er en beta udgave så der for er den ikke på siden.
-
hos mig køre jeg med 7,0612 :-)
og jeg er ikke beta tester
-
Sikken noget rod....
Hvorfor har NBE frigivet software til beta test når den tilsynendeladende
ligger på displayet af folks pillefyr selv man ikke er BETA tester.
Har kunne se dette i forum flere gange side i sommers.
7.0612 ligger også i mit display (RTB V. 7) men tør da ikke downloade den.
Burde da ikke være synlig i folks display hvis, det ikke er meningen, at man ikke
skal opdatere. ROD NBE.
-
Så fik jeg lagt 7.0612 på den 25/10 og nu skriver den: "Info: Iltstyring lav kræver brændselsjustering"
Det skal siges at jeg først har set beskeden efter fejer var der næste dag.
Så er det pga. sw opdatering eller fejeren har rodet?
Er det bare en ny afvejning der skal til?
Hvorfor er http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb) ikke opdateret med 7.0612?
En masse spørgsmål...
På forhånd tak.
Info. beskeden er fordi iltstyringen er uden for regulerings området.
Ja, det kan være så enkelt som en pilleafvejning der skal til,
men dine blæsertal skal måske også lidt ned for at ramme ønsket ilt%
Det ser ud som om at du har 2 pumper tilsluttet ?
Du skal måske slukke funktionen i vejrkompenseringen Udgang anlægspumpe L5,
da du bruger samme udgang til cirkulations pumpen.
Ellers vil du kunne opleve at pumpen ikke slukker når du når under pumpe stop temperatur.
Jeg har en anlægspumpe (L5) som driver varmen op i toppen af akkutanken (1200L olietank med 2 stk indsvejsede rio radiatorer, som er mine solavarmevekslere). VVB består i en 200L kappebeholder, som vha naturlig cirkulation stiger op fra toppen af denne tank.
Til gulvvarmen anvendes 2 pumper, som ikke har forbindelse til RTB'en.
Jeg overvejer kraftigt at udskifte til en NBE solvarmebeholder i nær fremtid - især for at spare plads i fyrrummet.
OK jeg prøver at slå vejrkompensationen fra så...
En sjov ting. Så bor jeg i en lille by i Herning kommune (Vind), men desværre har vi så postnummer med Holstebro (7500). Derfor påstår fyret at jeg bor i Holstebro kommune. Måske skulle jeg anvende et postnummer nærmere mig selv - altså HVIS jeg skal køre med vejrkompensation...
-
7.0612 er en beta udgave så der for er den ikke på siden.
lidt øv at falde i fælden igen. Til åbent hus i Skive lovede de jo at SW var klar i ugen efter....
Håber ikke det vil give mig bøvl nu!
-
Så fik jeg lagt 7.0612 på den 25/10 og nu skriver den: "Info: Iltstyring lav kræver brændselsjustering"
Det skal siges at jeg først har set beskeden efter fejer var der næste dag.
Så er det pga. sw opdatering eller fejeren har rodet?
Er det bare en ny afvejning der skal til?
Hvorfor er http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb) ikke opdateret med 7.0612?
En masse spørgsmål...
På forhånd tak.
Info. beskeden er fordi iltstyringen er uden for regulerings området.
Ja, det kan være så enkelt som en pilleafvejning der skal til,
men dine blæsertal skal måske også lidt ned for at ramme ønsket ilt%
Det ser ud som om at du har 2 pumper tilsluttet ?
Du skal måske slukke funktionen i vejrkompenseringen Udgang anlægspumpe L5,
da du bruger samme udgang til cirkulations pumpen.
Ellers vil du kunne opleve at pumpen ikke slukker når du når under pumpe stop temperatur.
Hvordan slår jeg vejrkompensationen fra og hvorfor ser styringen det som 2 pumper (menu punkter tak)?
-
Først skal du en tur forbi menu 19. Udvidet setup og sætte tekniker indstilling til "Ja".
Derefter til menu 4. Vejrkompensering zone 1 >> 1. parameter (Aktiv) sættes til "Nej" og så 6. parameter (Anlægs pumpe) skal være tom.
Som Michael f skrev, så er der forskel på cirkulationspumpe (som indstilles under menuen "Pumpe") og så anlægspumpen under vejrkompensering, den første er cirkulationspumpen på fyret, den anden er pumpen i en blandekreds til vejrkompenseringen, hvis man har sådan en.
Hilsen
Michael
Så fik jeg lagt 7.0612 på den 25/10 og nu skriver den: "Info: Iltstyring lav kræver brændselsjustering"
Det skal siges at jeg først har set beskeden efter fejer var der næste dag.
Så er det pga. sw opdatering eller fejeren har rodet?
Er det bare en ny afvejning der skal til?
Hvorfor er http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb) ikke opdateret med 7.0612?
En masse spørgsmål...
På forhånd tak.
Info. beskeden er fordi iltstyringen er uden for regulerings området.
Ja, det kan være så enkelt som en pilleafvejning der skal til,
men dine blæsertal skal måske også lidt ned for at ramme ønsket ilt%
Det ser ud som om at du har 2 pumper tilsluttet ?
Du skal måske slukke funktionen i vejrkompenseringen Udgang anlægspumpe L5,
da du bruger samme udgang til cirkulations pumpen.
Ellers vil du kunne opleve at pumpen ikke slukker når du når under pumpe stop temperatur.
Hvordan slår jeg vejrkompensationen fra og hvorfor ser styringen det som 2 pumper (menu punkter tak)?
-
På StokerCloud skal du ind i menuen med termometeret.
Her skal du ned til linje 6 Udgang anlægspumpe, her står L5
Den funktion er når man har vejrkompenserings ventil + pumpe efter ventilen, til huset.
Har du ikke vejrkompenserings ventil, skal du ikke bruge denne udgang til din pumpe.
Trykker du på ikonet med de to pile på, lige over pumpen, kan du komme ind i den menu der styre den pumpe der er ved fyret.
-
På StokerCloud skal du ind i menuen med termometeret.
Her skal du ned til linje 6 Udgang anlægspumpe, her står L5
Den funktion er når man har vejrkompenserings ventil + pumpe efter ventilen, til huset.
Har du ikke vejrkompenserings ventil, skal du ikke bruge denne udgang til din pumpe.
Trykker du på ikonet med de to pile på, lige over pumpen, kan du komme ind i den menu der styre den pumpe der er ved fyret.
I linie 6 har jeg nu ændret fra Udgang L5 til Ingen udgang da jeg ikke har en vejrkompenserings ventil.
Har det overhovedet nogen effekt da linie 7, Aktiv står til Nej?
-
På StokerCloud skal du ind i menuen med termometeret.
Her skal du ned til linje 6 Udgang anlægspumpe, her står L5
Den funktion er når man har vejrkompenserings ventil + pumpe efter ventilen, til huset.
Har du ikke vejrkompenserings ventil, skal du ikke bruge denne udgang til din pumpe.
Trykker du på ikonet med de to pile på, lige over pumpen, kan du komme ind i den menu der styre den pumpe der er ved fyret.
I linie 6 har jeg nu ændret fra Udgang L5 til Ingen udgang da jeg ikke har en vejrkompenserings ventil.
Har det overhovedet nogen effekt da linie 7, Aktiv står til Nej?
Ja, idet du på den måde havde aktiveret 2 funktioner der styre samme pumpe.
Det har ingen indflydelse på om vejrkompensering er ja eller nej.
-
På StokerCloud skal du ind i menuen med termometeret.
Her skal du ned til linje 6 Udgang anlægspumpe, her står L5
Den funktion er når man har vejrkompenserings ventil + pumpe efter ventilen, til huset.
Har du ikke vejrkompenserings ventil, skal du ikke bruge denne udgang til din pumpe.
Trykker du på ikonet med de to pile på, lige over pumpen, kan du komme ind i den menu der styre den pumpe der er ved fyret.
I linie 6 har jeg nu ændret fra Udgang L5 til Ingen udgang da jeg ikke har en vejrkompenserings ventil.
Har det overhovedet nogen effekt da linie 7, Aktiv står til Nej?
OK. Hvad med de andre felter så?
Jeg har en ekstern føler (T5) som ligger ovenpå min tank.
"Anvend T5 temp. Føler" må jeg hellere få sat fra "Ja" til "Nej"
Ja, idet du på den måde havde aktiveret 2 funktioner der styre samme pumpe.
Det har ingen indflydelse på om vejrkompensering er ja eller nej.
-
På StokerCloud skal du ind i menuen med termometeret.
Her skal du ned til linje 6 Udgang anlægspumpe, her står L5
Den funktion er når man har vejrkompenserings ventil + pumpe efter ventilen, til huset.
Har du ikke vejrkompenserings ventil, skal du ikke bruge denne udgang til din pumpe.
Trykker du på ikonet med de to pile på, lige over pumpen, kan du komme ind i den menu der styre den pumpe der er ved fyret.
I linie 6 har jeg nu ændret fra Udgang L5 til Ingen udgang da jeg ikke har en vejrkompenserings ventil.
Har det overhovedet nogen effekt da linie 7, Aktiv står til Nej?
OK. Hvad med de andre felter så?
Jeg har en ekstern føler (T5) som ligger ovenpå min tank.
"Anvend T5 temp. Føler" må jeg hellere få sat fra "Ja" til "Nej"
Ja, idet du på den måde havde aktiveret 2 funktioner der styre samme pumpe.
Det har ingen indflydelse på om vejrkompensering er ja eller nej.
Du kan fint fortsætte med at bruge føler T5 funktionen.
-
På StokerCloud skal du ind i menuen med termometeret.
Her skal du ned til linje 6 Udgang anlægspumpe, her står L5
Den funktion er når man har vejrkompenserings ventil + pumpe efter ventilen, til huset.
Har du ikke vejrkompenserings ventil, skal du ikke bruge denne udgang til din pumpe.
Trykker du på ikonet med de to pile på, lige over pumpen, kan du komme ind i den menu der styre den pumpe der er ved fyret.
I linie 6 har jeg nu ændret fra Udgang L5 til Ingen udgang da jeg ikke har en vejrkompenserings ventil.
Har det overhovedet nogen effekt da linie 7, Aktiv står til Nej?
OK. Hvad med de andre felter så?
Jeg har en ekstern føler (T5) som ligger ovenpå min tank.
"Anvend T5 temp. Føler" må jeg hellere få sat fra "Ja" til "Nej"
Ja, idet du på den måde havde aktiveret 2 funktioner der styre samme pumpe.
Det har ingen indflydelse på om vejrkompensering er ja eller nej.
Du kan fint fortsætte med at bruge føler T5 funktionen.
Kan ikke helt lure, hvordan jeg anvender den eksterne føler til Temperatur VVB istedet?
Der er jo kun "Udgang VVB"
Det er jo sikkert noget med føleren bare skal flyttes fra T5 til en anden indgang...
-
På StokerCloud skal du ind i menuen med termometeret.
Her skal du ned til linje 6 Udgang anlægspumpe, her står L5
Den funktion er når man har vejrkompenserings ventil + pumpe efter ventilen, til huset.
Har du ikke vejrkompenserings ventil, skal du ikke bruge denne udgang til din pumpe.
Trykker du på ikonet med de to pile på, lige over pumpen, kan du komme ind i den menu der styre den pumpe der er ved fyret.
I linie 6 har jeg nu ændret fra Udgang L5 til Ingen udgang da jeg ikke har en vejrkompenserings ventil.
Har det overhovedet nogen effekt da linie 7, Aktiv står til Nej?
OK. Hvad med de andre felter så?
Jeg har en ekstern føler (T5) som ligger ovenpå min tank.
"Anvend T5 temp. Føler" må jeg hellere få sat fra "Ja" til "Nej"
Ja, idet du på den måde havde aktiveret 2 funktioner der styre samme pumpe.
Det har ingen indflydelse på om vejrkompensering er ja eller nej.
Du kan fint fortsætte med at bruge føler T5 funktionen.
Kan ikke helt lure, hvordan jeg anvender den eksterne føler til Temperatur VVB istedet?
Der er jo kun "Udgang VVB"
Det er jo sikkert noget med føleren bare skal flyttes fra T5 til en anden indgang...
Det ræsonnement fik jeg ikke helt fat i meningen af.
Prøv at beskrive hvad det er du skal bruge det til :)
-
På StokerCloud skal du ind i menuen med termometeret.
Her skal du ned til linje 6 Udgang anlægspumpe, her står L5
Den funktion er når man har vejrkompenserings ventil + pumpe efter ventilen, til huset.
Har du ikke vejrkompenserings ventil, skal du ikke bruge denne udgang til din pumpe.
Trykker du på ikonet med de to pile på, lige over pumpen, kan du komme ind i den menu der styre den pumpe der er ved fyret.
I linie 6 har jeg nu ændret fra Udgang L5 til Ingen udgang da jeg ikke har en vejrkompenserings ventil.
Har det overhovedet nogen effekt da linie 7, Aktiv står til Nej?
OK. Hvad med de andre felter så?
Jeg har en ekstern føler (T5) som ligger ovenpå min tank.
"Anvend T5 temp. Føler" må jeg hellere få sat fra "Ja" til "Nej"
Ja, idet du på den måde havde aktiveret 2 funktioner der styre samme pumpe.
Det har ingen indflydelse på om vejrkompensering er ja eller nej.
Du kan fint fortsætte med at bruge føler T5 funktionen.
Kan ikke helt lure, hvordan jeg anvender den eksterne føler til Temperatur VVB istedet?
Der er jo kun "Udgang VVB"
Det er jo sikkert noget med føleren bare skal flyttes fra T5 til en anden indgang...
Det ræsonnement fik jeg ikke helt fat i meningen af.
Prøv at beskrive hvad det er du skal bruge det til :)
Jeg ønsker bare at se VVB temperaturen.
-
På StokerCloud skal du ind i menuen med termometeret.
Her skal du ned til linje 6 Udgang anlægspumpe, her står L5
Den funktion er når man har vejrkompenserings ventil + pumpe efter ventilen, til huset.
Har du ikke vejrkompenserings ventil, skal du ikke bruge denne udgang til din pumpe.
Trykker du på ikonet med de to pile på, lige over pumpen, kan du komme ind i den menu der styre den pumpe der er ved fyret.
I linie 6 har jeg nu ændret fra Udgang L5 til Ingen udgang da jeg ikke har en vejrkompenserings ventil.
Har det overhovedet nogen effekt da linie 7, Aktiv står til Nej?
OK. Hvad med de andre felter så?
Jeg har en ekstern føler (T5) som ligger ovenpå min tank.
"Anvend T5 temp. Føler" må jeg hellere få sat fra "Ja" til "Nej"
Ja, idet du på den måde havde aktiveret 2 funktioner der styre samme pumpe.
Det har ingen indflydelse på om vejrkompensering er ja eller nej.
Du kan fint fortsætte med at bruge føler T5 funktionen.
Kan ikke helt lure, hvordan jeg anvender den eksterne føler til Temperatur VVB istedet?
Der er jo kun "Udgang VVB"
Det er jo sikkert noget med føleren bare skal flyttes fra T5 til en anden indgang...
Det ræsonnement fik jeg ikke helt fat i meningen af.
Prøv at beskrive hvad det er du skal bruge det til :)
Jeg ønsker bare at se VVB temperaturen.
Så kan du sætte en føler i T4
Så får du på display vist temperauren i vvb.
-
hos mig køre jeg med 7,0612 :-)
og jeg er ikke beta tester
Hej med jer
Version 7.0612 er ikke længere en beta version, den kan hentes på alle danske anlæg :)
I kan læse mere om versionen her:
http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html
Mvh. Jens
-
hos mig køre jeg med 7,0612 :-)
og jeg er ikke beta tester
Hej med jer
Version 7.0612 er ikke længere en beta version, den kan hentes på alle danske anlæg :)
I kan læse mere om versionen her:
http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html
Mvh. Jens
Er 7.0612 som released version ændret i forhold til den jeg hentede den tidligere som beta - jeg tænker er der problemer med den jeg har hentet?
-
Er 7.0612 som released version ændret i forhold til den jeg hentede den tidligere som beta - jeg tænker er der problemer med den jeg har hentet?
Hej Kaptajnen
Ja, den du hentede den 29. oktober er den samme. Den var også released på det tidspunkt.
Mvh. Jens
-
Er 7.0612 som released version ændret i forhold til den jeg hentede den tidligere som beta - jeg tænker er der problemer med den jeg har hentet?
Hej Kaptajnen
Ja, den du hentede den 29. oktober er den samme. Den var også released på det tidspunkt.
Mvh. Jens
Jeg hentede 7.0612 den 25/10 ved 23 tiden. Jeg postede indlæget den 29/10. Er der nogen forskel på den fra den 25/10 til den releasede version?
-
Hvorfor er der igen opdatering til V10 ?
-
Fordi os med V10 har noget der er færdigudviklet.....åbenbart;)....det virker, så er jeg tilfreds, men derfor kan man jo godt være lidt nysgerrig.
-
Nej det har du vist ikke helt ret i, med mindre V10 er ved at udgå.
Med den nye version kommer der en masse nyt, bla. omkring solvarme.
Så kommer der længe ventede rettelser til PI under opstart og ved "for" stor diff mellem setpkt og aktuel temp. Så færdig vil jeg langt fra mene V10, med mindre som jeg skriver ovenfor at den er "fææærdig".
Fordi os med V10 har noget der er færdigudviklet.....åbenbart;)....det virker, så er jeg tilfreds, men derfor kan man jo godt være lidt nysgerrig.
-
Var nu også bare ment som en frisk kommentar, der kommer nok nyt på et eller andet tidspunkt :)
-
Er der nogen af jer som allerede har fået lidt erfaring med 7.0612 ? Så jeg også tør opgradere ? 8)
-
Hej Morten,
Software bliver testet af beta-tester inden det frigives og v7.0612 fungerer fint hos mig ;)
...der er selvfølgelig ingen garanti for at at softwaren er uden fejl, men den har været testet i lang tid hos beta-testere.
Hvis du, mod forventning, skulle opdage fejl med en version, kan du altid "nedgradere" igen.
Men altså, v7.0612 har fungeret fint her hos mig i et par måneder, og næste version er allerede i test :)
Hilsen
Michael
Er der nogen af jer som allerede har fået lidt erfaring med 7.0612 ? Så jeg også tør opgradere ? 8)
-
Jeg hentede 7.0612 den 25/10 ved 23 tiden. Jeg postede indlæget den 29/10. Er der nogen forskel på den fra den 25/10 til den releasede version?
Nej, det er den samme :-)
Du kan til enhver tid hente den seneste, hvis du skulle være i tvivl, også selvom den allerede er hentet, iforhold til 7.0522 går det rimelig tjept med at hente et nyt program ned.
Mvh. Jens
-
Jeg hentede 7.0612 den 25/10 ved 23 tiden. Jeg postede indlæget den 29/10. Er der nogen forskel på den fra den 25/10 til den releasede version?
Nej, det er den samme :-)
Du kan til enhver tid hente den seneste, hvis du skulle være i tvivl, også selvom den allerede er hentet, iforhold til 7.0522 går det rimelig tjept med at hente et nyt program ned.
Mvh. Jens
Det er jeg glad for. Det ville også være noget rod, hvis den var ændret i den periode.
-
Så fik jeg lagt 7.0612 på den 25/10 og nu skriver den: "Info: Iltstyring lav kræver brændselsjustering"
Det skal siges at jeg først har set beskeden efter fejer var der næste dag.
Så er det pga. sw opdatering eller fejeren har rodet?
Er det bare en ny afvejning der skal til?
Hvorfor er http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb) ikke opdateret med 7.0612?
En masse spørgsmål...
På forhånd tak.
Info. beskeden er fordi iltstyringen er uden for regulerings området.
Ja, det kan være så enkelt som en pilleafvejning der skal til,
men dine blæsertal skal måske også lidt ned for at ramme ønsket ilt%
Det ser ud som om at du har 2 pumper tilsluttet ?
Du skal måske slukke funktionen i vejrkompenseringen Udgang anlægspumpe L5,
da du bruger samme udgang til cirkulations pumpen.
Ellers vil du kunne opleve at pumpen ikke slukker når du når under pumpe stop temperatur.
Jeg fik afvejet 3 gange igen og resultatet var en ændring fra 1650g til 1840g på de samme piller!
Den viser stadig problemet med iltstyringen ved lav last...
Mine blæsertal ser således ud:
Hastighed ved 10% effekt: 15%
Hastighed ved 50% effekt: 20%
Hastighed ved 100% effekt: 30%
Røgsuger effekt lav: 38%
Røgsuger effekt midt: 50%
Røgsuger effekt høj (der står lav i stokercloud!): 60%
Hvilke skal jeg ændre og til hvad...
-
Tja, det er jo "problemet" når man har røgsuger ;)
Jo mere effekt du giver røgsugeren, jo mere luft giver blæseren ved samme drift%, da du reelt øger skorstenstrækket med røgsugeren.
Det bedste er selvfølgelig hvis røgsugeren er indstillet så den giver et konstant undertryk på 5-10 Pa i skorstenen, og man så bare regulerer på blæseren, men de to ting hænger jo sammen.
Har du også trækstabilosator i skorstenen ?
Hilsen
Michael
Så fik jeg lagt 7.0612 på den 25/10 og nu skriver den: "Info: Iltstyring lav kræver brændselsjustering"
Det skal siges at jeg først har set beskeden efter fejer var der næste dag.
Så er det pga. sw opdatering eller fejeren har rodet?
Er det bare en ny afvejning der skal til?
Hvorfor er http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb) ikke opdateret med 7.0612?
En masse spørgsmål...
På forhånd tak.
Info. beskeden er fordi iltstyringen er uden for regulerings området.
Ja, det kan være så enkelt som en pilleafvejning der skal til,
men dine blæsertal skal måske også lidt ned for at ramme ønsket ilt%
Det ser ud som om at du har 2 pumper tilsluttet ?
Du skal måske slukke funktionen i vejrkompenseringen Udgang anlægspumpe L5,
da du bruger samme udgang til cirkulations pumpen.
Ellers vil du kunne opleve at pumpen ikke slukker når du når under pumpe stop temperatur.
Jeg fik afvejet 3 gange igen og resultatet var en ændring fra 1650g til 1840g på de samme piller!
Den viser stadig problemet med iltstyringen ved lav last...
Mine blæsertal ser således ud:
Hastighed ved 10% effekt: 15%
Hastighed ved 50% effekt: 20%
Hastighed ved 100% effekt: 30%
Røgsuger effekt lav: 38%
Røgsuger effekt midt: 50%
Røgsuger effekt høj (der står lav i stokercloud!): 60%
Hvilke skal jeg ændre og til hvad...
-
Tja, det er jo "problemet" når man har røgsuger ;)
Jo mere effekt du giver røgsugeren, jo mere luft giver blæseren ved samme drift%, da du reelt øger skorstenstrækket med røgsugeren.
Det bedste er selvfølgelig hvis røgsugeren er indstillet så den giver et konstant undertryk på 5-10 Pa i skorstenen, og man så bare regulerer på blæseren, men de to ting hænger jo sammen.
Har du også trækstabilosator i skorstenen ?
Hilsen
Michael
Jeps der er trækstabilisator i skorstenen.
Så fik jeg lagt 7.0612 på den 25/10 og nu skriver den: "Info: Iltstyring lav kræver brændselsjustering"
Det skal siges at jeg først har set beskeden efter fejer var der næste dag.
Så er det pga. sw opdatering eller fejeren har rodet?
Er det bare en ny afvejning der skal til?
Hvorfor er http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb (http://www.nbe.dk/download/chip-versioner.html?editor=true#rtb) ikke opdateret med 7.0612?
En masse spørgsmål...
På forhånd tak.
Info. beskeden er fordi iltstyringen er uden for regulerings området.
Ja, det kan være så enkelt som en pilleafvejning der skal til,
men dine blæsertal skal måske også lidt ned for at ramme ønsket ilt%
Det ser ud som om at du har 2 pumper tilsluttet ?
Du skal måske slukke funktionen i vejrkompenseringen Udgang anlægspumpe L5,
da du bruger samme udgang til cirkulations pumpen.
Ellers vil du kunne opleve at pumpen ikke slukker når du når under pumpe stop temperatur.
Jeg fik afvejet 3 gange igen og resultatet var en ændring fra 1650g til 1840g på de samme piller!
Den viser stadig problemet med iltstyringen ved lav last...
Mine blæsertal ser således ud:
Hastighed ved 10% effekt: 15%
Hastighed ved 50% effekt: 20%
Hastighed ved 100% effekt: 30%
Røgsuger effekt lav: 38%
Røgsuger effekt midt: 50%
Røgsuger effekt høj (der står lav i stokercloud!): 60%
Hvilke skal jeg ændre og til hvad...
-
Ok, så ville jeg stille effekt til røgsuger ved hhv. 10%, 50% og 100% så trækstabilosatoren lige netop lukker op og derefter indstille blæs ved hhv. 10%, 50% og 100%, for afslutningsvis at stille effekt til røgsuger ved hhv. 10%, 50% og 100% så trækstabilosatoren lige netop igen.
Lidt bøvlet, men det er altså sådan jeg ville gøre det ;)
Hilsen
Michael
Tja, det er jo "problemet" når man har røgsuger ;)
Jo mere effekt du giver røgsugeren, jo mere luft giver blæseren ved samme drift%, da du reelt øger skorstenstrækket med røgsugeren.
Det bedste er selvfølgelig hvis røgsugeren er indstillet så den giver et konstant undertryk på 5-10 Pa i skorstenen, og man så bare regulerer på blæseren, men de to ting hænger jo sammen.
Har du også trækstabilosator i skorstenen ?
Hilsen
Michael
Jeps der er trækstabilisator i skorstenen.
-
Husk det kræver at de 3 ting sidder i rigtigt rækkefølge.
Kedel - Trækstabilisator - Røgsuger
Ok, så ville jeg stille effekt til røgsuger ved hhv. 10%, 50% og 100% så trækstabilosatoren lige netop lukker op og derefter indstille blæs ved hhv. 10%, 50% og 100%, for afslutningsvis at stille effekt til røgsuger ved hhv. 10%, 50% og 100% så trækstabilosatoren lige netop igen.
Lidt bøvlet, men det er altså sådan jeg ville gøre det ;)
Hilsen
Michael
Tja, det er jo "problemet" når man har røgsuger ;)
Jo mere effekt du giver røgsugeren, jo mere luft giver blæseren ved samme drift%, da du reelt øger skorstenstrækket med røgsugeren.
Det bedste er selvfølgelig hvis røgsugeren er indstillet så den giver et konstant undertryk på 5-10 Pa i skorstenen, og man så bare regulerer på blæseren, men de to ting hænger jo sammen.
Har du også trækstabilosator i skorstenen ?
Hilsen
Michael
Jeps der er trækstabilisator i skorstenen.
-
Jeg har ingen røgsuger med mindre den er inde i RTB'en :)
-
Ok, der snød du mig ;)
...fordi du skrev værdierne for røgsuger ;)
Når du ikke har en røgsuger, så er det ligetil :)
Når du har "problemer" med iltstyring lavlast, skal du justere på "Hastighed ved 10% drift".
Hvis iltstyringen lav er under 100% skal du øge "Hastighed ved 10% drift, mens du skal reducere den hvis iltstyring lav er over 100%.
Det kræver selvfølgelig at iltstyringstallet (ilt%) ved lavlast er korrekt indtastet.
Hilsen
Michael
Jeg har ingen røgsuger med mindre den er inde i RTB'en :)
-
Ok, der snød du mig ;)
...fordi du skrev værdierne for røgsuger ;)
Når du ikke har en røgsuger, så er det ligetil :)
Når du har "problemer" med iltstyring lavlast, skal du justere på "Hastighed ved 10% drift".
Hvis iltstyringen lav er under 100% skal du øge "Hastighed ved 10% drift, mens du skal reducere den hvis iltstyring lav er over 100%.
Det kræver selvfølgelig at iltstyringstallet (ilt%) ved lavlast er korrekt indtastet.
Hilsen
Michael
Jeg har ingen røgsuger med mindre den er inde i RTB'en :)
Øh, der tabte du mig desværre...
-
Ok, nu ved jeg jo ikke lige hvor du røg af ;)
...men lad mig gætte...
Jeg troede at du havde røgsuger på anlægget fordi du skrev hvilke værdier røgsuger stod til i din styring.
Men du har øjensynligt ikke røgsuger på dit anlæg, det er nemlig en suger der sidder på toppen af skorstenen, og som bruges hvis man kan have for lidt skorstenstræk.
Når man ikke har røgsuger, er det kun de tre parametre " Hastighed ved xx% drift" der skal justeres på.
Er du så med igen ?
...ellers vil det hjælpe gevaldigt hvis du skriver hvad det er du ikke er med på ;)
Hilsen
Michael
Ok, der snød du mig ;)
...fordi du skrev værdierne for røgsuger ;)
Når du ikke har en røgsuger, så er det ligetil :)
Når du har "problemer" med iltstyring lavlast, skal du justere på "Hastighed ved 10% drift".
Hvis iltstyringen lav er under 100% skal du øge "Hastighed ved 10% drift, mens du skal reducere den hvis iltstyring lav er over 100%.
Det kræver selvfølgelig at iltstyringstallet (ilt%) ved lavlast er korrekt indtastet.
Hilsen
Michael
Jeg har ingen røgsuger med mindre den er inde i RTB'en :)
Øh, der tabte du mig desværre...
-
Det var jeg godt klar over, men det var mere dette....
Jeg er med på at justere på "Hastighed ved 10% drift" (har jeg prøvet lidt uden held)...
Her bliver jeg lidt lost:
"Hvis iltstyringen lav er under 100% skal du øge "Hastighed ved 10% drift, mens du skal reducere den hvis iltstyring lav er over 100%.
Det kræver selvfølgelig at iltstyringstallet (ilt%) ved lavlast er korrekt indtastet."
Ok, nu ved jeg jo ikke lige hvor du røg af ;)
...men lad mig gætte...
Jeg troede at du havde røgsuger på anlægget fordi du skrev hvilke værdier røgsuger stod til i din styring.
Men du har øjensynligt ikke røgsuger på dit anlæg, det er nemlig en suger der sidder på toppen af skorstenen, og som bruges hvis man kan have for lidt skorstenstræk.
Når man ikke har røgsuger, er det kun de tre parametre " Hastighed ved xx% drift" der skal justeres på.
Er du så med igen ?
...ellers vil det hjælpe gevaldigt hvis du skriver hvad det er du ikke er med på ;)
Hilsen
Michael
Ok, der snød du mig ;)
...fordi du skrev værdierne for røgsuger ;)
Når du ikke har en røgsuger, så er det ligetil :)
Når du har "problemer" med iltstyring lavlast, skal du justere på "Hastighed ved 10% drift".
Hvis iltstyringen lav er under 100% skal du øge "Hastighed ved 10% drift, mens du skal reducere den hvis iltstyring lav er over 100%.
Det kræver selvfølgelig at iltstyringstallet (ilt%) ved lavlast er korrekt indtastet.
Hilsen
Michael
Jeg har ingen røgsuger med mindre den er inde i RTB'en :)
Øh, der tabte du mig desværre...
-
Ok, det gør det lidt lettere at hjælpe når man ved hvad det er du ikke forstår ;)
Iltstyringen korrigerer (justerer) på blæseren straks for at få korrekt ilt%, men samtidig korrigerer (justerer) den også pillemængden sådan at en "generel justeringsfejl" undgås i fremtiden.
Hvor meget iltstyringen har justeret kan læses i tallene "Korr. brændsel lav", " Korr. brændsel midt" og "Korr. brændsel høj" forneden til højre i skærmbilledet "Regulerings information", som du kommer til ved at trykke pil til højre to gange fra hovedbilledet.
Iltstyringen har en maksimal grænse for hvor meget den må korrigere i de enkelte intervaller, og hvis den grænse overskrides får su den meddelelse som du har.
Det betyder Iltstyringen har justeret maksimalt i lavlast, uden at det er nok, så der må være noget galt med indstillingerne.
Da iltstyringen blot forsøger at opnå den ønskede ilt% som er indstillet, med de parametre for "Ønsket ilt%", "Blæserhastighed" og "Snegldosering" kan fejlen ligge i et hvilket som helst af dem.
Derfor er fremgangsmåden at foretage afvejning af sneglen og indtaste det, sikre sig at autoberegning er "TIL" og at tallene for "Ønsket ilt%" er korrekt indtastet samt at sikre sig at ilt-sonden er korrekt kalibreret.
Justering af ønsket ilt% foregår i menu 5. O2 Styring, og paraletrene hedder "Ønsket O2% ved 10% effekt", "Ønsket O2% ved 50% effekt" og "Ønsket O2% ved 100% effekt".
Herefter justeres blæserhastigheden med iltstyringen sat til "VIS", i henholdsvis 10% drift, 50% drift og 100% drift, sådan at ilt% rammes nogenlunde.
Justering af blæserhastigheden justeres i menu 8. Blæser, og parametrene hedder "Hastighed ved 10% effekt", "Hastighed ved 50% effekt" og "Hastighed ved 100% effekt".
Herefter sættes iltstyring til "JA".
Nu kan det så ske at iltstyringen kommer med den meddelelse du oplever, og så er det mest sandsynlige at snegldoseringen er forkert justeret eller dernæst at blæsertallet er forkert justeret, hvis ellers ovenstående er udført korrekt.
Du har foretaget en ny afvejning, altså må det være på plads så konklusionen er at det er blæsertallet.
Så kikker du på "Korr. brændsel lav" og hvis det er under 100% så skal du øge "Hastighed ved 10% effekt" i menu 8. Blæser og hvis det er over 100% skal du reducere "Hastighed ved 10% effekt".
Hilsen
Michael
Det var jeg godt klar over, men det var mere dette....
Jeg er med på at justere på "Hastighed ved 10% drift" (har jeg prøvet lidt uden held)...
Her bliver jeg lidt lost:
"Hvis iltstyringen lav er under 100% skal du øge "Hastighed ved 10% drift, mens du skal reducere den hvis iltstyring lav er over 100%.
Det kræver selvfølgelig at iltstyringstallet (ilt%) ved lavlast er korrekt indtastet."
Ok, nu ved jeg jo ikke lige hvor du røg af ;)
...men lad mig gætte...
Jeg troede at du havde røgsuger på anlægget fordi du skrev hvilke værdier røgsuger stod til i din styring.
Men du har øjensynligt ikke røgsuger på dit anlæg, det er nemlig en suger der sidder på toppen af skorstenen, og som bruges hvis man kan have for lidt skorstenstræk.
Når man ikke har røgsuger, er det kun de tre parametre " Hastighed ved xx% drift" der skal justeres på.
Er du så med igen ?
...ellers vil det hjælpe gevaldigt hvis du skriver hvad det er du ikke er med på ;)
Hilsen
Michael
Ok, der snød du mig ;)
...fordi du skrev værdierne for røgsuger ;)
Når du ikke har en røgsuger, så er det ligetil :)
Når du har "problemer" med iltstyring lavlast, skal du justere på "Hastighed ved 10% drift".
Hvis iltstyringen lav er under 100% skal du øge "Hastighed ved 10% drift, mens du skal reducere den hvis iltstyring lav er over 100%.
Det kræver selvfølgelig at iltstyringstallet (ilt%) ved lavlast er korrekt indtastet.
Hilsen
Michael
Jeg har ingen røgsuger med mindre den er inde i RTB'en :)
Øh, der tabte du mig desværre...
-
Tak for et fyldestgørende svar MHES!
Jeg vender tilbage...
-
MHES, så har jeg været ude ved fyret...
Jeg tænker på om ikke en kalibrering af O2 sensor er en god idé efter at fejer har været her eller?
Autoberegning er "TIL"
Menu 5, O2 Styring ser jeg følgende, hvilket vel er standard og er de OK?
Ønsket O2% ved 10% effekt: 16%
Ønsket O2% ved 50% effekt: 12%
Ønsket O2% ved 100% effekt: 8%
Hvilken menu ser jeg aktuel ilt når jeg sætter jeg iltstyring til "VIS" i menu 5 for 10%, 50% og 100% drift?
Tror der er indsneget en fejl i Regulerings information i de aktuelle data:
...
Ønsket luft: 20%
Aktuel luft: rpm = xxxx (skulle der ikke have været en % sats?)
Regulerings information:
Korr. brændsel lav: 94.07 (senere lige under 100%)
Korr. brændsel midt: 95.21 (senere på 100%)
Korr. brændsel høj: 100.18 (senere på 100%)
Jeg har derfor, som du foreslår ændret i menu 8, Blæser:
Hastighed ved 10% effekt: 15 -> 16
Hastighed ved 50% effekt: 20 -> 21
Hastighed ved 100% effekt: 30 -> 29
Det er dog en lidt forsigtig ændring. Jeg kan desværre ikke se ændringer selv efter 10 min i Regulerings information vedr. Korr brændsel lav, midt eller høj.
Det sjove er at jeg har ikke set info meddelelsen i dag (dog sikkert fordi effekten pt er på 29% - har før set den på 24%)...
-
Nu er "info fejlen" set idag, hvor korr. brændsel lav står på 90% (der køres på 23% effekt), midt og høj 100% => jeg går ud og øger hastighed ved 10% effekt.
-
Hej,
Det bør ikke betyde noget for ilt-sonden at skorstensfejeren har været der.
Jeg kontrollerer min ilt-somde når fyret holder pause om natten, ved at kontrollere at kurven for aktuel ilt kommer op på 20,9% 20-30 minutter efter at fyret er stoppet.
Dine ilt%'er er standardtallene 16-12-8, og det er nok ikke helt skævt, men skal det indstilles helt korrekt, så skal der en røggasanalysator på.
Med røggasanalysatoren måler man ilt% (eller CO2%) og CO (kulilte).
CO-tallet er et udtryk for ufuldstændig forbrænding og skal holdes så lavt som muligt.
Når man installerer et RTB-fyr bør det indstilles med hjælp af en røggasanalysator og de deraf afledte ilt%'er skal så indtastes i styringen.
Aktuel ilt ser du i hovedbilledet eller i "Regulerings information" (to tryk på pil til højre fra hovedbilledet) foroven til højre.
Hilsen
Michael
-
Tak for det!
Jeg bliver ved med at få de "info alarmer".
Jeg har taget 1% af gangen over flere gange...
Hvor mange % skal man tage af gangen på blæserhastighederne?
Går ud fra at 100% er det man går efter som et slags nulpunkt da du nævner at man skal gå +/- på blæserhastigheden alt efter om man er hhv. er under eller over 100% Korr. brændsel i Regulerings information
Hej,
Det bør ikke betyde noget for ilt-sonden at skorstensfejeren har været der.
Jeg kontrollerer min ilt-somde når fyret holder pause om natten, ved at kontrollere at kurven for aktuel ilt kommer op på 20,9% 20-30 minutter efter at fyret er stoppet.
Dine ilt%'er er standardtallene 16-12-8, og det er nok ikke helt skævt, men skal det indstilles helt korrekt, så skal der en røggasanalysator på.
Med røggasanalysatoren måler man ilt% (eller CO2%) og CO (kulilte).
CO-tallet er et udtryk for ufuldstændig forbrænding og skal holdes så lavt som muligt.
Når man installerer et RTB-fyr bør det indstilles med hjælp af en røggasanalysator og de deraf afledte ilt%'er skal så indtastes i styringen.
Aktuel ilt ser du i hovedbilledet eller i "Regulerings information" (to tryk på pil til højre fra hovedbilledet) foroven til højre.
Hilsen
Michael
-
Som jeg har forsøgt at beskrive, så er den her form for justering ikke den optimale ;)
Hver gang du har justeret på blæsertallene så skal du have masser af tålmodighed med at se resultatet, flere timer.
Du kan "tvinge" iltstyringen til at starte forfra ved at sætte den kortvarigt til "VIS" og derefter tilbage til "TIL".
Herved nulstilles (100% stilles) alle korrektioner og iltstyringen starter forfra.
Vigtigst af alt - lad det virke i nogle timer før du vurderer resultatet.
De 100% i korrektionstal er det teoretisk optimale, men hvis tallene hele tiden var 100%, så havde du ikke noget at bruge iltstyringen til :)
Det er ok at den svinger +/- 5-8%
Hilsen
Michael
Tak for det!
Jeg bliver ved med at få de "info alarmer".
Jeg har taget 1% af gangen over flere gange...
Hvor mange % skal man tage af gangen på blæserhastighederne?
Går ud fra at 100% er det man går efter som et slags nulpunkt da du nævner at man skal gå +/- på blæserhastigheden alt efter om man er hhv. er under eller over 100% Korr. brændsel i Regulerings information
Hej,
Det bør ikke betyde noget for ilt-sonden at skorstensfejeren har været der.
Jeg kontrollerer min ilt-somde når fyret holder pause om natten, ved at kontrollere at kurven for aktuel ilt kommer op på 20,9% 20-30 minutter efter at fyret er stoppet.
Dine ilt%'er er standardtallene 16-12-8, og det er nok ikke helt skævt, men skal det indstilles helt korrekt, så skal der en røggasanalysator på.
Med røggasanalysatoren måler man ilt% (eller CO2%) og CO (kulilte).
CO-tallet er et udtryk for ufuldstændig forbrænding og skal holdes så lavt som muligt.
Når man installerer et RTB-fyr bør det indstilles med hjælp af en røggasanalysator og de deraf afledte ilt%'er skal så indtastes i styringen.
Aktuel ilt ser du i hovedbilledet eller i "Regulerings information" (to tryk på pil til højre fra hovedbilledet) foroven til højre.
Hilsen
Michael
-
Super - det med tiden/tålmodigheden og de 100% passer godt med mine tanker/observationer og er godt i gang!
Den med "TIL" -> "VIS" -> "TIL" var et godt tip til at starte forfra...
Der er jo step 10, 50 og 100% effekt. Er skiftene så lav=10..49, midt=50..99 og høj=100% eller er der en anden fordeling?
Som jeg har forsøgt at beskrive, så er den her form for justering ikke den optimale ;)
Hver gang du har justeret på blæsertallene så skal du have masser af tålmodighed med at se resultatet, flere timer.
Du kan "tvinge" iltstyringen til at starte forfra ved at sætte den kortvarigt til "VIS" og derefter tilbage til "TIL".
Herved nulstilles (100% stilles) alle korrektioner og iltstyringen starter forfra.
Vigtigst af alt - lad det virke i nogle timer før du vurderer resultatet.
De 100% i korrektionstal er det teoretisk optimale, men hvis tallene hele tiden var 100%, så havde du ikke noget at bruge iltstyringen til :)
Det er ok at den svinger +/- 5-8%
Hilsen
Michael
Tak for det!
Jeg bliver ved med at få de "info alarmer".
Jeg har taget 1% af gangen over flere gange...
Hvor mange % skal man tage af gangen på blæserhastighederne?
Går ud fra at 100% er det man går efter som et slags nulpunkt da du nævner at man skal gå +/- på blæserhastigheden alt efter om man er hhv. er under eller over 100% Korr. brændsel i Regulerings information
Hej,
Det bør ikke betyde noget for ilt-sonden at skorstensfejeren har været der.
Jeg kontrollerer min ilt-somde når fyret holder pause om natten, ved at kontrollere at kurven for aktuel ilt kommer op på 20,9% 20-30 minutter efter at fyret er stoppet.
Dine ilt%'er er standardtallene 16-12-8, og det er nok ikke helt skævt, men skal det indstilles helt korrekt, så skal der en røggasanalysator på.
Med røggasanalysatoren måler man ilt% (eller CO2%) og CO (kulilte).
CO-tallet er et udtryk for ufuldstændig forbrænding og skal holdes så lavt som muligt.
Når man installerer et RTB-fyr bør det indstilles med hjælp af en røggasanalysator og de deraf afledte ilt%'er skal så indtastes i styringen.
Aktuel ilt ser du i hovedbilledet eller i "Regulerings information" (to tryk på pil til højre fra hovedbilledet) foroven til højre.
Hilsen
Michael
-
Hej,
Uh, det er et værre spørgsmål ;)
Det kan være lidt forskelligt fra version til version og jeg er ikke sikker på de nøjagtige tal, men det er noget i stil med:
- Lav = 10 - 30%
- Midt = 31 - 69%
- Høj = 70 - 100%
Hilsen
Michael
Super - det med tiden/tålmodigheden og de 100% passer godt med mine tanker/observationer og er godt i gang!
Den med "TIL" -> "VIS" -> "TIL" var et godt tip til at starte forfra...
Der er jo step 10, 50 og 100% effekt. Er skiftene så lav=10..49, midt=50..99 og høj=100% eller er der en anden fordeling?
-
OK Super!
Jeg prøver at få den til at skvulpe ligeligt omkring 100% - håber at jeg kan holde mig indenfor de +/- 5-8%!
Ship ohøj! :)
SNIP....
De 100% i korrektionstal er det teoretisk optimale, men hvis tallene hele tiden var 100%, så havde du ikke noget at bruge iltstyringen til :)
Det er ok at den svinger +/- 5-8%
Hilsen
Michael
-
Hej
Er der nogen her der har problemer med internet forbindelsen
Til styringen på RTB?
Jeg kører med v7.0612 og tidligere 7.0522 på sidstnævnte version
Måtte jeg genstarte styringen ofte for at få det på nettet igen, på den seneste
Software har det kørt fint en måned men nu begynder den igen med at miste net forbindelsen
Jeg har net til en laptop som står ved fyret og det har kørt uden afbrydelser 1 år
Der må være noget med netkortene i styringen?
Mvh Niels