Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Af13 efter Dec 31, 2015, 06:59
-
Hej er der nogen her som ved hvorfor en magnetventil brummer, det lyder nærmest som et gammeldags minutter som ringer. Lyder hvertfald ikke som om den holder længe til at køre sådan. Har nu søgt meget på nettet, kan ikke finde noget om dette. Det er en nordgren 230v 50 hz 27va, noget som jeg skal bruge til et forsøg med automatisk tilførelse af olie til Pilletank.
-
Hej,
En 27 VA spole er en kraftig fætter, som er beregnet til en direkte styret magnetventil, altså en magnetventil hvor magnetfeltet alene flytter ventilsædet.
En så kraftig spole på vekselstrøm vil brumme når noget i den kan vibrere, det kan være vindingerne selv, det kan være en del af skjoldet eller fastgørelsen eller det kan helt simpelt være spillerummet mellem spole og ankerrør.
Du må ikke sætte spænding på spolen uden at der er et jernlegeme igennem spolen.
Hilsen
Michael
Hej er der nogen her som ved hvorfor en magnetventil brummer, det lyder nærmest som et gammeldags minutter som ringer. Lyder hvertfald ikke som om den holder længe til at køre sådan. Har nu søgt meget på nettet, kan ikke finde noget om dette. Det er en nordgren 230v 50 hz 27va, noget som jeg skal bruge til et forsøg med automatisk tilførelse af olie til Pilletank.
-
Ja det er som Michael siger. Men der ligger en kerne inde i røret der skal bevæge sig op og ned hvis denne kerne sidder fast vil den også brumme. Det kan også være fast spændingen mellem røret og ventilhuset
-
Ved godt at der ikke må sættes strøm til uden kerne. Men ved ellers ikke så meget om sådan en fætter.
Alt om det med at den er til direkte styret forstår jeg ikke helt. Men slidt er den ikke da det er en ny.
Regnede egentlig med at når den fik 230 v ville den give et klik og var stille mens spolen trak og gav et klik igen når strømmen igen fjernes. Der er da ingen brummen fra ventilen som styrer kompressor rens. Er det fordi der er meget mindre spole på.
-
Hej,
En mindre spole vil "larme" mindre, ligesom en bedre ventil vil "larme" mindre.
Forskellen mellem en direkte styret og en pilot styret ventil er egentlig at en pilot styret ventil i praksis består af to ventiler.
En lille ventil der ved hjælp af mediet (f.eks. trykluft) omstyrer den større egentlige ventil.
Pilot styret ventil princippet gør at an kan benytte en meget mindre elektromagnet, til gengæld kræver den et vist tryk for at fungere, typisk 2-4 bar, og kaldes også for en "servo styret ventil" lidt ligesom din servo-styring på bilen der "hjælper" dig med at dreje rattet.
Hvis du skal have en ventil der kan åbne/lukke uden for et medie uden tryk eller med et meget lille tryk, skal man derfor bruge en direkte styret ventil, hvor elektromagneten direkte åbner/lukker for ventilen.
Størrelsen af elektromagneten i en direkte styret ventil er derfor bestemt af de krafter der skal til for at åbne ventilen, hvilket igen er afhængigt af arealet af ventilen og det tryk den skal kunne arbejde med.
Hvis du har valgt f.eks. en 1/4" ventil der kan arbejde med et tryk op til 10 bar, har du valgt at "skyde gråspurve med kanoner" til din opstilling ;)
Hvilken ventil bruger du ?
Hilsen
Michael
Ved godt at der ikke må sættes strøm til uden kerne. Men ved ellers ikke så meget om sådan en fætter.
Alt om det med at den er til direkte styret forstår jeg ikke helt. Men slidt er den ikke da det er en ny.
Regnede egentlig med at når den fik 230 v ville den give et klik og var stille mens spolen trak og gav et klik igen når strømmen igen fjernes. Der er da ingen brummen fra ventilen som styrer kompressor rens. Er det fordi der er meget mindre spole på.
-
Hej og godt nytår til alle. Hvilken ventil jeg bruger nu må jeg se om jeg kan finde ud af at vedhæfte et billed.
Der er ca 1 til 2 bar tryk på det ventilen skal åbne og lukke for.
-
Har du luft ind på 1 og ud på 2 porten
Hilsen Anders
-
Ja olie med tryk 1 til 2 bar ind på 1 og ud ved 2