Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Holm efter Jan 04, 2016, 16:52
-
Hjælp mig med at forstå ???
Jeg syntes jeg mangler varme i huset - selmom jeg skruer godt op for radiatore, bliver de ikke rigtige varme. De er bare lune..
Men fyret kører kun 50% - så der er jo masser af gøre med endnu.
Så tænker jeg pumpe - men kan se den kører med 800 L/Timen så et eller andet sker der da. (Smedegaard 25-40 på fast indstilling 22 watt)
Og tænker også på filter ved flow måler der kan være stoppet - men så er flow vel ikke på 800 eller?
1,5 bar tryk i anlægget. 3 plans hus og radiatorer på 1. sal kan også sagtens blive lune.
Hvad overser jeg?
Det eneste jeg mistænker er der er et stykke på 5 meter i kælderen hvor slanger til installationen kun er på 18 mm - hvor de resten af vejen er 22mm - men problemet der der kun her når det er rigtig koldt. Normalt kan vi sagtens holde varmen.
-
hej Holm.
kan se at du ikke har det store afkøling, hvis din returmåler sidder efter blande sløjfe dur det men ellers prøv at lukke ned for blande sløjfen, så du ved at de 800 liter løber rundt i dit anlæg og ikke i blande sløjfen.
Mvh
Ernst
-
hej Holm.
kan se at du ikke har det store afkøling, hvis din returmåler sidder efter blande sløjfe dur det men ellers prøv at lukke ned for blande sløjfen, så du ved at de 800 liter løber rundt i dit anlæg og ikke i blande sløjfen.
Mvh
Ernst
Hej Ernst,
Temp måler sidder inden for shunten, så det er netop derfor. Jeg har et analog termometer på retur fra huset, og den lægger på 25 grader.
Jeg må lige prøve at lukke for shunten - hvis den kan :) har ikke rørt ved den i 4 år ;D
-
du har sikkert allerede tjekket radiator termostaten, og luftet ud ?
-
fra 18 til 22 tror jeg ikke problemet ligger i , da 18 vil give et større flow end 22 hvis den sidder først for. og du har vel kunne holde varmes før ? så det har vel virket tænker jeg. så problemet må ligge et andet sted, desto mindre det er "første " vinter, og du ikke kan sammenligne med om det varmede ordenligt sidste vinter,
-
du har sikkert allerede tjekket radiator termostaten, og luftet ud ?
Jo alle radiator termostater virker som de skal.
Men nej jeg har ikke luftet ud - der er udlufter på ved fyret.. Men jeg kunne selvfølgelig godt prøve at lufte ud på 1. sal næste gang der er slukket for det - det har bare ikke været åbnet?
-
og din retur ligge rjo pænt på 55 stk, så det varme vand kommer jo rundt. tænker jeg uden at vide for meget omkring det
-
tænkte mere på udluftning af dine radiator, det behøver fyret ikke været slukket for.
-
men så meget forstand har jeg heller ikek på det, måske er det en mulighed ellers er det ikke :) måske nogen med mere proff viden , kan give dig en bedre forklaring.
-
fra 18 til 22 tror jeg ikke problemet ligger i , da 18 vil give et større flow end 22 hvis den sidder først for. og du har vel kunne holde varmes før ? så det har vel virket tænker jeg. så problemet må ligge et andet sted, desto mindre det er "første " vinter, og du ikke kan sammenligne med om det varmede ordenligt sidste vinter,
Fyret står i garagen - og derfra er der 22 mm. løgstør rør til kælderen. Her bliver det samlet med 18 mm slange hen til installationen - det blev lavet af en smed, og jeg var ikke obs på det før det var støbt ned >:(
Og nej kan ikke rigtig sammenligne, for der er lavet en masse om løbende. Men jeg husker ikke at det har været sådan her før. Omvendt har jeg før tænkt over at fyret nærmest aldrig rigtig var oppe og arbejde..
-
hej Holm, har du lavet en afvejning for nylig ?
-
tænkte mere på udluftning af dine radiator, det behøver fyret ikke været slukket for.
Nej men det skal pumpen jo - og så stopper fyret ret hurtigt ;)
-
De 55 grader på returen er "indenfor" shunten.
-
hej Holm, har du lavet en afvejning for nylig ?
Hej,
Nej det er faktisk noget tid siden ::)
Det kan jeg da prøve - men så tænker du at den yder mere end den skriver - eller?
-
tænker lidt din røg temperatur er lidt lav, men det skader jo aldrig lige at lave en ny afvejning, gør det altid selv, mens jeg renser kedel
-
men så længe han ikke har problemer med kondens eller løbesod, er det så ikke bare et pluds at have så lav røg temp. ? spørg af uvidenhed
-
tænker lidt din røg temperatur er lidt lav, men det skader jo aldrig lige at lave en ny afvejning, gør det altid selv, mens jeg renser kedel
Det har den faktisk altid været - havde store problemer med kondens i røgrør i starten, så de er isoleret nu. Semirens sidder også i og øverste klappe helt lukket.
Men nej du har da helt ret - det prøver jeg i morgen når den alligevel lukker ned for kompressorrens. ;)
-
3 ideer:
Hvis du skruer shunten ned på feks 45 grader skal dit flow falde til det halve. Det vil give noget mere tryk ud til huset samt flytte lidt flere Kw, så bør fyret skrue op.
- Hvis det hjælper på varmen, ved du at du har et pumpe eller rør problem.
Hvor stort tab har du frem til huset. prøv at mækre fremløbet fra fyret og sammenlign med røret ind til en radiator, gerne først på strengen og som er skruet godt op.
- Disse to skal være næste lige varme, hvis ikke de er det, har du et stort rørtab, så kan du lede i den retning. Dog burde fyret alligevel bare bestille noget, da flowet så burde stige.
Hvis intet af ovenstående giver noget, tænker jeg på om dine radiatorer har flowkontrol og måske er stillet for lavt. Har du eller andre tidligere haft, på nuværende eller tidligere fyr, et varmere fremløb. Det kan du enten undersøge på radiatorerne eller hæve kedel/fremløbstemperatur med 10 grader.
-
Noget passer ikke i din stokercloud.
Du har den sidste time tappet 15-17kW og det er altså en del på et 10kW fyr. Så enten har du ikke et 10kW eller også er puls fra flowmåler sat til noget forkert og så kan du ikke regne med det flow, du skriver på 800L, det er nok kun det halve.
hej Holm.
kan se at du ikke har det store afkøling, hvis din returmåler sidder efter blande sløjfe dur det men ellers prøv at lukke ned for blande sløjfen, så du ved at de 800 liter løber rundt i dit anlæg og ikke i blande sløjfen.
Mvh
Ernst
Hej Ernst,
Temp måler sidder inden for shunten, så det er netop derfor. Jeg har et analog termometer på retur fra huset, og den lægger på 25 grader.
Jeg må lige prøve at lukke for shunten - hvis den kan :) har ikke rørt ved den i 4 år ;D
-
Ser også lige at i skriver om røgtemperatur, med den lave, kan du sagtens hæve kedeltemperaturen til 70 uden at der sker noget ved det.
Så skal flowet også falde da både shunt og hus så bruger mindre.
-
3 ideer:
Hvis du skruer shunten ned på feks 45 grader skal dit flow falde til det halve. Det vil give noget mere tryk ud til huset samt flytte lidt flere Kw, så bør fyret skrue op.
- Hvis det hjælper på varmen, ved du at du har et pumpe eller rør problem.
Jeg har forsøgt at lukke helt for shunten kl 19 - som der blev foreslået - og umiddelbart har den fået noget mere at lave. Afventer lige at den falder til ro igen.
Hvor stort tab har du frem til huset. prøv at mækre fremløbet fra fyret og sammenlign med røret ind til en radiator, gerne først på strengen og som er skruet godt op.
- Disse to skal være næste lige varme, hvis ikke de er det, har du et stort rørtab, så kan du lede i den retning. Dog burde fyret alligevel bare bestille noget, da flowet så burde stige.
Næsten ingen varmetab - der er termometer helt inde ved installationen og det er nærmest samme temp.
Hvis intet af ovenstående giver noget, tænker jeg på om dine radiatorer har flowkontrol og måske er stillet for lavt. Har du eller andre tidligere haft, på nuværende eller tidligere fyr, et varmere fremløb. Det kan du enten undersøge på radiatorerne eller hæve kedel/fremløbstemperatur med 10 grader.
Se det har jeg faktisk aldrig rørt ved - og nogle af radiatorerne har jeg selv fået sat op. Ved ikke om der før har været højere temp men jeg har aldrig. Hvordan kan jeg undersøge det på radiatoren? Og prøver man sig bare frem hvis der skal stilles på det?
-
men hvis dine røgrør kondensere, skal du ikke lukke bypass ( spjældet bagerst i kedlen ) den skal være maks åben. for så lukker den røgen ud før den køler i kedlen og kondensere. og værste tænklige skal du pille din semirens ud, den bruger lidt flere piller , men du vil opleve at din røg temp stiger 30-40 grader, har selv måtte pille mine ud, da min skorsten er for kold ( gammel opmuret ) og den køler røgen for meget, min røg temp er ca 100 , men afgangsrøgen 1 meter fra top er 67.70 grader :) bare for at give en ide om hvor meget den faktisk kan køle.
-
Noget passer ikke i din stokercloud.
Du har den sidste time tappet 15-17kW og det er altså en del på et 10kW fyr. Så enten har du ikke et 10kW eller også er puls fra flowmåler sat til noget forkert og så kan du ikke regne med det flow, du skriver på 800L, det er nok kun det halve.
hej Holm.
kan se at du ikke har det store afkøling, hvis din returmåler sidder efter blande sløjfe dur det men ellers prøv at lukke ned for blande sløjfen, så du ved at de 800 liter løber rundt i dit anlæg og ikke i blande sløjfen.
Mvh
Ernst
Hej Ernst,
Temp måler sidder inden for shunten, så det er netop derfor. Jeg har et analog termometer på retur fra huset, og den lægger på 25 grader.
Jeg må lige prøve at lukke for shunten - hvis den kan :) har ikke rørt ved den i 4 år ;D
Puls er sat til 10 i styring.
Og jeg har 100% et 10 kw anlæg :D
Men jeg giver dig ret i det ser mærkeligt ud - havde bare fået ind i hovedet at når der var flowmåler - så måler den hvad huset aftaget og ikke hvad fyret levere?
-
men hvis dine røgrør kondensere, skal du ikke lukke bypass ( spjældet bagerst i kedlen ) den skal være maks åben. for så lukker den røgen ud før den køler i kedlen og kondensere. og værste tænklige skal du pille din semirens ud, den bruger lidt flere piller , men du vil opleve at din røg temp stiger 30-40 grader, har selv måtte pille mine ud, da min skorsten er for kold ( gammel opmuret ) og den køler røgen for meget, min røg temp er ca 100 , men afgangsrøgen 1 meter fra top er 67.70 grader :) bare for at give en ide om hvor meget den faktisk kan køle.
Du misforstår - jeg havde problemer med kondens - ikke længere efter de er isoleret. selvom semirens og spjæld er lukket - er der ikke det mindste kondens længere - så jeg er glad for den lave røg temp ;)
-
ahh sorry, så ikke du havde svaret at der var blevet isoleret sorry
-
ahh sorry, så ikke du havde svaret at der var blevet isoleret sorry
Helt i orden da - det er fint med input ;) :)
-
hej Holm.
kan se at du ikke har det store afkøling, hvis din returmåler sidder efter blande sløjfe dur det men ellers prøv at lukke ned for blande sløjfen, så du ved at de 800 liter løber rundt i dit anlæg og ikke i blande sløjfen.
Mvh
Ernst
Hej Ernst,
Temp måler sidder inden for shunten, så det er netop derfor. Jeg har et analog termometer på retur fra huset, og den lægger på 25 grader.
Jeg må lige prøve at lukke for shunten - hvis den kan :) har ikke rørt ved den i 4 år ;D
Så har shunten være lukket i 2 timer - og fyret arbejder noget mere - og der er fuld varme på hytten ;) Så du er inde på noget her.
Men jeg kan jo ikke undvære shunten - så måske er det radiator flow der ikke er stort nok / for meget modstand som Hjemmeteori skriver og vandet derfor vælger shunten? omvendt kører der vel kun det der er nødvendigt igennem shunten da den er med fjernføler på retur og lå på 55 grader ved kedeltemp på 65 grader..
Flow er nu på 600 l/t og retur temp på 44 grader.
-
har du " nye " radiator. for ar før hørt om at folk har udskiftet den første radiator på strengen til en ny, og de andre var gamle, og der kan være forskelv på længden af ventilerne. så den regulere forkert RA-N ventilen lukker under 1/4 af vandmængden igennem ift. RA-G ventilen. var mere der jeg ville hen. men tror nu mest det er din pumpe
-
hej
jeg havde samme problem den anden dag... jeg havde skruet min shunt for lang om mod 7 så vanden kørte bare rund i kedlen..
det kan være din shunt hænger i ventilen :)
mvh simon
tænkte mere på udluftning af dine radiator, det behøver fyret ikke været slukket for.
Nej men det skal pumpen jo - og så stopper fyret ret hurtigt ;)
-
De 55 grader på returen er "indenfor" shunten.
-
eller en skyldnng af dine radiator, kan være de er proppet
-
Hvis der er flow kontrol på dine radiatorer, kan den sidde på returen i radiatoren eller under selve termostathovedet.
Den første er vist noget med en nøgle, så kan man skrue op.
Den anden afmontere man termostaten så kan man trrække ud i en krave og stille den mellem 1-7. Her kender man ydelsen på radiatoren og kan så slå tallene op i en tabel.
husmandsmetoden:
er for den første, at skrue termostaten op på maks og så laaaaaangsomt åbne/lukke til returen er 30-35 grader.
For den anden, afmontere termostaten og gøre som ovenfor.
-
Forslaget med shunten (som jeg også skrev om) er jo ikke holdbart i længden.
Derfor hvis det hjælper at skrue ned på denne, hjælper det også at skrue op for kedel temperaturen og den er faktisk holdbar i længden.
Hvis det så ikke er dine radiatorer som jeg skrev om, men dit 18 mm rør der er problemet kan du bruge vejrkompenserings funktionen til at skrue op for kedeltemperaturen når behovet er der.
Se evt. mine settings i vedhæftede PDF. Du skal jo så bare bruge noget der er højere og chillfaktoren kan du sætte efter hvor meget blæst betyder hos dig (150 er maks.)