Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Lamborg efter Jan 14, 2016, 14:02
-
Hej.
jeg har tænkt mig på et tidspunkt at skifte mine kæmpe 4 " rør som løber ud i kælderen under begge vinkler af huset og som føder radiatorene som stik ledinger derfra til noget mindre så jeg ikke skal varme så meget anlægs vand op .
Jeg har forestillet mig at bruge 5/4" rør men hvordan finder jeg ud af om de er store nok ?
-
Hej
4" :P :P :P Er du rigtig klog, det er jo stort nok til en mindre landsby. Er sikkert lavet i sin tid som et ét strengs system, og måske med selvcirkulering. Der kan også løbe meget vand igennem et 5/4", da du jo sikkert har pumpe på nu og 2 strengs. Var det mig, ville jeg nok rådføre mig med en dygtig vvsér, som jeg havde tillid til, der er jo mange faktorer der spiller ind.
-
Ja jeg tror også jeg ville snakke med den lokale rør pusher
-
hvis dine rør er godt isoleret tror jeg ikkedet kan betale sig du kører jo med et 30 kwh anlæg , som jeg har forstået døjer med at følge med ved spidsbelastningmen ellers vil jeg mene statr med 5/4" og så kan du reducere ud mod enderne mvh erik
-
Hej Claus
Min radiator installation er på 1"( de første 15 meter) men lige omkring fyret er det lavet i 3/4, måske 2 meter i alt (det mente du selv dengang jeg spurgte på stokerpro, jeg sagtens kunne) De 3/4" er ikke nok, jeg kan få omkring 1700l/h igennem med min magna 25-60, hvis den får lov at bestille lidt. For at flytte 30kW kræver det så en diff på frem og retur på 15,2 grader.
Så jeg vil mene at 5/4"rigeligt skulle kunne gøre det.
Lysningen/areal på rør:
på 3/4" er omkring 2,8cm2
på 1" er omkring 4,9cm2
på 5/4" er omkring 8,0cm2
Så selvom røret kun er lidt større, er det en del større indeni.
Og tror også bare en VVS'er sjusser. men ved nyt har de vist tegne programmer til udregning af rør, pumper mm.
-
Dine 4" rør indeholder jo en del vand. Alt det vand vil jo have en virkning som en akkumuleringstank.
Jeg tror at det eneste du vil opnå er at temperaturen på dit vand vil svinge hurtigere med mindre rør end ved dine nuværende, et mindre batteri bliver jo også hurtigere fladt men lades også hurtigere fuldt op.
Hvis de ikke fejler noget og ellers er godt isolerede tror jeg nu ikke du kommer til at spare ret meget på driften ved at skifte dem.
Når det så er skrevet så vil mindre rør jo ikke virke så voldsomme, selv i en kælder, som 4" inkl. isolering.
Mvh
Christian
-
Hej alle.
Ole : Nej det er nu lavet fra start af som 2 strengs anlæg men hele huset er født med kakkelovne ( har tre doppelt skorsten ) så det er nok lavet til et koksfyr og sidenhen stod er et 120kw oliefyr og som man gjorde med alt i gamle dage så er det overdrab :-)
Erik / christian : De er godt isolerede men det er jo en masse vand at varme op og måske nettop derfor at de 30kw er i underkanten en gang i mellem. Med mindre rørdim vil jeg få varmen ud i radiatorene hurtigere da jeg ikke skal varme på så meget "udenomsvand" når salen åbner. Selv når det er 20 gr udenfor og intet trækker varme kan mit anlæg stå og kører ( hvis jeg ikke lukker det ) uden at gå i overtemp og lukke ned . Det må jo være fordi der er et stort varmetab i rørene selvom de er fint isolerede. Og ja christian har en pointet med accutank effekten men det er nu ikke noget jeg sådan kan føle . Temp dykker omgående når salen åbner . Men det er ikke for at spare varme men mere for at lete lidt på vandmasserne der skal varmes op. Det er jo ikke ligegyldigt om du varmer 5 l vand eller 20 l vand i en gryde :-)
Sophus: Ja jeg er enig med dig jeg tror også 5/4" er rigeligt og at VVS folk gætter i mange tilfælde. Jeg har snakket med en VVS gut som oplyste at " ja man kan regne det ud men det er et stort regnestykke og det er der ikke mange der kan huske hvordan man gør så vi gør bare som vi plejer og det virker :-)
Jeg tror jeg har fundet en "salløsning" jeg montere to 10 kw gaskanoner i et rum bag salen i den ende hvor der ikke er radiatore . Så kører jeg rør ind i salen i begge sider af gavlen så det blæser varm luft ind . Det kan jeg gøre for små penge og det er måske max 10 gange om året jeg kæmper lidt med at få temp op på 19 gr derinde og istedet for min 9kw elblæser så kan disse to også kører under festen hvis der er nogen der fryser .
-
Hej Claus
Nu gør jeg det igen ;D ;D ;D
Faktisk varmer du jo også returen op, alle 4" når salen åbner, da du jo ikke har flowkontrol. Dvs. at du skal varme de store (er det radiatorer?) i salenop , samt al returvandet i dine 4" rør, før systemet er varmt igen. Havde du flowkontrol, var det stadig kun fremløbet der var varmt.
Og som jeg lige kan regne det ud, er det 7,85l/m eller med en eksempel en diff på 65-30 grader giver det 0,32kWh/m. Så kan du selv regne ud hvor langt der er og se hvor meget ydelse, du mangler i spidsbelastningen.
Eksempel: salen åbner i en ½ time, så varmes returen op til 65grader i løbet af denne halve time. Hvis der er 10 meter, er det 3,2kWh, så i denne halve time skal fyret yde 20% ekstra (6,4kW) for at sætte dem i banken, for så at hæve denne buffer når salen lukker og fyret igen har overskud.
Med flowkontrol, skulle salen måske køre 5minutter længere, men du sætter ikke noget i banken og pludselig har du dækket dit behov og kan holde kedeltemperaturen oppe, så du kan lave VVB til køkkenet hele tiden.
Jeg ved godt jeg er irriterende, men jeg er sikker på at jeg har ret.
Hej alle.
Ole : Nej det er nu lavet fra start af som 2 strengs anlæg men hele huset er født med kakkelovne ( har tre doppelt skorsten ) så det er nok lavet til et koksfyr og sidenhen stod er et 120kw oliefyr og som man gjorde med alt i gamle dage så er det overdrab :-)
Erik / christian : De er godt isolerede men det er jo en masse vand at varme op og måske nettop derfor at de 30kw er i underkanten en gang i mellem. Med mindre rørdim vil jeg få varmen ud i radiatorene hurtigere da jeg ikke skal varme på så meget "udenomsvand" når salen åbner. Selv når det er 20 gr udenfor og intet trækker varme kan mit anlæg stå og kører ( hvis jeg ikke lukker det ) uden at gå i overtemp og lukke ned . Det må jo være fordi der er et stort varmetab i rørene selvom de er fint isolerede. Og ja christian har en pointet med accutank effekten men det er nu ikke noget jeg sådan kan føle . Temp dykker omgående når salen åbner . Men det er ikke for at spare varme men mere for at lete lidt på vandmasserne der skal varmes op. Det er jo ikke ligegyldigt om du varmer 5 l vand eller 20 l vand i en gryde :-)
Sophus: Ja jeg er enig med dig jeg tror også 5/4" er rigeligt og at VVS folk gætter i mange tilfælde. Jeg har snakket med en VVS gut som oplyste at " ja man kan regne det ud men det er et stort regnestykke og det er der ikke mange der kan huske hvordan man gør så vi gør bare som vi plejer og det virker :-)
Jeg tror jeg har fundet en "salløsning" jeg montere to 10 kw gaskanoner i et rum bag salen i den ende hvor der ikke er radiatore . Så kører jeg rør ind i salen i begge sider af gavlen så det blæser varm luft ind . Det kan jeg gøre for små penge og det er måske max 10 gange om året jeg kæmper lidt med at få temp op på 19 gr derinde og istedet for min 9kw elblæser så kan disse to også kører under festen hvis der er nogen der fryser .
-
Hej Claus
Nu gør jeg det igen ;D ;D ;D
Faktisk varmer du jo også returen op, alle 4" når salen åbner, da du jo ikke har flowkontrol. Dvs. at du skal varme de store (er det radiatorer?) i salenop , samt al returvandet i dine 4" rør, før systemet er varmt igen. Havde du flowkontrol, var det stadig kun fremløbet der var varmt.
Og som jeg lige kan regne det ud, er det 7,85l/m eller med en eksempel en diff på 65-30 grader giver det 0,32kWh/m. Så kan du selv regne ud hvor langt der er og se hvor meget ydelse, du mangler i spidsbelastningen.
Eksempel: salen åbner i en ½ time, så varmes returen op til 65grader i løbet af denne halve time. Hvis der er 10 meter, er det 3,2kWh, så i denne halve time skal fyret yde 20% ekstra (6,4kW) for at sætte dem i banken, for så at hæve denne buffer når salen lukker og fyret igen har overskud.
Med flowkontrol, skulle salen måske køre 5minutter længere, men du sætter ikke noget i banken og pludselig har du dækket dit behov og kan holde kedeltemperaturen oppe, så du kan lave VVB til køkkenet hele tiden.
Jeg ved godt jeg er irriterende, men jeg er sikker på at jeg har ret.
Hej alle.
Ole : Nej det er nu lavet fra start af som 2 strengs anlæg men hele huset er født med kakkelovne ( har tre doppelt skorsten ) så det er nok lavet til et koksfyr og sidenhen stod er et 120kw oliefyr og som man gjorde med alt i gamle dage så er det overdrab :-)
Erik / christian : De er godt isolerede men det er jo en masse vand at varme op og måske nettop derfor at de 30kw er i underkanten en gang i mellem. Med mindre rørdim vil jeg få varmen ud i radiatorene hurtigere da jeg ikke skal varme på så meget "udenomsvand" når salen åbner. Selv når det er 20 gr udenfor og intet trækker varme kan mit anlæg stå og kører ( hvis jeg ikke lukker det ) uden at gå i overtemp og lukke ned . Det må jo være fordi der er et stort varmetab i rørene selvom de er fint isolerede. Og ja christian har en pointet med accutank effekten men det er nu ikke noget jeg sådan kan føle . Temp dykker omgående når salen åbner . Men det er ikke for at spare varme men mere for at lete lidt på vandmasserne der skal varmes op. Det er jo ikke ligegyldigt om du varmer 5 l vand eller 20 l vand i en gryde :-)
Sophus: Ja jeg er enig med dig jeg tror også 5/4" er rigeligt og at VVS folk gætter i mange tilfælde. Jeg har snakket med en VVS gut som oplyste at " ja man kan regne det ud men det er et stort regnestykke og det er der ikke mange der kan huske hvordan man gør så vi gør bare som vi plejer og det virker :-)
Jeg tror jeg har fundet en "salløsning" jeg montere to 10 kw gaskanoner i et rum bag salen i den ende hvor der ikke er radiatore . Så kører jeg rør ind i salen i begge sider af gavlen så det blæser varm luft ind . Det kan jeg gøre for små penge og det er måske max 10 gange om året jeg kæmper lidt med at få temp op på 19 gr derinde og istedet for min 9kw elblæser så kan disse to også kører under festen hvis der er nogen der fryser .
Undskyld, men kom lige til at tænke på den her ;)
Teori er, når man ved alt - men intet fungerer.
Praksis er, når alt fungerer - men ingen ved hvorfor.
Hos os er teori og praksis nu forenet:
Intet fungerer - og ingen ved hvorfor. ;D ;D
-
Hæ hæ Paw .. Den er kanon. :-)
Sophus. :-) :-) Ja jeg ved du brænder den af når du kan komme afsted med det så det havde jeg forventet da jeg nævnede salen . Men jeg har forsøgt at forklare at problemet ikke er så meget temperatur på anlæg om den ikke kan komme over 60 gr hvis det er koldt gør i grunden ikke så meget. jeg har rigeligt varme alle andre steder . Næ det er mere temperaturen i salen og den hæver jeg ikke fordi jeg sætter flowstyr på . Det er jo en gammel gymnastik sal og derfor ikke rent radiatormæssigt diminsioneret til at der skal være stuevarmt. Man skal jo arbejde sig til varmen. Jeg har 6 pc blæsere siddende under radiatorene for at få varmen fordelt ud i rummet og to loftventilatore til at blæse varme ned men i visse situationer er det bare ikke nok der skal en varmekilde ned i den anden ende den er 15 m lang - 7,5 m bred og 5 m til loft så der skal flyttes noget luft. Så selvom din teori skulle passe så har jeg ikke rigtigt noget at bruge den til andet end penge ud af lommen og en masse arbejde :-)
-
Hæ hæ Paw .. Den er kanon. :-)
Sophus. :-) :-) Ja jeg ved du brænder den af når du kan komme afsted med det så det havde jeg forventet da jeg nævnede salen . Men jeg har forsøgt at forklare at problemet ikke er så meget temperatur på anlæg om den ikke kan komme over 60 gr hvis det er koldt gør i grunden ikke så meget. jeg har rigeligt varme alle andre steder . Næ det er mere temperaturen i salen og den hæver jeg ikke fordi jeg sætter flowstyr på . Det er jo en gammel gymnastik sal og derfor ikke rent radiatormæssigt diminsioneret til at der skal være stuevarmt. Man skal jo arbejde sig til varmen. Jeg har 6 pc blæsere siddende under radiatorene for at få varmen fordelt ud i rummet og to loftventilatore til at blæse varme ned men i visse situationer er det bare ikke nok der skal en varmekilde ned i den anden ende den er 15 m lang - 7,5 m bred og 5 m til loft så der skal flyttes noget luft. Så selvom din teori skulle passe så har jeg ikke rigtigt noget at bruge den til andet end penge ud af lommen og en masse arbejde :-)
Så skal du bare have flowkontrol og en af de kaloriferes som hedestoker og flere andre er begyndt at sælge. Den skal også have flowkontrol ;D
http://www.hedestoker.dk/kalorifere.html
-
Nej det skal jeg ikke for så skal jeg splitte en masse ad for at trække rør under gulvet og det gider jeg ikke når det andet er en ligeså fin løsning .
-
Hvor ender du i rørstørrelse, hvis du starter i yderste ende, med et halv tomme rør, og går en dimension op, for hver radiator du slutter til på strengen.
Hilsen Anders
-
Hej Anders . Det kniber lidt for bare på den ene streng sidder der 13 radiatorer.
-
Nej det skal jeg ikke for så skal jeg splitte en masse ad for at trække rør under gulvet og det gider jeg ikke når det andet er en ligeså fin løsning .
Hej Claus
Det var ikke for at være fræk!
Men jeg tror godt du kan nøjes med sådan en i den ene ende. Den skal så monteres så den faktisk blæser hen over hovedet på folk, når du har så stort et rum. Så kommer luften til at cirkulere varm i toppen og falde ned i modsat ende og løbe retur til kaloriferen.
Men det er bare teorien, man skulle nok høre nogen der ved noget, så der kommer praktisk erfaring ind over.
Men en gas løsningen er sikkert også fin.
-
Kalorifer i et festlokale er ikke at foretrække.
Det vil føles som træk, når man sider der i skjorteærmer.
Skal det kunne fungere, så skal der måske en "pose" op i salen på langs, og så blæse varm luft ind i den.
Nogle ventilations firmaer har den løsning :)
Hvad med gulvvarme i festsalen ? 8)
-
Gulvvarme under mit fine gulv .. Nix :-)
Jeg er også lidt bange for det med træk men jeg har aldrig været ude for at det har været koldt i salen når indgangs temp er på 19-20 gr når gæsterne kommer ind så sørger de mange mennesker/mad/spritiøse drikke selv for at holde/hæve temp og op til hvor de klager over det er for varmt :-)
Så jeg regner ikke med at mine to gasovne skal køre under festen . Men hvis det skulle blive nødvendigt vil jeg sætte de to rør indgange op i ca 2,5 m s højde og sørge for at de blæser lige ud og ikke ned . Så skal ventilatorerne når blæse varmen til gulvet.
-
Ventilations anlæg med recirkulation af luften, så kan du montere indblæsnings armaturer så du undgår trækgener.
Indblæsningsposer er bedst til køl, der falder den kolde luft selv ned og bliver blandet op.
Kan blive et problem at få plads til kanaler, afhængig af hvordan dine lokaler ser ud.
Hilsen Anders