Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: MatthiKaae efter Feb 28, 2016, 19:56
-
Hej.
Jeg er ret ny i pillefyrsverdenen.
Er der nogen der har tid og lyst til at gennemgå mine kurver og generelle opsætning?
Mvh. Matthi.
-
Hej.
Jeg er ret ny i pillefyrsverdenen.
Er der nogen der har tid og lyst til at gennemgå mine kurver og generelle opsætning?
Mvh. Matthi.
Ser fint ud, dog lige et par småting.
Du har ikke vvb på streng ( det kræver en vejrkompenseringsventil og at vvb er efter ventilen )
Din temp. i vvb på 64 gr. ser høj ud. Du vil få meget kalk udfældet pga. den høje temp. Prøv 55 gr.
Pumpe start og stop temp. kunne være lavere. Prøv 45 gr.
-
Tak for svar.
Jeg har en 2-vejs motorventil monteret før VVB, men den fungerer ikke korrekt, og derfor er der konstant flow igennem ventilen. Så vidt jeg husker, så skal den have en fase, en nul og et signal, er dette ikke korrekt?
Dette er også en af grundende til at VVB temperaturen er høj. Men er det ikke noget med at temperaturen i VVB altid skal være over 55 grader for at sikre sig mod legionella?
I og med at motorventilen ikke fungerer korrekt, så kan jeg ikke sætte pumpe start/stop ned, da temperaturen i VVB så bliver for lav.
Jeg må have løst problemet med motorventilen. Kan jeg have monteret den forkert i styringen?
-
Tak for svar.
Jeg har en 2-vejs motorventil monteret før VVB, men den fungerer ikke korrekt, og derfor er der konstant flow igennem ventilen. Så vidt jeg husker, så skal den have en fase, en nul og et signal, er dette ikke korrekt?
Dette er også en af grundende til at VVB temperaturen er høj. Men er det ikke noget med at temperaturen i VVB altid skal være over 55 grader for at sikre sig mod legionella?
I og med at motorventilen ikke fungerer korrekt, så kan jeg ikke sætte pumpe start/stop ned, da temperaturen i VVB så bliver for lav.
Jeg må have løst problemet med motorventilen. Kan jeg have monteret den forkert i styringen?
Ventilen skal have strøm som vist på manualen http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Motorventil-drift-og-montering-v7-v10-med-12-polet-stik1.pdf
Brun = Fase
Sort = NUL
Blå = Til en udgang i styringen L ( den du vælger )
-
Bare en tanke. Da en 2/3 vejsventil er simpel styret.
Nu er det vel ikke sådan, ar du er kommer til at sætte alle 3 ledninger i eks udgang L8??
2 vejsventilen skal have fast fase (brun) nul også "fast" (blå) og den sorte til udgangen eks L8
Dine farver på ledningerne passer ikke rigtig.
Se mit indlæg.
-
Ja for pokker, selvfølgelig er blå/sort modsat. ( sad lige og kiggede på nogle el-tegninger mht vakuum styring, man skal nok lige passe på at men ikke blander tingene samme ) min fejl, beklager.
Rettet i nedstående .
Bare en tanke. Da en 2/3 vejsventil er simpel styret.
Nu er det vel ikke sådan, ar du er kommer til at sætte alle 3 ledninger i eks udgang L8??
2 vejsventilen skal have fast fase (BRUN) nul også "fast" (SORT) og den BLÅ til udgangen eks L8
-
Mange tak for jeres svar og hjælp.
Alting var monteret korrekt, og det virkede stadig ikke. Jeg prøvede at flytte den ene fase fra udgang L9 til udgang L10, og så virkede den. Skide godt! 8)
Men så betyder det, at der er noget i vejen med udgang L9 i styringen. Nå, men det er jo heller ikke sikkert at jeg skal have mere udstyr koblet på.
Men hvis man kigger på mine kurver nu, så er de meget svingende. Burde jeg ændre på nogle parametre i forhold til PI reguleringen?
Desuden har jeg ret mange start/stop. Hvordan undgår jeg dette?
I går havde jeg 14-15 start/stop.
Jeg har prøvet at ændre på VVB differenstemperatur og differens på kedeltemperaturen, men synes stadig, at der er mange optændinger.
-
Ser da lidt specielle ud de kurver, ser ud som om din ydelse går kraftigt ned hvorefter kedeltemp går helt op.
det gir ikke meget mening i min verden.
hvorfor stopper fyret? temp opnået eller overophedet eller hvordan?
kører din pumpe som den skal?
-
0 grader retur?
-
Grunden til at den går ned i ydelse, mens temperaturen går op, er fordi energien ikke bliver afsat nogen steder. Der er muligvis lukket for alle gulvvarmekredse og motorventilen til varmtvandsbeholderen er lukket. Derfor cirkulerer vandet ikke, og temperaturen stiger i kedlen.
Fyret stopper fordi temperatur er opnået, så det er ikke fordi der kommer alarmer.
Jeg har en smedegaard pumpe ved fyret, som kører på 10 W konstant, derudover har jeg en Grundfos Alpha 2 15-60 pumpe til gulvvarmestyringen, som står til konstant differenstryk på mellemste niveau. Jeg har dog min tvivl om pumpen kører som den skal, da jeg synes at den kører ved ret høj effekt konstant. Højest mulige effekt på pumpen er 34 W, og den kører nærmest konstant med 33 W. Jeg er i tvivl om pumpen har været udsat for kavitation, og at der derfor er sket noget med den. Jeg synes nemlig ikke, at pumpen kørte med så høj effekt i starten.
Er der åbent for den korteste kreds alene, som er 15 meter, så kører pumpen ved 16 W, hvilket jeg synes er meget højt, da den laveste effekt på pumpen er 4-6 W mener jeg.
Der står 0 grader retur, fordi jeg ikke har returtemperaturføler monteret. :-)
-
skørt, men klart at den lukker ned hvis ikke den kommer af med varmen.
du bruger ikke mange piller så måske er det ikke så tosset
-
Ja, men tænker måske også at det kan have noget med justeringen af fyret ved laveste ydelse.
Jeg tror jeg vil prøve at lave en ny afvejning og indstilling af blæser, for at se, om den ikke leverer for stor effekt ved laveste ydelse, som den er indstillet lige nu. Synes nemlig at flammen er lidt stor ved laveste ydelse.
Men nej, bruger ikke vildt mange piller, men har til gengæld mange optændinger. Det slider vel lidt på kedlen med de spændingsforskelle der kommer ved de forskellige temperaturer, samt at eltænderen bliver slidt?
-
det er ikke mange piller din snegl levere, men også et minianlæg ikke?
det kunne godt tyde på at flammen er for stor, siden den stadig varmer op længe efter at ydelsen går ned.
-
Jo, synes nemlig også at det er meget lavt, men den sidste afvejning jeg lavede viste dette som et gennemsnitsresultat af tre afvejninger.
Men ud fra pillebeholdningen i siloen, i forhold til hvad der er opgivet af piller på styringen, så er der noget der ikke helt stemmer overens.
Det vil nok hjælpe at give fyret lidt kærlighed, så justeringen bliver optimeret til de faktiske forhold. ;-)
Jeg prøver lige at se om ikke det hjælper på hele problemet. :-)
-
mine afvejninger variere også meget, og synes sjældent det stemmer overens med hvad jeg fylder på, men det kan ikke blive bedre. afvejer når jeg fylder helt op.
-
Det kunne da godt være at jeg også skulle begynde at gøre det.
Synes bare det er lidt tidskrævende, hvis der skal afvejes hver gang siloen fyldes op, da jeg kun kan have 150 kg i min silo. Hvis man vil have en nogenlunde præcis afvejning, er man jo nødt til at afveje af flere gange og tage et gennemsnit af afvejningerne.
Hvor stor er din silo?
-
har du pillet ved fyret nu? lux går ned og temperaturen er ikke på sit højeste.
-
Nej, har ikke pillet ved fyret nu. Lux hopper op og ned hele tiden. Tror måske jeg skal se om den skal renses eller evt. skiftes, for den svinger konstant.
Det kan være, at fruen har skruet op for varmen. Men settemperaturen er jo de 65 grader, og temperaturen er på 66 grader nu. Kan se, at det er ved at køre ned i effekt nu.
-
må jeg kigge i din opsætning evt. skal nok lade være med at pille, men kunne være sjovt at se.
evt. pm mig dit login.
-
Har skrevet til dig privat.
Spændende, om du kan se noget, som ikke er som det skal være.
Og tak for din tid. :-)
-
på ingen måde ekspert, har selv fået en masse hjælp, så lidt hænger da fast :-)
-
Hvad har du din kedeltemp og diff. over sat til.
Det kunne måske hjælpe at hæve diff over, hvis den er lavt sat.
-
også det jeg nåede frem til ;-)
-
Har du fået pillet lidt ved det? synes dine kurver ser pænere ud, men 10% ydelse opvarmer stadig kedlen til over 75 grader. det betyder jo at din brænder er for stor til forbruget, så enten er du vel nød til at acceptere pauserne og evt. lave et større spænd inden den starter op igen, eller også er det tid til at slukke fyret helt?
har du anden varmekilde på vandet?
-
Hvis din gulvvarme tit lukker kunne en ide være at sænke temperaturen i denne, i stedet for at det lukker ned på ventilerne. Så vil fyret også skulle producere mere jævnt og ikke lukke ned så tit.
Og generelt skal cirkulationspumper på gulvvarme bestille meget, da modstanden er stor i lange slanger.
Dette er en generelle betragtning, jeg har ikke kigget på dine kurver.
-
Min kedeltemp. er sat til 65, og har diff under og over på 10 grader nu. :-)
Jeg har desværre ikke fået kigget på det endnu, men regner med at se på det om lidt. Jeg endte med at bruge eftermiddagen på at hente et læs træpiller, da jeg var ved at rende tør. En anden type, end den jeg brugte før. Har købt nogle Barlinek F1, så nu må vi se, om det duer. Men så kan jeg lige få tømt siloen helt, køre over på de nye piller og derefter lave en ny afvejning og justering.
Jeg ville være ked af at slukke fyret helt, da der stadig bliver koldt om natten, og mange af kredsene derfor står åbent om morgenen.
Jeg har en kombi VVB, så jeg har da mulighed for at lave vand på anden vis, men er i tvivl om det kan svare sig i forhold til prisen på træpiller. Det må jeg lige finde ud af hen over sommeren.
Det var helt klart en mulighed, at skrue lidt ned. Det er bare så rart, når man kan mærke gulvvarmen. :-)
Problemet med at den kører ved høj efftekt, er at hvis eks. tre af kredsene af åbne, så kører den næsten på fuld effekt. også selvom det er tre korte kredse på eks. 60 meter total. Men hvad så når alle kredsene er åbne, som samlet er på omkring 500 meter? Så kan pumpen vel ikke flytte den nødvendige mængde vand?
-
Min kedeltemp. er sat til 65, og har diff under og over på 10 grader nu. :-)
Jeg har desværre ikke fået kigget på det endnu, men regner med at se på det om lidt. Jeg endte med at bruge eftermiddagen på at hente et læs træpiller, da jeg var ved at rende tør. En anden type, end den jeg brugte før. Har købt nogle Barlinek F1, så nu må vi se, om det duer. Men så kan jeg lige få tømt siloen helt, køre over på de nye piller og derefter lave en ny afvejning og justering.
Jeg ville være ked af at slukke fyret helt, da der stadig bliver koldt om natten, og mange af kredsene derfor står åbent om morgenen.
Jeg har en kombi VVB, så jeg har da mulighed for at lave vand på anden vis, men er i tvivl om det kan svare sig i forhold til prisen på træpiller. Det må jeg lige finde ud af hen over sommeren.
Det var helt klart en mulighed, at skrue lidt ned. Det er bare så rart, når man kan mærke gulvvarmen. :-)
Problemet med at den kører ved høj efftekt, er at hvis eks. tre af kredsene af åbne, så kører den næsten på fuld effekt. også selvom det er tre korte kredse på eks. 60 meter total. Men hvad så når alle kredsene er åbne, som samlet er på omkring 500 meter? Så kan pumpen vel ikke flytte den nødvendige mængde vand?
Jeg vil komme med det postulat at ja, du kan måske ikke på samme måde "mærke" varmen, men den vil derimod være der i en større del af tiden, da den aldrig lukker og herved bliver komforten større.
Husk at hvis flere kredse åbner falder modstanden så der vil formentlig blive flyttet noget mere vand, men ved et lavere tryk. Men ja den enkelte kreds får mindre vand og vil derfor være længere tid om at blive varmet op.
Men enten er der noget galt (og tror ikke på den med at pumpe har været udsat for kavitation og derfor skulle være gået i stykker) nok nærmere noget der er stoppet, eller pakgarn i pumpen. Eller også er pumpen for lille, men det må nogle andre byde på!
Og nej jeg tror altså heller ikke det er tid til at slukke fyret, du skal bare have gulvarmen til at køre mere jævnt, så det aftager noget hele tiden.
-
Tak for svar Hjemmeteori. Jeg fik justeret fyret til i går, og ændrede lidt på gulvvarmen inden jeg gik i seng, og som I kan se på mine kurver, så ser de meget bedre ud.
Her til morgen lavede jeg dog lidt ændringer i forbindelse med gulvvarmetermostaten, som har forårsaget nogle udsving. Grunden til dette er, at ingen af mine settemperaturer var nået i morges, så tænker at der skal lidt mere varmt vand igennem.
Jeg prøver at holde øje med pumpen. Jeg kan jo heldigvis også se hvor stort flowet er på pumpen, så kan jeg holde øje med om flowet stiger, selvom effekten er den samme.
Hvis ikke, må jeg have fat i Grundfos for at høre hvad de mener.
Jeg har en ide om, at jeg vil montere en røgtemperaturføler, men jeg har ikke noget decideret røgrør. Hele min skorsten er udført i isolerede stykker, og derfor er min eneste mulighed for at montere denne føler vil at bore et hul i røgrørsstudsen fra kedlen. Er dette OK?
Jeg har vedhæftet et billede af, hvor jeg har tænkt mig at sætte den.
-
det kan du sagtens, har jeg gjort :-)
-
Super ! O0
Tætner du så hullet rundt om føleren med et eller andet?
-
den fik en gang tokomponent epoxy, silicone kan vel også gøre det.
-
Jeg ser om silikonen ikke kan gøre det.
Tak for hjælpen.
-
den fik en gang tokomponent epoxy
Så er man også sikker på at den hverken kan renses eller skiftes ;-)
-
Hullet bør ikke bores større end at føleren lige kan presses igennem, vel ca. til midt af røgrørets diameter. Men ellers kan man sætte en plast strips stramt om føleren, så den ikke falder igennem. Den skal jo op min. en gang årligt når røgrøret skal renses, med mindre man da ikke vil købe en ny fordi den er knækket. :)
-
hehe, tror nu nok jeg kan få det af igen :-)