Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Skrot1 efter Apr 20, 2016, 17:51
-
Nogle kloge hoveder der kan forklare hvorfor returtemperaturen, og til dels fremløbstemperaturen svinger konstant op og ned? ? Mvh. Carsten
-
Der kan jo være flere grunde til, men vi kommer det nærmere hvis du fortæller lidt om dit anlæg, herunder shunt og evt. vejrkompensering og evt. forbrugere, som kunne finde på at sende varmt vand retur til fyret.
Nogle kloge hoveder der kan forklare hvorfor returtemperaturen, og til dels fremløbstemperaturen svinger konstant op og ned? ? Mvh. Carsten
-
men noget tyder på at din shunt "hænger". Da det passer med at når returen bliver varm bliver kedlen kold. Dette tyder på at flowet stiger, så selvom returen bliver varmere bliver toppen af kedlen koldere, da vandet er kortere tid i kedlen og derfor ikke når at blive varmet op.
Kan også være en VVB (med analog termostat)eller lille radiator der laver samme nummer. Altså hæver flowet og sender varmt vand retur.
Update:
Det sidste kan du jo konstatere ved at mærke på returen inden shunten.
-
Setuppet er følgende, det er kombineret gulvvarme og radiator, vvb. Sidder som en radiator på strengen, der er monteret shunt ved fyret, og det sjove er at det er periodisk at retur og fremløb 'bølger'. Har prøvet at hæve fremløbstemp, det hjalp ikke, mistænker shunten. Har også hævet pumpehastighed både på fyrpumpen og gulvvarmepumpen, intet hjælper.
-
Jeg hælder til at shunten "Hænger".
Prøv at tage thermostaten af og giv ventilen noget massage.
Det kan også være føleren hvis der er knæk på røret!
-
Tak foreløbig, jeg prøver at massere ventilen , og så håber det er tricket der virker :) tak for hjælpen. Mvh. Carsten.
-
Det var ventilen til shunten der lige skulle masseres lidt, nu ser det mere fornuftigt ud, takker for hjælpen. Mvh. Carsten.
-
Hej Carsten
Nu ser den da bare ud som om den står helt åben?
Når du holder 70grader i kedel temperatur, skulle en retur på 60grader da være nok! Resten er bare spild af strøm i pumpen.
Det var ventilen til shunten der lige skulle masseres lidt, nu ser det mere fornuftigt ud, takker for hjælpen. Mvh. Carsten.
-
Ja, det kan da godt være jeg lige skal ha skruet lidt ned på termostaten :)
-
har masseret ventilen, men selvom jeg skruer ned på termostaten , er returen næsten det samme som fremløbs temp. Er det et problem bortset fra at pumpen kører lidt ekstra? Skal siges at kedelpumpen pt. Forbruger kun 7 watt, og min teori er at når shunten er åben, og vores vvb på kun 60 liter er sat på som en radiator, at kedelvandet hjælper lidt med som en buffer, for synes at ydelsen på fyret er meget jævnere når vi tømmer vvb. Er det noget om snakken, eller er jeg helt gal på den ? Mvh. Carsten.
-
Det er ikke thermostaten på VVB der hænger og sender varmt vand retur til fyret?
-
Det er da muligt, men vvb er monteret som en gennemløbsradiator, så er jo ureguleret, grunden er at vvb var styret af gasfyret, som stadig sidder som backup, men derfor er slukket, har derfor lavet en ny rørføring til vvb. Der opvarmer brugsvandet direkte , istedet for gennem den 2-3vejs ventil der sidder i gasfyret, som nu er slukket :) håber det gir lidt mening. Kedelvandet opvarmer direkte vvb.
-
Med en ureguleret gennemstrømningsvamdvarmer på anlægget behøver du ingen returshunt ;)
...det skulle da lige være hvis du i lang tid bruger alt det varme vand den kan producere.
Den slags vandvarmer er i princippet en varmeveksler, ligesom dem man kan købe til f.eks. solvarmeanlæg.
Tanken er at der kun skal ledes centralvarmevand igennem når der er behov for det, men hvis du altid har flow igennem, så bliver din returtemperatur bare høj.
Du har helt ret i at det ikke skader andet end din pengepung, fordi du bruger lidt ekstra strøm til pumpen.
Til sammenligning bruger min cirkulationspumpe 4W for tiden, så din bruger 75% mere end min !!
Det lyder jo voldsomt, men hvis man gør det op i penge, kan det på et år blive til en blød 50'er ;)
Hilsen
Michael
Det er da muligt, men vvb er monteret som en gennemløbsradiator, så er jo ureguleret, grunden er at vvb var styret af gasfyret, som stadig sidder som backup, men derfor er slukket, har derfor lavet en ny rørføring til vvb. Der opvarmer brugsvandet direkte , istedet for gennem den 2-3vejs ventil der sidder i gasfyret, som nu er slukket :) håber det gir lidt mening. Kedelvandet opvarmer direkte vvb.
-
Ja eneste andet prolem kan være kalk i VVB'en og evt. for lille flow i huset når det bliver rigtig koldt. Det sidste kan du jo nemt konstatere.
-
Vi har heldigvis ikke meget kalk i vandet, og har lagt mærke til at returtemp. Sjældent har været under 55 gr. , og kun i måske en Halv times tid indtil kedeltemperaturen kom op på de 70gr. Returen i vinters har max lagt 12-15 grader under fremløbstemp. Har åbnet helt for shuntventilen, det giver noget roligere kurver på fyret, grunden til det blev lavet som gennemløb var at gasfyr og vvb er i baggang, pillefyret står i kælder , og da det kun kostede max 100 kr. At lave genvejen ved vvb. Omvendt skulle jeg købe en ny 110 liters vvb plus 2-3 vejs ventil og div. Rørføring, så tænkte jeg at det var billigere at beholde det jeg havde da min nuværende vvb var næsten ny og kun på 60 liter alligevel ikke var stor nok til vvb. Priotering. Så når den er kalket til eller tæret op , bliver det med en 110-160 liters vvb. Og 3 vejs ventil. Tak for svarene, så blev man jo lidt klogere :D mvh. Carsten
-
Ja eneste andet prolem kan være kalk i VVB'en og evt. for lille flow i huset når det bliver rigtig koldt. Det sidste kan du jo nemt konstatere.
. Kalken må vi leve med :) og set med flowet har ikke været et problem endnu, ellers må kedelpumpen jo bare skrues på max. Hvis vi får en isvinter ;D
-
Det indlæg løste også lidt hovedbrud for mig, da jeg ikke forstod hvordan en ven kunne få så høj og hurtig en returtemp. med pumpen på den forkerte side af shunt :)
Han har heller ingen ventil på VVB.
Med en ureguleret gennemstrømningsvamdvarmer på anlægget behøver du ingen returshunt ;)
...det skulle da lige være hvis du i lang tid bruger alt det varme vand den kan producere.
Den slags vandvarmer er i princippet en varmeveksler, ligesom dem man kan købe til f.eks. solvarmeanlæg.
Tanken er at der kun skal ledes centralvarmevand igennem når der er behov for det, men hvis du altid har flow igennem, så bliver din returtemperatur bare høj.
Du har helt ret i at det ikke skader andet end din pengepung, fordi du bruger lidt ekstra strøm til pumpen.
Til sammenligning bruger min cirkulationspumpe 4W for tiden, så din bruger 75% mere end min !!
Det lyder jo voldsomt, men hvis man gør det op i penge, kan det på et år blive til en blød 50'er ;)
Hilsen
Michael
Det er da muligt, men vvb er monteret som en gennemløbsradiator, så er jo ureguleret, grunden er at vvb var styret af gasfyret, som stadig sidder som backup, men derfor er slukket, har derfor lavet en ny rørføring til vvb. Der opvarmer brugsvandet direkte , istedet for gennem den 2-3vejs ventil der sidder i gasfyret, som nu er slukket :) håber det gir lidt mening. Kedelvandet opvarmer direkte vvb.
-
"To fluer med et smæk"...
...det kan jeg godt leve med ;)
Fint at du kunne bruge info ;)
...hver dag man lærer noget nyt er ikke en spildt dag ;)
Hilsen
Michael
Det indlæg løste også lidt hovedbrud for mig, da jeg ikke forstod hvordan en ven kunne få så høj og hurtig en returtemp. med pumpen på den forkerte side af shunt :)
Han har heller ingen ventil på VVB.
Med en ureguleret gennemstrømningsvamdvarmer på anlægget behøver du ingen returshunt ;)
...det skulle da lige være hvis du i lang tid bruger alt det varme vand den kan producere.
Den slags vandvarmer er i princippet en varmeveksler, ligesom dem man kan købe til f.eks. solvarmeanlæg.
Tanken er at der kun skal ledes centralvarmevand igennem når der er behov for det, men hvis du altid har flow igennem, så bliver din returtemperatur bare høj.
Du har helt ret i at det ikke skader andet end din pengepung, fordi du bruger lidt ekstra strøm til pumpen.
Til sammenligning bruger min cirkulationspumpe 4W for tiden, så din bruger 75% mere end min !!
Det lyder jo voldsomt, men hvis man gør det op i penge, kan det på et år blive til en blød 50'er ;)
Hilsen
Michael
Det er da muligt, men vvb er monteret som en gennemløbsradiator, så er jo ureguleret, grunden er at vvb var styret af gasfyret, som stadig sidder som backup, men derfor er slukket, har derfor lavet en ny rørføring til vvb. Der opvarmer brugsvandet direkte , istedet for gennem den 2-3vejs ventil der sidder i gasfyret, som nu er slukket :) håber det gir lidt mening. Kedelvandet opvarmer direkte vvb.
-
Med dig på på forummet lærer man næsten hver gang man er på, stort som småt, men dette var en af de store :P :) , selvom jeg selv burde have set det, men gjorde det ikke ??? ;D
"To fluer med et smæk"...
...det kan jeg godt leve med ;)
Fint at du kunne bruge info ;)
...hver dag man lærer noget nyt er ikke en spildt dag ;)
Hilsen
Michael
Det indlæg løste også lidt hovedbrud for mig, da jeg ikke forstod hvordan en ven kunne få så høj og hurtig en returtemp. med pumpen på den forkerte side af shunt :)
Han har heller ingen ventil på VVB.
Med en ureguleret gennemstrømningsvamdvarmer på anlægget behøver du ingen returshunt ;)
...det skulle da lige være hvis du i lang tid bruger alt det varme vand den kan producere.
Den slags vandvarmer er i princippet en varmeveksler, ligesom dem man kan købe til f.eks. solvarmeanlæg.
Tanken er at der kun skal ledes centralvarmevand igennem når der er behov for det, men hvis du altid har flow igennem, så bliver din returtemperatur bare høj.
Du har helt ret i at det ikke skader andet end din pengepung, fordi du bruger lidt ekstra strøm til pumpen.
Til sammenligning bruger min cirkulationspumpe 4W for tiden, så din bruger 75% mere end min !!
Det lyder jo voldsomt, men hvis man gør det op i penge, kan det på et år blive til en blød 50'er ;)
Hilsen
Michael
Det er da muligt, men vvb er monteret som en gennemløbsradiator, så er jo ureguleret, grunden er at vvb var styret af gasfyret, som stadig sidder som backup, men derfor er slukket, har derfor lavet en ny rørføring til vvb. Der opvarmer brugsvandet direkte , istedet for gennem den 2-3vejs ventil der sidder i gasfyret, som nu er slukket :) håber det gir lidt mening. Kedelvandet opvarmer direkte vvb.
-
Fandt så årsagen til at returtemp. Var næsten ligeså høj som fremløb , da jeg monterede termostathovedet igen efter at have masseret ventil, havde jeg ikke fået skruet den helt i bund , så den åbnede mere end de 60grader den var sat til,grunden var nok at den sidder fandens uhandy mellem en mur og fyret, og der er ikke meget plads, men nu ser det ud til at det funker efter hensigten :D
-
Hej Carsten
Godt du fandt fejlen. Hvis ellers ikke du har problemer med vand i skorstene og du heller ikke mangler varmt vand, vil jeg da anbefale at du sænker kedeltemperaturen til 65 grader (det mener jeg godt man må på bs1016, bare returen er mindst 55).
Jeg tænker så kunne du da spare noget af kalken i VVb'en!
Mvh. Sophus
-
Har prøvet at sænke temperaturen til 65gr. Men så kniber det med at der er varmt vand nok til at bade i , men måske det ville hjælpe at åbne shunten helt og skrue fyrpumpen lidt højere op for at kompensere for den lavere fremløbstemp ? Hvad mener du sophus? Kondens i skorstenen er ikke kritisk, da den er i rustfri stål , og desuden er der kun 50 cm isoleret røgrør inden den går igennem muren, så ingen kondensproblemer.
-
Har prøvet at sænke temperaturen til 65gr. Men så kniber det med at der er varmt vand nok til at bade i , men måske det ville hjælpe at åbne shunten helt og skrue fyrpumpen lidt højere op for at kompensere for den lavere fremløbstemp ? Hvad mener du sophus? Kondens i skorstenen er ikke kritisk, da den er i rustfri stål , og desuden er der kun 50 cm isoleret røgrør inden den går igennem muren, så ingen kondensproblemer.
At skrue på shunten op, tror jeg ikke giver noget i forhold til VVB. Her er kølingen afgørende og jo varmere fremløb, jo større varmeafgivelse. Pumpen kunne give lidt, men i så lille en VVB vil jeg tro det er marginalt du kan vinde.
Men du kunne måske hjælpe lidt, og investere 125 kr. i en føler til VVB og så hæve kedeltemperaturen når VVB'en bliver for kold. Ingen ventiler eller andet gejll, bare en højere kedeltemperatur, når VVB'en bliver for kold. Jeg kan dog ikke garantere at det vil virke efter hensigten, da fyret skal lave en skifte fra drift til VVB og dette skifte tager 2-3 minutter, hvor ydelsen falder lidt. Men sætter du føleren midt i tanken (eller den nederste 1/3), vil jeg tro det er svartid nok til at fyret kan nå at skrue op, og så kunne du have et tillæg, så kedlen måske blev 75grader.
-
Fin ide, og samtidig til at realisere for penge, har det lidt sådan med de fleste ting, at jo mere simpel, jo bedre :) tak for dine gode råd sophus, de er påskønnet. Har pt. Sænket kedeltemperaturen til 65gr, og helt åben shunt, og indtil videre har vi ikke manglet varmt brugsvand. Mvh. Carsten.