Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: lma efter Nov 07, 2016, 19:40
-
Mit anlæg går i overkogs alarm ved skift fra VVB til alm. drift.
Kedel er sat til 65 gr fremløb + 10 gr før stop.
VVB er sat til 55 gr + 10 gr, så kører ikke længere op ved VVB end ved normal drift.
Har 210 kvm med gulvvarme og 4 raditorer og 250 kvm med radiatorer, så forstår ikke at kedel ikke kan komme af med varmen ved skift til alm drift.
Modtager meget gerne forslag til løsning, så jeg ikke skal hjem til en kold hytte igen.
M.v.h.
Lma
-
Er styringen på StokerCloud ?
-
Det kommer den om lidt...
-
:) Fino
-
Så kom jeg online, måtte afbryde styring kortvarigt for at få forbindelse, så det ser nok lidt mærkeligt ud på data
-
Har du et link til styringen ?
Bare så jeg kan finde dig :)
-
Hvordan finder jeg nemmest dette til dig.
Er ny på dette område...
-
http://stokercloud.dk/dev/lma.html#
???
-
Sæt gerne dit link ind i din signatur :)
I menu VVB kunne du prøve at indsætte 10 min i "Forbliv i VVB-drift"
Når der er lidt flere grafer at kigge på, er der måske flere forslag :)
-
Kan du uddybe den funktion lidt.
Jeg synes ikke helt beskrivelsen i menuen gør mig klogere?
-
Kan du uddybe den funktion lidt.
Jeg synes ikke helt beskrivelsen i menuen gør mig klogere?
Det giver fyret 10 min til at afsætte varmen, sådan at den nemmere kan fortsætte driften.
-
10 min før ændring i ydelse?
Tusind tak for input...
Har bokset med det i tre dage nu >:(
-
10 min før ændring i ydelse?
Tusind tak for input...
Har bokset med det i tre dage nu >:(
Når den opnår ønsket temperatur i vvb,
så har den 10 min til at afsætte evt. overskydende varme i beholderen,
for derefter at kunne fortsætte alm. drift.
-
OK
Er ved at teste. :)
-
Kiggede lige på dine grafer og dit fyr bestiller godt nok en del. Hvor stort er fyret og er ydelsen sat korrekt. Jeg tænker hvis du kører 80-85% i dag kommer fyret til kort, hvis det begynder at blæse eller bliver endnu koldere.
Så også at du må have 3-vejs ventil, den kunne du måske med fordel bygge en Bypass på, så den kan fungere som en 2-vejs her om vinteren og 3-vejs om sommeren. (bypassen skal laves med en hane så den kan lukkes)
Problemet når dit fyr knap kan følge med og du laver VVB med 20-30% ydelse er der 70% kapacitet på fyret som du ikke benytter i den times tid det tager. Som det tager fyret 3-4 timer at indhente bagefter. Hvis huset og VVB fik varme samtidigt kunne fyret strække ben med 100% og vil ikke være bagud bagefter.
Den løsning har jeg. Jeg har så sænket tillægget ved VVB, så det ligner normal drift. Det tager så meget lang tid at lave VVB, men da huset får varme samtidigt og min VVB er på 300L (så den er ikke så nem at tømme), Med lille tillæg bruger VVB'en ikke så meget ydelse under opvarmning.
-
Mit anlæg er 16 kW scotte, VVB er 300 L brugsvand cirkuleres, ca 500 m2 med varme på, heraf 210 m2 der opvarmes til alm stuetemp.
Anlæggets størrelse blev anbefalet af en energikonsulent.
Jeg vil mene, at anlægget er indstillet OK.
I skrivende stund er det dog nede at køre 74 % ydelse, selvom fremløb temp er 54 gr af ønsket 65 gr, hvilket ikke giver mening. Kørte 90 % for 10 min siden?????
-
Mit anlæg er 16 kW scotte, VVB er 300 L brugsvand cirkuleres, ca 500 m2 med varme på, heraf 210 m2 der opvarmes til alm stuetemp.
Anlæggets størrelse blev anbefalet af en energikonsulent.
Jeg vil mene, at anlægget er indstillet OK.
I skrivende stund er det dog nede at køre 74 % ydelse, selvom fremløb temp er 54 gr af ønsket 65 gr, hvilket ikke giver mening. Kørte 90 % for 10 min siden?????
Ligner lidt at din PI (styringens regulerings parametre) ikke er sat korrekt, som om du ikke har en I faktor eller denne kun er en 1/10 af det den burde være.
Prøv at liste P og I, tror det er i menuen regulering eller på brænder iconet og underpunktet PID på stokercloud.
Din retur temperatur er også noget lav, som om den ikke helt fungere, men lad os lige se når du får kedeltemperaturen op, men den skal helst op på 55, hvilket selvfølgelig ikke kan nåes når kedlen er 54, så derfor vi lige skal se tiden an.
-
Mit anlæg er 16 kW scotte, VVB er 300 L brugsvand cirkuleres, ca 500 m2 med varme på, heraf 210 m2 der opvarmes til alm stuetemp.
Anlæggets størrelse blev anbefalet af en energikonsulent.
Jeg vil mene, at anlægget er indstillet OK.
I skrivende stund er det dog nede at køre 74 % ydelse, selvom fremløb temp er 54 gr af ønsket 65 gr, hvilket ikke giver mening. Kørte 90 % for 10 min siden?????
Varmt brugsvand er der 3 ting vi ønsker.
1. Selvfølgelig kunne tage bad og vaske op det kræver en temperatur på minimum 50 grader. (og selvfølgelig nok af dette, men det problemfår du nok ikke med 300L)
2. undgå legionella, så den skal over 55 grader jævnligt.
3. Undgå kalkudfældning (så lav temperatur så muligt)
Derfor kører de fleste med omkring 57 grader og en diff på ca 5-7. Små VVB'er med lidt mere for at der skal være nok.
Så ud fra ovenstående vil jeg anbefale at du sænker din VVB temperatur (jeg har set den oppe poå 66 grader) for at undgå kalk, samt som tidligere skrevet får lavet en Bypass til din 3 vejs ventil.
Bruger Mhes har lavet en beskrivelse her http://mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf den tegning der hedder "3-vejs ventil reguleret VVB"
-
Hej igen.
Tak for dine input.
P 1,2
I 0,1 har lige ændret til 0,2 før jeg læste dit indlæg.
Retur temp, jeg har sat føler før shunt for at kunne fornemme varmeaftaget, derfor så lav. Er det et problem for styring? Føler til shunt ventil sidder lige før fyret som den skal. Min normale retur temp ligger på 55-60 gr.
VVB er sat til 55 gr i søndags. Prøvede i går at sætte styring til at blive i VVB drift 10 min efter de 55 gr er nået for at undgå overkog alarm. Da jeg i løbet af dagen har kunnet se at den generelle temp i anlæg blev meget lav ved VVB, prøvede jeg at ændre til 5 min ekstra VVB drift, hvilket resulterede i at VVB bare fortsatte, som om styringen ikke registrerede min ændring derfor de 66 gr.
-
Kunne min P og I ved VVB drift også være gal?
P 5,0
I 0,1
-
Hej igen.
Tak for dine input.
P 1,2
I 0,1 har lige ændret til 0,2 før jeg læste dit indlæg.
Retur temp, jeg har sat føler før shunt for at kunne fornemme varmeaftaget, derfor så lav. Er det et problem for styring? Føler til shunt ventil sidder lige før fyret som den skal. Min normale retur temp ligger på 55-60 gr.
VVB er sat til 55 gr i søndags. Prøvede i går at sætte styring til at blive i VVB drift 10 min efter de 55 gr er nået for at undgå overkog alarm. Da jeg i løbet af dagen har kunnet se at den generelle temp i anlæg blev meget lav ved VVB, prøvede jeg at ændre til 5 min ekstra VVB drift, hvilket resulterede i at VVB bare fortsatte, som om styringen ikke registrerede min ændring derfor de 66 gr.
Det lader til at din kedel nu kan holde temperaturen, omend det kører lidt uroligt, men det kan også være aftaget der er uroligt.
Så har du styr på returen, så er det ikke et problem!
Så har du styr på VVB
-
Kunne min P og I ved VVB drift også være gal?
P 5,0
I 0,1
Man kører normalt med lidt andre tal for VVB, da det "normalt" er kort tid (15-30min) og da man normalt starter med et stort offset (forskel mellem temperatur og ønsket temperatur på kedlen).
Du har en stor VVB og kører derfor længe, samt at dit offset ikke er så stort, når din normale kedel temperatur er 65gr. Derfor kan du godt vælge at skrue, lidt ned for "P", så regulere fyret lidt langsommere, men med større overbevisning, da ydelsen ikke fjernes igen fordi temperaturen stiger.
-
Mit anlæg er 16 kW scotte, VVB er 300 L brugsvand cirkuleres, ca 500 m2 med varme på, heraf 210 m2 der opvarmes til alm stuetemp.
Anlæggets størrelse blev anbefalet af en energikonsulent.
Jeg vil mene, at anlægget er indstillet OK.
I skrivende stund er det dog nede at køre 74 % ydelse, selvom fremløb temp er 54 gr af ønsket 65 gr, hvilket ikke giver mening. Kørte 90 % for 10 min siden?????
Jeg vil sige at med den ydelse du kørte i går, yder fyret ikke det det skal, eller også har konsulenten regnet galt.
Hvis han har ret ville jeg som skrevet tidligere få ændret VVB, så den ikke er prioriteret. På den konto mister du nemlig ca 12,5% af daglig teoretisk ydelse, så du kun har en 14kW kedel.
-
Igen, tusind gange tak for input. :)
Kedel kan nu holde varmen.
Satte i går aftes P til 1,7 og I til 0,5. Hvordan lyder det?
Nogen ideer til hvorfor min 3-vejsventil nu er begyndt at forblive omskiftet ca en halv time efter VVB når de indstillede 55 gr, så den ender på 61-62 grader. Jeg har sat bliv i VVB tilbage til 0 min, og styringen viser normal drift.
Den gør det f.eks. lige nu.
Har købt stumper til en bypass, synes det giver god mening, men et stykke 1" sammenskåret nippelrør mangler man vel altid, så det må vente en dag mere >:(
-
Nej den med 3-vejs'en bliver jeg svar skyldig. Tænker det er en fejl, du kan jo evt. teste den via manuel udgang, næste gang du har fyret slukket.
Så se om den også hænger når du aktiverer den manuelt.
Og en I på 0,5 i forhold til 1,7 er meget højt. Så risikere du at fyret ikke kan nå at skrue ned, når der er behov for det. Så forholdet mellem de 2 er mere vigtigt end hvor højt de er sat.
Et godt udgangspunkt har jeg altid sagt er 10 til 1. Mener dog nu at standard tal er 25 til 1.
Tingene kan ikke overføres fra fyr til fyr, men man kan dog sammenligne.
Jeg kører P 1,1 og I 0,2. Jeg vil dog sige at du nok skal lidt højere op, hvis dit fyr er lidt "lille" til installationen.
Forklaret på følgende måde. Hvis mit fyr har 10 Graders Offset vil jeg få 11% ydelse fra P og 2% fra I hvert minut, Hvilet så med mit 30kW fyr efter et minut er 3,9kW. Med dit fyr som er 16kW er det kun en stigning på 2,08kW. Så får at få det samme output skulle dine tal være 1,875 højere. Men stadig skal samspillet mellem de 2 passe.
-
Igen, tusind gange tak for input. :)
Kedel kan nu holde varmen.
Satte i går aftes P til 1,7 og I til 0,5. Hvordan lyder det?
Nogen ideer til hvorfor min 3-vejsventil nu er begyndt at forblive omskiftet ca en halv time efter VVB når de indstillede 55 gr, så den ender på 61-62 grader. Jeg har sat bliv i VVB tilbage til 0 min, og styringen viser normal drift.
Den gør det f.eks. lige nu.
Har købt stumper til en bypass, synes det giver god mening, men et stykke 1" sammenskåret nippelrør mangler man vel altid, så det må vente en dag mere >:(
Husk at bypass'en skal have en hane så du kan lukke den til sommerdrift.
-
Det ser ud til at du har fået lavet Bypass'en og det virker fint. Og måske lige i rette øjeblik til det blev rigtig koldt.
Hvis det er en bs1016 kedel du har, skal returen lidt op, hvis det er en Blackstar er den vist helt fin.
Jeg kan se at din VVB bliver meget kold, er det på urstyring eller har du føler i bunden?
Jeg monterede selv min føler i bunden først og det giver noget mere varmt vand, men er alligevel noget uhensigtsmæssigt da toppen så bliver for varm. Så med mindre man har brug for alle 300L (hvilket du jo ikke har når den nogen gange er nede på 35grader)er det bedre at have den i toppen. Jeg var selv skeptisk men efter at have flyttet den har jeg ingen problemer haft. Det eneste der skete, mens jeg stadig havde 3vejs ventil var at fyret kørte med højere ydelse ved VVB. Men monteret i toppen kan man styre det vand der kommer ud af hanen langt bedre. Dog er det efter du har fået bypass mindre vigtigt.
Hvis du kører urstyring på VVB, er ur på cirkulationen noget der giver langt mere. Da du ved ur på cirkulationen sparer tomgangstabet på denne. Det kræver selvfølgelig at du har tidsrum hvor det ikke betyder noget og at spildet ikke afgives, hvor du skal bruge varme alligevel. Om sommeren spares det reelt, da man her ikke kan udnytte tomgangstabet.
-
Det ser ud til at du har fået lavet Bypass'en og det virker fint. Og måske lige i rette øjeblik til det blev rigtig koldt.
Hvis det er en bs1016 kedel du har, skal returen lidt op, hvis det er en Blackstar er den vist helt fin.
Jeg kan se at din VVB bliver meget kold, er det på urstyring eller har du føler i bunden?
Jeg monterede selv min føler i bunden først og det giver noget mere varmt vand, men er alligevel noget uhensigtsmæssigt da toppen så bliver for varm. Så med mindre man har brug for alle 300L (hvilket du jo ikke har når den nogen gange er nede på 35grader)er det bedre at have den i toppen. Jeg var selv skeptisk men efter at have flyttet den har jeg ingen problemer haft. Det eneste der skete, mens jeg stadig havde 3vejs ventil var at fyret kørte med højere ydelse ved VVB. Men monteret i toppen kan man styre det vand der kommer ud af hanen langt bedre. Dog er det efter du har fået bypass mindre vigtigt.
Hvis du kører urstyring på VVB, er ur på cirkulationen noget der giver langt mere. Da du ved ur på cirkulationen sparer tomgangstabet på denne. Det kræver selvfølgelig at du har tidsrum hvor det ikke betyder noget og at spildet ikke afgives, hvor du skal bruge varme alligevel. Om sommeren spares det reelt, da man her ikke kan udnytte tomgangstabet.
Hej igen
Ja, bypass'en virker efter hensigten. :)
Jeg har føler i toppen af VVB, og var allerede begyndt at overveje en timer på cirkulationen af brugsvand.
Nu håber jeg, at efterisolering af frem- og returløb på åbent loft (mange meter), kan give det sidste i forhold til at få dimensioneringen af anlægget til at hænge sammen. Samt at tilslutning af solvarmen (60 vakuumrør) vil give et godt tilskud til det varme vand også i den kolde tid.
Jeg kører nu med P 1,7 og I 0,15 - og når anlægget kun laver varme yder det ca. 60-70 %.
Da det var koldest bruge vi 2,5 kg i timen og godt 3 kg i timen til VVB og i timen efter (med bypass), Så tænker at anlægget kommer til at levere det vi har brug for. :D