Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Norris efter Mar 12, 2017, 19:47
-
Hej alle.
Natsænkning eller Danfoss Living connect, eller begge dele.
Kan der spares piller ved en af disse løsninger, jeg kører i øjeblikket med Danfoss Living connect men ved ikke om det er den optimale løsning.
Danfoss laver natsænkning 3grader i huset men skal fyret også sænke eller er det ligemeget.
Håber nogle har lidt erfaring de vil dele med mig.
-
Her i huset har vi også "natsænkning" faktisk er fyret slukket helt fra 21 aften - 6 morgen (tidsstyring). Jeg har regnet mig frem til at vi spare omkring 4-5 kg piller i døgnet. Om dagen ligger forbruget i snit på ca. 15-16 kg. Total ca. 3,5 ton/årligt/boligareal 108 m2. :)
-
Hej,
Besparelsen ved natsænkning kommer primært fra reduceret varmetab gennem klimaskærmen (vægge, døre, vinduer, tag osv.).
Det reduceede varmetab opstår ved at indetemperaturen sænkes, hvorved temperaturforskellen mellem inde og ude reduceres.
Reduktion af kedlens temperatur bevirker bare at termostaterne på radiatorer åbner mere op, så med mindre man reducerer temperaturen på kedlen så meget at man simpelthen ikke kan holde huset varmt mere, vil det ikke give en besparelse.
Så kan man indvende at der er en reduktion af skorstenstabet ved at røggastemperaturen sænkes, men det er så minimalt at det kan man se bort fra.
Tilbage er altså at sænkning af rumtemperaturen kan give en besparelse.
...så er det bare et spørgsmål om hvor stor besparelsen er.
Her gælder at jo dårligere huset er isoleret, jo større besparelse kan der opnås, eller sagt på en anden måde, jo bedre isoleret huset er, jo mindre bliver besparelsen.
Hilsen
Michael
Hej alle.
Natsænkning eller Danfoss Living connect, eller begge dele.
Kan der spares piller ved en af disse løsninger, jeg kører i øjeblikket med Danfoss Living connect men ved ikke om det er den optimale løsning.
Danfoss laver natsænkning 3grader i huset men skal fyret også sænke eller er det ligemeget.
Håber nogle har lidt erfaring de vil dele med mig.
-
Hej alle.
Natsænkning eller Danfoss Living connect, eller begge dele.
Kan der spares piller ved en af disse løsninger, jeg kører i øjeblikket med Danfoss Living connect men ved ikke om det er den optimale løsning.
Danfoss laver natsænkning 3grader i huset men skal fyret også sænke eller er det ligemeget.
Håber nogle har lidt erfaring de vil dele med mig.
Prøv da at lave en måling på dit forbrug, og lad os høre om der er forskel med/uden natsænkning. Og nej det giver ikke mening at sænke temp på kedel, som Michael siger.
-
Hejsa.
Jeg har kørt med Danfoss Living connect i nogle måneder og lavet natsænkning med det, men syntes ikke rigtigt at det gir den helt store besparelse.(Var ellers dyrt nok)
Det er et gammelt hus uden isolering i stueetage men med nylavet 1sal med masser af isolering.
Jeg prøver at køre uden natsænkning nogle dage og så må vi se om forbruget ændrer sig.
Foreløbig tak for jeres tilbagemeldinger.
-
Uha. der findes mange teorier.
En arbejsds kollega mente at hans bil brugte samme mængde brændstof uanset han kørte 80 eller 120, han havde nemlig en stor motor, og så betød det ikke noget med hastigheden. Lidt undrende så spurgte jeg om hvordan han fik bilen fra 80km/t og op til de 120! Slækker du bremsen? eller giver du gas? ::)
En anden mente at hans Lupo brugte mindre brændstof når han havde været i tyskland og fylde den med øl og sodavand, den meget tungere bil gjorde at at den rullede meget længere når han slap gassen!!! ::)
Et par kolleger lavede ny brænder til deres gamle stokere, og ville også lave en og "sælge" en til mig. Vi bruger kun det halve piller med den nye brænder ::) hmm, mit fyr havde en virkningsgrad på 85% så med den nye brænder ville jeg jo komme helt op på.. ja på langt over 100% ::)
Folk der sad bagerst i fysik lokalet, og ikke fulgte med i timen, udvikler nogle fantastiske teorier her senere i livet ;D
-
Uha. der findes mange teorier.
En arbejsds kollega mente at hans bil brugte samme mængde brændstof uanset han kørte 80 eller 120, han havde nemlig en stor motor, og så betød det ikke noget med hastigheden. Lidt undrende så spurgte jeg om hvordan han fik bilen fra 80km/t og op til de 120! Slækker du bremsen? eller giver du gas? ::)
Det er nok ikke helt rigtigt, men heller ikke nødvendigvis helt forkert. Med den større motor er den ofte gearet lidt anderledes pga. af det større moment. Derfor opnår man ikke nødvendigvis ikke det bedste forbrug ved 80km/t med en stor motor.
Min bror havde feks en Dodge som kørte omkring 5km/l. Det gjorde den ved 80 og ved 120. ved blandet kørsel og faktisk ligegyldigt om der hang 3,5 tons på krogen.
Og ser man på de nye 1.0 l benzin motorer som kører 30-35km/l, altså ved 90. Ved 130 kører de 12km/L
En anden mente at hans Lupo brugte mindre brændstof når han havde været i tyskland og fylde den med øl og sodavand, den meget tungere bil gjorde at at den rullede meget længere når han slap gassen!!! ::)
Mon ikke det var korrekt, konklusionen var bare syg
Et par kolleger lavede ny brænder til deres gamle stokere, og ville også lave en og "sælge" en til mig. Vi bruger kun det halve piller med den nye brænder ::) hmm, mit fyr havde en virkningsgrad på 85% så med den nye brænder ville jeg jo komme helt op på.. ja på langt over 100% ::)
Køb - Køb !!!
Folk der sad bagerst i fysik lokalet, og ikke fulgte med i timen, udvikler nogle fantastiske teorier her senere i livet ;D
-
Søvn i øjnene.. :( indlægget skulle have været i en anden tråd.
Beklager.