Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Oldgaard efter Mar 12, 2017, 19:59
-
Har stødt på en som påstår/skriver ;) ved at have en kedeltemperatur på 80 grader, så sparer han piller, i forhold til hvis han kørte med 70 grader
Har han opfundet den vises sten inden for pilleforbrug og er NBE laaangt bagefter i eksperimenterne ;D ?
Han skriver at han sparer 7 kg pr. dag, jeg ville da mene, højere = flere piller igennem = mer forbrug, eller er jeg helt forkert på den ?
-
Har stødt på en som påstår/skriver ;) ved at have en kedeltemperatur på 80 grader, så sparer han piller, i forhold til hvis han kørte med 70 grader
Har han opfundet den vises sten inden for pilleforbrug og er NBE laaangt bagefter i eksperimenterne ;D ?
Han skriver at han sparer 7 kg pr. dag, jeg ville da mene, højere = flere piller igennem = mer forbrug, eller er jeg helt forkert på den ?
Hvis eller ikke fyret er skod indstillet og han derfor af en eller anden grund får en bedre forbrænding, så nej den besparelse er ikke reel. Hvis den er bør han kunne måle en lavere røgtermperatur med en højere kedeltemperatur.
Så hvilken kedel taler vi om? som kan det og hvorfor ikke bare skrue op til 95grader og så lige justere overkogen lidt op, måske han kunne spare 7 kilo mere.
-
Tja, det lyder da spændende ;)
...mon man skulle prøve at køre i et lavere geari bilen og se om det kunne spare lidt diesel ? ;)
Næ, det går selvfølgelig ikke ;)
Højere kedeltemperatur vil, alt andet lige, give større røggastab = større forbrug.
Reelt bør kedeltemperaturen være så lav som muligt, under hensyntagen til at varmesystemet stadig kan opvarme huset, og at røggassen ikke kondenserer i hverken kedel, røgrør eller skorsten.
Hilsen
Michael
Har stødt på en som påstår/skriver ;) ved at have en kedeltemperatur på 80 grader, så sparer han piller, i forhold til hvis han kørte med 70 grader
Har han opfundet den vises sten inden for pilleforbrug og er NBE laaangt bagefter i eksperimenterne ;D ?
Han skriver at han sparer 7 kg pr. dag, jeg ville da mene, højere = flere piller igennem = mer forbrug, eller er jeg helt forkert på den ?
-
Tja, det lyder da spændende ;)
...mon man skulle prøve at køre i et lavere geari bilen og se om det kunne spare lidt diesel ? ;)
Næ, det går selvfølgelig ikke ;)
Højere kedeltemperatur vil, alt andet lige, give større røggastab = større forbrug.
Reelt bør kedeltemperaturen være så lav som muligt, under hensyntagen til at varmesystemet stadig kan opvarme huset, og at røggassen ikke kondenserer i hverken kedel, røgrør eller skorsten.
Hilsen
Michael
Har stødt på en som påstår/skriver ;) ved at have en kedeltemperatur på 80 grader, så sparer han piller, i forhold til hvis han kørte med 70 grader
Har han opfundet den vises sten inden for pilleforbrug og er NBE laaangt bagefter i eksperimenterne ;D ?
Han skriver at han sparer 7 kg pr. dag, jeg ville da mene, højere = flere piller igennem = mer forbrug, eller er jeg helt forkert på den ?
For S**** Michael ;) det kunne du godt have skrevet et par minutter før :) nu har jeg møjsommeligt justeret overkogssikringen til 99 grader og sat kedeltemp op på 90 ;D ;D når det står på facebook, så må det jo være sandt ;)
-
Rolig nu, jeg er ikke helt sikker ;)
...i morgen prøver jeg at tage turen til Rødovre på mortorvejen i tredie gear, selvfølgelig med 130 km/t, så skal vi få afklaret om det sparer på dieselen ;D ;D
Hilsen
Michael
Tja, det lyder da spændende ;)
...mon man skulle prøve at køre i et lavere geari bilen og se om det kunne spare lidt diesel ? ;)
Næ, det går selvfølgelig ikke ;)
Højere kedeltemperatur vil, alt andet lige, give større røggastab = større forbrug.
Reelt bør kedeltemperaturen være så lav som muligt, under hensyntagen til at varmesystemet stadig kan opvarme huset, og at røggassen ikke kondenserer i hverken kedel, røgrør eller skorsten.
Hilsen
Michael
Har stødt på en som påstår/skriver ;) ved at have en kedeltemperatur på 80 grader, så sparer han piller, i forhold til hvis han kørte med 70 grader
Har han opfundet den vises sten inden for pilleforbrug og er NBE laaangt bagefter i eksperimenterne ;D ?
Han skriver at han sparer 7 kg pr. dag, jeg ville da mene, højere = flere piller igennem = mer forbrug, eller er jeg helt forkert på den ?
For S**** Michael ;) det kunne du godt have skrevet et par minutter før :) nu har jeg møjsommeligt justeret overkogssikringen til 99 grader og sat kedeltemp op på 90 ;D ;D når det står på facebook, så må det jo være sandt ;)
-
Har stødt på en som påstår/skriver ;) ved at have en kedeltemperatur på 80 grader, så sparer han piller, i forhold til hvis han kørte med 70 grader
Har han opfundet den vises sten inden for pilleforbrug og er NBE laaangt bagefter i eksperimenterne ;D ?
Han skriver at han sparer 7 kg pr. dag, jeg ville da mene, højere = flere piller igennem = mer forbrug, eller er jeg helt forkert på den ?
Hvis han kører det 10gr varmere vand ud i systemet, er der også væsentlig større strengtab.
Er hans oplevelse reel, tror jeg han skal kigge på hans indstillinger.
-
jeg så den godt på facebook.
men lad os antag at med en kedel temp 80 kan spare piller hvis det gå rigtig lang tid får det starter op igen så måske
-
jeg så den godt på facebook.
men lad os antag at med en kedel temp 80 kan spare piller hvis det gå rigtig lang tid får det starter op igen så måske
Det ville jo svare til at jokke speederen i bund de første km på vejen go derefter køre i frigear nogle km, sjovt nok, så har det jo vist sig ved div. konkurrencer i økonomikørsel, at den teori ikke holder ( med mindre det er ned at bakke hele vejen i frigear ;)
Ps. du kunne da godt have bakket mig op derinde ;) slambert :)
-
Kan vi ikke få et link til den debat på fb
-
Jeps, jeg undskylder mange gange ;)
Desværre har resultatet været negativt med både forsøget med at køre 130 km/t i tredie gear, og udvidet forsøg med at drøne bilen op på 200 km/t (godt at Vlado ikke var der ;) ), for derefter at slukke motoren og trille i frigear.
Begge forsøg øgede brændstofforbruget :-\
Min konklusion er at jeg lader fyret køre med mine gamle indstillinger ;D ;D ;D
Hilsen
Michael
jeg så den godt på facebook.
men lad os antag at med en kedel temp 80 kan spare piller hvis det gå rigtig lang tid får det starter op igen så måske
Det ville jo svare til at jokke speederen i bund de første km på vejen go derefter køre i frigear nogle km, sjovt nok, så har det jo vist sig ved div. konkurrencer i økonomikørsel, at den teori ikke holder ( med mindre det er ned at bakke hele vejen i frigear ;)
Ps. du kunne da godt have bakket mig op derinde ;) slambert :)
-
Kan vi ikke få et link til den debat på fb
https://www.facebook.com/groups/948071965213038/permalink/1407679885918908/
-
Uha. der findes mange teorier.
En arbejsds kollega mente at hans bil brugte samme mængde brændstof uanset han kørte 80 eller 120, han havde nemlig en stor motor, og så betød det ikke noget med hastigheden. Lidt undrende så spurgte jeg om hvordan han fik bilen fra 80km/t og op til de 120! Slækker du bremsen? eller giver du gas? ::)
En anden mente at hans Lupo brugte mindre brændstof når han havde været i tyskland og fylde den med øl og sodavand, den meget tungere bil gjorde at at den rullede meget længere når han slap gassen!!! ::)
Et par kolleger lavede ny brænder til deres gamle stokere, og ville også lave en og "sælge" en til mig. Vi bruger kun det halve piller med den nye brænder ::) hmm, mit fyr havde en virkningsgrad på 85% så med den nye brænder ville jeg jo komme helt op på.. ja på langt over 100% ::)
Folk der sad bagerst i fysik lokalet, og ikke fulgte med i timen, udvikler nogle fantastiske teorier her senere i livet ;D
-
Der er kun en ting der virker når man skal spare på benzinen og det er nogle gode store baghjul med en kæmpe diameter så køre bilen ned af bakke konstant, det spare helt vildt meget......:)
Mvh Allan
-
Der er kun en ting der virker når man skal spare på benzinen og det er nogle gode store baghjul med en kæmpe diameter så køre bilen ned af bakke konstant, det spare helt vildt meget......:)
Mvh Allan
TURBO, hvis det så kombineres med små forhjul, så er bremserne bare konstant rødglødende..