Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: DanGullev efter Sep 10, 2009, 18:49
-
Hej jeg er blevet ny woody ejer her for en mdr. siden, syntes bare mit forbrug er lidt højt iforhold til hvad andre herinde bruger. Bruger pt 13kg pr døgn til at varme 96m2, og der er jo stort set ikke varme på radiatorerne endnu! Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej :)
Nuværende indstillinger:
Kedel teperatur 60 gr og 10 over
Mætning : Lav 7.20% Høj 25.0 % Pausefyring 10.7 s Kørsel/minut 3
Rens: Renseinteval 10m Rense tid 2 s Blæserrens 40% min drift effekt 10% -max 80%
PID Regulering: P-led 5.0 I-led 0.50 D-led 10.0
Blæser: Blæser lav 120% Midt 100% Høj 100%
Optænding: Brændsel 26s Tid 12m Effekt 100% Lys 10L Blæser el tænd 15%=5-10-15
Mvh Dan
-
Hej Dan,
Der er nogle generelle ting der skal være i orden for en økonomisk forbrænding.
- Undgå pausefyring
- Undgå for stor effekt på dit anlæg
- Sørg for en velfungerende trækstabilisator i din skorsten
- Juster forbrændingen korrekt
Så først og fremmest - væk med pause fyringen !!
Jeg kan se af dine tal, at du har hævet blæseren i lavlast (120%).
Jeg går ud fra at det er for at fyret ike skal forbrænde for fedt i lavlast, men man kunne jo også sænke pillemængden i lavlast.
Generelt undrer forskellen mellem piller lav og piller høj mig, jeg synes at spændet er noget lavt.
Hvad har du afvejet sneglen til ? ...du ved antal gram pr. 360 sek.
Hvad er dit skorstenstræk sat til ?
Hvilket effektniveau kører brænderen typisk i ? ... 10%, 20% .....
Hilsen
Michael
Hej jeg er blevet ny woody ejer her for en mdr. siden, syntes bare mit forbrug er lidt højt iforhold til hvad andre herinde bruger. Bruger pt 13kg pr døgn til at varme 96m2, og der er jo stort set ikke varme på radiatorerne endnu! Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej :)
Nuværende indstillinger:
Kedel teperatur 60 gr og 10 over
Mætning : Lav 7.20% Høj 25.0 % Pausefyring 10.7 s Kørsel/minut 3
Rens: Renseinteval 10m Rense tid 2 s Blæserrens 40% min drift effekt 10% -max 80%
PID Regulering: P-led 5.0 I-led 0.50 D-led 10.0
Blæser: Blæser lav 120% Midt 100% Høj 100%
Optænding: Brændsel 26s Tid 12m Effekt 100% Lys 10L Blæser el tænd 15%=5-10-15
Mvh Dan
-
Hej. Jeg har lidt samme problem - jeg har fået installeret mit Woody pillefyr i februar, da jeg kasserede det gamle oliefyr. Da vi nærmede os sommermånederne syntes jeg også mit forbrug var alt for højt, så jeg hoppede over på kun at bruge min el-varmvandsbeholder til opvarmining af brugsvand. Nu har jeg fået startet pillefyret op igen, men i løbet af ca. en uge har jeg brugt ca. 50 kg. træpiller, og det er stort set kun gulvvarme der er tændt (lavt) samt selvfølgelig brugsvand. Jeg har kørt autoberegningsprogrammet og har stillet den til at køre på sommertidsdrift.
-
Synes da ikke 50 kg lige nu på en uger er stort forbrug Bruger selv 8 kg i døgnet lige nu
-
Hej Michael du må bære over med mig nybegynder og absolut ikke computer haj :)
Jeg er vist godt nok kommet til at forvire mig selv mere en end godt er, ved at køre to indlæg på samme tid
Så har altså flyttet det hele her over
(Dit svar fra nu slettede indlæg)
Hej Dan,
For at forstå hvad værdien for skorstenstrækket gør, bliver man nødt til at forstå autoberegningen.
Autoberegningen udregner grundlæggende pillemængden som en liniær funktion af blæserens lav og høj værdi, sammenholdt med sneglens afvejede mængde.
Nu er det bare sådan at et kraftigt skorstenstræk vil have stor betydning ved lav drift og mindre betydning jo større driftprocenten er, og derfor kompenserer autoberegningen for skorstenstrækket ved at øge pillemængden i lavlast.
Når man har en velfungerende trækstabilisator, kan man i udgangspunktet sætte skorstenstrækket til 0 og korrektionsværdierne for blæs lav, midt og høj til 100%, og herved få en grundindstilling.
Herefter bør man finjustere forbrændingen, og det kan gøres på 2 måder:
- Med autoberegningen til
- Med autoberegningen fra
Med autoberegningen til justeres forbrændingen ved at justere korrektionsværdierne for blæs lav, midt og høj, sådan at blæs øges (mere end 100%) for at få en mere mager forbrænding, og reduceres (mindre end 100%) for at få en federe forbrænding.
Med autoberegningen fra justeres forbrændingen ved at justere værdierne for mætninger lav og høj, sådan at mætning reduceres for at få en mere mager forbrænding, og øges for at få en federe forbrænding.
Det er vigtigt at justeringen af forbrændingen udføres korrekt, hvilket vil sige at forbrændingen justeres så det er lige før der kommer røg (se evt. www.mhes.dk/Indstilling.pdf).
Når din styring melder ”INGEN LYS” er forbrændingen enten ikke korrekt, eller fotocellen er forkert justeret.
For meget luft kan sagtens være årsag til fejlen ”INGEN LYS”, men også værdien for fotocellen kan være for høj. Selv kører jeg med værdien 5 for lys under optænding.
Hilsen
Michael
Citat fra: schilling på Igår ved 19:36
Har prøvet at rode lidt med at sætte skorstens træk ned her i løbet af weekenden, men syntes at når det bliver for lav, at lav mætning kommer ned om omkring 5.0% bliver bålet for lille og den skriver tit INGEN LYS. Er det fordi jeg skal justere luften også? Eller gør den ikke også det når jeg nedsætter skorstens trækket?
Mvh Dan
Hej Michael på forhånd tak for hjælpen
Jeg har en træk stabilsator er bare ikke klar over om den er justeret korekt(står på10)
Ved bare ikke helt hvad det er jeg gør for at få pause fyring væk??? Vil det sige den ikke skal stoppe helt ind i mellem?
Mit skorstens træk står til 2
Har jo justeret dem meste af weekenden og afvejet igen til 890g pr 360sek
grunden til jeg havde hævet blæseren var for at jeg ikke syntes der var blå nok. Syntes problemet er at få mætningen lav længerene ned uden jeg får den til at skrive ingen lys! Den køre stort set hele tiden 10% = 3.1kw
Mætning lav 7,49% Mætning høj 37,7
Skostens træk sættes ned til 0 og lys til 5 og så prøve at justere forbrænding derfra??
-
Hej Michael
Jeg har lige prøvet lidt igen, men hvis jeg sætte skorstens træk til 0 og lys til 5 kommer mætning jo godt nok ned på 4,49% og Høj stadig 37,7%. Men syntes stadig den går ned og skriver ingen lys og så er der jo næsten ingen ild; skal jeg så der prøve at juster ned for luften? Blæser står til lav 100% midt 100% Høj 100%
-
Håber lige med på denne tråd.
Fik sat mit nye Woody med V6.03 op for 14 dage siden. Forbuget ligger mellem 8-20kg om dagen, men nu har jeg også en kælder som kræver konstant varme og en VVB beholder som blot er shuntet på retur og fremløb uden termostat hvilket giver et stort flow(=tab i rørene til garagen)
Anlægget kører oftest med 10-20% ydelse.
Har afvejet piller til 1110g og bruger autoberegning. Har justeret blæser til hhv 140%(lav), 120%(midt) og 120%(høj)
Synes dog stadigt at asken er meget sort, men jeg synes næsten ikke pillemængden må være mindre, idet bålet ligger helt inde ved enden af sneglen. Er det normalt?
Har monteret trækstabilisator i skorstenen, betyder det så at skorstentræk skal sættes til 0?
Jeg oplever det samme ang. at lyset nogle gange forsvinder. Nogle gange falder lyset helt ned til nogle få lux men stiger inden for 10sek. igen til sit normale niveau (50-80Lux). Lyset skal vist være væk i 5 minuter før styringen slår fra, men er det normalt at lyset svinger?
Hvor meget aske/slagger får I på forbrændingsristen?. Jeg kører pt. med piller fra Stampemøllen og der heldigvis ikke slagger men rensefunktionen kan ikke blæse asken væk. Jeg har ellers sat rens op 5sek. ved 50%. Hvad bruger i der?
-
Hej Michael du må bære over med mig nybegynder og absolut ikke computer haj :)
Jeg er vist godt nok kommet til at forvire mig selv mere en end godt er, ved at køre to indlæg på samme tid
Så har altså flyttet det hele her over
Har prøvet at rode lidt med at sætte skorstens træk ned her i løbet af weekenden, men syntes at når det bliver for lav, at lav mætning kommer ned om omkring 5.0% bliver bålet for lille og den skriver tit INGEN LYS. Er det fordi jeg skal justere luften også? Eller gør den ikke også det når jeg nedsætter skorstens trækket?
Mvh Dan
Hej Michael på forhånd tak for hjælpen
Jeg har en træk stabilsator er bare ikke klar over om den er justeret korekt(står på10)
Ved bare ikke helt hvad det er jeg gør for at få pause fyring væk??? Vil det sige den ikke skal stoppe helt ind i mellem?
Mit skorstens træk står til 2
Har jo justeret dem meste af weekenden og afvejet igen til 890g pr 360sek
grunden til jeg havde hævet blæseren var for at jeg ikke syntes der var blå nok. Syntes problemet er at få mætningen lav længerene ned uden jeg får den til at skrive ingen lys! Den køre stort set hele tiden 10% = 3.1kw
Mætning lav 7,49% Mætning høj 37,7
Skostens træk sættes ned til 0 og lys til 5 og så prøve at justere forbrænding derfra??
Hej Dan,
Mange spørgsmål, så jeg skal forsøge at holde tungen lige i munden.
Når du ændrer på skorstenstrækket, har det kun indvirkning på mætning lav, ikke på blæs eller andet.
Når du har en trækstabilisator der fungerer og er indstillet på 10 Pa, så bør skorstenstrækket være 0.
At fotocellen melder ”INGEN LYS” ved lavlast, skyldes at lysniveauet selvfølgelig er lavere ved et lille bål.
Det kan løses ved at sætte lavlast op (men det er jo ikke det du vil), eller justere fotocellen så den får absolut mest lys. Prøv at fjerne faldrøret kortvarigt mens den kører 10%, og se hvor lyset fra bålet rammer, juster evt. fotocellen ind/ud og drej.
Hvis fejlen ”INGEN ILD” optræder og forsvinder er det ikke noget problem, kun hvis den bliver der konstant.
Askekage og slagger på herden kan være årsag til at bålet flyttes frem eller op, og det kan også give problemer med fotocellen.
Pausefyring væk betyder at brænderen stopper når temperaturen er mere end 10 grader over setpunkt, og herefter skal lave ny opstart. Med pausefyring går brænderen i et mode hvor den holder et ”glødebål” ved lige, så ny opstart kan foregå uden el-tænder. Pausefyring er uøkonomisk og sviner miljøet, men sparer på el-tænderen.
Pausefyring sættes til en max. tid, hvorefter den slukker brænderen helt. Sættes tiden til 0, har man ingen pausefyring.
Hilsen
Michael
-
Hej,
Svaret hedder kompressorrens :D
... eller andre piller end Stampemøllens ;)
Jeg har også kørt med Stampemøllens piller og kan konkludere at de er gode mht. brændværdi o.lign. men de laver askekage på herden.
Hilsen
Michael
Håber lige med på denne tråd.
Fik sat mit nye Woody med V6.03 op for 14 dage siden. Forbuget ligger mellem 8-20kg om dagen, men nu har jeg også en kælder som kræver konstant varme og en VVB beholder som blot er shuntet på retur og fremløb uden termostat hvilket giver et stort flow(=tab i rørene til garagen)
Anlægget kører oftest med 10-20% ydelse.
Har afvejet piller til 1110g og bruger autoberegning. Har justeret blæser til hhv 140%(lav), 120%(midt) og 120%(høj)
Synes dog stadigt at asken er meget sort, men jeg synes næsten ikke pillemængden må være mindre, idet bålet ligger helt inde ved enden af sneglen. Er det normalt?
Har monteret trækstabilisator i skorstenen, betyder det så at skorstentræk skal sættes til 0?
Jeg oplever det samme ang. at lyset nogle gange forsvinder. Nogle gange falder lyset helt ned til nogle få lux men stiger inden for 10sek. igen til sit normale niveau (50-80Lux). Lyset skal vist være væk i 5 minuter før styringen slår fra, men er det normalt at lyset svinger?
Hvor meget aske/slagger får I på forbrændingsristen?. Jeg kører pt. med piller fra Stampemøllen og der heldigvis ikke slagger men rensefunktionen kan ikke blæse asken væk. Jeg har ellers sat rens op 5sek. ved 50%. Hvad bruger i der?
-
Hej MHES
Hvilket piller har du haft bedst/dårligst erfaring med?
-
Hej Michael super tak for hjælpe, nu tror jeg efterhånden jeg er ved at fatte det :)
Vil prøve at lege lidt mere weekenden over, så vender jeg tilbage!
Mvh Dan.
-
Hej. Jeg har prøvet at justere skortenstrækket fra 5 til 0 (jeg har trækstabilisator) og hold da op hvor en forskel. Mætning lav blev justeret ned til 3,5% fra før 10,7% og fyret kører meget mere jævnt ifht. før, hvor det kørte op til 75 grader, og derefter kølede ned til ca. 55 grader for at starte op igen. Nu ligger den jævnt på ca. 66 grader. Eneste problem er dog, ligesom jeg kan fornemme andre også har bemærket, at ilden virker til at være længere inde i brænderen - er det normalt?
-
Hej michael kunne ikke vente med at prøve :)
Har justeret til: Skostenstræk 0
Lav mætning 4,49%
Høj 37,7%
Kørsel/minut 3
Rense interval 10m
Rense tid 2s
Blæser rens 35%
Min drifteffekt 10%
Max 60%
Blæser lav 100%
Midt 100%
Høj 100%
Basis for blæser står 5-10-15
MEN = Jeg syntes så bare at bålet er meget lille og helt inde ved sneglen.
Der ligger kun en lille barne håndfuld. Syntes næsten det går helt ud og så skriver den INGEN LYS. Kun en gang i mellem er det ligesom om der lige bliver stører bål ??? ???Og den får ikke kedlen over 63 grader efter en times kørsel.
Mvh Dan
-
Jeps, det er helt normalt at bålet starter bagest på herden (helt inde ved sneglen).
Ser man lidt logisk på det, så kan det ikke være anderledes, da sneglen jo ender her og det er den der skubber pillerne ind på herden.
Når der kommer mange piller, bliver bålet langt og når der kommer få piller bliver bålet kort, men det starter altid samme sted, bagest.
Hilsen
Michael
Hej. Jeg har prøvet at justere skortenstrækket fra 5 til 0 (jeg har trækstabilisator) og hold da op hvor en forskel. Mætning lav blev justeret ned til 3,5% fra før 10,7% og fyret kører meget mere jævnt ifht. før, hvor det kørte op til 75 grader, og derefter kølede ned til ca. 55 grader for at starte op igen. Nu ligger den jævnt på ca. 66 grader. Eneste problem er dog, ligesom jeg kan fornemme andre også har bemærket, at ilden virker til at være længere inde i brænderen - er det normalt?
-
Hej Dan,
Øh, kører du ikke med kedeltemp = 60 grader ?
Så er det jo OK at den ikke kommer over 63 grader.
Mht. bålets størrelse, så bliver det altså mindre når den tilførte mængde piller er mindre, og det er jo netop meningen ved lavlast.
Hilsen
Michael
Hej michael kunne ikke vente med at prøve :)
Har justeret til: Skostenstræk 0
Lav mætning 4,49%
Høj 37,7%
Kørsel/minut 3
Rense interval 10m
Rense tid 2s
Blæser rens 35%
Min drifteffekt 10%
Max 60%
Blæser lav 100%
Midt 100%
Høj 100%
Basis for blæser står 5-10-15
MEN = Jeg syntes så bare at bålet er meget lille og helt inde ved sneglen.
Der ligger kun en lille barne håndfuld. Kun en gang i mellem er det ligesom om der lige bliver stører bål ??? ???Og den får ikke kedlen over 63 grader efter en times kørsel.
Mvh Dan
-
Hej jo kedel temp 60 grader. Men vil den så stort set aldrig slukke helt??
Det er også bare fordi jeg er fandt til et old gamel stoker fyr på en salamander kedel, men KÆMPE bål :)
-
Hej,
Med risiko for at blive bebrejdet at favorisere nogle piller fremfor andre, kan jeg sige at jeg har prøvet følgende med beskrevet resultat:
- SÅBI fra Bio-Brændsel Danmark - Rigtig god træpille med god brændværdi og ingen askeproblemer
- Øst piller fra Bio-Brændsel Danmark - Egentlig en god træpille, men alt for meget smuld (min daværende TB-mini kunne ikke køre med dem)
- Øst piller fra HC Venslev - OK træpille, men en del aske og noget smuld.
- Øst piller fra traesalg.dk - Elendig træpille, med meget aske og meget smuld
- Stampemøllen - En god træpille, meget hård, ingen smuld men lidt problemer med "askekage"
- ErBo-Energi Skælskør - En god og billig træpille, der giver noget aske
- Neova fra Bio-Brændsel Danmark - (vist nok tidligere SÅBI) Rigtig god træpille med god brændværdi og ingen askeproblemer
For mit eget vedkommende, vil jeg prøve ErBo og Stampemøllen igen, efter at jeg har fået kompressorrens, men ellers holder jeg mig til Neova.
Hilsen
Michael
Hej MHES
Hvilket piller har du haft bedst/dårligst erfaring med?
-
Hej Dan,
Velkommen til år 2009 ;)
En Woody på en moderne pladejernskedel (f.eks. Opop eller Dor) er altså et højeffektivt anlæg, og så er der ikke brug for kæmpe bål.
Når dit anlæg fungerer fornuftigt, vil kedeltemperaturen altid ligge tæt på setpunktet, og brænderen vil blot køre op og ned i effekt, for at tilpasse sig det aktuelle behov.
Komme dit energibehov så langt ned at 10% effekt er for meget, stiger kedeltemperaturen over setpunktet, og når den kommer over setpunktet + DRIFT DIFFERENCE (typisk 10 grader), stopper den eller går i pausefyring, alt efter hvad du har valgt.
Modsat, hvis dit energibehov bliver større end max effekt, falder kedeltemperaturen.
Du har sat max effekt til 60%, men egentlig er der ingen grund til ikke at lade den stå til 100%, for brænderen komme ikke derop, medmindre der er behov for det.
Hilsen
Michael
Hej jo kedel temp 60 grader. Men vil den så stort set aldrig slukke helt??
Det er også bare fordi jeg er fandt til et old gamel stoker fyr på en salamander kedel, men KÆMPE bål :)
-
tak for pilletest kører selv med piller fra odin www.odinfyringsolie.dk har du nogen erfaring med dem. skriver på posen 4.8kw alle andre jeg har set skriver 4.1-4.3kw
-
Hej Michael 1000 tak for hjælpe... Verdens klasse! :)
Har dog et lille spøgsmål mere som du sikkert også kan svare på! Jeg har også fået ny cirkulations pumpe
model Grundfos alpha 2, men det undre mig den stadig køre 22w, efter ca tre uger! Så hvidt jeg har forstået skulle den kunne køre noget længere ned. ???
-
Hej Schilling
Har også installeret en Grundfos Alpha 2 pumpe på mit spritnye anlæg. 22W lyder som meget højt. Står pumpen på auto ellers vil den ikke regulere ned og hvor meget er der åbnet for kedel shunten. Min kedel shunt er kun meget meget lidt åbent og 2-3 radiatorer kører. Efter et par dage faldt pumpen til 7-8W.
-
Bruger I 6mm eller 8mm ? - Jeg har lige bestilt ved Stampemøllen og de anbefaler 6 mm til træpillefyr. Men hvad siger I?
Mvh
Morten
tak for pilletest kører selv med piller fra odin www.odinfyringsolie.dk har du nogen erfaring med dem. skriver på posen 4.8kw alle andre jeg har set skriver 4.1-4.3kw
-
hvis det er piller fra stampemøllen du har bestilt ville jeg tage 6mm 8mm kan knække den interne snegl har jeg læst på grund af at de er så hårde.Om det er 6 eller 8mm er det bare et spørgsmål om smag eller pris.
-
Hej Dan,
Tak for de pæne ord, det varmer næsten mere end Woody'en ;)
Mht. til cirk.pumpen, så er jeg nok ikke den skarpeste der, da jeg endnu ikke har fået taget mig sammen til at installere min.
Men grundlæggende fungerer pumpen ved at den regulerer efter modtrykket i anlægget, og hvis den bruger meget strøm, tyder det på stort flow i dit anlæg.
Jeg har flere gange oplevet at der er lavet "kortslutning" mellem fremløb og retur, i fjerne radiatorstrenge, for at opretholde et konstant flow.
Shunt mellem fremløb og retur ved kedlen (for at holde returtemperaturen oppe) kan også skabe et stort flow-behow, ligesom en ureguleret VVB.
Hilsen
Michael
Hej Michael 1000 tak for hjælpe... Verdens klasse! :)
Har dog et lille spøgsmål mere som du sikkert også kan svare på! Jeg har også fået ny cirkulations pumpe
model Grundfos alpha 2, men det undre mig den stadig køre 22w, efter ca tre uger! Så hvidt jeg har forstået skulle den kunne køre noget længere ned. ???
-
Hej Schilling
Har også installeret en Grundfos Alpha 2 pumpe på mit spritnye anlæg. 22W lyder som meget højt. Står pumpen på auto ellers vil den ikke regulere ned og hvor meget er der åbnet for kedel shunten. Min kedel shunt er kun meget meget lidt åbent og 2-3 radiatorer kører. Efter et par dage faldt pumpen til 7-8W.
Hej 1000holmes
Ja pumpen står på auto, min shunt er en termostat styret gad vide om det kan være der for. Hvis den skal arbejde for meget for at presse det igennem den????
-
Hej Dan,
Det kan ikke skyldes at pumpen skal arbejde hårdt for at presse vandet gennem shunten, tværtimod.
Når der ikke er særligt meget forbrug (læs=lille samlet åbning mellem fremløb og retur), vil trykket stige, og pumpen regulere ned.
Hvis forbruget stiger (læs=større samlet åbning mellem fremløb og retur), vil trykket falde og pumpen regulerer op for at holde trykket.
Så - dit problem må findes i den samlede åbning mellem fremløb og retur, som er summen af åbninger i:
- Shunt ventil
- VVB
- Gulvvarme kredse
- Radiatorer
- Evt. tværløb mellem fremløb og retur, for at holde en lang streng "i live".
Prøv at lukke alle radiatorer, alle gulvvarme kredse, shunt ventilen og cirkulationen gennem VVB'en.
Check så om der stadig er højt forbrug på pumpen.
Hvis der er det, så må der også være cirkulation af varmt vand i rørerne, og så kan du følge "fejlen" (tværløbet mellem fremløb og retur) baglæns, ved at følge temperaturen i returen, fra kedlen og baglæns.
Jeg håber at du forstår hvad jeg mener ;)
Hvis der ikke er højt forbrug på pumpen efter at alt er lukket, så åbner du for én ting ad gangen, og finder derved synderen.
- Start med VVB'en
- så shunt ventilen
- så gulvvarme kredse, en efter en
- så radiatorer, en efter en
Hvis der stadig er højt forbrug efter at alt er lukket og der ikke er cirkulation i systemet (læs=returen er kold), er pumpen defekt.
Hilsen
Michael
Hej Schilling
Har også installeret en Grundfos Alpha 2 pumpe på mit spritnye anlæg. 22W lyder som meget højt. Står pumpen på auto ellers vil den ikke regulere ned og hvor meget er der åbnet for kedel shunten. Min kedel shunt er kun meget meget lidt åbent og 2-3 radiatorer kører. Efter et par dage faldt pumpen til 7-8W.
Hej 1000holmes
Ja pumpen står på auto, min shunt er en termostat styret gad vide om det kan være der for. Hvis den skal arbejde for meget for at presse det igennem den????