Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: CKJ efter Maj 09, 2019, 16:00
-
Hej,
Har forsøgt at få lidt jævnere kurver via PID regulering og vil høre om jeg bare skal glemme det :D
Grafer er egentlig ok om natten, men i dagtimerne farer temp og effekt op og ned - helt sikkert når vejret skifter mellem sol og overskyet
- stue på 90 kvm med store vindueapartier som varmemæssigt reagerer meget på solen.
Termostater fra 2016
Kan der gøres noget eller er det bare sådan det er? :)
P: 2,1
I: 0,14
-
Dit lys flakker MEGET, så måske du har en kondensator eller 2 der er ved at være trætte så dosseringen bliver upræcis?
Så det ville jeg se på først.
Men, de buler du har burde kunne jævnes lidt, umiddelbart, men det er svært at sige hvor meget og hvor meget der skal pilles ved tallene.
Jeg ville også overveje at køre kedeltemperaturen op på 70 i stedet for 67 det vil også give en lidt jævnere belastning.
Men lidt op for I og evt. lidt ned for P men det er et kompromis ligemeget hvad.
-
Dit lys flakker MEGET, så måske du har en kondensator eller 2 der er ved at være trætte så dosseringen bliver upræcis?
Så det ville jeg se på først.
Men, de buler du har burde kunne jævnes lidt, umiddelbart, men det er svært at sige hvor meget og hvor meget der skal pilles ved tallene.
Jeg ville også overveje at køre kedeltemperaturen op på 70 i stedet for 67 det vil også give en lidt jævnere belastning.
Men lidt op for I og evt. lidt ned for P men det er et kompromis ligemeget hvad.
Kondensator til snegl og blæser... Korrekt?
Lux har altid været ustabil ved "lav" effekt - der er ikke megen bål ved 10%
Ingen ubrændte piller og asken er gråbrun.
Er for blond til at forstå at kedeltemp på 70 skulle give en mere jævn belastning - men det skal da prøves, så det er ændret :D
Tak for svar
-
Kondensatorer på sneglene primært. Det er en slidgenstand der, i min optik, faktisk bør skiftes som service hvert andet eller 3 år.
Så ved jeg godt der er nogle der har kørt i 8 år med samme kondensator, men den koster ikke ret meget og endnu mindre i Kinesien, så det gider jeg ikke stå med et ustabilt fyr en vinternat for at spare.
Som jeg læser dine kurver flakker lyset helt op til 45% drift, det kunne jeg godt tænke mig blev mere stabilt. Mit lys er helt konstant ved 10% drift.
Jeg tænker på hvordan din VVB er "styret" med (retur)termostat? Det kunne måske tyde på der er noget der kommer til at stå og svinge-
Det er også en mulighed det vil hjælpe at stille på pumpen, hvis det er en automatisk regulerende og den står på "Auto" eller andet "forkert"
Min erfaring er den køre langt langt bedst på "konstant tryk" og er du ikke sikker på det er er forslag at google manualen.
Der er den samme mænge energi i en liter vand om det er afkølet fra 60 til 59 grader eller fra 70 til 69
Det er, minimalt, nemmere at afkøle fra 70 til 69 end det andet, noget med DeltaT men det er ligemeget i det game her.
Men vi har "mere" energi til disposition fra 70 grader til 55 end fra 65 til 55 og retur temperaturen til fyret er (forhåbentligt) altid den samme og deromkring.
Meget overordnet set og det er ikke sikkert det gør en forskel.
Det fornemste ved regulering, eller måske det sværeste, er at nøjes med at pille ved EN ting af gangen, ellers kan du jo både lave noget der virker og noget der modvirker på samme tid og så er du endnu ringere kørende end fra start.
-
Pumpe er Smedegaard Simflex 25-40
Står i grønt felt - dvs ikke fast tryk
Vvb styring.... Hmmmm ::) :D
Der sidder en almindelig termostat ( a la radiator, bare med 40-50-60-70 tal)
den står på 55
Samme med retur.
Jeg vil prøve at hæve I i små trin og se hvad der sker.
Tak for svar
-
Så bør du, i min verden, sætte den på "fast tryk" og det er så en returventil der sidder på VVBèn
Så kan det ske at den står og lukker op, så stiger belastningen på fyret, så svinger den ned igen fordi pumpen regulere op og giver mere tryk.
Når så returventilen lukker lidt ned lukker pumpen ned, så lukker ventilen op, så skruer pumpen ned.........
Men ujævn belastning på fyret som resultat.
Hvis pumpen køre "konstant tryk" skruer den op for at holde tryk når ventilen åbner for VVBèn og langsomt ned igen som ventilen lukker ned og dermed roligere drift.
Nu har jeg kun dårlig erfaringer med Grundfoss Alpha pumper. De dur slet ikke på min installation, her trækker en Langå 25/60 det til UG. Stående på "konstant tryk" høj, så kan selv en ventilations VVF`ikke trække ned, men jeg kender ikke Smedegårds pumper men igen, jeg ville sætte den på "konstant tryk" med det samme.
-
Man kan ikke se ret meget ud fra lux føler, da den kun skal sørge for at registrere om der er ild.
Det er meget forskellig hvor meget lux går op på fra fyr til fyr.
Ved mig ved jeg at hvis lux ikke bliver ustabil ved lav last, så er der noget galt.
Hvis lux bare ikke går ned og viser 0 i adskillige minutter, så slukker fyret ikke.
Har intet med temp i fyret at gøre.
Det drejer sig om, om flammen er korrekt når man ser på den.
Dine grafer tror jeg er svært at gøre noget ved, da de ser ud til at komme fra varierende forbrug.
Edit: Forskellen fra nat til dag er, at om natten er der større forbrug, og derfor lukker termostaterne ikke helt. Om dagen da lukker nogle termostater, og når de åbner igen, kommer der en masse koldt vand tilbage til fyret som pludselig skal opvarmes igen, og da begynder fyret at reagere voldsomt.
Det er svært at regulere selv med PID.
Prøv at se på dine grafer ved kun at se en time af gangen, for så ser de ikke så ringe ud, som man siger på jysk :)
-
Jeg vil mene Leif er inde på det rigtige
Dog ligner udsvingene ikke radiator, med mindre de er meget store.
Har i gulvvarme? for så kunne det formentlig hjælpe at sænke temperaturen i disse. Så bruger de ikke så meget varme når de åbner kredsene.
Man kan ikke se ret meget ud fra lux føler, da den kun skal sørge for at registrere om der er ild.
Det er meget forskellig hvor meget lux går op på fra fyr til fyr.
Ved mig ved jeg at hvis lux ikke bliver ustabil ved lav last, så er der noget galt.
Hvis lux bare ikke går ned og viser 0 i adskillige minutter, så slukker fyret ikke.
Har intet med temp i fyret at gøre.
Det drejer sig om, om flammen er korrekt når man ser på den.
Dine grafer tror jeg er svært at gøre noget ved, da de ser ud til at komme fra varierende forbrug.
Edit: Forskellen fra nat til dag er, at om natten er der større forbrug, og derfor lukker termostaterne ikke helt. Om dagen da lukker nogle termostater, og når de åbner igen, kommer der en masse koldt vand tilbage til fyret som pludselig skal opvarmes igen, og da begynder fyret at reagere voldsomt.
Det er svært at regulere selv med PID.
Prøv at se på dine grafer ved kun at se en time af gangen, for så ser de ikke så ringe ud, som man siger på jysk :)
-
Har kun gulvvarme i 2 badeværelser, men stort hus med mange radiatorer og de er gamle og nok også “store” - så måske er der ikke meget at gøre ( ud over at nyde varmen og ikke kigge på graferne) :)
Har sat I til 0,15 og ser hvad der sker ... om noget.
-
Har kun gulvvarme i 2 badeværelser, men stort hus med mange radiatorer og de er gamle og nok også “store” - så måske er der ikke meget at gøre ( ud over at nyde varmen og ikke kigge på graferne) :)
Har sat I til 0,15 og ser hvad der sker ... om noget.
har i store radiatorer med gamle termostater, så vil det give store udsving på ydelsen når 1 eller flere kalder på barme samtidigt, jeg ville prøve at sætte cirkulationspumpen på laveste faste hastighed, så aftages der knap så meget varmt vand, og forbruget kan måske jævnes lidt mere ud, og er der blandesløjfe til gulvvarme, så gør det samme med pumpen der. Og sænk fremløb på gulvvarmen, som hjemme teori er inde på.
-
Gulvvarmen har en termostat a la radiator (står lige over 2)
- ingen pumpe der
Er ikke super skarp i det der installation hejs... tror gulv varme er monteret på radiator retur... hvis det gir mening :)
Termostater er fra 2016, men radiatorer gamle.
Tak for jeres hjælp
-
@ Leif - tror du har ret mht. svingende forbrug. Nu er der så blot vendt op og ned, således dagtimer e er mest stabile ;D
-
Det ser ud til at nu er der ikke meget brug for varme om dagen, så ventilerne kun lige når at åbne lidt før de lukker igen.
Om natten er der så varmt nok til at de lukker for længere tid, for derefter at smide kold vand tilbage til fyr, ligesom før i dagtimerne.
Hvad var din kedel temp. på før at du skrev, da selvom jeg skrev at kedel temp. ikke rigtig har noget med store udsving at gøre, da er det muligt at med en lidt mindre kedel temp, at termostaterne ikke så nemt lukker helt.
Bare ikke komme så langt ned at det gir kondens i fyret.
-
Det ser ud til at nu er der ikke meget brug for varme om dagen, så ventilerne kun lige når at åbne lidt før de lukker igen.
Om natten er der så varmt nok til at de lukker for længere tid, for derefter at smide kold vand tilbage til fyr, ligesom før i dagtimerne.
Hvad var din kedel temp. på før at du skrev, da selvom jeg skrev at kedel temp. ikke rigtig har noget med store udsving at gøre, da er det muligt at med en lidt mindre kedel temp, at termostaterne ikke så nemt lukker helt.
Bare ikke komme så langt ned at det gir kondens i fyret.
Hej Leif,
Den var på 67
-
Hej Charlotte
M.h.t. Kedeltemp. er det kun minimal hvad den har at gøre med at graferne svinger.
Men en lavere kedeltemp. kan gøre lidt ved det, hvis man kan sænke den så termostaterne ikke regulerer så tit.
Kedeltemp. må så ikke være så lav at retur temp. ikke er høj nok til at holde kedel fri for kondens.
Tror for dit vedkommende er 45 grader i returtemp. nok (hvis det er samme kedel du stadig har), men da der ikke er returtemp. føler, er det svært at være sikker på hvor langt kedeltemp. kan gå ned.
Hvis det var mig, ville jeg prøve at sætte den ned til 60 grader (i sommerhalvåret), og så se ved næste rensning, om der er tegn på kondens under askeskuffe.
-
Hej Leif,
Ja, Kedlen er den samme.
Har prøvet at sætte kedeltemp. Ned til 65.
Synes 60 lyder lavt og 45 i retur er det ikke meget lavt?
Pt er den 55.
Ingen fugt i kedel nu og aske er brunlig :)
Har ikke lyst til at udfordre fugt i kedel eller våd skorsten :-[ så hellere svingende kurver.
-
Det forstår jeg godt :)