Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Hyggerace efter Sep 28, 2019, 07:29
-
Har brug for lidt kvalificeret hjælp og vejledning.
Fyret er en Blackstar 1016 med en styring ver. 7.0509
Forleden bemærkede konen en mislyd fra brænderen og stoppede fyret. Jeg startede det op igen og efter 5-10 min i drift begyndte de samme mislyde fra den interne snegl. Vil nærmest beskrive det som piv - piv - piv osv. Helt regelmæssigt og med konstant interval.
Ikke fordi jeg regnede med at det ville hjælpe - mere fordi jeg havde en liggende - skiftede jeg kondensatoren på sneglen. Som ventet ingen virkning.
Købte ny gearmotor (ny 10W type med tydelig ekstern gearkasse). Samme lyd. Nu blev jeg desuden opmærksom på at den interne snegl kører konstant når fyret er i drift - og det mener jeg bestemt ikke den plejer. Desuden kører den interne snegl konstant når jeg i styringen vælger menupkt. 20 Manuel styring .....men inden jeg sætter Intern snegl til ON??
Samtidig har jeg opdaget at den nye sneglmotor bliver ret varm. Jeg kan røre ved den men bryder mig ikke om at holde om den konstant. Den gamle motor fik jeg flikket sammen med en kondensator og smidt i stikkontakten - og den bliver sq også ret lun?
Er det normalt at en hhv. 6W og 10W motor bliver så varme?
Min mistanke retter sig efterhånden mod styringen eller motorprintet - men så længe at skakttemperatur ser normal ud (ca. 35 grader under drift) kan det vel ikke være motorprintet eller hva'?
Kvalificerede bud på mit eventuelle næste skridt efterlyses :-)
På forhånd tak.
-
Har brug for lidt kvalificeret hjælp og vejledning.
Fyret er en Blackstar 1016 med en styring ver. 7.0509
Forleden bemærkede konen en mislyd fra brænderen og stoppede fyret. Jeg startede det op igen og efter 5-10 min i drift begyndte de samme mislyde fra den interne snegl. Vil nærmest beskrive det som piv - piv - piv osv. Helt regelmæssigt og med konstant interval.
Ikke fordi jeg regnede med at det ville hjælpe - mere fordi jeg havde en liggende - skiftede jeg kondensatoren på sneglen. Som ventet ingen virkning.
Købte ny gearmotor (ny 10W type med tydelig ekstern gearkasse). Samme lyd. Nu blev jeg desuden opmærksom på at den interne snegl kører konstant når fyret er i drift - og det mener jeg bestemt ikke den plejer. Desuden kører den interne snegl konstant når jeg i styringen vælger menupkt. 20 Manuel styring .....men inden jeg sætter Intern snegl til ON??
Samtidig har jeg opdaget at den nye sneglmotor bliver ret varm. Jeg kan røre ved den men bryder mig ikke om at holde om den konstant. Den gamle motor fik jeg flikket sammen med en kondensator og smidt i stikkontakten - og den bliver sq også ret lun?
Er det normalt at en hhv. 6W og 10W motor bliver så varme?
Min mistanke retter sig efterhånden mod styringen eller motorprintet - men så længe at skakttemperatur ser normal ud (ca. 35 grader under drift) kan det vel ikke være motorprintet eller hva'?
Kvalificerede bud på mit eventuelle næste skridt efterlyses :-)
På forhånd tak.
Det kunne være en defekt udgang.
Spørg evt din forhandler.
-
Hej Michael,
Tak for dit svar. Defekt udgang? ....det betyder vel at styreboksen skal skiftes eller repareres?
Jeg har som sådan ingen forhandler. Har købt fyret med ejendommen.
Kan nogen anbefale en god forhandler i midten af Vendsyssel?
-
Er du ferm med el loddekolbe, kan du fint selv skifte udgangen. Der sidder en hel række af dem, og i en snæver vending kan du "låne" en fra en ubrugt udgang og lodde i udgangen til intern snegl.
Men at den giver pive lyde vil jeg ikke mene har noget med udgangen at gøre, den kan alene være ansvarlig for at motoren kører konstant, eller ikke vil køre rundt.
Som du selv er inde på, så er den hyppigste fejl kondensatoren, så motoren (lejer) og til sidst gearet. Jeg har også oplevet at den interne snegl har været kaput, en svejsning mellem vikling og aksel var gået, det lød trælst og piller kunne kile sig fast, så motoren gik kaput.
Jeg tror ikke at ret mange forhandlere reparerer styringerne, det vil nok blive for dyrt, så det er heller ikke sikkert at de har en ekstra triac liggende.. jeg har, men der er jo lidt langt til Ribe.
Der er måske en mulighed ved Scottedoctor.dk hvis du bor i nærheden af ham.
Alternativt kan den lokale elektronik krejler have eller skaffe en, men dem er der jo heller ikke mange tilbage af.. Vi befinder os jo i et "brug og smid væk samfund"
NBE samarbejder med en række forhandlere, jeg mener også det står i manulen, men ellers kommer det her https://www.nbe.dk/forhandlere/
-
Stopper den interne snegl når du manuelt skifter mellem "ON" og "OFF"?
Hvis den køre uanset tyder det på en afbrændt udgang/triac er jeg helt enig I.
Hvis du har en ledig udgang kunne du flytte den eksterne snegl til denne og ændre den i styringen.
Ellers, som nævnt, skifte triacen.
Det burde være "let" med en loddekolbe og vi kan jo sige der ikke rigtigt er noget at tabe hvis styringen alligevel er defekt, siden den køre konstant.
Ar sneglen knager kan muligtvist afhjælpes med at give pillerne et ordentligt skvat rapsolie, så prøv det inden du skifter alverdens eller dømmer snegl/motor defekt.
-
Tak til xkfc og 383CI for jeres respons.
Den interne snegl kører konstant både når jeg sætter fyret i drift og når jeg aktiverer manuel styring (uanset om sneglen er i on eller off).
Jeg skulle mene at have evner nok med en loddekolbe til at skifte/bytte en triac, og spørgsmålet er så bare hvilken én der er kaput (er det den 3. fra venstre?) og hvilken én jeg kan hugge?
Kan en af jer hjælpe med det?
Min beskrivelse af mislyden lader nok en del tilbage at ønske.....men det kommer ikke fra hverken sneglen eller pillerne. Gearmotoren siger nemlig ligeså når den ikke er monteret mekanisk men blot forbundet elektrisk :-(
Selvom loddekolben ligger lige ved siden af mig, så lyder 383CI's løsning med flytte sneglen til en ubenyttet udgang og at ændre i styringen dog lettere (og man er jo en doven hund), men hvordan gøres det? Jeg har fjumret rundt i styringen og kan ikke lige se hvor det fixes??
Sidst men ikke mindst kunne jeg godt tænke mig at høre jeres begavede meninger om at både den nye og den gamle gearmotor bliver varm. Er det normalt?
På forhånd tak for jeres indsigtsfulde hjælp:-)
Hilsen Uffe
-
https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/RTB-Manual-V7-DAN-07.04.2016.pdf
Side 16 og frem.
Umiddelbart kan intern snegl flyttes til udgang 8 på printet, så skal di "bare" finde den i opsætningen og vælge der også.
Det ved jeg ikke hvordan du gør men det kan næppe være svært.
-
Funktionen til ext og int snegl kan ikke bare flyttes til en anden udgang.
Og ja, sneglemotorer bliver varm, meget varm, når den kører konstant.
Den med at give en stor del olie skal man passe på med, olie kan jo brænde ::)
Har man smuldproblem, ja så kan 1 dl olie på toppen, efter at man har fyldt op være en løsning
-
Funktionen til ext og int snegl kan ikke bare flyttes til en anden udgang.
OK, det var jeg så ikke klar over, men, og uden det skal være en undskyldning, køre jeg jo med V13
Jeg beklager den fejlaktige anskuelse, så er det frem med loddekolben *G* (eller tegnebogen)
-
Funktionen til ext og int snegl kan ikke bare flyttes til en anden udgang.
OK, det var jeg så ikke klar over, men, og uden det skal være en undskyldning, køre jeg jo med V13
Jeg beklager den fejlaktige anskuelse, så er det frem med loddekolben *G* (eller tegnebogen)
Den kan heller ikke flyttes i V13 :)
-
Den kan heller ikke flyttes i V13 :)
Tjek, så blev jeg klogere, det er meget værd. Jeg har ikke stået i en situation hvor jeg skulle bruge det men tænkte det som en logisk mulighed eftersom mange andre "faste" kan vælges frit, men igen. takker for indvielsen, så står jeg ikke og undre mig over det hvis der opstår noget.
Så ved jeg at lodekolben skal findes frem.