Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: stenstrup efter Dec 03, 2019, 09:28
-
Jeg skal lige have det helt på plads.
Når korrektion i gram ligger over den afvejede mængde, så doseres der mindre piller, og indirekte er blæs for lav?
Hvordan så når man kigger under avanceret, hvor der står korrektion i %. Hvis procent ligger ligger over 100, har jeg forstået at der doseres flere piller, for at ramme ønsket ilt, og indirekte betyder det at blæs er for høj? Eller hvordan?
-
hvis du afvejer sneglen til 1000gram
korrektionsfaktor skriver 900gram.. styringen bruger 900gram i stedet for 1000 der står i autoberegneren. Når den bruger 900gram giver den flere piller, altså er der for meget luft--- så skruer du blæsertallet ned vil det rette sig.
i % er det det samme.. 110% 1000gram i autoberegneren og der doseres efter 1100gram, så her skruer du blæsertal op, og så retter det sig..
Der er en masse omvendt omvendt tænkning, så retter du blæsertal og det går modsat af hvad jeg lige har skrevet, så fortvivl ej, så skruer du blot den anden vej. :)
Det er en god ide at have blæsertal der passer nogenlunde, så kan man jo blot slå O2 styringen fra hvis lambda går kaput.
Min erfaring er at O2 styringen kan regulere selv meget skæve blæsertal. Jeg har rettet et fyr som var begyndt at regulere udelukkende i lav, pga skæve blæsertal..det tog lige et par timer at regne ud hvad fanden der skete med de underlige skæve kW oplysninger som ikke passede en døjt med forbrugsgrafer, skorstens temperatur..
Men fyret kørte alligevel som en drøm ;D..
-
hvis du afvejer sneglen til 1000gram
korrektionsfaktor skriver 900gram.. styringen bruger 900gram i stedet for 1000 der står i autoberegneren. Når den bruger 900gram giver den flere piller, altså er der for meget luft--- så skruer du blæsertallet ned vil det rette sig.
i % er det det samme.. 110% 1000gram i autoberegneren og der doseres efter 1100gram, så her skruer du blæsertal op, og så retter det sig..
Der er en masse omvendt omvendt tænkning, så retter du blæsertal og det går modsat af hvad jeg lige har skrevet, så fortvivl ej, så skruer du blot den anden vej. :)
Det glæder mig det er sådan det virker, det var også det jeg kom frem til efter at have gennemtænkt hvad der gav mening. Hvilen mening det så giver at lave om fra % til gram er så en anden sag.
-
Ahr det var mig der havde set forkert. Under avanceret er det korrektion brændsel i procent og ikke o2 korrektion i procent.
Ja det kan være let at gå fejl, men når man lige tænker efter er det jo logisk nok.
Ja jeg kan også bedst lide at korrektionerne ligger nogenlunde på det afvejede.
-
Ahr det var mig der havde set forkert. Under avanceret er det korrektion brændsel i procent og ikke o2 korrektion i procent.
Ja det kan være let at gå fejl, men når man lige tænker efter er det jo logisk nok.
Ja jeg kan også bedst lide at korrektionerne ligger nogenlunde på det afvejede.
Jo, men det er jo ikke det der er meningen :)
Iltstyringen er monteret og beregnet til at indstille og fast holde forbrændingen,
og derfor skal de tal arbejde.
Det er ikke meningen at de skal være 100% tæt på afvejningen.
Derfor er det lavet om fra % visning til tal.
Mange bruger alt for meget krudt på at findindstille. ;)
-
Ahr det var mig der havde set forkert. Under avanceret er det korrektion brændsel i procent og ikke o2 korrektion i procent.
Ja det kan være let at gå fejl, men når man lige tænker efter er det jo logisk nok.
Ja jeg kan også bedst lide at korrektionerne ligger nogenlunde på det afvejede.
Jo, men det er jo ikke det der er meningen :)
Iltstyringen er monteret og beregnet til at indstille og fast holde forbrændingen,
og derfor skal de tal arbejde.
Det er ikke meningen at de skal være 100% tæt på afvejningen.
Derfor er det lavet om fra % visning til tal.
Mange bruger alt for meget krudt på at findindstille. ;)
Jeg er helt uenig, og det er MHES også i sin ilt manual..
Det er en god ide at holde tallene tæt sammen, så er man ikke på røven hvis lambda afgår ved døden, så kan man bare slå det fra, og køre videre til posten kommer med en ny.
Vi er enige om at fyret kører fint uden at bruge tid på at justere det på plads, men vi er igen uenige om at der skal en masse tid til at indstille det, det tager få sekunder at rette det på plads..+ tiden hvor styringen retter ind..
-
Jo, men det er jo ikke det der er meningen :)
Iltstyringen er monteret og beregnet til at indstille og fast holde forbrændingen,
og derfor skal de tal arbejde.
Det er ikke meningen at de skal være 100% tæt på afvejningen.
Derfor er det lavet om fra % visning til tal.
Mange bruger alt for meget krudt på at findindstille. ;)
Jeg er glad for min forståelse af O2 reguleringen viser sig at være rigtig.
At den er beregnet til at fastholde forbrændingen, det var også min tanke helt fra starten men det kunne ikke bekræftes.
I stedet var den almindelige opfattelse den klarede det hele så "man" bare kunne fylde piller på.
Dog tænker jeg det er meget påfaldende at en montør udtrykker at der bruges "alt for meget krudt på at finindstille" Er det netop ikke meningen der skal bruges noget krudt på indreguleringen for at få den høje virkningengrad og kundetilfredshed fordi fyret derfor køre rigtigt godt.
Den kunne gode træffe mig også, men jeg opnåede kaffe resultater sidst og før der skete et eller andet i sommer dvalen.
Både med og uden den O2 regulering der nu er ved at være klarhed over funktionen af.
Nu gider jeg ikke rigtigt mere og affinder mig med det køre ringere.
-
Som jeg har forstået det så skal ilt styring kun tage sig af udsving udover det normale. Altså så de aktuelle blæser tal og pillemængde på 6min skal passe til en normal situation.
Ilt styring tager sig så af trækket i skorstenen ifbm vejret, og udsving i pillemængde af forskellige årsager.
Ellers er der jo ingen grund til at grundindstille?
Forbrugsgrafen passer vel heller ikke hvis ilt styring har reguleret meget? Eller bliver forbrugsgrafen også reguleret tilsvarende?
-
Som jeg har forstået det så skal ilt styring kun tage sig af udsving udover det normale. Altså så de aktuelle blæser tal og pillemængde på 6min skal passe til en normal situation.
Ilt styring tager sig så af trækket i skorstenen ifbm vejret, og udsving i pillemængde af forskellige årsager.
Ellers er der jo ingen grund til at grundindstille?
Forbrugsgrafen passer vel heller ikke hvis ilt styring har reguleret meget? Eller bliver forbrugsgrafen også reguleret tilsvarende?
Forbrugsgrafen passer uanset hvor meget iltstyringen skubber tallene, forbrugsgrafer udregnes altid ud fra autoberegner tallet, eller korrektionstallet til samme, som jeg hader som pesten.. der er jo kun én sandhed.
Små udsving klares med blæseren, og kan den ikke følge med, bliver det tid til at justere på pillerne. Jeg syntes at iltstyringen gør et fantastisk arbejde, men selv og den kan en masse, vil jeg helst have at mit og de anlæg jeg hjælper, er så tæt på de optimale tal som muligt, men når det én gang er justeret ind, så er det ikke noget jeg skruer på.
I vindstille ligger tallene på 100% men blæsevejr kan skubbe det 6-7% og stormvejr mere, specielt efter jeg lukkede trækstabilisatorene.. men det er jo dens job, så det er helt okay :)