Stokerforum

Stoker => Stoker => Emne startet af: chbaumga efter Dec 09, 2022, 20:21

Titel: Hvorfor en shunt?
Indlæg af: chbaumga efter Dec 09, 2022, 20:21
Hej,

Jeg har et Baxi pillefyr med varmeveksler. Fra udgangen af pillefyret og efter cirkulationspumpen er der en form for shunt som med en manuel ventil, som er næsten lukket, leder vandet retur til pillefyret.

Hvilken funktion tjener denne shunt?

Mvh
Christian
Titel: Sv: Hvorfor en shunt?
Indlæg af: Skrot1 efter Dec 09, 2022, 21:02
At din retur er varm, så der ikke dannes kondens og deraf tæring af kedlen. Så den er nødvendig på langt de fleste fyr
Titel: Sv: Hvorfor en shunt?
Indlæg af: chbaumga efter Dec 09, 2022, 21:51
Ok, så en del af fremløbsvandet skal løbe igennem shunten og blandes ind i returvandet. Og ideen er at ydersiden af kedlen/varmeveksleren ikke må blive så kold at dampen i den varme luft omkring fyret fortættes herpå, ikk?

Så ideelt set skal man måle på returvandet på vej ind i fyret og justerer ventilen i shunten derefter og derved sikre sig at den (vandtemperaturen) er over dugpunktet for den omgivne luft (som kan beregnes ud fra relativ luftfugtighed og temperatur), ikk?

Og det er den "eneste" funktion shunt'en har, ikk?

PS. Jeg beklager hvis jeg er lidt tung i det men jeg vil gerne være sikker på at jeg forstår det 100% ;-)
Titel: Sv: Hvorfor en shunt?
Indlæg af: Skrot1 efter Dec 11, 2022, 09:52
Nej, det er forskellen på frem og returvandet der ikke må være forskellig, da kedlen tærer indefra ellers … man siger max 15 graders forskel.   Derfor er det på nbe kedler 70 frem, og minimum 55 retur.
Titel: Sv: Hvorfor en shunt?
Indlæg af: MHES efter Dec 11, 2022, 14:37
Det kan åbenbart ikke siges for tit…
…det er på ingen måde forskellen mellem fremløb og retur der kan være problematisk, den kan være så stor eller så lille som det kan være, det har i sig selv ingen betydning.

Det der gælder er at røggas fra forbrænding af træ, kondenserer når det kommer under ca. 45oC.
Derfor må absolut ingen flader i kedlen, som kommer i berøring med røggasserne være 45oC eller derunder i længere tid.
Det er OK at fladerne er under 45oC når fyret er stoppet eller under opstart, men under drift må det ikke ske.

På NBE kedler anbefales det at returen ikke kommer under 55oC, så er man på den sikre side.
Derimod har det absolut ingen betydning for tæring om forskellen mellem fremløb og retur er 2, 5, 10, 15, 20 eller 25oC  ;)

Hilsen
Michael

Nej, det er forskellen på frem og returvandet der ikke må være forskellig, da kedlen tærer indefra ellers … man siger max 15 graders forskel.   Derfor er det på nbe kedler 70 frem, og minimum 55 retur.
Titel: Sv: Hvorfor en shunt?
Indlæg af: chbaumga efter Dec 11, 2022, 16:28
Ok, tak. Så ideelt set "kunne" man måle temperaturen og den relative luftfugtighed i røggasen for derved af bestemme dugpunktet og sikre sig at returvandet ikke er koldere end det, ikk? Er variationen i den relative luftfugtighed i røggasen som funktion af fugtigheden i brændsel samt den omgivende luft som bliver suget ind til forbrændingen ubetydelig?
Titel: Sv: Hvorfor en shunt?
Indlæg af: MHES efter Dec 12, 2022, 18:31
Tja, der er nu ingen grund til at måle temperaturen og den relative luftfugtighed i røggassen, for det er et faktum at når røggassen kommer under 45oC, så er den relative fugtighed 100%  ;)

Fugtigheden i røggassen er en sum a flere parametre, men primært er det fugtighed der stammer fra forbrændingen, som jo rent faktisk er en kemisk reaktion.
Fugtigheden i forbrændingsluften har en minimal indflydelse på fugtigheden i røggassen.

Hilsen
Michael

Ok, tak. Så ideelt set "kunne" man måle temperaturen og den relative luftfugtighed i røggasen for derved af bestemme dugpunktet og sikre sig at returvandet ikke er koldere end det, ikk? Er variationen i den relative luftfugtighed i røggasen som funktion af fugtigheden i brændsel samt den omgivende luft som bliver suget ind til forbrændingen ubetydelig?
Titel: Sv: Hvorfor en shunt?
Indlæg af: chbaumga efter Dec 16, 2022, 18:00
Ok, forstået! Mange tak for svar. Det hjalp på forståelsen  :)