Stokerforum

Stoker => Stoker => Emne startet af: Erik1 efter Sep 23, 2014, 12:34

Titel: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 23, 2014, 12:34
Hej
Jeg har døjet rigtig meget med at mit fyr bliver ved med at gå ud! Har skiftet tænder for ca. 14 dage siden.
I nat gik det ud igen men det lykkes det at få det igang igen for en kort periode, hvorefter det gik ud igen!

Nu har jeg så lige skiftet fra sommerherd til "standard" herden og lavet en ny afvejning, hvorefter jeg tændte det op igen.
Efter ca. 15-20 minutter for jeg en e-mail med beskeden:
Der er opstået en fejlsituation på dit fyr.
(Serienummer/brugernavn:bredmosen)
Fejlen er: Varm faldskakt


Det skal lige siges at det lugter/stinker meget mere end det har gjort før.
Hvad gør jeg nu?
/Erik
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: DenHalve efter Sep 23, 2014, 12:49
hej
jeg har haft lignende fejlmelding - det skyldtes at jeg ikke havde fået skubbet tænderen langt nok ind, så den brændte gummipakningen af, og varmen derfor kunne trænge bagud gennem tænderåbningen ( den smeltede isoleringen på en ledning og lavede kortslutning). Måske er det din gummipakning der lugter ?
m.v.h.
Jørn
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 23, 2014, 12:51
hej
jeg har haft lignende fejlmelding - det skyldtes at jeg ikke havde fået skubbet tænderen langt nok ind, så den brændte gummipakningen af, og varmen derfor kunne trænge bagud gennem tænderåbningen ( den smeltede isoleringen på en ledning og lavede kortslutning). Måske er det din gummipakning der lugter ?
m.v.h.
Jørn

Det tjekker jeg lige. Dog skal det siges at det lugter mere som en ordentlig gang løbesod og det er også helt sort i/ved herden!

Opdatering
Jeg tjekkede lige fyret efter den seneste fejlmeddelse .... ja billederne taler vel næsten for sig selv...
Hvad sker der lige for mit fyr... 
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Ole S efter Sep 23, 2014, 13:14
Hej
Øhh der har da været en tilbagebrand der, din smelteslange er da helt væk.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 23, 2014, 13:31
Hej
Øhh der har da været en tilbagebrand der, din smelteslange er da helt væk.

Ja det er også min umiddelbare tanke.. ;-)
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Leif P efter Sep 23, 2014, 15:27
Har du slange liggende for ellers har jeg, og kan da lige komme forbi hvis det ønskes.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: xkfc efter Sep 23, 2014, 16:19
Der har dælme været varmt, har du køret uden det røde skjold på brænderen? Hvis skjoldet ikke er på så måler skakt alarmen nærmere rumtemperaturen end brændertemperaturen, og så ser styringen ikke at noget er ved at gå grueligt galt.
Skakt alarmen stopper jo pilleforsyningen og lukker fyret ned, i og med at du har fået alarmen ved vi at den virker, men den er nok kommet efter at der har været fut i tingene.

Kenneth
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 23, 2014, 16:23
Har du slange liggende for ellers har jeg, og kan da lige komme forbi hvis det ønskes.
Hej Leif,
Pænt af dig men lige nu er jeg nød til at finde svaret på hvorfor det sker.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 23, 2014, 16:27
Der har dælme været varmt, har du køret uden det røde skjold på brænderen? Hvis skjoldet ikke er på så måler skakt alarmen nærmere rumtemperaturen end brændertemperaturen, og så ser styringen ikke at noget er ved at gå grueligt galt.
Skakt alarmen stopper jo pilleforsyningen og lukker fyret ned, i og med at du har fået alarmen ved vi at den virker, men den er nok kommet efter at der har været fut i tingene.

Kenneth
Det røde skjold har aldrig været på. Leverandøren og den lokale smed havde lavet bestillingsfejl i sin tid men i følge dem har skjoldet ingen funktion/betydning. Jeg har altså også kørt i mere en et år uden, og uden problemer.

Jeg har lige kigget de seneste fejlmeddelser igennem og kan se at også meldte "varmt skakt" i nat og igen i morges. Da jeg fik det i gang i morges, røg det rigtig fra skorstenen og lugtede meget af "våd" sod.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Leif P efter Sep 23, 2014, 16:41
Hej Erik

Ja fejlen skal findes først før fyret får lov at køre selv, og har også en blæser liggende hvis det er den.
Er der justeret på blæs det sidste døgn og kommet forkert tal ind for 100 %
Varm skakt temp har jeg sat til 60 gr., da der vil være noget galt hvis den opnår dette.
Har heller ikke rød skjold på, da den ikke kan være der under minitank.
 
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 23, 2014, 16:48
Hej Erik

Ja fejlen skal findes først før fyret får lov at køre selv, og har også en blæser liggende hvis det er den.
Er der justeret på blæs det sidste døgn og kommet forkert tal ind for 100 %
Varm skakt temp har jeg sat til 60 gr., da der vil være noget galt hvis den opnår dette.
Har heller ikke rød skjold på, da den ikke kan være der under minitank.

Nej der er ikke justeret noget, da jeg her til middag havde afvejet piller og ville indstille blæsere når fyret var blevet varmt igen - med dog ikke helt så varmt!
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Leif P efter Sep 23, 2014, 17:00
Kan se på billedet at kompressorluft er taget af. For hvis det er af, og den er blevet startet op igen med askekage på herden kan de måske være det.
Eller hvis herden ikke er blevet sat korrekt på plads (Det har sket for mig).
Update. Kan se fejlen sker sidste nat kl. 0328, hvor skakttemp stiger, samtidig med at kedeltemp falder.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 23, 2014, 17:59
Jeg har faktisk ikke haft kompressoren på i den seneste tid. Havde en mistanke om at den måske var årsagen til at fyret gik ud indimellem. Da jeg startede den op i morgen var der en anelse askekage i herden, men det fjernede jeg og fik efterfølgende en meddeles om varm skakt. Og igen senere hvor den brændte op i slangen.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: xkfc efter Sep 23, 2014, 18:09
Der har dælme været varmt, har du køret uden det røde skjold på brænderen? Hvis skjoldet ikke er på så måler skakt alarmen nærmere rumtemperaturen end brændertemperaturen, og så ser styringen ikke at noget er ved at gå grueligt galt.
Skakt alarmen stopper jo pilleforsyningen og lukker fyret ned, i og med at du har fået alarmen ved vi at den virker, men den er nok kommet efter at der har været fut i tingene.

Kenneth
Det røde skjold har aldrig været på. Leverandøren og den lokale smed havde lavet bestillingsfejl i sin tid men i følge dem har skjoldet ingen funktion/betydning. Jeg har altså også kørt i mere en et år uden, og uden problemer.

Jeg har lige kigget de seneste fejlmeddelser igennem og kan se at også meldte "varmt skakt" i nat og igen i morges. Da jeg fik det i gang i morges, røg det rigtig fra skorstenen og lugtede meget af "våd" sod.

Skjoldet er ikke grunden til at fyret er brændt tilbage men skjoldet har enorm betydning, og er rimelig sikkert årsagen til at det er gået så galt.
Når din montør mener noget andet ville jeg holde ham ansvarlig.
Når mit fyr kører er skakttemperaturen ca 40° med skjoldet monteret, uden skjoldet falder temperaturen til få grader over fyrrumstemperatur, og så er der langt til alarmgrænsen.
Hos dig har der jo næsten været åben ild inden skakt temperatur går i alarm.

Du har ret i at det er gået fint i et år, men det er jo klart nok for der har jo ikke været ild i brænderen tidligere.
Jeg kan godt køre 100km i min bil selv om der ingen bremser er, der er først når jeg skal stoppe at jeg er klar over at der er et problem  ;)

Kenneth
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 23, 2014, 18:40
Der har dælme været varmt, har du køret uden det røde skjold på brænderen? Hvis skjoldet ikke er på så måler skakt alarmen nærmere rumtemperaturen end brændertemperaturen, og så ser styringen ikke at noget er ved at gå grueligt galt.
Skakt alarmen stopper jo pilleforsyningen og lukker fyret ned, i og med at du har fået alarmen ved vi at den virker, men den er nok kommet efter at der har været fut i tingene.

Kenneth
Det røde skjold har aldrig været på. Leverandøren og den lokale smed havde lavet bestillingsfejl i sin tid men i følge dem har skjoldet ingen funktion/betydning. Jeg har altså også kørt i mere en et år uden, og uden problemer.

Jeg har lige kigget de seneste fejlmeddelser igennem og kan se at også meldte "varmt skakt" i nat og igen i morges. Da jeg fik det i gang i morges, røg det rigtig fra skorstenen og lugtede meget af "våd" sod.

Skjoldet er ikke grunden til at fyret er brændt tilbage men skjoldet har enorm betydning, og er rimelig sikkert årsagen til at det er gået så galt.
Når din montør mener noget andet ville jeg holde ham ansvarlig.
Når mit fyr kører er skakttemperaturen ca 40° med skjoldet monteret, uden skjoldet falder temperaturen til få grader over fyrrumstemperatur, og så er der langt til alarmgrænsen.
Hos dig har der jo næsten været åben ild inden skakt temperatur går i alarm.

Du har ret i at det er gået fint i et år, men det er jo klart nok for der har jo ikke været ild i brænderen tidligere.
Jeg kan godt køre 100km i min bil selv om der ingen bremser er, der er først når jeg skal stoppe at jeg er klar over at der er et problem  ;)

Kenneth

Det undre mig dog at jeg havde et opstartsbesøg bestilt via NBE og denne montør nævnte ikke at det manglende skjold var/er et problem.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: xkfc efter Sep 23, 2014, 19:19
Det undre mig dog at jeg havde et opstartsbesøg bestilt via NBE og denne montør nævnte ikke at det manglende skjold var/er et problem.

Næ det har du da fuldstændig ret i, det er sørgerligt.  :'(
Men det får mig ikke til at ændre holdning. En forudsætning for at skaktalarmen måler rigtigt, kræver at skjoldet er på plads.
Hvad er termostaten i køleskabet værd, hvis lågen står åben ;)

Ham der kom til mit opstartsbesøg var nu heller ikke for skarp  :-[ og under et døgn efter var fyret helt fucket op, heldigvis havde jeg skrevet tallene ned, og jeg havde jo allerede lært at justere fyret selv, der gik jo en evighed inden der kom optima forbi lille Tobøl.

Skjoldet er faktisk lavet så det ikke kan komme af uden at slukke fyret, men monterer du stikket til brænderen uden skjold, så kører det fint nok ::)

Det står jo også i manualen "sæt skjold og stik på"

Kenneth
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Leif P efter Sep 23, 2014, 19:25
Det undrer mig at skjoldet skal være på, da jeg ikke tror den kan sættes på under tanken til en BS1016 mini ???
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: xkfc efter Sep 23, 2014, 19:37
Det undrer mig at skjoldet skal være på, da jeg ikke tror den kan sættes på under tanken til en BS1016 mini ???
Men er brænderen da ikke i et lukket kammer?
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Leif P efter Sep 23, 2014, 19:43
Det undrer mig at skjoldet skal være på, da jeg ikke tror den kan sættes på under tanken til en BS1016 mini ???
Men er brænderen da ikke i et lukket kammer?
Den sidder inde bag lågen foran på pilletanken, men temperaturen der er stort set den samme som i rummet, da der kommer luft under (ca 5 cm. sprække)
Eriks skakt temp er også normalt omkring de 40 grader.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: DenHalve efter Sep 23, 2014, 19:55
på billederne ser det ud som om varmen mest har været på oversiden af brænderen, ind mod fyret - som om varmen/flammer har kunnet komme ud fra herden. Som om det enten er brænderen der ikke har været spændt hårdt nok på, eller at pakningssnoren er defekt.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: kme efter Sep 24, 2014, 13:23
Det ligner et rigtigt uheldigt tilfælde.

Det kunne skyldes at der indkøres ALT for mange piller og luftmængden ikke kan føde bålet således at pillerne hober sig op på herden og til sidst lukker for luftens vandring ud i kedlen mod skorsten - den bliver pga tilstoppet brænderhoved så presset tilbage i brænderen og op i faldskakten - det går så hurtigt at skakt alarmen ikke reagerer fordi føleren til dette ikke har kontakt til brænderen og afkøles alt for meget af temperaturen i rummet -> manglende skjold forværrer dette. Pillerne på herden er dog brændt væk i forbindelse med nedlukningen af brænderen - deraf kun en mindre portion slagger/aske på herden.

Gennemgå proceduren for opstart af kedel (afvejning - justering af luft ved 10-50-100% drift)

Bare en tanke   ;)

Karsten
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 24, 2014, 16:15
Det ligner et rigtigt uheldigt tilfælde.

Det kunne skyldes at der indkøres ALT for mange piller og luftmængden ikke kan føde bålet således at pillerne hober sig op på herden og til sidst lukker for luftens vandring ud i kedlen mod skorsten - den bliver pga tilstoppet brænderhoved så presset tilbage i brænderen og op i faldskakten - det går så hurtigt at skakt alarmen ikke reagerer fordi føleren til dette ikke har kontakt til brænderen og afkøles alt for meget af temperaturen i rummet -> manglende skjold forværrer dette. Pillerne på herden er dog brændt væk i forbindelse med nedlukningen af brænderen - deraf kun en mindre portion slagger/aske på herden.

Gennemgå proceduren for opstart af kedel (afvejning - justering af luft ved 10-50-100% drift)

Bare en tanke   ;)

Karsten

Det var faktisk i forbindelse med proceduren for opstart at det skete - efter afvejning.
Jeg får en VVS'er til at tjekke skorsten, installationer mv også så prøver jeg at starte det hele op igen.
/Erik
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Leif P efter Sep 24, 2014, 16:32
Det ligner et rigtigt uheldigt tilfælde.

Det kunne skyldes at der indkøres ALT for mange piller og luftmængden ikke kan føde bålet således at pillerne hober sig op på herden og til sidst lukker for luftens vandring ud i kedlen mod skorsten - den bliver pga tilstoppet brænderhoved så presset tilbage i brænderen og op i faldskakten - det går så hurtigt at skakt alarmen ikke reagerer fordi føleren til dette ikke har kontakt til brænderen og afkøles alt for meget af temperaturen i rummet -> manglende skjold forværrer dette. Pillerne på herden er dog brændt væk i forbindelse med nedlukningen af brænderen - deraf kun en mindre portion slagger/aske på herden.

Gennemgå proceduren for opstart af kedel (afvejning - justering af luft ved 10-50-100% drift)

Bare en tanke   ;)

Karsten

Det var faktisk i forbindelse med proceduren for opstart at det skete - efter afvejning.
Jeg får en VVS'er til at tjekke skorsten, installationer mv også så prøver jeg at starte det hele op igen.
/Erik

Hej Erik

Med mindre afvejning var dagen før at slangen brændte, er det ikke der fejlen sker. Kunne se på graferne at det skete natten før. Da nåede fyret at slukke, men skakttemp steg samtidig med at kedeltemp faldt.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 24, 2014, 17:04
Nej afvejningen lavede jeg ved middagstid efter fejlen om natten, igen morgen og senere formiddag.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Leif P efter Sep 24, 2014, 17:08
Så er det ikke afvejningen der er skyld i det.
På en eller anden måde tror jeg der er sket noget med din luft kontra pillefremføring.

Nej afvejningen lavede jeg ved middagstid efter fejlen om natten, igen morgen og senere formiddag.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Paw efter Sep 24, 2014, 17:37
Så er det ikke afvejningen der er skyld i det.
På en eller anden måde tror jeg der er sket noget med din luft kontra pillefremføring.

Nej afvejningen lavede jeg ved middagstid efter fejlen om natten, igen morgen og senere formiddag.
Hej
Jeg har døjet rigtig meget med at mit fyr bliver ved med at gå ud! Har skiftet tænder for ca. 14 dage siden.
I nat gik det ud igen men det lykkes det at få det igang igen for en kort periode, hvorefter det gik ud igen!

Nu har jeg så lige skiftet fra sommerherd til "standard" herden og lavet en ny afvejning, hvorefter jeg tændte det op igen.
Efter ca. 15-20 minutter for jeg en e-mail med beskeden:
Der er opstået en fejlsituation på dit fyr.
(Serienummer/brugernavn:bredmosen)
Fejlen er: Varm faldskakt


Det skal lige siges at det lugter/stinker meget mere end det har gjort før.
Hvad gør jeg nu?
/Erik

Tror Leif har ret. Hvis luft IKKE er blevet indstillet ved skift af ny herd, kan det være det der gør den brænder tilbage.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Erik1 efter Sep 29, 2014, 15:26
Jeg har nu fået fyret igang igen efter besøg af en VVS der kender NBE produkterne.
Vi hælder nok til at det var skorstenen der af en eller anden årsag ikke trak ordentlig. Ved første opstart efter reparation af de ødelagte dele, var den ved at brænde tilbage igen.
Efterfølgende fjerne vi top pladen fra den bagerste del af kedlen og lod den være af i nogle dages tid, således at vi kunne få så varm en røg til skorstenen.
Titel: Sv: Fejlen er: Varm faldskakt
Indlæg af: Leif P efter Sep 29, 2014, 17:57
Det kunne se sådan ud, da din skakt temperatur bliver lavere og lavere  :)
Har du sat din "max skakt temperatur ned", da det vil gøre at fyret kan reagere hurtigere på at den bliver for høj ?
Har nu sat min til 57 gr. efter at have set hvad du har været ude for, og det er jo rigeligt for mig.