Stokerforum

Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Mazanti efter Okt 04, 2019, 20:32

Titel: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 04, 2019, 20:32
Hej alle ved godt det er et følsomt emne men leder efter en venlig sjæl som har styr på PI regulering og har tid til at hjælpe mig..


Efter jeg har fået styr på iltstyring og alt det andet gejl er jeg begyndt at kigge en del på andres fyre rundt omkring hvor jeg bor
og er yderst imponeret over hvor stabil deres Effekt er og hvor flotte grafer de får.. så besluttede mig for at skulle prøve

Efter 3 dages læsning omkring emnet og en nærstudering af MHES guide om PI
Besluttede jeg mig for at prøve... har nu skruet på tallene gennem 5 dage med 1-3 timer mellem justeringer for at tydeligt kunne se en ændring
og hvad der sker ved at ændre meget små verdier... men kan simpelthen slet ikke få det til at spille.. :-[ kurver ligner noget en bjergbestiger ville være midsundelig på   ;)
og temp svinger 58/72 grader (65 setpunkt) ved ikke om det er så vigtigt, men kan se på mange pillefyr at det næsten kan lade sig gøre at hænge tøj på deres Grafer :P
hvorimod min effekt graf går fra 12% til 39% på 29 min.

Min kedel er en Blackstar 1016 men med ny brænder 10/12kw er ikke helt sikker
Iltstyring
Komp. rens
V13
Stækstabilisator
2 vejs VVB Prioritet
Huset er 160 m3
alt opvarmet med radiatore
2 strengs anlæg
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 04, 2019, 21:25
Kig også på dit varmeaftag.
Gulvvarme der står højt i indgangs temperatur, og uregulerede radiatorventiler, så kan du PI indstille uden at komme i mål.
Etstrengs anlæg, ja det er også en udfordring.
Pumper der påvirker hinanden, eller ....... O0
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 04, 2019, 22:03
Der er kun 1 pumpe og ja 1 strengs anlæg og ingen gulv varme
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 05, 2019, 06:43
Der er opdatering til din styring.
Hvis du har etstrengs anlæg, så er dine kurver ok  :)
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: 383CI efter Okt 05, 2019, 06:47
Kiggede lige hurtigt, kurverne bølger godt nok lidt, og indstillingerne giver anledning til lidt overvejelser.

Jeg tænker den rigtigt vej er at gå lidt ned i P og lidt op i I umiddelbart, MEN det undre mig du har maks 4% ydelses stigning i minuttet?
Umiddelbart forhindre det jo fyret I at reagere på en nedaf gående kurve "hurtigt" så vil temperaturen falde for meget, så skal det fange den igen og skyder over.
Bølger.

Jeg har en indstilling på 7% i minuttet og mange køre med 10%

Men det kolliderer lidt med P (I) indstillingerne,  så jeg ville sætte den op, begrænsningen i stigningen til f.eks. 10% og få styr på P I reguleringen, der er den rigtige måde at styre fyret på.

Det andet er lidt som at sætte meget små dæk på en Ferrari for at begrænse hastigheden.

Så har du en voldsom hissig regulering når du laver varmt vand.

Igen tænker jeg det rammer sammen med de 4% og hvis det ligefrem er med VVB prioritering hisser fyret sig voldsomt op når der skal laves varmt vand, mens huset mister varme. Når så VV er færdig er der overskud i kedlen, så sender du dem ud på centralvarmen, så lukker ventilerne ned og styringen fortsætter sine svingninger.


Jeg ville lave PI indstillingerne på VV identiske med de andre så fyret køre helt ens uanset, og få det ti at køre tilfredsstillende der, så ville jeg så på en roligerer VVB derefter.

Slutteligt er tænker jeg 65 grader kedeltemperatur giver mulighed for lidt for store udsving i temperaturen, de fleste køre med 70 og 55 retur. Så har du kalorierne mellem 65 og 70 grader som yderligere buffer med udsving.


Men når det så er sagt tænker jeg ikke at dit fyr kører værre end dem der ikke er reguleret ordentligt ind i almindelighed. 
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 05, 2019, 08:28
De 4 % stigning er kun gældende i opstart processen.
De har derfor ikke betydning for PI reguleringen ved alm drift.
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 05, 2019, 09:10
Kiggede lige hurtigt, kurverne bølger godt nok lidt, og indstillingerne giver anledning til lidt overvejelser.

Jeg tænker den rigtigt vej er at gå lidt ned i P og lidt op i I umiddelbart, MEN det undre mig du har maks 4% ydelses stigning i minuttet?
Umiddelbart forhindre det jo fyret I at reagere på en nedaf gående kurve "hurtigt" så vil temperaturen falde for meget, så skal det fange den igen og skyder over.
Bølger.

Jeg har en indstilling på 7% i minuttet og mange køre med 10%
 

Må give micheal ret hvad angår stigning.. der står i styringen at de 4 % kun er ved opstart når fyret har været stoppet

men kan godt være jeg skulle ændre på VVB regulering så den ikke er så voldsom igen..
hvad angår kedel temp.. kunne jeg da prøve at køre 70 og se om det hjælper lidt
jeg tænker ihvertfald at det ikke er særlig økonomisk at køre med alle de svingninger hele tiden
men kan ikke finde ud af hvad der skal ændres på syns at ligemeget hvad jeg ændre bliver resultatet
det samme.. bare langsommere eller hurtigere svingninger.. kan ikke plane den ud som mange andre kan
få deres til..
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 05, 2019, 09:22
Der er opdatering til din styring.
Hvis du har etstrengs anlæg, så er dine kurver ok  :)

Så må jeg lige få det opdateret her idag
Ved du hvilke ændringer der er lavet..?

og må dog erkende en fejl fra min side
mit anlæg er To-strengs radiatoranlæg var nok lidt træt igår
så tænkte mig ikke lige om  :-[
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 05, 2019, 11:23
Der er opdatering til din styring.
Hvis du har etstrengs anlæg, så er dine kurver ok  :)

Så må jeg lige få det opdateret her idag
Ved du hvilke ændringer der er lavet..?

og må dog erkende en fejl fra min side
mit anlæg er To-strengs radiatoranlæg var nok lidt træt igår
så tænkte mig ikke lige om  :-[

Du kan finde info om opdateringer her https://www.nbe.dk/v13-historik/
Af og til så vil det bare ikke lykkes at få kurverne i ro  :P
Det kan der være mange gode grunde til.
Pumper på auto - åbne lukke vinduer og ventiler der derfor regulere.
Selve ventilerne på radiatorene kan også være forskellige.
De nyere har mulighed for at begrænse/tilpasse flow, sådan at de ikke bare er on / off.
Måske finder du nogle gode indstillinger i morgen  :)  og når det så bliver rigtig vinter, ja så skal du på den igen  8)
Helt tosset er dine indstillinger jo ikke  :)
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: 383CI efter Okt 05, 2019, 12:16

Må give micheal ret hvad angår stigning.. der står i styringen at de 4 % kun er ved opstart når fyret har været stoppet

men kan godt være jeg skulle ændre på VVB regulering så den ikke er så voldsom igen..
hvad angår kedel temp.. kunne jeg da prøve at køre 70 og se om det hjælper lidt
jeg tænker ihvertfald at det ikke er særlig økonomisk at køre med alle de svingninger hele tiden
men kan ikke finde ud af hvad der skal ændres på syns at ligemeget hvad jeg ændre bliver resultatet
det samme.. bare langsommere eller hurtigere svingninger.. kan ikke plane den ud som mange andre kan
få deres til..

Ok, jeg erkender jeg ikke var klar over den indstilling kun galt opstart. Jeg syntes det lyder lidt underligt/unødvendigt at kunne stille på netop det, altså ydelsen under opstart da den jo egentligt bare burde kunne kodes fast og rolig, men det er den jo så ikke.

Jeg kørte hele sidste år med fine kurver og kaffe i askekuffen, både før og efter min O2 sonde gik til.
Nu er jeg så startet op igen, efter en opdatering, og nu svinder mit fyr langt mere end det gjorde før og der er uforbrandte piller i askeskuffen.

Jeg køre uden O2 regulering da 300kr/tons lige er rigeligt i forhold til dens holdbarhed, men sidste år betød det absolut intet.
Det gør det så nu, så uden at vide det, og uden at ville spørge, tænker jeg der er sket et eller andet med reguleringen i de opdatering, så hvordan kørte dit fyr sidste år?

Svingede det også meget der, eller er det tilstødt hen af vejen, eller?

Jeg havde oprettet et indlæg omkring det, men slettede igen og indstiller "bare" fyret til at køre ordentligt igen.

Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 05, 2019, 12:49
Citér
Svingede det også meget der, eller er det tilstødt hen af vejen, eller?

har ikke haft fyret på den nye brænder og styring så længe.. (januar i år) men den har altid svunget meget op og ned.. har dog fået den roligere nu... så det er blevet bedre
men ikke nået nær det samme som mange køre med

Citér
Pumper på auto - åbne lukke vinduer og ventiler der derfor regulere.
Selve ventilerne på radiatorene kan også være forskellige.

Det rigtigt nok  ;D har gamle ventiler på alle radiatore bortset fra en som er helt ny
og min pumpe ja den står på auto.. kan godt være det der giver de store udsving
Det GAMLE LORT :D


hjælper det egentlig at køre 70 grader i stedet for 65 hva er mest økonomisk eller hvad gør forskellen.?
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: 383CI efter Okt 05, 2019, 13:16

Pumper på auto - åbne lukke vinduer og ventiler der derfor regulere.
Selve ventilerne på radiatorene kan også være forskellige.



hjælper det egentlig at køre 70 grader i stedet for 65 hva er mest økonomisk eller hvad gør forskellen.?

Jeg ville ubetinget vælge pumpe på "Konstant tryk" for et roligere flow og bedre regulering.
I min verden er det "auto" noget fanden har skabt, det kan komme i asynkron svingning i ubeskrivelig grad, den ene ventil lukker op, pumpen skruer ned frem og tilbage.

De 70 grader er for at have lidt mere "overskud" i forhold til fremløb, hvis du har en retur fra huset på 50grader er der flere calorier til afgivelse fra 70 til 50 end fra 65 til 50 grader og dermed en smule mindre behov for flow "nu og her" meget overordnet set.

Hvad der er mest økonomisk ved jeg ikke, det skal bare køre bedst muligt, men reelt burde fremlæben jo være lig dit behov for at køre mest økonomisk så ethvert overskud derfra vil give et lille tab tænker jeg. 
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 05, 2019, 14:35
Ønsket kedel temperatur skal være høj nok til at sikre mod kondens i røgrør, og til at man kan holde shunt temperaturen,
som sikre mod kondens i kedlen.
Det er på nye kedler 70 grader, og shunt 55 grader.

Der er mange eksempler på et der fejlagtigt er monteret ventiler beregnet til tostrengs anlæg, på etstrengsanlæg.
Ventiler til etstrengsanlæg på tostrengs anlæg giver også udfordringer  O0
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 06, 2019, 00:37
Ønsket kedel temperatur skal være høj nok til at sikre mod kondens i røgrør, og til at man kan holde shunt temperaturen,
som sikre mod kondens i kedlen.
Det er på nye kedler 70 grader, og shunt 55 grader.

Der er mange eksempler på et der fejlagtigt er monteret ventiler beregnet til tostrengs anlæg, på etstrengsanlæg.
Ventiler til etstrengsanlæg på tostrengs anlæg giver også udfordringer  O0

Nu bliver jeg da lidt nærvøs for om mine ventiler er korrekte

Citér
Jeg ville ubetinget vælge pumpe på "Konstant tryk" for et roligere flow og bedre regulering.
I min verden er det "auto" noget fanden har skabt, det kan komme i asynkron svingning i ubeskrivelig grad, den ene ventil lukker op, pumpen skruer ned frem og tilbage.

Har prøvet at sætte pumpe på 2 i stedet for auto... syns dog stadig den hopper i watt på displayet
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: 383CI efter Okt 06, 2019, 06:20


Har prøvet at sætte pumpe på 2 i stedet for auto... syns dog stadig den hopper i watt på displayet

2 er ikke konstant tryk, det er konstant fart hvis det er den jeg tænker på.
Kig i manualen for den eksakte pumpe og vær 100% sikker på den står op konstant "TRYK" ikke, "AUTO" "I" "II" "III" eller "FastFlow" "Konstant tryk" er det eneste der virker og der er vist normalt vist 2 indstillinger "fast tryk" 
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: torpet efter Okt 06, 2019, 12:38
Når I nævner hvilken temperatur man skal køre med, så læste jeg engang at de dyreste temperaturgrader er de sidste højeste. Jeg kører med 65° på to BS fyr (shunt 55°)  og det ene (ældste) er helt tilfreds uden kondens eller lign. Derimod så var der ret hurtigt både kondens og lidt løbesod på det nye. Lige i starten ignorerede jeg det bare som en slags opstart kondens-vand, men da det blev ved, måtte jeg selvsagt se lidt på det. Det svinede også på gulvfliserne — kun dryp, men konstant.

Så valgte jeg at sætte lidt improviseret isolering på det meste af røgrøret. Bare almindelig 95mm isolering med asfaltpap rundt om, holdt på plads med lidt ståltråd — altså ting jeg havde lige ved hånden. Og det virkede omgående. Røgtemperaturen steg og der kom ikke mere kondens eller løbesod. Nu var det så også bare røgrøret der var involveret, der er ingenting at se i skorstenen. Hvis der havde været løbesod i skorstenen ville det være en helt anden sag.

Ved lejlighed udskifter jeg nok isoleringen ud med den rigtige røgrør isolering fra Rockwool (knalddyr dog), for min hjemmelavet løsning ser jo ikke specielt godt ud :) — så smukt er det ikke, men det virker! Jeg kan ikke se der skulle være nogen brandfare, da rørets røgtemperatur ligger på blot ca 63-65°. Der er renselem både top og bund og ret nemme at komme til.

Det var en ret stor lettelse, da de sorte dryp ret omgående stoppede og intet er kommet derefter, hverken sod eller kondens og nu også rent rør indeni igen. Egentlig utroligt at så lidt kan betyde så meget, men fint. Derefter øl-pause.


(https://i.postimg.cc/WF81fjXt/r-gr-r-isolering.jpg) (https://postimg.cc/WF81fjXt)
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 08, 2019, 15:07
Har prøvet fast tryk nu i 2 dage... det hjælper heller ikke

Forstår virkelig ikke hvad der er galt
køre med P= 2.5       I =0,12
med I på 0,12 kryber den sig LAAAAngsomt op til setpunkt (Ca fra 65 til de 70) hvor efter den skyder vanvitigt over til 81 grader
hvis et mirakel opstår og den stopper ved 71 grader .. så falder ydelsen ned til 10% og temp dropper hurtigt ned til 59 grader og så
Starter vi forfra igen

Hvis jeg ændre I til 0,13 skyder den hurtigt op på 80 grader og går ned til 10% drift i ca 30 min... og køre op i gen når kedel er på ca 62 grader og tilbage til de 80

Hvis jeg køre med I 0.11 går der over 2 timer inden temp er på plads.. og skyder derefter langt over igen igen

Ved ikke hvad jeg gør forkert her.. syns ligemeget hvad jeg stiller om på og giver den 6 timer til at falde på plads sker nøjagtig det samme bare enten hurtigere eller langsommere
både drift ydelse og temp fare op og ned Drift fra 10-80% og Temp 58-82 grader

nogle Bud på hvad der kan være galt eller om det er mig der stiller for store krav til fyret..?
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 08, 2019, 15:46
Har prøvet fast tryk nu i 2 dage... det hjælper heller ikke

Forstår virkelig ikke hvad der er galt
køre med P= 2.5       I =0,12
med I på 0,12 kryber den sig LAAAAngsomt op til setpunkt (Ca fra 65 til de 70) hvor efter den skyder vanvitigt over til 81 grader
hvis et mirakel opstår og den stopper ved 71 grader .. så falder ydelsen ned til 10% og temp dropper hurtigt ned til 59 grader og så
Starter vi forfra igen

Hvis jeg ændre I til 0,13 skyder den hurtigt op på 80 grader og går ned til 10% drift i ca 30 min... og køre op i gen når kedel er på ca 62 grader og tilbage til de 80

Hvis jeg køre med I 0.11 går der over 2 timer inden temp er på plads.. og skyder derefter langt over igen igen

Ved ikke hvad jeg gør forkert her.. syns ligemeget hvad jeg stiller om på og giver den 6 timer til at falde på plads sker nøjagtig det samme bare enten hurtigere eller langsommere
både drift ydelse og temp fare op og ned Drift fra 10-80% og Temp 58-82 grader

nogle Bud på hvad der kan være galt eller om det er mig der stiller for store krav til fyret..?

Der er en opdatering til din styring  :)
Det er fint at lave ændringer, men ikke så mange og så hurtigt  ;)
Prøv at give mere tid inden næste ændring.
Forslag, prøv mindre P faktor  - måske P på 1.2  og på  I 0.1
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 08, 2019, 17:06
Tak michael f

syns nu bestemt ikk jeg har været hurtig... har været 2 uger om det nu har stadig samme svingninger bare om jeg ville have dem hurtige eller langsomme
jeg prøver med 1.2 p og køre med det natten over så må vi se...

Men ved så lav P ville fyret så ikke ha svært ved at korigere ved ændringer eller behov..? eller tager jeg fejl
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 08, 2019, 17:43
Tak michael f

syns nu bestemt ikk jeg har været hurtig... har været 2 uger om det nu har stadig samme svingninger bare om jeg ville have dem hurtige eller langsomme
jeg prøver med 1.2 p og køre med det natten over så må vi se...

Men ved så lav P ville fyret så ikke ha svært ved at korigere ved ændringer eller behov..? eller tager jeg fejl

Jo større værdi af P eller I, jo større reaktion.
Det er ikke altid man ønsker store reaktioner, og jo - den skal nok nå op på ønsket kedeltemperatur  :)
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Hjemme teori efter Okt 08, 2019, 18:09
Nu har jeg ikke gennem studeret dine grafer, men et umiddelbart bud er at dit aftag er noget ujævnt og den svingende temperatur bidrager til dette.

Men din I er simpelthen for lille til din P og da dit fyr kører med et snit på omkring 40% lige nu, skal du regne med at køre med høje værdier.

Et skud kunne være P=2 og I=0,3.

Min erfaring er at når PI bliver høje skal I have mere vægt.
Og når jeg skriver du skal have høje tal er det fordi dit fyr ikke er overdimensioneret. Se på det som en Bil der kører 70 i femte og du vil op på 130.
Med en lille motor skal der gives meget gas, mens der med en  meget stor motor, kun skal gives lidt gas for at få samme acceleration.
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 08, 2019, 19:13
Citér
Nu har jeg ikke gennem studeret dine grafer, men et umiddelbart bud er at dit aftag er noget ujævnt og den svingende temperatur bidrager til dette.

Men din I er simpelthen for lille til din P og da dit fyr kører med et snit på omkring 40% lige nu, skal du regne med at køre med høje værdier.

Et skud kunne være P=2 og I=0,3.

Min erfaring er at når PI bliver høje skal I have mere vægt.
Og når jeg skriver du skal have høje tal er det fordi dit fyr ikke er overdimensioneret. Se på det som en Bil der kører 70 i femte og du vil op på 130.
Med en lille motor skal der gives meget gas, mens der med en  meget stor motor, kun skal gives lidt gas for at få samme acceleration.

Den er jeg helt med på ville også mene PI tal skulle være højere for at kompensere for udsving men
Jeg har prøvet p=2 og I=0,3 her er grafen
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Hjemme teori efter Okt 08, 2019, 19:24
Er fyret grundjusteret?

Lige nu kompensere O2 lav med næsten 33% og din pillekorrektion (uden at det behøver at have noget at sige) er 25% lavere.
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 08, 2019, 19:37
Ja har bare lige loaded en backup før jeg skiftede til Michael's pi tal
så den skal lige finde på plads igen derfor den store forskel lige nu

Men mine erfaringer siger mig nu her at på mit fyr... at det ikke kan andet end at svinge mellem 58-80 grader
forskellen er bare hvis jeg køre med små PI tal bliver grafen buet og glidende men samme udsving

og høje PI (P2,5 og I0,2/0,3) for jeg samme resultat i temp men meget hakket og hysterisk Effekt

Det er som om at når fyret køre 62 grader (setpunkt 70) sker der ikke noget for vi rammer 60 så gasser
vi op og kommer stille der opad.. nå vi rammer ca 69,5 bremser fyret og går ned i effekt
men temp stiger self stadig da alle de piller på hærden stadig brænder.
 så skyder den over til ca 80 grader og går hurtigt ned på 10% effekt og så køre møllen igen

Nu her hvor jeg sider og kigger på den..
med P=1.2 og I0,1 som michael forslog køre den nu 10% drift med en temp på 79
og spørg mig om 10 min så ville jeg tro vi er på 62-63 grader på vej langsomt opad :( forstår det simpelthen ikke

Min fætter fik ny Blackstar + Fumus fyr hjem sidste weekend og det lavede jeg indkøring på.. og justerede lidt på i 2 dage nu køre
perfekt med flot graf.. blød små buet grafer uden udsving på hverken temp eller Effekt med p på 2,5 og I0,13 mener jeg det var
ved godt man ikke kan sammenligne de 2 fyr på nogle måde... men brugte samme fremgangsmetode... men mit makker ikke ret
Det er som om den aldrig falder på plads
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Hjemme teori efter Okt 08, 2019, 19:38
Kiggede lige din log og som michael skriver, lige nu, roder du alt for meget. Iltstyring og dennes regulering stilles på en masse parametre samtidigt.
Derudover pilles ved PI

Jeg ville slå iltstyring fra (den kan lave en masse rod i billedet).
Afveje og grundjustere.
Stille PI og sikre aftaget er nogenlunde jævnt. (kig evt. på hvor mange watt pumpen bruger, hvis det svinger meget kan du have en synder)

Når det virker, kan du arbejde med iltstyring.
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 08, 2019, 19:48
Ved godt der er sket meget nu her.. men som sagt loadede backup fra før jeg arbejde med at få PI på plads
men kom til at tage en lidt ældre en uden Grundjusteringen jeg lavede men havde skrevet tallene op
så indsatte dem bare hurtigt tilbage igen

men den får bare lov at køre nu og i nat.. så må vi se om det hjælper
Pillerne blev vejet i weekenden til 1189 på gemmensnit af 3 vejninger

men nu hvor du nævner O2 har sat den på vis kun nu.. men en ting der altid har undret mig er.. hvis man kigger på andres fyre rundt omkring
så ser deres Avanceret O2 styring billede noget anderledes ud end mit

Tilfældig fyr til vestre mit til højre
hvorfor har jeg mange flere indstillinger end andre

Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Hjemme teori efter Okt 08, 2019, 19:58
Jeg har ikke kigget på forskellen på dit og andet. Men det kan være versionen eller rettigheder der driller dig.

Men din iltgraf kan måske fortælle dig hvorfor du slås sådan. Din ilt er siden du slog iltstyring været oppe og vende på 20,5 med en ønsket op 16.8. det tyder på alt for meget luft, eller alt for få piller.
Når du har fået fyret til at spille, så prøv at læse om iltstyring på mhes hjemmeside, så vil du se at du med fordel kan slå I leddet fra på luften (I=0) og P leddet fra for pille regulering
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: 383CI efter Okt 08, 2019, 19:59
Uvist af hvilken grund er mit fyr, efter opstart til nu her, begyndt at svinge noget mere end det gjorde sidste år da jeg stoppede det.

Det kan selvfølgeligt skyltes vejret eller aftag, men det er bemærkelsesværdigt så meget forskel der er/var, så nu har jeg så skruet lidt på reguleringen,
Til P=1,9 og I=0,15

De køre rimeligt, nu venter jeg bare på hvordan asken ser ud.

Hvis jeg var dig ville jeg slå O2 reguleringen fra og få styr på P&I så kurverne er blødere. Lige som jeg husker det var dit I stort.

Evt. prøve med grundtallene, eller mine tal, og som det er nævnt, pil ikke for meget. Personligt piller jeg kun ved EN ting om dagen under regulering og venter på asken.

Det er min opfattelse at O2 reguleringen ikke hjælper mig så længe mit fyr ikke står knivskarpt, derfor ville jeg slå den fra fordi den regulerer på både luft og piller som så igen har indflydelse på hvordan temperaturen stiger og falder., men det og den indregulringform står helt og alene for egen regning.
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Hjemme teori efter Okt 08, 2019, 20:06
Forrige nat var fyret lukket i ca 10 min. Her viser ilt maks 20,4 (dog ved meget dårlig opløsning på grafen, da der er meget langt mellem punkter når der ses 48 timer tilbage).

Men når lamda sonde kan vise samme ilt ved slukket som ved drift, kunne man tænke noget  ikke virkede som det skulle. Men det vil dette forsøg jo vise.
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 08, 2019, 20:10
Citér
Jeg har ikke kigget på forskellen på dit og andet. Men det kan være versionen eller rettigheder der driller dig.

Men din iltgraf kan måske fortælle dig hvorfor du slås sådan. Din ilt er siden du slog iltstyring været oppe og vende på 20,5 med en ønsket op 16.8. det tyder på alt for meget luft, eller alt for få piller.
Når du har fået fyret til at spille, så prøv at læse om iltstyring på mhes hjemmeside, så vil du se at du med fordel kan slå I leddet fra på luften (I=0) og P leddet fra for pille regulering

Tak  ;D

Har læst alle hans guides og de har hjulpet mig meget med at forstå hvordan det hænger sammen... brugte også hans guide til grundjustering
har spottet fejlen ved O2 efter jeg gendannede.. kom jeg til at skrive 5 i stedet for 0,5 i (Ilt regulering blæser) nok derfor den gik amok..
men lytter til alle råd i har.. er stadig ny i det her stoker sjov.. så har en del at lære

Tak  ^-^

Citér
Hvis jeg var dig ville jeg slå O2 reguleringen fra og få styr på P&I så kurverne er blødere. Lige som jeg husker det var dit I stort.

Evt. prøve med grundtallene, eller mine tal, og som det er nævnt, pil ikke for meget. Personligt piller jeg kun ved EN ting om dagen under regulering og venter på asken.

Det er min opfattelse at O2 reguleringen ikke hjælper mig så længe mit fyr ikke står knivskarpt, derfor ville jeg slå den fra fordi den regulerer på både luft og piller som så igen har indflydelse på hvordan temperaturen stiger og falder., men det og den indregulringform står helt og alene for egen regning.

Jeps kan godt se problemet der nu hvor i siger det
Tak for alle de dejlige svar.. det giver stof til eftertanke
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 09, 2019, 06:10
Der er en opdatering til din styring  :)

Hvorfor er L9 aktiv som kedel ventil ?

Har du gulvvarme ?
Hvis du har, hvad er så indgangs temperaturen i gulvvarmen ?

Hvike cirkulations pumper har du, og hvilken indstilling står de på ?

Tal til iltstyring https://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Standard-tal-for-RTB-10-45kw-nov-2014.pdf 
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 08:30
Jeps opdatere her når jeg kommer hjem

Har aldrig rodet med de udgange der. Det var sådan vvs manden satte det op
Men kan teste hvad den aktivere i manuel når jeg kommer hjem

Og nej ingen gulv varme. Ren 2 strengs radiator system
Pumpen er en Smedegaard simflex 25-60. Står på trin 3 i auto normalt
Har prøvet de sidste 3 dage at køre fast tryk. På 21 w for at se om det hjalp
Desværre uden ændring. Så er nu tilbage på auto
Har kun den ene pumpe
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 08:37
https://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Standard-tal-for-RTB-10-45kw-nov-2014.pdf%EF%BF%BD

På det link du sendte står der bare at siden ikke findes

Men går ud fra det er denne her

Men mine indstillinger ser ikke helt så simple ud
Har også regulering i led blæser og regulering i led træpiller
De er ikke nævnt i standart tal rækken. Hva skal de så stå på
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 09, 2019, 09:22
https://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Standard-tal-for-RTB-10-45kw-nov-2014.pdf%EF%BF%BD

På det link du sendte står der bare at siden ikke findes

Men går ud fra det er denne her

Men mine indstillinger ser ikke helt så simple ud
Har også regulering i led blæser og regulering i led træpiller
De er ikke nævnt i standart tal rækken. Hva skal de så stå på

Den tager vi når du har opdateret  :)
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 09:32
Ja tak
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 09:34
Forresten hvad siger du til svingningerne
Nu hvor det har kørt 12 timer. Med de indstillinger
Du forslog
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 09, 2019, 09:41
Forresten hvad siger du til svingningerne
Nu hvor det har kørt 12 timer. Med de indstillinger
Du forslog

Du har nogle sving i temperatur, og du har nogle tilpasninger i effekt, sådan at du nogenlunde fint opfanger temperatur svingene.
Det er ikke helt skævt, men det kan være bedre.

Det du skal søge efter er hvor bliver varmen af ?
Hvilke(n) radiatorventil(er) åbner og giver svingene på kurven.
Når du ved det, så kan du komme videre  :)
Altså hvis det giver mening at foretage de ændringer der måske skal udføres  8)
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 13:31
Tror sku jeg fandt fejlen. Pumpe udgang var sat forkert i styring
Så pumpen stoppede når den ramte setpunkt
Prøv at tjekke graf nu
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 09, 2019, 14:20
Tror sku jeg fandt fejlen. Pumpe udgang var sat forkert i styring
Så pumpen stoppede når den ramte setpunkt
Prøv at tjekke graf nu

Fint at du fik det rettet  :)
Så er det bare opdatering + et par indstillinger
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 14:28
Er hjemme om 5 så bliver den opdateret. Så kan vi kigge på de andre ting
Ved ikke om jeg var for hurtig på aftrækkeren der. Havde ellers kørt fint men nu
Kom der lige en stor overstigning
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 09, 2019, 16:26
Hvilken funktion har L9 ?

Hvilken model kedel har du ?
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 16:56
Kedel er en 1016... ville jeg mene.. typepladen siger godt nok Blackstar 20.. men hvis man finder tegningerne frem og ser forskellen på de 2.. så ligner den overhovedet ikke in 20 indeni

men ligner 1016 på en prik

L9 Har kedel ventil inde under rens
L6 Brænder ventil også til komp.. rens

Køre man over i manuel Sker der intet hvis man aktivere L9
men L6 Aktivere magnetventil til komp. rens
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 09, 2019, 18:05
Kedel er en 1016... ville jeg mene.. typepladen siger godt nok Blackstar 20.. men hvis man finder tegningerne frem og ser forskellen på de 2.. så ligner den overhovedet ikke in 20 indeni

men ligner 1016 på en prik

L9 Har kedel ventil inde under rens
L6 Brænder ventil også til komp.. rens

Køre man over i manuel Sker der intet hvis man aktivere L9
men L6 Aktivere magnetventil til komp. rens

Har kedlen en askekasette under brænderen ?
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 18:22
jeps en okay stor en
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 09, 2019, 18:23
jeps en okay stor en

Hvilken udgang aktivere aske sneglen ?
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 18:55
Der er ingen aske snegl..
aske falder bare ned i askeskuffen
under brænderen

Kedel er fra 2012
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: michael f efter Okt 09, 2019, 19:13
Der er ingen aske snegl..
aske falder bare ned i askeskuffen
under brænderen

Kedel er fra 2012

Så kan L9 deaktiveres. 
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 19:20
er hermed gjort

Og styring er nu opdateret
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Skrot1 efter Okt 09, 2019, 19:37
Din ydelses stigning er begrænset til 4 % i minuttet, standart er 10, så regulerer den nok bedre.
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Mazanti efter Okt 09, 2019, 19:39
Citér
Din ydelses stigning er begrænset til 4 % i minuttet, standart er 10, så regulerer den nok bedre.

Den Indstilling er kun til opstart og har intet at gøre med kørsel i drift
den sikre blot en roligere opstart
Titel: Sv: Følsomt emne P-I
Indlæg af: Skrot1 efter Okt 09, 2019, 19:44
Citér
Din ydelses stigning er begrænset til 4 % i minuttet, standart er 10, så regulerer den nok bedre.

Den Indstilling er kun til opstart og har intet at gøre med kørsel i drift
den sikre blot en roligere opstart
modtaget:)