Forfatter Emne: Mange starter?  (Læst 8296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sorenzoo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Mange starter?
« Dato: Okt 10, 2020, 21:37 »
Hej.
Jeg er ny i denne pillefyrs verden.
Vi bor midlertidigt i et ældre stuehus, indtil vi får bygget nyt hus i løbet af næste år, og i den forbindelse har jeg opsat et pillefyr.
Jeg har selv stykket det sammen af nye dele, en kedel 14kw, og sat en brænder med styring på den, en PellasX med styring og koblet det direkte på vores radiator / gulvvarme anlæg og veksler til varmt brugsvand, og det er for så vidt fedt, det starter og kører og godt, men det starter tit, og er hurtig færdig, og starter så igen lidt efter. Har sat keddeltemp til 58 grader, og den starter så med en differens på 7 grader, men det tager heller ikke mere end 10 minutter, så kører den igen, jeg havde 40 starter igår, fint forbrug med piller, ca 15 kilo, og jeg har ingen bufferbeholder på.
Bør jeg have en lille bufferbeholder, eller er det bare lige meget med de starter? Jeg er sådan set ligeglad, den bygger jo bare når den har behov, men for komforten var det måske bedre at temperaturen ik svingede sådan? Og kan den holde til det?
Tak.
« Senest Redigeret: Okt 10, 2020, 21:38 af Sorenzoo »

Offline Sorenzoo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mange starter?
« Svar #1 Dato: Okt 10, 2020, 21:38 »



Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Mange starter?
« Svar #2 Dato: Okt 11, 2020, 15:32 »
Det svare til at køre bil med speederen eller bremsen i bund.
Du kommer frem, men det er ikke hverken rart eller økonomisk.

Det lyder som den konstruktion er alt for kraftig, eller effekten er det om vi vil.
Jeg kender ikke styringen, men det lyder som du skal køre væsentligt færre piller ind end du går, og derfor sænke effekten.
Eller, som mindste mål, sætte en shunt på, men en veksler til forbrugsvand er noget rigtigt lort at sætte på et pillefyr.
Rundt regnet kræver den 11Kw for at leverer til en bruser. Så går fyret op på fuld kraft.
Når du lukker for bruseren forsvinder varmeaftaget omgående, mens fyret hamre viderer for at indhente temperaturen, så skyder det langt over setpunkt og går ud.
Så en VVB er langt bedre til fyrdrift.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Sorenzoo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mange starter?
« Svar #3 Dato: Okt 11, 2020, 18:28 »
Tak for svar, jeg har forklaret mig dårligt i forhold til veksleren, det er en "veksler" der sidder i en varmtvands beholder hvor solvarmen også går igennem, men jeg aner faktisk ikke hvad der sker inde i den, men når jeg slukker for varmelegemet i den som den kan El-Supplere med, og tænder pillefyret, bygger den lækkert varmt brugsvand, og der sidder vel en 150 liters beholder er mit bud.
Jeg har sat styringen til en max effekt på 15 kw, da det er en lidt lille kedel, og den har indtil videre kørt 8 timer på mindste effekt, 5 timer på mellem effekt, og 2 timer på max effekt, og det var jo max effekten jeg gerne ville løfte ved at sætte en buffer tank på, samt at radiatorerne ikke gik op og ned i varme, men det lever vi nu også med i en midlertidig bolig.

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Mange starter?
« Svar #4 Dato: Okt 11, 2020, 20:25 »
Du kunne også hæve ønsket kedeltemp. lidt, jeg tror de fleste pillefyr gerne vil have returtemp. på min. 55 gr.

Har din styring ikke en mulighed for at sætte en tempdiff. over ønsket kedeltemp. Så vil fyret nok ikke stoppe så tit.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Sorenzoo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mange starter?
« Svar #5 Dato: Okt 12, 2020, 18:00 »
Jo jeg kan fint sætte differens temperaturen, og idag kører jeg med 7 grader, så når den står på 58 starter den op med at varme ved 51 grader, men inden den er startet op, så er den jo på 45 grader, og så varmer den op til 58, og så afgiver restvarmen i kedlen nok til den bliver 65 grader, og så starter det hele ellers forfra...:D Derfor tænkte jeg at jeg måske ku ha godt af at have en lille 50 liters buffer beholder på så den havde lidt mere at varme på når den var igang, og ikke faldt så hurtigt.

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Mange starter?
« Svar #6 Dato: Okt 12, 2020, 20:30 »
Jo jeg kan fint sætte differens temperaturen, og idag kører jeg med 7 grader, så når den står på 58 starter den op med at varme ved 51 grader, men inden den er startet op, så er den jo på 45 grader, og så varmer den op til 58, og så afgiver restvarmen i kedlen nok til den bliver 65 grader, og så starter det hele ellers forfra...:D Derfor tænkte jeg at jeg måske ku ha godt af at have en lille 50 liters buffer beholder på så den havde lidt mere at varme på når den var igang, og ikke faldt så hurtigt.

Ja men det er diff. under du har sat til 7 grader.

Det du skal have sat er diff. over, altså hvorlangt op i temperatur det må komme før det slukker.

Hvis du f.eks satte den til 15 grader over så stopper fyret ikke ved de 58 men først, hvis det skulle nå 73 grader.
Så kan fyret nå at stabilisere sig omkring de 58 grader uden at gå ud hele tiden.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Sorenzoo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mange starter?
« Svar #7 Dato: Okt 13, 2020, 19:09 »
Jeg kan godt se at den højere range i temperaturen vil gi færre starter, men udsvinget i radiatorvandet vil jo så blive tilsvarende større, med dårligere komfort til følge, så vil den gå fra 45 til 73, og så starterne vil måske falde fra 50 om dagen til 40 agtigt.
Jeg har jo kun 100 m2 hus, med 6 radiatorer og et badeværelse med gulvvarme, så jeg har jo nok ikke mere end 30 liter vand? + måske 30 i kedlen, og det vil selvfølgelig gi mange starter ikke at varme på mere vand tænker jeg?
Kunne jeg sætte en 100 liters buffer beholder op så den har lidt mere at arbejde med?

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Mange starter?
« Svar #8 Dato: Okt 13, 2020, 19:54 »
Jeg kan godt se at den højere range i temperaturen vil gi færre starter, men udsvinget i radiatorvandet vil jo så blive tilsvarende større, med dårligere komfort til følge, så vil den gå fra 45 til 73, og så starterne vil måske falde fra 50 om dagen til 40 agtigt.
Jeg har jo kun 100 m2 hus, med 6 radiatorer og et badeværelse med gulvvarme, så jeg har jo nok ikke mere end 30 liter vand? + måske 30 i kedlen, og det vil selvfølgelig gi mange starter ikke at varme på mere vand tænker jeg?
Kunne jeg sætte en 100 liters buffer beholder op så den har lidt mere at arbejde med?

Ikke helt rigtigt, fyret vil efter det har opnået de 58 grader, forsøge at holde de 58 efterfølgende, så det vil ikke svinge så meget. Selvfølgelig afhængig af om huset aftager varmen.

Det der sker nu er, at det lukker ned i det øjeblik det når de 58 og får aldrig lov at stabilisere sig.

Kan godt se at 15 kw er rigeligt til jeres hus, men har aldrig set nogle anbefale buffertank til selvmodulerende pillefyr.
Det bruges mest til fastbrændselsfyr.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Sorenzoo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mange starter?
« Svar #9 Dato: Okt 14, 2020, 19:28 »
Ja okay så, det begynder at sive ind... Det må være det der i min hedder "Fuzzy Logic", som beskrevet herunder, de fraråder det så desværre hvis man ikke har en Buffertank.

Operation in Fuzzy Logic modeIn    Fuzzy    Logic    mode    the    controller automatically   regulates   burner   powerto allow boiler  operation  in  such  a  way  to maintain its temperature on preset level. The controller   uses   power   levels   defined   in Standard mode. In this mode the parameters Hysteresis H2and Hysteresis H1do not have to be set.The  Fuzzy  Logic  mode  unlike  the  Standard mode  is  not  faulty  in  respect  of  failing  to reach  the  preset  boiler  temperature  due  to incorrect  adjustment  of Hysteresis  H2and Hysteresis H. It also allows for quicker reach the preset temperature.Attention:   If   the   boiler   operates without  heat  buffer  and  controller  is switched  into  SUMMER  mode  than Standard   mode   operation of   the controller is recommended.After exceeding the preset temperatureby 5 degrees   C   the   controller   switches   into SUPERVISION mode.

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Mange starter?
« Svar #10 Dato: Okt 16, 2020, 20:11 »
Men det er da gratis at give det et forsøg og se om det hjælper, inden du går ud og investere i nyt grej.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi