Forfatter Emne: Underlige fejl.  (Læst 2868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 100
  • Respekt optjent: +0/-0
Underlige fejl.
« Dato: Nov 07, 2020, 15:26 »
Hejsa.

Jeg forstår ikke hvad der sker med mit fyr for tiden.

Der kan ske det at ekstern snegl slet ikke giver piller og det derfor giver en alarm.
Ved genstart giver den piller og fyret kører derefter.

Der sker også det at der er piller på herden ved optænding. Men der er ikke ild! Eltænderen er helt ny, så det giver ikke mening.

Nogen der har en logisk forklaring på mit problem?

Mvh Lars - en frustreret pillefyr!

Link til fyr: https://stokercloud.dk/v3/#/larsbetzer/main-page

« Senest Redigeret: Nov 07, 2020, 15:31 af Larsbetzer »

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Underlige fejl.
« Svar #1 Dato: Nov 07, 2020, 16:09 »
Hejsa.

Jeg forstår ikke hvad der sker med mit fyr for tiden.

Der kan ske det at ekstern snegl slet ikke giver piller og det derfor giver en alarm.
Ved genstart giver den piller og fyret kører derefter.

Der sker også det at der er piller på herden ved optænding. Men der er ikke ild! Eltænderen er helt ny, så det giver ikke mening.

Nogen der har en logisk forklaring på mit problem?

Mvh Lars - en frustreret pillefyr!

Link til fyr: https://stokercloud.dk/v3/#/larsbetzer/main-page

Start med at opdatere din styring.
Kørsel med intern snegl sættes ned til 3
Min ydelse sættes ned til 10%
Er der for få piller hæves min effekten i menu snegl.
Når den ikke tænder i 1. forsøg, så mere effekt på eltænderen ( ligger den rigtigt ?  )

Jeg kan se at du laver mange pille afvejninger.
1 er nok til at se om sneglen virker  :)
Hvis pille mængden er meget forskellig fra sidst, så er det sikkert kondensatoren i sneglen der skal skiftes.
Hvis du ellers ikke har skiftet piller.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 100
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Underlige fejl.
« Svar #2 Dato: Nov 07, 2020, 16:35 »
Hej Michael.

Tak for svar.

Hvordan opdaterer jeg styringen?

Skal kørsel med intern snegl ændres fra 6 til 3?

Eltænderen ligger rigtigt. Langt de fleste optændinger starter uden problemer.

Hvor meget skal jeg hæve effekten af eltænderen? Fra 70 til 80?

Mvh Lars

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Underlige fejl.
« Svar #3 Dato: Nov 07, 2020, 16:52 »
Hej Michael.

Tak for svar.

Hvordan opdaterer jeg styringen?

Skal kørsel med intern snegl ændres fra 6 til 3?

Eltænderen ligger rigtigt. Langt de fleste optændinger starter uden problemer.

Hvor meget skal jeg hæve effekten af eltænderen? Fra 70 til 80?

Mvh Lars

Du opdatere en V7 styring i menu download, vælg den højeste du kan se  :)
Ja intern snegl, ændres fra 6 til 3.
Prøv med 80 %
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Underlige fejl.
« Svar #4 Dato: Nov 08, 2020, 06:23 »

Ja intern snegl, ændres fra 6 til 3.


Jeg elsker at blive klogere, så er nød til at spørge, Hvorfor dog det?

Drift intervallerne af intern snegl har jo intet med pille mængden at gøre, den bestemmes jo af ekstern snegl.
Min erfaring med både mit og andre fyr er at de får en roligere indfødning og mere jævn tilførsel af brændsel jo oftere intern snegl køre.

Altså lidt mindre piller ind i herden, flere gange, så jeg vil meget gerne vide hvorfor eksperten mener at det er bedst at ændre fra 6 til 3 og hvilken forskel det gør?

Hvis der kommer for få piller vil jeg mene der er forskellige muligheder.

At driften tiden/pillemængden af ekstern snegl er for lav, så den køre mange gange, men meget kort. Så vil den stå og rive pillerne som et rivejern og lave smuld i stedet for at køre pillerne hen til faldskakten.

Eller at kondensatoren er slidt på ekstern snegl.

Eller at sneglen er slidt på ekstern snegl.

At pillemængden for optænding er lige med det mindste. Det er den erfaringsmæssigt som standard.
 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 100
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Underlige fejl.
« Svar #5 Dato: Nov 19, 2020, 11:09 »
Det viste sig at være kondensatoren på ekstern snegl der trængte til en udskiftning.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Underlige fejl.
« Svar #6 Dato: Nov 19, 2020, 18:25 »
Det viste sig at være kondensatoren på ekstern snegl der trængte til en udskiftning.

Tak for tilbagemelding, og godt fyret kom til at køre stabilt igen.

Så blev vi så kloge.

Jeg vil gerne blive endnu klogere, så igen. Hvorfor er det at Michael f foreslår at "Intern snegl" sættes ned til 3?

Mit fyr har klart den roligste drift med den på 6, så der komme piller i herden oftere, men ikke så mange af gangen og derfor minimale forskelle i størrelsen af bålet.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Underlige fejl.
« Svar #7 Dato: Nov 20, 2020, 07:11 »
Jeg har også bedst erfaringer med, at antal Sneglkørsler/minut står højt.   Især når den er oppe og knokle på 16Kw, eller helt nede på 10%

der betyder det noget for "bålet", at pillerne skubbes ind , i mindre doser, dvs. i flere små ryk  , 6 gange / minut

det betyder fx. i 16KW drift, at med 6 ryk/minut, der kan min lysføler hele tiden se ilden,  med 3 ryk,  der kommer bunker af piller og skygger for lyset,  og LIGE pludselig , når der er bygget godt med støv op på føleren,  Så får man en alarm - intet lys 2 min.   Og er du super super uheldig, stopper fyret. 

- jeg skal rense min lysføler, 1 gang om ugen, samtidig banker jeg slaggen af herden.  Jeg tager ikke brænderen af, jeg kan rense lysføler med fingeren, bare ved at tage slangen af.



jeg kan ihverfald ikke se, det på nogen måde kan ødelægge noget med 6 ryk i minuttet  :-)
Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Underlige fejl.
« Svar #8 Dato: Nov 20, 2020, 20:33 »
Jeg har også bedst erfaringer med, at antal Sneglkørsler/minut står højt.   Især når den er oppe og knokle på 16Kw, eller helt nede på 10%

der betyder det noget for "bålet", at pillerne skubbes ind , i mindre doser, dvs. i flere små ryk  , 6 gange / minut

det betyder fx. i 16KW drift, at med 6 ryk/minut, der kan min lysføler hele tiden se ilden,  med 3 ryk,  der kommer bunker af piller og skygger for lyset,  og LIGE pludselig , når der er bygget godt med støv op på føleren,  Så får man en alarm - intet lys 2 min.   Og er du super super uheldig, stopper fyret. 

- jeg skal rense min lysføler, 1 gang om ugen, samtidig banker jeg slaggen af herden.  Jeg tager ikke brænderen af, jeg kan rense lysføler med fingeren, bare ved at tage slangen af.



jeg kan ihverfald ikke se, det på nogen måde kan ødelægge noget med 6 ryk i minuttet  :-)

Tjek, jeg skal aldrig, som i aldrig, rense min herd eller har slagger. Kompressors rens hver 50Kg. så helt galt går det ikke med "sengekørsler 6" selvom det skulle være en løsning.

Men jeg er så ikke den eneste der undre mig over det skulle køre bedst på 3, så mon ikke snart vi får en fyldestgørende beskrivelse og svar?

Jeg glæder mig i hvert fald til det, og det bør jo være nemt når det er så enkelt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Underlige fejl.
« Svar #9 Dato: Nov 21, 2020, 21:20 »
Det kan jeg nemt svare på ,ved 3 kørelser leveres en
en større portion piller hvilket giver en større bevægelse
som kan modvirke sammenbrændt
aske.
« Senest Redigeret: Nov 21, 2020, 21:21 af john m »
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Underlige fejl.
« Svar #10 Dato: Nov 22, 2020, 06:55 »
Det kan jeg nemt svare på ,ved 3 kørelser leveres en
en større portion piller hvilket giver en større bevægelse
som kan modvirke sammenbrændt
aske.

Fair nok, men nu er det jo ikke dig der har sagt at fyret skal stå på 3 ikke 6 så jeg havde håbet på en begrundelse fra det ybberste, men det kan tilsyneladende ikke delagtiggøres med pøblen hvad denne begrundelse skulle være.

 Det første der slog mig om sammenbrændt aske var. Jamen asken skal da slet ikke brænde sammen i første omgang!
Hvis asken brænder/smelter sammen er forbrændingen "for varm" som igen ofte kan skyldes der blæses for meget luft igennem bålet.

Så hvis asken smelter sammen køre fyret ikke som det skal vil jeg våge at mene.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.