Forfatter Emne: Ekstern sneg  (Læst 1396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ambolten

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
Ekstern sneg
« Dato: Nov 24, 2020, 11:58 »
Hej

Så er den gal igen .
Skiftede igår til stampemøllen træpiller og inden da tømte jeg mit snegl rør total for smuld .
Den kørte perfekt ca 30 kg og nu går sneglen så stram at motoren slår fra .
Sættet er den med fast rør og 3 meter
Findes der kraftigere snegle og motor eller er der noget jeg gør forkert ?
Med de sidste 1000 kg barlinek var den også noget besværet .
Motor , gear og kondensator er nyt
Vh Jesper

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ekstern sneg
« Svar #1 Dato: Nov 24, 2020, 13:32 »
Det er lidt svært at gætte på hvad der driller.

Stampemøllen piller er utrolig gode piller, ingen smuld og ensartet i længden, så det ville undre mig at de er problemet.

Det er også underligt at alt er skiftet og problemet stadig er der, for det meste er det (når vi kigger væk fra pillerne) kondensatoren der er tørret ud og der så mangles trækkraft. Næste synder er nok fremmedelegeme i bunden af tanken, og så kommer vi til motoren, her er det lejerne der kan være slidt og der skal ikke meget til at holde en lille motor fast på primær siden.

En fast snegl kræver meget kraftigere motor end en flekssnegl.

Egentlig kan jeg ikke forstå at du skriver at motoren "slår fra" for der er ikke indbygget nogen sikkerhed, den kører til den brænder af.

Min flekssnegl er blot 1,6m motoren er 10W den har nu på 11år tygget ca 71ton hovedsagelig Stampemøllen igennem, jeg har skiftet kondensator 2 gange. Ikke et eneste driftstop har den haft, jeg måler kondensator årligt og skifter i god tid.

Kan der være mulighed for at sneglen stikker lidt ud af bunden, så den kan gribe fast i noget, eller pillerne kan kile sig fast?

Har du et billede?




Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ambolten

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ekstern sneg
« Svar #2 Dato: Nov 24, 2020, 16:52 »
Den køre 1/2 omgang meget besværet og så stopper moteren uden at stå og knurre .
Plastikrøret er den model hvor der sidder en endeplade med et leje som styre sneglen.
Har nu trukket det ud af mit magasin og alt ser fint ud , skiller det ad i morgen så skal jeg tage billeder.
Selv hvis jeg prøver at dreje sneglen med en rørtang kan jeg køre den 1/2 omgang og der er ikke fremmedlegemer i sneglrøret men ved ikke om det er normalt at det går så stramt.
Jeg overvejer at bygge en traditionel motor/gear på røret hvis ikke jeg finder andre løsninger .
Kan min nye kondensator være stået af hvis den har været belastet de sidste 1000 kg ?
Og hvordan måler jeg om den er dårlig , har måleinstrument.



Offline Ambolten

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ekstern sneg
« Svar #3 Dato: Nov 24, 2020, 17:25 »
Kommer til at tænke på de sidste 2 gange jeg har haft sneglen ude har den smadre lejet i endepladen På en sådan måde at den har trykke inderringen ud af lejet dvs der er ret meget tryk på i nedad gående retning og det er muligvis så det der gør at motoren er belastet .
Den endeplade sidder jo ikke i spiralsnegle uden fast rør , skal jeg måske fjerne den ??

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ekstern sneg
« Svar #4 Dato: Nov 24, 2020, 18:49 »
Kommer til at tænke på de sidste 2 gange jeg har haft sneglen ude har den smadre lejet i endepladen På en sådan måde at den har trykke inderringen ud af lejet dvs der er ret meget tryk på i nedad gående retning og det er muligvis så det der gør at motoren er belastet .
Den endeplade sidder jo ikke i spiralsnegle uden fast rør , skal jeg måske fjerne den ??

jeg har ikke kendskab til din snegl, men er det designet med et leje, så kunne man forestille sig at det ville være dumt at fjerne det.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html