Forfatter Emne: BS30 + Atmos DC50s sprøgsmål  (Læst 8643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Razvan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +1/-0
BS30 + Atmos DC50s sprøgsmål
« Dato: Jan 30, 2021, 14:55 »
Hej, overvejede nogen at kombinere en ATMOS komfur med en BlackStar v7?
Jeg spurgte, om det var muligt at få pillefyr til at stoppe, når Atmos er i brug og omvendt, aldrig køre sammen.
Er der nogen chance for at tilslutte nogle temperaturføler og få Blackstar til at tro, at Atmos er solpanel og stopper?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: BS30 + Atmos DC50s sprøgsmål
« Svar #1 Dato: Jan 30, 2021, 16:48 »
Hej, overvejede nogen at kombinere en ATMOS komfur med en BlackStar v7?
Jeg spurgte, om det var muligt at få pillefyr til at stoppe, når Atmos er i brug og omvendt, aldrig køre sammen.
Er der nogen chance for at tilslutte nogle temperaturføler og få Blackstar til at tro, at Atmos er solpanel og stopper?

Der er en funktion i styringen der hedder "Ekstern stop temperatur" det er meget bedre end at lege med solvarmen.

Der kan du sætte en føler og sige fyret skal stoppe når fætter Atmos er eks. 60 grader og starte igen når den er 40.

Eller "Husmandsmodellen" hvor de sidder i serie, så Atmos kedlen sidder først og vandet derefter går gennem BS kedlen, men så får du BSèrne til at stå og sende varmen i skorstenen når den ikke køre, så det er en dum løsning.

Skal der tank på Atmos kedlen? Jeg har lavet flere anlæg, både med sol, kedel og luft/vand varmepumper og det er ret enkelt at få til at spille godt.
Skal det spille helt skarpt kan man f.eks. sætte en Audrino micro processer til at styre det, men det korte af det lange er det nemt kan lade sig gøre.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Razvan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: BS30 + Atmos DC50s sprøgsmål
« Svar #2 Dato: Jan 30, 2021, 19:20 »
"Ekstern temperatur" lyder lovende for førstevalget.
Jeg så tegningerne, og T5 er min "Ekstern temperatur" sensor.
Mange tak for det hurtige svar!
Hvis jeg finder ud af, at det ikke fungerer, hvordan det skal, vil jeg kontakte dig for Arduino valg =)
Jeg er ikke så god til at programmere, at jeg ikke er en helt fremmed, men jeg kan læse meget og lære.

Tousine tak for hjælp!!!

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: BS30 + Atmos DC50s sprøgsmål
« Svar #3 Dato: Jan 30, 2021, 19:44 »
"Ekstern temperatur" lyder lovende for førstevalget.
Jeg så tegningerne, og T5 er min "Ekstern temperatur" sensor.
Mange tak for det hurtige svar!
Hvis jeg finder ud af, at det ikke fungerer, hvordan det skal, vil jeg kontakte dig for Arduino valg =)
Jeg er ikke så god til at programmere, at jeg ikke er en helt fremmed, men jeg kan læse meget og lære.

Tousine tak for hjælp!!!

Tjek, så er du jo godt igang. Vær lige opmærksom på om der sidder andet på din T5

Jeg har "købt" et stykke kode, viderer udviklet noget på det og gået helt amok med styring af både 3 vejs ventiler, solvarme og varmt vand. Så pillede jeg det hele fra hinanden for at skifte sensore, men igen udelukkende nørderi.
Men det er faktisk nemmere end forventeligt umiddelbart.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline svj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: BS30 + Atmos DC50s sprøgsmål
« Svar #4 Dato: Jan 31, 2021, 07:30 »
Jeg kan bekræfte, at det sagtens kan lade sig gøre - det er netop sådan en opstilling jeg har lavet.

Jeg bor på Hjørring-kanten - du er velkommen til at kigge forbi og se hvordan det fungerer hvis du er i nærheden.

Offline Razvan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: BS30 + Atmos DC50s sprøgsmål
« Svar #5 Dato: Feb 01, 2021, 00:09 »
Jeg kan bekræfte, at det sagtens kan lade sig gøre - det er netop sådan en opstilling jeg har lavet.

Jeg bor på Hjørring-kanten - du er velkommen til at kigge forbi og se hvordan det fungerer hvis du er i nærheden.

Tousin tak !
Jeg bor i Dianalund, Sjælland. =)
Jeg vil prøve at sende opdateringer. Det vil ikke være for tidligt, jeg venter på, at vinteren slutter.