Jeg har brug for hjælp, til at blive klogere på mit pillefyr.
Det har tidligere haft en meget mager forbrænding, med sorte piller i askeskuffen. Jeg kunne kontrollere at pilleafvejning var korrekt og jeg kunne indstille blæseren - men så rakte mine kundskaber ikke meget længere.
Da der opstod kondens omkring askeskuffen fik jeg en vvs'er herud (ca en måned siden). Han opjusterede blæser-indstillingerne (og justerede muligvis på andre parametre) og satte fotosensoren fast - den var faldet ud. Da han kørte var der gang i fyret og en forbrænding der dannede smuk fin aske.
I de efterfølgende par uger gik fyret ud fra tid til anden; mit bud er at forbrændingen var en tand for høj. Jeg snakkede med vvs'eren som rådede mig til at få installeret en trækstabilisator. Jeg bestilte en (samt en wi-fi repeater så fyret kunne blive koblet på StokerCloud), men afventede besøg fra skorstensfejeren før jeg gjorde yderligere.
I mellemtiden dalede forbrændingen, og jeg havde igen sorte piller i askeskuffen. Det gik også op for mig, at fotosensoren blev skubbet ud jævnligt/dagligt. Min løsning var at tape den fast. Det ændrede dog ikke på forbrændingen og jeg valgte at slukke for fyret igen - det er nu en lille uge siden. Siden da har skorstensfejeren været forbi og bakke trækstabilisator-anbefalingen op - og den er nu monteret (kunne se god effekt på ilden i brændeovnen).
I går tændte jeg så for fyret igen, men jeg kan se at forbrændingen stadig er for mager - sorte piller i askeskuffen.
Jeg er lidt forvirret/fortvivlet over at forbrændingen kan gå fra at være så høj til så mager over nogle uger, uden at jeg har ændret på indstillingerne.
Er der nogen som vil kigge på fyrets data og forsøge at hjælpe mig?
https://stokercloud.dk/v3/#/mosevang/main-page