Forfatter Emne: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader  (Læst 10930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #30 Dato: Feb 07, 2021, 19:34 »
der er jo røgsuger på der burde sørge for den får det træk som behøves. uanset din skorsten, men sommetider kan der være tilfælde, måske som dit, hvor det bare ikke er nok

Det troede jeg også men skorstenen har åbenbart ikke nok sug selvom den har en god højde. Forstår så heller ikke helt den røgsuger. Den kører konstant på 10% og virker ikke som om den regulerer på nogen måde. Der er en meget lige kurve for røgsugeren.

Det er nok hvis skorstenen er så høj som der beskrives men montøren skal kende brugen af røgsugeren og evt måle trækket og der må være en manual for at få modtrykket i orden så det virker her. Selve kondens problemet der kan komme er ikke trækrelateret, men mere the nature of the beast og disse kedler vil kondensere røggassen og dette skal drænes væk på rette måde.. Jeg har ingen erfaring med røgsuger og hvilket forhold det passer i symbiose med blæseren i brænderen, men det kan justeres ind så modtrykket er passende. Rummet skal også have en friskluft ventil eller et vindue på klem, så fyret ikke får åndenød den vej.
« Senest Redigeret: Feb 07, 2021, 20:21 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #31 Dato: Feb 08, 2021, 13:35 »
Hej,

Hvis du kikker på din kurve for Kedel undertryk (Pa) vil du se at dit undertryk ligger omkring 20-25 Pa når dit fyr kører.
Den minimale hastighed på røgsugeren er 10%, så den kan simpelthen ikke køre langsommere men alligevel er undertrykket større end nødvendigt.
Det tyder mest af alt på at dit skorstenstræk er for højt, eller at der er byttet om på de to måleslanger så du i virkeligheden måler overtryk  kedlen.

Hilsen
Michael

der er jo røgsuger på der burde sørge for den får det træk som behøves. uanset din skorsten, men sommetider kan der være tilfælde, måske som dit, hvor det bare ikke er nok

Det troede jeg også men skorstenen har åbenbart ikke nok sug selvom den har en god højde. Forstår så heller ikke helt den røgsuger. Den kører konstant på 10% og virker ikke som om den regulerer på nogen måde. Der er en meget lige kurve for røgsugeren.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Mr-Marcel

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #32 Dato: Feb 08, 2021, 18:28 »
Hej,

Hvis du kikker på din kurve for Kedel undertryk (Pa) vil du se at dit undertryk ligger omkring 20-25 Pa når dit fyr kører.
Den minimale hastighed på røgsugeren er 10%, så den kan simpelthen ikke køre langsommere men alligevel er undertrykket større end nødvendigt.
Det tyder mest af alt på at dit skorstenstræk er for højt, eller at der er byttet om på de to måleslanger så du i virkeligheden måler overtryk  kedlen.

Hilsen
Michael

der er jo røgsuger på der burde sørge for den får det træk som behøves. uanset din skorsten, men sommetider kan der være tilfælde, måske som dit, hvor det bare ikke er nok

Det troede jeg også men skorstenen har åbenbart ikke nok sug selvom den har en god højde. Forstår så heller ikke helt den røgsuger. Den kører konstant på 10% og virker ikke som om den regulerer på nogen måde. Der er en meget lige kurve for røgsugeren.

Ja det har jeg også undret mig en del over, men ikke desto mindre har jeg røg ved snegl og silo  :( Det giver virkelig ikke mening. Nu er de slanger også tjekket samt pustet igennem. Der var ikke rigtig noget galt med dem. kan fortælle at hvis de sad omvendt ville man få negative tal (har jeg lært nu) O0
RTB Phoenix 16kW - V16 - Årgang 2020
Silo MAFA Midi - 730L

Opvarmer 200m2 hovedbygning + 100m2 udhus

https://v16.stokercloud.dk/#Bjernede123

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #33 Dato: Feb 08, 2021, 20:19 »
Hvis du går ind under blæser kan du indstille det ønskede undertryk i kedlen med hhv. min. druft og max. drift.
Hvid du nu sætter den op fra 10 Pa til f.eks. 25 eller 30 Pa, vil du får væsentligt større undertryk i kedlen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Mr-Marcel

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #34 Dato: Feb 08, 2021, 21:37 »
Hvis du går ind under blæser kan du indstille det ønskede undertryk i kedlen med hhv. min. druft og max. drift.
Hvid du nu sætter den op fra 10 Pa til f.eks. 25 eller 30 Pa, vil du får væsentligt større undertryk i kedlen.

Interessant. Prøvede kort da der var godt med røg i fyrrummet/siloen. Det blev en kort afprøvning da jeg også skal sove på et tidspunkt. At teste mens man sover tænker jeg ikke er nogen god ide  :)
Kunne da i hvert fald se at min skakttemperatur faldt hurtigt. Ved ikke helt med røgudviklingen. Der skal nok lige gå lidt længere tid.

Er der noget jeg skal være obs på i forhold til at indstille på røgsugeren - noget der kan gå galt?

Har dog fundet ud af hvorfor jeg synes min afstandsmåler i siloen ikke giver mening, da det virkede, som om den fyldte sig selv en gang i mellem - den måler jo røgen...  ::)
RTB Phoenix 16kW - V16 - Årgang 2020
Silo MAFA Midi - 730L

Opvarmer 200m2 hovedbygning + 100m2 udhus

https://v16.stokercloud.dk/#Bjernede123

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #35 Dato: Feb 08, 2021, 21:51 »
Jeg ville være mere nervøs ved røg fyrrummet.
For lidt undertryk i kedlen er direkte livsfarligt, så jeg havde valgt at sætte ønsket undertryk til min. 25 Pa.
Det gør at blæseren leverer mere luft ved samme omdrejningstal, men det klarer din luftregulering helt fint.

Hvis du går ind under blæser kan du indstille det ønskede undertryk i kedlen med hhv. min. druft og max. drift.
Hvid du nu sætter den op fra 10 Pa til f.eks. 25 eller 30 Pa, vil du får væsentligt større undertryk i kedlen.

Interessant. Prøvede kort da der var godt med røg i fyrrummet/siloen. Det blev en kort afprøvning da jeg også skal sove på et tidspunkt. At teste mens man sover tænker jeg ikke er nogen god ide  :)
Kunne da i hvert fald se at min skakttemperatur faldt hurtigt. Ved ikke helt med røgudviklingen. Der skal nok lige gå lidt længere tid.

Er der noget jeg skal være obs på i forhold til at indstille på røgsugeren - noget der kan gå galt?

Har dog fundet ud af hvorfor jeg synes min afstandsmåler i siloen ikke giver mening, da det virkede, som om den fyldte sig selv en gang i mellem - den måler jo røgen...  ::)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Mr-Marcel

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #36 Dato: Feb 09, 2021, 07:35 »
Jeg ville være mere nervøs ved røg fyrrummet.
For lidt undertryk i kedlen er direkte livsfarligt, så jeg havde valgt at sætte ønsket undertryk til min. 25 Pa.
Det gør at blæseren leverer mere luft ved samme omdrejningstal, men det klarer din luftregulering helt fint.

Hvis du går ind under blæser kan du indstille det ønskede undertryk i kedlen med hhv. min. druft og max. drift.
Hvid du nu sætter den op fra 10 Pa til f.eks. 25 eller 30 Pa, vil du får væsentligt større undertryk i kedlen.

Interessant. Prøvede kort da der var godt med røg i fyrrummet/siloen. Det blev en kort afprøvning da jeg også skal sove på et tidspunkt. At teste mens man sover tænker jeg ikke er nogen god ide  :)
Kunne da i hvert fald se at min skakttemperatur faldt hurtigt. Ved ikke helt med røgudviklingen. Der skal nok lige gå lidt længere tid.

Er der noget jeg skal være obs på i forhold til at indstille på røgsugeren - noget der kan gå galt?

Har dog fundet ud af hvorfor jeg synes min afstandsmåler i siloen ikke giver mening, da det virkede, som om den fyldte sig selv en gang i mellem - den måler jo røgen...  ::)

Du har fuldstændig ret  :) Har bare fået at vide af alle at der måtte være for lidt træk i skorstenen. Så synes det er vældig interessant at prøve at se det fra en anden vinkel - for meget træk. Jeg har rettet til min/max 25 Pa her tidligt i morges - så må vi se hvad der sker i løbet af dagen.
RTB Phoenix 16kW - V16 - Årgang 2020
Silo MAFA Midi - 730L

Opvarmer 200m2 hovedbygning + 100m2 udhus

https://v16.stokercloud.dk/#Bjernede123

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #37 Dato: Feb 09, 2021, 11:44 »
Jeg ville være mere nervøs ved røg fyrrummet.
For lidt undertryk i kedlen er direkte livsfarligt, så jeg havde valgt at sætte ønsket undertryk til min. 25 Pa.
Det gør at blæseren leverer mere luft ved samme omdrejningstal, men det klarer din luftregulering helt fint.

Hvis du går ind under blæser kan du indstille det ønskede undertryk i kedlen med hhv. min. druft og max. drift.
Hvid du nu sætter den op fra 10 Pa til f.eks. 25 eller 30 Pa, vil du får væsentligt større undertryk i kedlen.

Interessant. Prøvede kort da der var godt med røg i fyrrummet/siloen. Det blev en kort afprøvning da jeg også skal sove på et tidspunkt. At teste mens man sover tænker jeg ikke er nogen god ide  :)
Kunne da i hvert fald se at min skakttemperatur faldt hurtigt. Ved ikke helt med røgudviklingen. Der skal nok lige gå lidt længere tid.

Er der noget jeg skal være obs på i forhold til at indstille på røgsugeren - noget der kan gå galt?

Har dog fundet ud af hvorfor jeg synes min afstandsmåler i siloen ikke giver mening, da det virkede, som om den fyldte sig selv en gang i mellem - den måler jo røgen...  ::)

Du har fuldstændig ret  :) Har bare fået at vide af alle at der måtte være for lidt træk i skorstenen. Så synes det er vældig interessant at prøve at se det fra en anden vinkel - for meget træk. Jeg har rettet til min/max 25 Pa her tidligt i morges - så må vi se hvad der sker i løbet af dagen.

Dine O2 tal er også lidt ved siden af endnu. Du bør have dem så tæt på 100% som muligt som en start. Start med at ændre dem fra 12 20 85 til 12 18 75.. Og vi vil gerne have dem ned så den lander indenfor 95-105%.. Du følge de 02 guides MHES har for V7 og V13 og det er stort set de samme forhold du skal følge..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7564
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #38 Dato: Feb 09, 2021, 12:05 »
Der er ingen god grund til at jagte at korrektionstal er tæt på at være præcis det samme som afvejningen, eller 100%
De må gerne være forskellige fra afvejning eller 100%
Det viser at iltstyringen arbejder, og det er derfor den er der.  :)

Det er ikke der udfordringen er i dette tilfælde.
Her er det at forstå hvad der sker, og hvorfor det sker.
Her er der mange ting i spil.
Udfordringen er at finde den ting  8)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #39 Dato: Feb 09, 2021, 12:18 »
Der er ingen god grund til at jagte at korrektionstal er tæt på at være præcis det samme som afvejningen, eller 100%
De må gerne være forskellige fra afvejning eller 100%
Det viser at iltstyringen arbejder, og det er derfor den er der.  :)

Det er ikke der udfordringen er i dette tilfælde.
Her er det at forstå hvad der sker, og hvorfor det sker.
Her er der mange ting i spil.
Udfordringen er at finde den ting  8)

Klart at trækproblemet skal løses først og det har Mhes jo været godt igang med..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #40 Dato: Feb 09, 2021, 12:19 »
Jeg er grundlæggende enig med michael f, men jeg kan også godt se Hemhems pointe  ;)

Når jeg kikker på luftflow tallene stikker tallet for 100% effekt helt af.
Hvis jeg sammenholder det med min RTB 10kW og offsetter for størrelsesforskellen ville jeg gætte at tallene skulle ligge omkring 12 - 20 - 40 m3/t.
Jeg har ikke standardtallene for en Phönix 16 kW, men det at tallet ved 100% effekt er så markant større er lidt underligt.

Nu ser det ud til at Mr-Marcel bor i min baghave, så måske vi skulle "sparke fyr" en af de nærmeste dage, hvis det har interesse  ;)
...ikke fordi jag skal lege servicemand, men simpelthen fordi jeg er nysgerrig  ;)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Mr-Marcel

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #41 Dato: Feb 09, 2021, 12:49 »
Jeg er grundlæggende enig med michael f, men jeg kan også godt se Hemhems pointe  ;)

Når jeg kikker på luftflow tallene stikker tallet for 100% effekt helt af.
Hvis jeg sammenholder det med min RTB 10kW og offsetter for størrelsesforskellen ville jeg gætte at tallene skulle ligge omkring 12 - 20 - 40 m3/t.
Jeg har ikke standardtallene for en Phönix 16 kW, men det at tallet ved 100% effekt er så markant større er lidt underligt.

Nu ser det ud til at Mr-Marcel bor i min baghave, så måske vi skulle "sparke fyr" en af de nærmeste dage, hvis det har interesse  ;)
...ikke fordi jag skal lege servicemand, men simpelthen fordi jeg er nysgerrig  ;)

Du skal være så velkommen  :D Arbejder hjemme fra så er på matriklen. Giver gerne en kop kaffe

Blæser tallene er lidt off men gr. røgudfordringerne har jeg ikke stillet så meget på dem. Tror heller ikke de er helt retvisende, da fyret holder sig omkring de 50-70 procent. Det er sjældent det går i max- eller min-området. Fik det kørt ind sammen med NBE tekniker, hvor vi landede på 3 - 10 - 40. Der er så prøvet en del forskellige ting siden så når der er styr på røgen så skal det finindstilles igen  8)
RTB Phoenix 16kW - V16 - Årgang 2020
Silo MAFA Midi - 730L

Opvarmer 200m2 hovedbygning + 100m2 udhus

https://v16.stokercloud.dk/#Bjernede123

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #42 Dato: Feb 09, 2021, 12:55 »
02 skal regulere indenfor områderne i noget tid før korrektionstallene er retvisende og det er klart de ændre sig og kan tilpasses over tid selvfølgelig..

Kunne det ikke være en kuldebro i skorstenen der skaber en prop og ikke giver et retvisende træk og det er jo en isokern som evt kan være revnet eller udsat et sted..?
« Senest Redigeret: Feb 09, 2021, 12:58 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Mr-Marcel

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #43 Dato: Feb 10, 2021, 09:11 »
02 skal regulere indenfor områderne i noget tid før korrektionstallene er retvisende og det er klart de ændre sig og kan tilpasses over tid selvfølgelig..

Kunne det ikke være en kuldebro i skorstenen der skaber en prop og ikke giver et retvisende træk og det er jo en isokern som evt kan være revnet eller udsat et sted..?

Skorstenen står godt nok i et udhus men både stue og første sal er isoleret (har tidligere været erhverv) og med en smule varme så der er frostfrit. Efter en lidt nærmere måling er skorstenen nok nærmere 6,5 meter. Der er desværre ikke en radiator i fyrrummet endnu - det kommer til sommer. Synes ikke der er noget der indikerer at skorstenen er i stykker.

Havde en turbovent på kortvarigt for at se om det kunne ændre noget men er nu fjernet, da den nok forstyrrede billedet lidt for meget. Da jeg fjernede den igår var den godt nok sat til i aske og asken, der blev rystet frit blev blæst ud af skorstenen. Om der også bliver blæst ud fra kedlen ved jeg ikke 100% men det vandrette røgrør fra kedlen tjekkede jeg også igår efter afmonteringen af turbovent'en. På dette tidspunkt havde kedlen kørt ved øget røgsug. Røret var som når jeg jeg lige har støvsuget det.
Der har tidligere været et par cm tykt askelag (røgsuger kørt ved minimum).

Vi prøvede igår at fjerne begge retarder, standard indstillinger og justere ind så der ikke længere var synligt røg/røglugt. Smelteslange og øverste del af snegl stinker af sod og er nok en "gammel" skade efter varm skakt alarmer  :(
Finindstilling af blæserindstilling udestår - de er kun groft indstillet. Indtil videre er vi landet på øget røgsug blæs interval på 25 - 30Pa. Har kørt med det siden igår aftes. Ingen røg lugt indtil videre men det er godt nok et højt sug?!





RTB Phoenix 16kW - V16 - Årgang 2020
Silo MAFA Midi - 730L

Opvarmer 200m2 hovedbygning + 100m2 udhus

https://v16.stokercloud.dk/#Bjernede123

Offline Mr-Marcel

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Phoenix vil ikke komme op på 70 grader
« Svar #44 Dato: Feb 10, 2021, 09:42 »
02 skal regulere indenfor områderne i noget tid før korrektionstallene er retvisende og det er klart de ændre sig og kan tilpasses over tid selvfølgelig..

Kunne det ikke være en kuldebro i skorstenen der skaber en prop og ikke giver et retvisende træk og det er jo en isokern som evt kan være revnet eller udsat et sted..?

Skorstenen står godt nok i et udhus men både stue og første sal er isoleret (har tidligere været erhverv) og med en smule varme så der er frostfrit. Efter en lidt nærmere måling er skorstenen nok nærmere 6,5 meter. Der er desværre ikke en radiator i fyrrummet endnu - det kommer til sommer. Synes ikke der er noget der indikerer at skorstenen er i stykker.

Havde en turbovent på kortvarigt for at se om det kunne ændre noget men er nu fjernet, da den nok forstyrrede billedet lidt for meget. Da jeg fjernede den igår var den godt nok sat til i aske og asken, der blev rystet frit blev blæst ud af skorstenen. Om der også bliver blæst ud fra kedlen ved jeg ikke 100% men det vandrette røgrør fra kedlen tjekkede jeg også igår efter afmonteringen af turbovent'en. På dette tidspunkt havde kedlen kørt ved øget røgsug. Røret var som når jeg jeg lige har støvsuget det.
Der har tidligere været et par cm tykt askelag (røgsuger kørt ved minimum).

Vi prøvede igår at fjerne begge retarder, standard indstillinger og justere ind så der ikke længere var synligt røg/røglugt. Smelteslange og øverste del af snegl stinker af sod og er nok en "gammel" skade efter varm skakt alarmer  :(
Finindstilling af blæserindstilling udestår - de er kun groft indstillet. Indtil videre er vi landet på øget røgsug blæs interval på 25 - 30Pa. Har kørt med det siden igår aftes. Ingen røg lugt indtil videre men det er godt nok et højt sug?!






Blot til info: Til skorstenen er der både koblet pilleovn og pillefyr til. Den lille indgang man kan ane på billedet af lysningen er indgangen fra pilleovn. Pilleovn kører kun sjældent og jeg har været obs på, at den ikke har skulle drille div. indstillinger det sidste stykke tid  ;)
RTB Phoenix 16kW - V16 - Årgang 2020
Silo MAFA Midi - 730L

Opvarmer 200m2 hovedbygning + 100m2 udhus

https://v16.stokercloud.dk/#Bjernede123