Forfatter Emne: NBE Blackstar 1016 m. V7-styring: Masser af uforbrændte piller i askeskuffen  (Læst 3775 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline zapro

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med Stoker
Hej gruppe. Jeg har tidligere fået hjælp her på forummet, så nu prøver jeg igen :)
Jeg havde skiftet til et andet mærke træpiller (Raw 8mm fra Stark) og havde store problemer med uforbrændte piller, uanset indstilling.

Efter utallige forslag her i gruppen fra alt fra himmel til jord og ombygning af fyret endte det med at der blot var for lidt luft til forbrændingen.

Klog af skade (og problemer) er jeg nu tilbage til den samme leverandør som tidligere (og dem fyret har kørt med da jeg overtog hus og fyr) (DKBrænde svenske 8mm)

Jeg har forsøgt at spore mig ind på de gamle indstillinger, da jeg har været et fjols og ikke har fået skrevet dem ned, og billederne jeg postede her i forummet dengang, er væk og borte.

Piller er afvejet, brænder, herd, røgvender, røgrør, alt er renset.
Jeg har haft låst brænderen på 10% i nogen timer og det ser ud til at jeg kun får aske i skuffen.
Låses brænderen så på 50% så er der masser af sorte, kun halvt forbrændte piller tilbage efter nogen timer. Jeg har forsøgt at sænke blæser rens fra 5/5/30 til 10/5/20, men ingen forskel.

Jeg har forsøgt at skrue op for luften i trin, men da jeg endte med 35% blæs så turde jeg ikke hæve yderligere, af risiko for at der blæser gløder baglæns der smelter faldrøret. Dette er sket før da jeg kæmpede med raw-pillerne og fik sat for meget blæs på.

Da jeg har koncentreret mig om at justere 50% ind først, så står tallene i styringen lige nu på 15 / 31 / 25 % blæser, så hvis du tager et kig og undrer dig over at 100% står lavere end 50%, så ved du hvorfor :)

Der kan være 160 kilo piller i magasinet, og hver gang jeg fylder dette op så er askeskuffen mere eller mindre fyldt op med sådan en gang 50/50 sorte uforbrændte piller og aske.

Jeg er snart løbet tør for idéer. Er der noget jeg overser?

Jeg har stærkt overvejet at betale mig fra det, og få en montør ud til at teste alt og grundindstille fyret, da jeg føler at jeg overser noget.

Iltmålingerne er jeg kommet frem til, at dem kan jeg nok ikke rigtig stole på.
Da jeg overtog huset fik jeg at vide fra sælgeren at han havde havde brugt iltmåleren til at hjælpe med finindstilling, men han havde efterfølgende slukket for den da den æder for 250 kroner i strøm om året. Jeg tænker at den er blevet skadet i forbindelse med det, da den har stået slukket i længere perioder og dermed er sodet til. Er det én jeg kan tage ud og evt. brænde ren med en gasflamme?

NBE Blackstar BS1016 med O2-styring
Trækstabilisator
V7-styring
8mm Södra træpiller
https://stokercloud.dk/v3/#/zaprohome/main-page

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
det er i hvertfald forkert at blæser står lavere ved 100%end ved 50% jeg har aldrig været tilhænger af iltstyring, det er fint når det virker men det kan også lave koks i systemet hvis det ikke gør,
med de blæsertal du har må det være en flo085 blæser du har, det er den uden kondensatorden kan også blive træt og trænge til nye lejer eller udskiftes
da er standardtal ved 10kwh 18-24-30 og 20kwh  18-26-35, det er gode tal at gå ud fra sammen med en afvejning og start med at slå iltstyring fra , så når det kører kan du jo lege med iltstyringen igen
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Hej gruppe. Jeg har tidligere fået hjælp her på forummet, så nu prøver jeg igen :)
Jeg havde skiftet til et andet mærke træpiller (Raw 8mm fra Stark) og havde store problemer med uforbrændte piller, uanset indstilling.

Efter utallige forslag her i gruppen fra alt fra himmel til jord og ombygning af fyret endte det med at der blot var for lidt luft til forbrændingen.

Klog af skade (og problemer) er jeg nu tilbage til den samme leverandør som tidligere (og dem fyret har kørt med da jeg overtog hus og fyr) (DKBrænde svenske 8mm)

Jeg har forsøgt at spore mig ind på de gamle indstillinger, da jeg har været et fjols og ikke har fået skrevet dem ned, og billederne jeg postede her i forummet dengang, er væk og borte.

Piller er afvejet, brænder, herd, røgvender, røgrør, alt er renset.
Jeg har haft låst brænderen på 10% i nogen timer og det ser ud til at jeg kun får aske i skuffen.
Låses brænderen så på 50% så er der masser af sorte, kun halvt forbrændte piller tilbage efter nogen timer. Jeg har forsøgt at sænke blæser rens fra 5/5/30 til 10/5/20, men ingen forskel.

Jeg har forsøgt at skrue op for luften i trin, men da jeg endte med 35% blæs så turde jeg ikke hæve yderligere, af risiko for at der blæser gløder baglæns der smelter faldrøret. Dette er sket før da jeg kæmpede med raw-pillerne og fik sat for meget blæs på.

Da jeg har koncentreret mig om at justere 50% ind først, så står tallene i styringen lige nu på 15 / 31 / 25 % blæser, så hvis du tager et kig og undrer dig over at 100% står lavere end 50%, så ved du hvorfor :)

Der kan være 160 kilo piller i magasinet, og hver gang jeg fylder dette op så er askeskuffen mere eller mindre fyldt op med sådan en gang 50/50 sorte uforbrændte piller og aske.

Jeg er snart løbet tør for idéer. Er der noget jeg overser?

Jeg har stærkt overvejet at betale mig fra det, og få en montør ud til at teste alt og grundindstille fyret, da jeg føler at jeg overser noget.

Iltmålingerne er jeg kommet frem til, at dem kan jeg nok ikke rigtig stole på.
Da jeg overtog huset fik jeg at vide fra sælgeren at han havde havde brugt iltmåleren til at hjælpe med finindstilling, men han havde efterfølgende slukket for den da den æder for 250 kroner i strøm om året. Jeg tænker at den er blevet skadet i forbindelse med det, da den har stået slukket i længere perioder og dermed er sodet til. Er det én jeg kan tage ud og evt. brænde ren med en gasflamme?

Start med at tage lambdasonden ud i frisk luft.
Pust huller fri for aske.
Lad den varme op i 15 min, og kalibrer den.
Sonden skal være driftsvarm inden kalibrering  :)
Se at styringen måler og viser 20.9% ilt med sonden i fri luft.
Derefter sættes lambdasonden ind på plads igen.

Rens brænder - blæser ribber og under herden.
Kedlen ses også efter, især bagerste kammer, evt løft klappen i bunden og fej asken ned.
Se at klappen ligger vandret over hullet når den lægges ned igen.

Spænd brænder tæt på kedlen, og se at alle luger er lukket tæt til.

Lav en frisk pille afvejning og start fyret med iltstyring på VIS
Lav en grundjustering som vist i manualen på side 24
https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2020/04/Manual-V7-DK-31-05-2016b.pdf
Se at du opnår den ønskede ilt%
Brug gerne ½ timer på hver indstilling.
Åbner du og kigger flammen går der en god tid før iltstyring igen er på plads.

Når du har ramt den ønskede ilt% kan du som sidste kontrol inden du går videre til næste regulering,
lige åbne lugen og hurtigt kigge til flammen.
Du skal se en klar korngul flamme.

Når du er færdig sættes iltstyring på JA og ydelsen på 10% - 100%  :)


Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline zapro

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med Stoker
Tak for de fine forslag.

Jeg har i dag givet fyret den store forårsrengøring:
  • Rens af kedel.
  • Rens af røgvender.
  • Rens af røgrør helt ud til skorsten.
  • Rens af lambda-sensor (den var godt asket til) og kalibrering i fri luft.
  • Rens af brænderhoved (blæser + kontrol af lejer:OK, herd, snegl etc).
  • Afvejning af piller.
  • Blæserværdier stillet tilbage til standardværdier (18, 24, 30%).

Jeg har nu låst den til 10% effekt og har slået vejrkompensation fra, og nu får den lige lov til at brænde i en times tid inden at jeg går ind og ser til ilden.

Jeg oplever at afvejningen er noget variabel. Kan det være tegn på problemer? Mine tal er således:
1: 708
2: 763
3: 769
4: 715
5: 748
6: 977
Middelværdi: 780 gram.

På forhånd, tak for hjælpen  :)

// Per.
« Senest Redigeret: Feb 22, 2021, 17:22 af zapro »
NBE Blackstar BS1016 med O2-styring
Trækstabilisator
V7-styring
8mm Södra træpiller
https://stokercloud.dk/v3/#/zaprohome/main-page

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Tak for de fine forslag.

Jeg har i dag givet fyret den store forårsrengøring:
  • Rens af kedel.
  • Rens af røgvender.
  • Rens af røgrør helt ud til skorsten.
  • Rens af lambda-sensor (den var godt asket til) og kalibrering i fri luft.
  • Rens af brænderhoved (blæser + kontrol af lejer:OK, herd, snegl etc).
  • Afvejning af piller.
  • Blæserværdier stillet tilbage til standardværdier (18, 24, 30%).

Jeg har nu låst den til 10% effekt og har slået vejrkompensation fra, og nu får den lige lov til at brænde i en times tid inden at jeg går ind og ser til ilden.

Jeg oplever at afvejningen er noget variabel. Kan det være tegn på problemer? Mine tal er således:
1: 708
2: 763
3: 769
4: 715
5: 748
6: 977
Middelværdi: 780 gram.

På forhånd, tak for hjælpen  :)

// Per.

Den sidste afvejning er noget fra de andre, så hold fast i de 780 gram  :)

Når du går tilbage til normal tal, så tag ilt styringen med tilbage  ;)
(   8 - 12 -17  )
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline zapro

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med Stoker
Når du går tilbage til normal tal, så tag ilt styringen med tilbage  ;)
(   8 - 12 -17  )

Disse tal, du tænker på "Ønsket ilt" i fanen for iltstyring?
Disse tal står i min iltstyring nu: 10%: 17, 50%: 14 og 100%: 9

// Per.
NBE Blackstar BS1016 med O2-styring
Trækstabilisator
V7-styring
8mm Södra træpiller
https://stokercloud.dk/v3/#/zaprohome/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Når du går tilbage til normal tal, så tag ilt styringen med tilbage  ;)
(   8 - 12 -17  )

Disse tal, du tænker på "Ønsket ilt" i fanen for iltstyring?
Disse tal står i min iltstyring nu: 10%: 17, 50%: 14 og 100%: 9

// Per.

Dine "ønsket ilt" tal er lidt større end standard tal. Så vil blæseren give lide mere luft end standard. Det skulle umiddelbart give hvid aske, hvis det er "for meget"
Hvis jeg skulle indstille et fyr ville jeg få det til at køre skide godt UDEN O2 regulering og derefter få O2 reguleringen til at fastholde de indstillinger når omstændighederne for bålet ændre sig. Anden fylding i sneglen, ændret træk f.eks.
Altså ville jeg kun kigge på bålet, hvis det kan ses, og justere blæseren til bålet og asken er fin. Når det så virker, ville jeg kigge på O2 tallene under "vis" og sætte dem som ønsket.

Fyret kan jo ikke gætte hvad der er bedst, selvom mange tror det.   
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline zapro

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med Stoker
Nu har fyret kørt i en dags tid. Jeg har for hyggens skyld forsøgt at justere det ind via O2-sensoren (sat på vis).

Med O2 indstillet korrekt og lidt over oplever jeg at fyret ryger en del og at kedlen er meget sodet til, så det er ikke optimalt. Er dette en indikation af at O2-sensoren reelt er defekt og bør udskiftes?

Jeg må indse at indtil videre er O2-sensorens udlæsning mere vildlende end vejledende, for når jeg synes at flammen ser god ud, så fortæller O2-sensoren mig noget andet.

Selv hvis jeg indstillet fyret så det "ser godt ud" så vil O2-sensoren bare gøre det hele galt hvis jeg slår den til at korrigere, korrekt?

// Per.
NBE Blackstar BS1016 med O2-styring
Trækstabilisator
V7-styring
8mm Södra træpiller
https://stokercloud.dk/v3/#/zaprohome/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Nu har fyret kørt i en dags tid. Jeg har for hyggens skyld forsøgt at justere det ind via O2-sensoren (sat på vis).

Med O2 indstillet korrekt og lidt over oplever jeg at fyret ryger en del og at kedlen er meget sodet til, så det er ikke optimalt. Er dette en indikation af at O2-sensoren reelt er defekt og bør udskiftes?

Jeg må indse at indtil videre er O2-sensorens udlæsning mere vildlende end vejledende, for når jeg synes at flammen ser god ud, så fortæller O2-sensoren mig noget andet.

Selv hvis jeg indstillet fyret så det "ser godt ud" så vil O2-sensoren bare gøre det hele galt hvis jeg slår den til at korrigere, korrekt?

// Per.

Hvis fyret ryger er det ikke rigtigt indstillet O2 sensor eller ej!
O2 sensorens udlæsning og justering kan sagtens være rigtig og den laver lort i den alligevel.
Den FASTHOLDER indstillingerne og forbrændingen, det forbedre den ikke. Så hvis indstillingerne bag O2 reguleringen ikke passer vælter det. Som du oplever.

Du har slet ikke kørt længe nok på "VIS" det tager mindst en uge at få ordentligt aske ved kun at justere på blæseren.
Så når du indser at et link til stokercloud, en rengøring og standard indstillinger ikke virker, så kør på "VIS" og juster et trin på blæserne af gangen til du har aske der ligner kaffe.

Jeg plejer at begrænse til 50% og indstille de 2 nederste blæsertal først, igen til asken ligner en mellemting mellem brunt cement og kaffegrums.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Det kan jo godt være at nogle typer piller kræver mere ilt. Hvis det ryger, får det for lidt luft. Jeg fik på et tidspunkt et parti piller, som krævede over 1% mere ilt overskud
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page