Forfatter Emne: Natsænkning på FREMLØB- og ikke KEDELtemperatur -- hvordan?  (Læst 2209 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline csemark

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10kW siden 2015
Efter nytårsopdateringen (muligvis længe før, men vores gamle SW version virkede) er natsænkning ændret fra at virke på FREMLØBstemperaturen til at sænke KEDELtemperaturen.
At sænke kedeltemperaturen duer selvfølgelig ikke fordi det giver problemer med skorstenstemperatur, varmt vand og korrosion....osv osv...
Hvordan får jeg jeg natsænkningen til igen at virke på fremløbstemperaturen?  (der burde vel bare være et flueben under vejrkompensering/varmekurve der hedder "natsænkning")
/Carsten

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Efter nytårsopdateringen (muligvis længe før, men vores gamle SW version virkede) er natsænkning ændret fra at virke på FREMLØBstemperaturen til at sænke KEDELtemperaturen.
At sænke kedeltemperaturen duer selvfølgelig ikke fordi det giver problemer med skorstenstemperatur, varmt vand og korrosion....osv osv...
Hvordan får jeg jeg natsænkningen til igen at virke på fremløbstemperaturen?  (der burde vel bare være et flueben under vejrkompensering/varmekurve der hedder "natsænkning")
/Carsten

Har du et link til din styring på StokerCloud ?  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline csemark

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10kW siden 2015
Lige har jeg nu sat natsænkningstemperaturen til 0, men ladet tidspunkterne stå i tabellen i håbet om at kunne få den til at sænke temperaturen på vejrkompenseringsventilen der regulerer fremløbstemperaturen, og holde kedeltemperaturen uændret, da jeg ellers får problemer med kondensering i røgrøret når den sænker kedeltemperaturen (og endda begynder at trække varme ud af varmtvandsbeholderen).

Jeg kunne forestille mig en simpel løsning der kan løse problemet, og stadig kan bruges af dem der ikke har vejrkompenseringsventil:

Under menuen "Kedel" -> "Temperaturregulering" tilføje et punkt under "Natsænkning °C" der hedder "Natsænkning vejrkompensering/fremløb" med en afkrydsning. Når der er afkrydset her så regulerer den fremløbstemperaturen i stedet for kedeltemperaturen.

... med mindre der er en anden og bedre løsning?

Offline Malmose

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Jeg har et RTB16 og er komplet novice i pillefyr; jeg kunne også godt tænke mig at sænke nattemperatur men har fået at vide at man ikke må bruge funktionen i fyret (hvorfor er den der så?) men skal istedet indstille Vejrkompenseringen - hvordan gør man det?!?
Vh Kim

Offline csemark

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10kW siden 2015
Jamen det er meget mystisk, for hvis man klikker på "?" under natsænkning så står der:

"Natsænkning
Angiv hvor meget fremløbstemperature skal sænkes om natten, kun aktiv via tidsstyring. Bør kun bruges med vejrkompensering, så kedlen holdes varm."

.. og det er jo rigtigt nok sådan det skal være, men (på min i hvertfald) er det kedeltemperaturen den skruer på og ikke fremløbstemperaturen.

Og indtil nytår har den virket perfekt som den skulle i 5 år.

Offline Poul-Erik

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Ølstedvej
Hej
Jeg tror man skal ind i natsænk og skrive hvor meget man vil sænke temperaturen, og så skal man ind i ugeplan og trykke på det tidspunkt man ønsker, så det bliver lyseblå og der kan man så se antal grader det vil blive sænket (tror jeg)
Mvh. Poul-Erik
Scotte BS1016 10 KW. m/ semirens.  v/7.0680, vejrkompensering m/Danfoss VS2 ventil og AMV 150 motor og vvb. priotering
Skorsten: 100 m/m stålforing m/trækstabilisator, kompressorrens
Opvarmer hus fra 1934 m/gulvarme i stueplan og radiatore på 1-sal, forbrug ca. 6 t. årligt, kører også varmt vand om sommeren
Styring på Samsung tablet
http://stokercloud.dk/dev/bakkebo.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Hvis "man" vil opretholde 70 grader på kedlen men sænke fremløbs temperaturen til huset ville det skulle gøres med en blandeventil.

De fås både med og uden motor.
På mit anlæg sidder den en Esap ventil og holder fremløb til hus på 65 grader konstant. Så kan kedlen svinge "på den anden side"

Hvis den erstattes af en motorventil ville man kunne sænke fremløbs temperaturen via "vejrkompenserings funktionen"
Det er jo så ikke natsænkning direkte.
Her bruges "Vejrkompensering" til at regulerer fremløb på gulvarme så der lige præcist tilføres så meget varme som huset taber og derfor er temperaturen helt jævn.
Den funktion køre i øvrigt knivskarpt.


Uden at skulle kloge i, eller stille spørgsmål ved, hvorfor "man" skulle ville sænke fremløb om natten tænker jeg at besparelsen vil være absolut minimal.
Fyret skal jo holde temperaturen uanset, så besparelsen vil kun være den der er i tabet fra rørene mellem fyr og varmeinstallation.
Det tab der er i varmeinstallationen er jo i huset og effekten herfra skal jo ikke tilføres på anden vis.

Hvis normalt frem er 70 grader og det giver et tab på 1 grad vil en sænkning til 60 måske give et tab på 0,8 altså er besparelsen kun 0,2 grader gange mængden selvfølgeligt, det giver så det samlede energitab.

Hvis der så er en gulvvarme der skruer op for at kompensere for den manglende energi i forhold til de 70 grader går det hele jo fløjten.
 
« Senest Redigeret: Feb 23, 2021, 08:22 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline csemark

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10kW siden 2015
Ja det er korrekt (bortset fra at jeg lige nu ikke har adgang til at ændre natsænkning via web-interfacet men kun direkte på styringen)

Som det ses af grafen (den øverste lysegrønne er kedeltemperatur, den nederste mørkegrønne er ydelse)



hvor har jeg slået natsænkning til kl 03:54 og timersystemet slår den fra igen kl 04:00. Straks kl 03:54 falder ydelsen og kedeltemperatur falder langsomt, indtil ydelsen skrues op igen kl 04:00.

Der burde være sket det, at kedeltemperaturen skulle stige fordi fremløbstemperaturen (forbruget) vil falde når den sænkes 5 grader, og efterfølgende skal ydelsen falde for at holde kedeltemperaturen. Omvendt når natsænkningen bliver slået fra igen, og dermed forbruget stiger, skal kedeltemperaturen falde.

Konklusion: Den regulerer ikke fremløbstemperaturen.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Ja det er korrekt (bortset fra at jeg lige nu ikke har adgang til at ændre natsænkning via web-interfacet men kun direkte på styringen)

Som det ses af grafen (den øverste lysegrønne er kedeltemperatur, den nederste mørkegrønne er ydelse)



hvor har jeg slået natsænkning til kl 03:54 og timersystemet slår den fra igen kl 04:00. Straks kl 03:54 falder ydelsen og kedeltemperatur falder langsomt, indtil ydelsen skrues op igen kl 04:00.

Der burde være sket det, at kedeltemperaturen skulle stige fordi fremløbstemperaturen (forbruget) vil falde når den sænkes 5 grader, og efterfølgende skal ydelsen falde for at holde kedeltemperaturen. Omvendt når natsænkningen bliver slået fra igen, og dermed forbruget stiger, skal kedeltemperaturen falde.

Konklusion: Den regulerer ikke fremløbstemperaturen.

Nu er det sikkert ikke mig du mener har ret, det er der ikke mange der mener jeg har, men fred med det.

Jeg vil mene at konklusionen omkring at forbruget skulle falde fordi temperaturen sænkes er lidt tvivlsom.
En gulvvarme vil f.eks. jeg bare skrue det mere op for mængden af vand, fordi energibehovet vil være det samme.
Og hvis ikke skal der jo bare skrues det mere op senere for at indhente den tabte energi.

Det eneste der kan spares er tomgangstab i rør udenfor huset. Al anden varme afsættes jo i huset, så det er meget tæt på det samme, om det er tab eller kommer fra radiatorer eller hvad det nu er.

"Man" kan ikke ændre på fremløbstemperaturen uden en blandesløjfe. Hvordan skulle "man" kunne det når det kommer direkte fra kedlen, hvis altså ikke kedeltemperaturen er skruet ned?

Men nu ved jeg jo ikke engang om det drejer sig om at spare på pillerne?

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline csemark

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10kW siden 2015
@383CI: Du har ret med hvor man indstiller natsænkning, og så kommenterede jeg bare at af en eller anden grund kan jeg ikke mere kan sætte natsænkningstemperaturen på webinterfacet men kun på styringen.

Omkring natsænkning så vil jeg ikke gå ind i en ofte meget følelsesladet diskussion om det, men blot konstatere, som nævnt i mit startindlæg, natsænkningen på mit anlæg holdt op med at virke på fremløbstemperaturen efter nytårsopdateringen.

Og selvfølgelig kræver justering af fremløbstemperatur en form for styret ventil hvis man vil holde sin kedeltemperatur konstant.