Forfatter Emne: Reelt forbrug  (Læst 2376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Reelt forbrug
« Dato: Apr 05, 2021, 11:49 »
Jeg får blæst piller ind i silo hvert forår, og nu er det ved at være tid igen.

Kan se at fyret ved tom silo har talt 7760 kg piller siden sidste påfyldning foråret 2020.

Jeg fik dog kun leveret 6860 kg piller, hvilket betyder at fyret tæller flere piller end reelt forbrug (ca. 11% mere).

Pilleforbrug står på 1040 g efter 6 min som stemmer fint overens med antal gram afvejet efter 6 min.

Som jeg forstår det skal jeg i så fald rette pillekorrektion ned til ca. 925 g (1040g minus 11%) for at det totale af fyret talte forbrug stemmer overens med det reelle forbrug.
« Senest Redigeret: Apr 05, 2021, 12:35 af kejsermad »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Reelt forbrug
« Svar #1 Dato: Apr 05, 2021, 13:26 »
Ja hvis du retter tallet for 6 min til den faktuelle dossering kommer forbruget til at passe (bedre) for der er meget stor forskel på dosseringen om sneglen køre 360x1 sek. eller 1x360 sek.

Helt som du oplever.

Effekten kommer også til at passe bedre, men efter som sneglen kommer til at køre lidt mere end før ved f.eks. 50% drift vil bålet få lidt flere piller, derfor burde O2 også en lille smule ned. Hvis det skal passe skarpt.

Nogle mener det er totalt ligegyldigt og NBE køre jo med samme O2 tal ved 50% drift på både 10 og 16Kw styringerne standard, selvom det ene køre 5 kw og det andet 8 kw ved 50% drift.
Det giver ingen mening i min verden, men sådan er der så meget.
 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Reelt forbrug
« Svar #2 Dato: Apr 05, 2021, 13:43 »
Er det ikke korrektionstallene der skal ændres og ikke 6 min tal da dette jo stemmer?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Reelt forbrug
« Svar #3 Dato: Apr 05, 2021, 14:24 »
Hvis du ændrer korrektionstallene så de ikke er de samme som snegl, og du får forbruget til at passe, så passer den ydelses % som fyret skriver ikke, der er kun EN sandhed  ;)

Vi bruger ca 6ton og rammer +- 50kg

Gammeldags afvejning af piller kan jeg ikke få det til at passe med, og det er spild af tid.

Styringen afvejer konstant, og fortæller mig hvad den TROR fyret bruger, jeg ved hvad jeg faktisk fylder på, og så regner jeg bar diviationen ud i % og retter autoberegneren med samme %

Ret hurtigt kan man lære at sjusse sig til det rigtige tal.

Jeg kan også se det på min ilt styring, jeg har rettet blæsertal så det er 3 x 100% skrider det, ændres %satsen og jeg kan bare rette autoberegneren til det er 100% igen, så passer forbrugsafregningen.

Der er mange måder at gøre det på, jeg har ALTID samme tal i snegl og korrektioner, både mit forbrug og ydelses oplysningen skal passe i mit fyr  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Reelt forbrug
« Svar #4 Dato: Apr 05, 2021, 15:17 »
Tak så er det det jeg gør

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Reelt forbrug
« Svar #5 Dato: Apr 05, 2021, 16:21 »
Ja hvis du retter tallet for 6 min til den faktuelle dossering kommer forbruget til at passe (bedre) for der er meget stor forskel på dosseringen om sneglen køre 360x1 sek. eller 1x360 sek.

Helt som du oplever.

Effekten kommer også til at passe bedre, men efter som sneglen kommer til at køre lidt mere end før ved f.eks. 50% drift vil bålet få lidt flere piller, derfor burde O2 også en lille smule ned. Hvis det skal passe skarpt.

Nogle mener det er totalt ligegyldigt og NBE køre jo med samme O2 tal ved 50% drift på både 10 og 16Kw styringerne standard, selvom det ene køre 5 kw og det andet 8 kw ved 50% drift.
Det giver ingen mening i min verden, men sådan er der så meget.

NBE har nogle anbefalede værdier, jeg har ikke oplevet at de passede nogen steder. Fyret skal altid trimmes ind til forholdene hvis man vil have det optimalt.

Du kan fint have samme O2 tal, for du har forskellige herden med forskellig luftstrøm  ;)

Jeg har et hav af herder, sjovt at lege med specielt når man har ilt styring.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Reelt forbrug
« Svar #6 Dato: Apr 05, 2021, 18:07 »


NBE har nogle anbefalede værdier, jeg har ikke oplevet at de passede nogen steder. Fyret skal altid trimmes ind til forholdene hvis man vil have det optimalt.

Du kan fint have samme O2 tal, for du har forskellige herden med forskellig luftstrøm  ;)

Jeg har et hav af herder, sjovt at lege med specielt når man har ilt styring.  :)

Yes, men det jeg opponere imod er jo den tanke om at det køre af sig selv og automatisk.
Eller jo det gør det jo nok, men så køre det jo lige så ringe som alle de andre.

Jeg har også lavet en anden herd, men ikke testet den endnu. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.