Forfatter Emne: Fyret solgt - Varmepumpe indkøbt.  (Læst 5391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin82

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +2/-0
    • TezlaByte.dk
Fyret solgt - Varmepumpe indkøbt.
« Dato: Aug 05, 2021, 11:10 »
Så prøver jeg sgu skiftet til Varmepumpe... Fyret er pillet fra og solgt, håber ejer bliver så glad for den som jeg har været, ingen brok overhovedet.

Har kun skiftet eltændere, fordi den har kørt 27/7 året rundt.

Varmepumpen er ikke installeret endnu, da rummet skal gøres rent og smides nogle klinker på og lidt diverse.

Det blev en CTC 610M og en CTC EcoZenith 360 L

Så jeg dribler lige så stille fra dette site, som jeg har fået hjælp fra, og tak for det :)
Tilflytter fra fyrrum.dk :)

Offline Martin82

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +2/-0
    • TezlaByte.dk
Sv: Fyret solgt - Varmepumpe indkøbt.
« Svar #1 Dato: Sep 28, 2021, 07:05 »
Bare en update, selvom ingen spørger :)

Nu kører CTC'en.

Udedelen siger godt nok ikke meget, selvom den jo lige skulle starte op om aftenen. Så glæder mig til at høre vinterkørse, og se hvad niveauet er.

Gulvvarme og brugsvand kom igang. Nu mangler vi kælderen som kører radiatorer. Det er jeg også spændt på :)
Tilflytter fra fyrrum.dk :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fyret solgt - Varmepumpe indkøbt.
« Svar #2 Dato: Sep 28, 2021, 15:27 »
Varmepumpe er nemmere end pillefyr, men jeg er stadig 101% glad for vores lille Scotte som nu har tøffet problemfrit siden 2009, arbejdsbyrden vel 5min om ugen, set over hele året.

24000kr kostede det dengang, og det ser ud til at kunne klare mange år endnu.

32-34øre pr kW er indkøbsprisen på piller, men der er naturligvis tab under drift, lad os være negative og sige virkningsgrad 75% så bliver kWh prisen 42øre.

Lige nu er der jo lidt udfordringer med elprisen, så selv den reducerede elpris når man har elvarme er lidt dyr lige nu.

Vores gamle skole, 276m2 koster 10000kr om året i piller, fyret er 11år  så det er 2100kr om året, der går naturligvis en eltænder og det spiser lidt strøm, et højt gæt 500kr
Så er vi på 12600kr årligt incl det varme vand om sommeren..

Håber du holder os opdateret med hvordan det går  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Martin82

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +2/-0
    • TezlaByte.dk
Sv: Fyret solgt - Varmepumpe indkøbt.
« Svar #3 Dato: Sep 28, 2021, 20:46 »
Først vil jeg da godt indrømme, at det ville være fedt hvis jeg sparede noget - men helt ærligt så var det ikke en del af "planen".

Det jeg ser som en fordel, og ja, det bliver meget delt op, så jeg får "flere fordele" :D
  • Skal ikke finde billigste gode piller
  • Håbe det passer sammen med plads i rummet, så de ikke står ude for lang tid
  • Bære pillerne ind i kælderen og stable dem
  • Fylde piller på og væk med overskudsposer
  • Tømme aske
  • Rense fyr
  • Skifte f.eks. eltænder
  • Ikke glemme at fylde piller på :D
  • Sod og aske i rummet
  • Diverse skavanker der aldrig kom helt væk, som sorte uafbrændte piller
  • Får frigjort to rum, hvor "fyrrummet" kan bruges til opbevaring og det andet til et alm. rum/værelse
Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om :)

Vores pillefyr kørte året rundt (derfor skift af eltænder oftere) og kørte stabilt.
Men jeg tror nu jeg bliver ret glad for varmepumpen... Det må jeg jo se efter vinteren  ???

+ vi satser på huset bliver nemmere at sælge med varmepumpe om nogle år.
Tilflytter fra fyrrum.dk :)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Fyret solgt - Varmepumpe indkøbt.
« Svar #4 Dato: Sep 29, 2021, 07:10 »
I overgangsperioden fra min hjemmebyggede kornbrænder til NBS pillefyr havde jeg også varmepumpe. Luft/vand.

Jeg er enig I det køre bedre, hvis det køre, og kan tilpasses husets installation.
Mit hus er med gulvvarme over alt, både i stueplan og 1. sal. Det er forsynet via en veksler og adskilt fra resten. (For at kunne få tryk på overetagen, og undgå fejl sender alt for varmt vand i trægulvet.
Der er direkte gulvvarme på badeværelset hvor der sidder husets eneste radiator.

Mit problem var en 4Kw varmeflade i et ventilationsanlæg. Den kræver så højt fremløb som muligt. Det var simpelthen ikke forenelig med en varmepumpe, så det kom aldrig til at virke ordentligt.

Så hvor godt en Luft/vand pumpe køre tænker jeg er direkte afhængig af installationen i huset. Helt lige som fyr iøvrigt, selvom nogle, også her, mener installationen skal tilpasses fyret.

I Vestjylland har der været tradition for at køre med høj temperatur fra fjernvarmen, så er radiatorerne små, så her vil en luft/vand pumpe få kedelige problemer ved en direkte udskiftning.

Lige nu er el prisen jo også lidt kedelig for varmepumpe forbrugere, og det var også en anden grund til jeg gik tilbage til fyr. Vil ikke være bundet op på at være tvunget til at bruge grotesk dyr el.

Så om tingene er nemmere/billigere/køre bedre et en individuel sag i mine øjne. Det lovpligtige eftersyn på en varmepumpe er, ligesom service på fyr, en ren pengemaskine for leverandøren, men er jo så lovpligtig.

Lige nu er fyr den rigtige installation her, "folk" har det med at gøre deres valg til de bedste og rigtige uanset hvad så det er klart dem der vælger at bruge så mange penge på en varmepumpe skal syntes det er det rigtige.

Alt andet ville være underligt. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Martin82

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +2/-0
    • TezlaByte.dk
Sv: Fyret solgt - Varmepumpe indkøbt.
« Svar #5 Dato: Sep 29, 2021, 07:15 »
Forstår hvad du mener..

Og denne "investering" som jeg så har fået til en maje maje god pris, er ikke noget vi får tjent hjem eller noget - det regner jeg i hvert fald ikke med.
Jeg håber det bliver nemmere, lige som et oliefyr, jeg får frigjort nogle rum - så det er egentlig det vigtigste for mig.

Skulle det koste 1.000 eller 2.000 mere om året, så er det fint med mig :)

Jeg har gulvvarme i "stuen" og radiatorer i kælderen.
Der er fjernet en pumpe da VVS'eren siger det bare er et mindre hul den skal igennem og derfor højere fremløb. Så den fjernede han og så ser vi hvordan kælderen bliver (kælder er ikke koblet på endnu).
Tilflytter fra fyrrum.dk :)