Forfatter Emne: Hvor varme bliver låg på en BS1016 kedel ?  (Læst 1192 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Hvor varme bliver låg på en BS1016 kedel ?
« Dato: Sep 10, 2021, 20:01 »
Undskyld alle mine dumme spørgsmål :)

Efter jeg fik kigget bedre på mine pakninger til låg og kedel, fordi jeg gerne ville have den var så tæt som muligt pga ilt styring, så syntes jeg begge låg, inkl håndtag bliver noget varmere end tidligere ?

Det jeg gjorde var at vende pakningsrebet om, dvs så der igen kom en blød flade ned mod kedlen, og det er tydeligt nu, at den ihvertifald er tæt, hvis jeg tænder røgsuger, så åbner træk stabilisatoren meget når låget er lukket, men når låget er åbent, er stabilisator lukket. Det giver i min bog at kedlen ikke trækker(specielt meget) falsk luft.

Men, er det nu fordi den så er blevet mere tæt, at den så bliver varmere i toppen af brændkammer ? Jeg har også skiftet den gamle og slidte skamol plade ud med en ny, eller dvs jeg skar selv en af en plade som tidligere ejer havde ladet ligger, og flyttede metalsnor/front over fra den gamle. Den passer ret godt i hullet, den lukker ikke 100% til hele vejen rundt, men det syntes jeg nu heller ikke den gamle gjorde.

Håndtaget bliver ikke så varmt at man ikke kan løfte lågen uden handsker, men der er bare en stor forskel fra før til nu, og det eneste er snorene og skamol pladen der er ændret.

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Hvor varme bliver låg på en BS1016 kedel ?
« Svar #1 Dato: Sep 10, 2021, 20:36 »
Jeg fik ny kedel i sommers, skiftede min gammel BS20 ud med en BS1016 kedel.
På min bliver låg og håndtag meget varmt. Håndtag kan blive så varm, at jeg er nød til og bruge en klud eller handske.
Men det kan lade sig gøre med de bare hænder, dog kun i meget meget kort tid....  Jeg køre med kedel temperatur på 70°C
Så mon ikke det er fordi du netop har vendt pakning, at du oplever dette "mere tæt".
Korrekt skamol plade er ikke helt tæt ved første kammer.
 
« Senest Redigeret: Sep 10, 2021, 20:37 af dunas »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hvor varme bliver låg på en BS1016 kedel ?
« Svar #2 Dato: Sep 11, 2021, 07:57 »
Det er mængden af isolering der bestemmer temperaturen.

Jeg har en OpOp H418 kedel, den er ikke specielt isoleret, og dumpede senere godkendelse bla.  pga. overflade temperaturer.

Jeg er ret sikker på at det er derfor at de nyere kedler har en ekstra kapsling, men det der er under kapslingen bliver meget varmt, hvor varmt kommer an på ydelsen i kedlen, kedel temperatur, rum temperatur og hvor meget kedlen er isoleret.

Mit håndtag var altid koldt og fyrrummet dejligt varmt, så fik jeg en isolatør til at lave en hat til mit fyr, temperaturen i fyrrummet faldt, men jeg kan bestemt ikke røre håndtaget til låget uden handsker.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Hvor varme bliver låg på en BS1016 kedel ?
« Svar #3 Dato: Sep 11, 2021, 22:01 »
Tak for info, jeg tilskriver en mere tæt kedel til varme forøgelsen :)
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html