Tips og Tricks > Ønsker til stoker kontrol

Differens over på 5grader

(1/2) > >>

Andres:
Hejsa
Hvordan indstiller jeg "temperatur differens over" på 5grader? Jeg kan kun indstille den på minimum 10, hvorimod "differens under" godt kan indstilles på helt ned til 0grader.
Jeg har pex vandrør der kun tåler 70grader, og vil derfor gerne benytte setpunkt på 65grader på fyr med differens +5grader

Pga dette er jeg lige nu nødsaget til at køre med ønsket temperatur setpunkt på fyr på 60grader.

Fyr: Blackstar 1016
Styringsversion: 7.0674

Venligst Andres

michael f:

--- Citat fra: andreskaasgaard@gmail.com efter Sep 19, 2021, 09:56 ---Hejsa
Hvordan indstiller jeg "temperatur differens over" på 5grader? Jeg kan kun indstille den på minimum 10, hvorimod "differens under" godt kan indstilles på helt ned til 0grader.
Jeg har pex vandrør der kun tåler 70grader, og vil derfor gerne benytte setpunkt på 65grader på fyr med differens +5grader

Pga dette er jeg lige nu nødsaget til at køre med ønsket temperatur setpunkt på fyr på 60grader.

Fyr: Blackstar 1016
Styringsversion: 7.0674

Venligst Andres

--- Afslutning på citat ---

Normalt bruges de rør i gulvvarme.
Her begrænser indgangs ventilen temperaturen til måske 30 grader.

Er dine PEX rør sat på direkte på fyret ?

Andres:
Hejsa
Ja, det er det der er problemet. PEX rør for max 70grader benyttet til radiator strenge. Er tilsluttet til fordelerrør ca 1meter fra fyret.
Det er derfor jeg gerne vil benytte setpunkt på 65grader med differens på max +5.
PS: tak for hurtig respons.

michael f:

--- Citat fra: Andres efter Okt 03, 2021, 21:27 ---Hejsa
Ja, det er det der er problemet. PEX rør for max 70grader benyttet til radiator strenge. Er tilsluttet til fordelerrør ca 1meter fra fyret.
Det er derfor jeg gerne vil benytte setpunkt på 65grader med differens på max +5.
PS: tak for hurtig respons.

--- Afslutning på citat ---

Der vil være en god ide at få det lavet rigtigt  :)
Evt kan du sætte en fremløbs shunt på.
Kedlen bør have 70 grader og shunt temperatur på 55 grader,
sådan at kondens i kedel og røgrør undgås.

383CI:
Fyret kan alligevel ikke styre så præcist og som det er skrevet bør "man" have noget forskel på top og bund i kedlen.
Ellers står vandet jo bare og køre rundt i shunten, og der skal noget temperatur til for at give noget effekt fra radiatore.

Her er kedeltemperaturen 70 grader, som forskrevet. Så har jeg sat en helt almindelig ESBE blandeventil på frem og retur til huset, og justeret den til 65 grader.

Så får jeg aldrig mere end 65 grader over i huset, lige meget om fyret skyder over setpunktet eller solvarmen når 130 grader i tanken.

Det system har jeg lavet flere steder, det virker fuldstændigt problemfrit, og de små sorte ESBE ventiler får med forskellig temperaturskala, så det er nemt at finde en der passer.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version