Forfatter Emne: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af  (Læst 2204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Jeg har læst en del, der får brændt styringen af, fordi man bruger udgangen til kompressor til at tænde en alt for stor kompressor, på måske 2-3000w (2-2HK)

jeg har sat min store kompressor til et tændsluk ur (der kan klare 2200w) -  den tænder 5.30 i 15 minutter.

i Styringen har jeg så sagt, rens efter: 5KG   - og urstyringen til kl 06.00

resultatet er smukt, kompressor tænder og lader op, og kl 06.00 hvor fyret kører lidt gulvarme på (04-08.00) , skyder den kompressor.   

Så ingen problemer med overbelastning af kompressoren.

Jeg får så fast, et kompressorrent i døgnet,  da jeg jo altid bruger mere end 5kg,

OG desuden sikrer jeg, at ingen er i fyrrummet og tage tøj ned, når den skyder, hvilket kan skræmme livet af en kone...
og at kompressoren ikke starter ude i garagen, mens nogen er der,  hvilket også kan give et kæmpe chock..

Ulempen : jo hvis tændsluk urets tid "skrider", for meget,  så er der ikke luft på kompressor på rette tidspunkt,  men fyret overlever og starter fint op igen, den får bare ikke renset
disse tændsluk ure, er IKKE alle sammen lige præcise,  de digitale er dog +- et par minutter om året. så det går nok.

overser jeg noget ?  kan du se noget farligt i mit setup, så sig gerne til.

mvh
  programmøren


Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #1 Dato: Sep 27, 2021, 08:52 »
Hvordan reagere styringen så på rens hver 5 kg? Så lukker den da ned for rens hele tiden, eller?

Det er rigtigt, og helt idiotisk, at kompressoren afbrydes som den gør, via styringen.
Jeg testede opstart af den lille kompressor der følger med, hvis den har været afbrudt på forsyningen uden at være luftet ud. Det lugtede grimt efter 5 sekunder.
Hvis den effekt var blevet trukket gennem printbanerne på styringen havde de helt sikkert lignet bløde løg klar til hakkedrengen.

Men jeg tror producenten har læst med, selvfølgeligt uden at anderkende det problem som hverken de selv eller deres Beta testere så, og lavet så kompressoren tømmer tanken efter rens.
 
Hvordan de så kom på det kan jeg så kun gætte på, jeg roder jo bare for meget med lortet, efter deres mening, men gad vide om det roderi ikke har haft en vis virkning på ændringen.

Jeg har bare monteret et overdragerelæ som aktiveres af udgangen når mit fyr skal rense efter hver 50kg. piller. Det virker fint, lige indtil kompressoren ikke er udluftet. Så brænder den af, men så køber jeg bare en ny i Jem & Fix hvor de helt specielle "low noise" kompressorer koster 1/4 del af "de originale" 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #2 Dato: Sep 27, 2021, 10:41 »
>>Hvordan reagere styringen så på rens hver 5 kg? Så lukker den da ned for rens hele tiden, eller?
den vil ikke  lave rens, andet mellem kl 6 og kl 7, for jeg har sat URSTYRING på kompressor rens,  inde i styringen kan du sætte op, hvilket tidsrum den må lave komrepssorrens
så selvom den går over 5 kg  fx. kl 9,  så vil den ikke aktivere kompressorrense cyklussen,  den kører bare videre indtilt il 0600 næste morgen, selvom den er gået langt over de 5 kg

det betyder også, at vil man "Se" kompressorrens, så ved jeg det sker præcis kl 06.00,  så kan jeg luske ned og se hvad den gør.  det gør det fx. nemmere at teste , for så kan jeg åbne kl 06.02 og kigge ned på herden, og se om det "var luft nok" eller den skal have højere tryk, eller længere tid.


og det med at "Lufte" kompressor ud, forstår jeg ikke noget af.  Min kompressor har sådan en automatisk stop, når trykket er nået, og den starter først igen når trykket er under 5bar, og den brænder ikke noget af, selvom jeg sætter strøm på og der er tryk på.   Og endnu nemmere blir det, fordi der kun er strøm på kompressoren mellem 5.30 og 06 pga tændsluk ur, så er jeg HELT sikker på den er tom, for den kan ikke holde tryk 24 timer,  der er lidt udtæthed, så efter 10 timer er tanken på 0.

så det er med udluftning, det har jeg intet at bruge til.

har alle kompressorer ikke sin egen trykafbryder, der stopper den, hvis trykket er for højt ? hvorfor blir den så brændt af, hvis man sætter strøm til den mens den har tryk - det fatter jeg ikke ?

hvis jeg sætter min kompressor til, og lader den stå med strøm på - så vil den starte efter 5 timer, pga utætheden, og den nu er nået under 5,  så kører den op til 8bar, og afbryder, sådan vil den bare stå og passe sig selv.

jeg har bare sat uret på, fordi jeg ikke vil risikere min kone får et chock når den starter mens hun er i rummet,  og til dels for at spare strøm, jeg ved jo at den kun skal rense kl 06.00

Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #3 Dato: Sep 27, 2021, 12:33 »
Din kompressor lufter selv ud når den afbryder på trykkontakten.

Det er det lille "pift" der kommer når den stopper. Det der praktisk sker er at den luft der måtte være over stemplet på kompressoren bliver trykudlignet med luften udenfor.

Hvis det ikke skete ville der være risiko for at stemplet kom til at stå således det skulle gå direkte op mod tryk når motoren starter, det kan motoren ikke trække.

Så står motoren stille med strøm på, hvilket giver en meget stor strøm i forhold til almindelig drift.
I motorens startøjeblik trækker de almindeligtvist 6 gange driftstrømmen faldende til normalen når de er oppe i omdrejninger.

Hvis motoren ikke kommer op i omdrejninger stiger strømmen derimod. Det kan hverken printbaner eller motorviklinger holde til, så det er et spørgsmål om hvad der brænder af først.
Jeg vil tro det er printbanerne.

Så når din kompressor stopper på egen trykafbryder udluftes den. Hvis du afbryder den ved at fjerne forsyningen udlufter den ikke. Det kan sagtens være den kan starte igen, det kommer an på hvor stemplet står og/eller om trykket er forsvundet på anden vis.

Men prøv at sætte kompressoren til i en stikkontakt og afbryd den på forsyningen når den er godt oppe i tryk, før den selv afbryder.
Så tænd for kontakten igen, så lugter der rimeligt hurtigt grimt i mange tilfælde.


Så du har, i høj grad, noget at bruge udluftning til, sagen er nok nærmere du ikke viste hvad det var, og hvilken betydning det har.
Det viste producenten og beta testerne tilsyneladende heller ikke, så det er ingen skam.


Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #4 Dato: Sep 27, 2021, 13:19 »
super tak for svaret omkring udluftning.

så du siger, at så længe jeg lader min kompressor få strøm og bygge tryk, indtil dens egen afbryder afbryder ved 8 bar, og dermed PIFT lufter ud - så vil der aldrig ske ulykker næste gang den får strøm, og vil starte, for der er altid luftet ud

men, afbryder mit tænd sluk ur, FØR den når sit max ,og den dermed ikke siger PIFT, lufter ud

så sker der måske ulykker

og vil det nogen sinde ske i mit setup.    og her er svaret JA

den dag uret i tændsluk og pillefyret ikke længere er 100% i sync

så kan der ske:  uret tænder, den bygger tryk,  PIF lufter ud stopper,  pillefyret bruger luft,  kompressor kommer nu under 5 bar,  den starter igen (tænd sluk uret er lidt skævt på klokken), men mens den bygger tryk,  slukker uret for strømmen,  ingen udluftning.

næste dag, vil den brænde ur, og eller kompressor af.

det tænker jeg lidt over...

eller også skal jeg bruge den udgang der er i styringen,  samt et relæ istedet for mit tændsluk ur. ?

eller lade kompressor stå med strøm på altid, (ingen tændsluk ur), og så sørge for den er 100% tæt, så den ikke køre 3 gang i døgnet.

eller som dig,. bare købe en ny... hvis det sker :-)


tak for info


Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #5 Dato: Sep 27, 2021, 15:08 »
Jeg kan ikke gennemsku dit setup helt konkret, men hvis der er risiko for kompressoren afbrydes på forsyningen uden at sige "pift" er der risiko for ulykker.

Det er ikke uret der brænder af tror jeg ikke. Motoren trækker (mindst) 6 gange nominel strøm i opstart. Det kan viklingerne ikke holde til, lakken på viklingerne smelter.

Den store katastrofe sker hvis kompressoren ikke kommer igang og trækker al strømmen gennem styringens print baner. Det er muligt glassikringen når at smelte og reder dem, men jeg turde ikke satse på det.

Jeg har 50kg. mellem rensningerne så der er trykket forsvundet af sig selv, men for at være sikker på der ikke sker noget er min kompressor forsyning så afbrudt af et relæ der er styret af en udgang. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #6 Dato: Sep 27, 2021, 16:38 »
Jeg har ikke min kompressor ind over styringen, den står altid med luft  :)

Har man en ordentlig kompressor der er tæt, så er det ikke noget problem, og jeg har en slangerulle i værkstedet, så er der også altid luft på den.

Udgangen i styringen er rated til 16A, og triacker er det mest solide man kan få til relæ funktion, men alt kan gå kaput.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #7 Dato: Sep 28, 2021, 06:45 »
Jeg har ikke min kompressor ind over styringen, den står altid med luft  :)

Har man en ordentlig kompressor der er tæt, så er det ikke noget problem, og jeg har en slangerulle i værkstedet, så er der også altid luft på den.

Udgangen i styringen er rated til 16A, og triacker er det mest solide man kan få til relæ funktion, men alt kan gå kaput.

Den kompressor der fulgte med sættet, den dyre special model fra NBE, er i mit tilfælde pisse utæt.
Ganske simpelt. Det har selvfølgeligt den fordel at den aldrig vil komme til at starte med tryk på, det er simpelthen feset af, men det er næppe meningen.

Øhhh, det er muligt triacken kan klare 16A, men som jeg husker det sidder der så en 4A glassikring foran den. Så kan det jo være helt ligemeget hvad den kan klare.

For ikke at tale om printbanerne. Forestiller vi os en 1,5Kw kompressor med en rimelig tank kan den jo, selv uden at være blokeret af tryk, komme til at stå og trække fuldlast strøm længe.
Typisk vil "man" på en V13 styring bruge en af de udgange der sidder længst mod højre. (De første er definerede) Det vil så sige vi trækker kompressorstrøm hele vejen hen over de små printbaner.

På en V13 styring er en af traicèrne med en lille køle plade, og det er ikke den til kompressoren. Det vil jo så sige at producenten mener at det er nødvendigt at sikre køling på den triac der driver en sneglmotor (som jeg husker det) men så ikke en der trækker en kompressor.

Det giver heller ikke meget mening.

En jeg kender`s eltænder stod af med et brag, og åd både 4A glassikring og slog en 16A automat i et el skab, på samme tid. Hvordan det så lige foregik rent elteknisk tænker jeg stadigt på, men det skete faktuelt, så det er muligt alt kan lade sig gøre i teorien, eller ikke er et problem i sådanne.

Men praksis siger noget andet er min erfaring, og selvom det er mange år siden jeg brugte al for lang tid på at læse om den slags, skulle alt sikres i hoved og r** for at imødekomme det utænkelige.

Men hvad faen, tør "man" køre med risikoen for at styringen brænder af på en kold lørdag er det jo fair nok. Min naboes styring døde af et lynnedslag, det er så noget andet men kostede jo heller ikke mere end 8500kr. at få op igen. Det er næppe billigere hvis en sammenbrud er foresaget af en kompressor.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline armi

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #8 Dato: Sep 28, 2021, 16:10 »
I have RTB16 V13 which feeds through UPS. Since compressor consumes a lot of current, I added the relay. Only the  220v relay coil is connected to the output of the board, but the compressor is switched on by the relay contacts directly from the main power. Ups feed only V13 print and circulation pumps, as follows the compressor output triac will never be owerloaded.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #9 Dato: Sep 28, 2021, 18:16 »
I have RTB16 V13 which feeds through UPS. Since compressor consumes a lot of current, I added the relay. Only the  220v relay coil is connected to the output of the board, but the compressor is switched on by the relay contacts directly from the main power. Ups feed only V13 print and circulation pumps, as follows the compressor output triac will never be owerloaded.

It is also a good way to connect the compressor when you now want it mounted in the controller... but..

I do not understand why one wants it mounted in the steering.

My compressor is always on with electricity, as long as you buy a proper compressor which is not leaking, it is no problem, then it only runs when there is a need.

At the same time, I always have compressed air available for other purposes.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #10 Dato: Sep 28, 2021, 18:16 »
Det jeg gjorde var, at sætte min kompressor "Low Noise" til stik kontakt med Phillips hue "Philips Hue Smart Plug".
Samtidig fik jeg monteret en NBE kompressor trykmåler på kompressor.
Ergo kan jeg altid kontrollere tryk på kompressor via stokercloud på mobilen. Og tænde/slukke for strøm via Phillips hue appen på mobilen,
uagtet om jeg er hjemme eller ej. Det fungere rigtig godt ved mig :)
"Har Version 7 styring"

Åhh.. Ja, glemte lige og nævne, at jeg har monteret selve kompressor ventil direkte på kompressor. Siden jeg har gjort dette
har jeg aldrig oplevet at min kompressor taber tryk. Det gjorde det tidligere via de blå trykluft slanger.
« Senest Redigeret: Sep 28, 2021, 18:20 af dunas »

Offline armi

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Kompressorrens - nemt at undgå at brænde styringen af
« Svar #11 Dato: Sep 29, 2021, 07:08 »
 To xkfc :
,,It is also a good way to connect the compressor when you now want it mounted in the controller ... but ..

I do not understand why one wants it mounted in the steering."

The only reason I leave the compressor control connected to V13 board is to protect against unexpected air leakage. If original small compressor is connected to main power permanently then in the event of a leak it will run continuously and may burn, I had a leak two times, from quick connection to burner and through plastic air pressure sensor which I changed to metallic one from china.
Often I am not at home for a week and safety first.