Forfatter Emne: 2021 priser til sammenligning  (Læst 5832 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline juecbvhai

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
2021 priser til sammenligning
« Dato: Okt 07, 2021, 13:38 »
Hej alle,

Jeg sidder og undrer mig lidt over at der ikke er nogen der finder interesse i at sammenligne pillepriser (kgpris) - jeg er totalt ny i pillefyrsbranchen, så I må undskylde eventuelle dumme spørgsmål ;)

Jeg har lavet et regneark med 24 forskellige produkter og deres prisniveauer her per to uger siden - har nogen interesse i at se nærmere på det? eller er jeg bare regnearksnørden der har for meget tid... :o)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: 2021 priser til sammenligning
« Svar #1 Dato: Okt 08, 2021, 20:22 »
Hej,

Der er ofte stor forskel på træpiller fra fabrikat til fabrikat, og derfor er prissammenligning mellem fabrikater ikke nødvendigvis relevant.

Prisen pr. kg. er egentlig ikke udtryk for pris pr. varmeenhed, da bl.a. energiindhold pr. kg. er forskellig, smuldindhold er forskelligt og “forbrændingskvalitet” er forskellig.

Samtidig er nogle træpiller svære at få til at forbrænde ordenligt, nogle har tendens til at lave askekage/slagger osv.

Så regneark med prissammenligning er ikke en simpel størrelse, hvis det skal kunne bruges noget.
Der er rigtig mange parametre at tage med i betragtning og vægtningen af dem er forskellig fra person til person.
Nogle synes ikke det er et problem at skulle rense fyret ofte, andre prioriterer så lidt vedligehold som muligt.

Jeg prioriterer selv problemfri drift og så lidt vedligehold som muligt ganske højt, og betaler derfor hellere lidt mere for træpiller og være sikker på resultatet.
Omvendt kender jeg mange udemærkede pillefyrs domptører der gerne shopper træpiller til lave priser og lever med resultaterne.
Jeg skal ikke kunne sige hvad der er rigtigt og forkert for andre end mig selv.

Hilsen
Michael

Hej alle,

Jeg sidder og undrer mig lidt over at der ikke er nogen der finder interesse i at sammenligne pillepriser (kgpris) - jeg er totalt ny i pillefyrsbranchen, så I må undskylde eventuelle dumme spørgsmål ;)

Jeg har lavet et regneark med 24 forskellige produkter og deres prisniveauer her per to uger siden - har nogen interesse i at se nærmere på det? eller er jeg bare regnearksnørden der har for meget tid... :o)
« Senest Redigeret: Okt 08, 2021, 20:29 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: 2021 priser til sammenligning
« Svar #2 Dato: Nov 23, 2021, 00:19 »
Der findes mange grupper på Facebook, og i Stokerpro.dk, og mange har prøvet at lave grupper for samhandel, problemet er som Michael er inde på, + at brugerne bor spredt. For mange mange år siden var jeg medlem af "sol&træ" som også lavede samhandel, men man kunne nemt købe dem billigere, så det faldt til jorden.

Der hvor man kan spare mest, er at købe meget ind, gerne fra tyskland så der er rystet lidt moms af, men det kræver så lager kapasitet.

Der er mange ting der skal gå op i en højere enhed, tror jeg har det bedst med at være min egen lykkes smed.

Vi er 3 det tager et træk årligt, og så har vi selv truck til at fordele dem interne.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html