Forfatter Emne: Forbrug på stokercloud  (Læst 1217 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Smøremanden

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +1/-0
Forbrug på stokercloud
« Dato: Nov 26, 2021, 18:03 »
Hej

Nogen der kan fortælle hvorfor mit forbrug på stokercloud slet ikke passer overens med mit aktuelle forbrug.
Den viser ca 350 kg mindre end jeg har brugt.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Forbrug på stokercloud
« Svar #1 Dato: Nov 26, 2021, 21:37 »
Der er kun én årsag, beregningerne er forkerte.

Det hele er beregnet ud fra autoberegneren, altså det tal du har afvejet i 6min.

Det tal kan indtastes 2 steder, autoberegneren som udregner pillemængden til brænderen så den passer sammen med brænderens fysiske størrelse.

Der er også en korrektionsfaktor til pilleforbrug, denne bør være den samme som autoberegneren, der kan jo kun være én sandhed.  ;)

Så koden til at få pilleforbruget til at passe til brænderen, og at forbrugs graferne passer, er en god afvejning og gode piller ensartet i længden og uden smuld, husk, intet måler dit forbrug, det er kun matematik.
Lige som et gammelt ur så er det lidt følsomt, stiller du uret og kigger efter 1min så passer det rimeligt, men lader du uret ligge et par måneder i skuffen, kan det godt vise lidt forkert når du hiver det frem.

Afvejning pr 6min er en her og nu måling, over tid vil smuld samle sig så sneglen langsomt giver mindre og mindre, så skal den køre længere og længere tid for at give samme mængde piller og det er tiden du måler på.
Der er også forskel på om magasinet er næsten tomt eller næsten fyldt, det får også sneglen til at give forskelligt.

Mit pilleforbrug passer +-50kg om året, set i forhold til hvad forbrugsgraferne siger, og det ud af 6-7 ton.

Det lykkedes ved ikke at gå og veje piller i 6min, det gør jeg kun én gaang på et nyt anlæg, hvis der er skiftet piller, eller tanken og snegl har været 100% tømt for rens.

Herfra bruger jeg den viden at styringen afvejer, men ikke har ret, jeg ved hvad jeg fysisk påfylder, forskellen udregner jeg i % samme % retter jeg autoberegneren og korrektionsfaktoren med. På den måde får jeg et gennemsnit af hele beholderen frem for pr 6min.

Så passer det, men over tid falder ydelsen lidt på sneglen, der sjusser jeg mig frem og ændrer tallene ud fra fornemmelsen.

Hvis du ser på det billede jeg har indsat fra din styring er det tydeligt at noget er helt galt, enten passer ydelsen ikke ellers passer forbrugsgraferne ikke.

I begge de felter jeg har highlighted skal vægten fra 6min afvejning stå.

« Senest Redigeret: Nov 26, 2021, 21:38 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html