Forfatter Emne: Ustabil kedetemperatur  (Læst 2574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline knold51

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Ustabil kedetemperatur
« Dato: Nov 28, 2021, 11:27 »

Jeg undrer mig over hvad der er sket siden det blev koldere i vejret. Fyret kører efter mine begreber rimelig fornuftigt om natten (dvs. det kører konstant og holder en jævn temperatur) som man kan se på det vedlagte billede. Men når dagen oprinder går det i stå fordi temp. er opnået og så falder den til under 40 grader inden det starter igen. Sådan fortsætter det dagen og aftenen igennem indtil det før midnat begynder at køre fornuftigt igen.
Termostaten står på 60 grader med 5 grader over og under. Jeg har VVB prioritering.
Er der mon nogen som har en forklaring på fænomenet?




« Senest Redigeret: Nov 28, 2021, 11:31 af knold51 »
Scotte 10Kw OPOP Black Star 20 85 m2 v6.32

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #1 Dato: Nov 28, 2021, 11:34 »

Jeg undrer mig over hvad der er sket siden det blev koldere i vejret. Fyret kører efter mine begreber rimelig fornuftigt om natten (dvs. det kører konstant og holder en jævn temperatur) som man kan se på det vedlagte billede. Men når dagen oprinder går det i stå fordi temp. er opnået og så falder den til under 40 grader inden det starter igen. Sådan fortsætter det dagen og aftenen igennem indtil det før midnat begynder at køre fornuftigt igen.
Termostaten står på 60 grader med 5 grader over og under. Jeg har VVB prioritering.
Er der mon nogen som har en forklaring på fænomenet?

Hvad er dine indstillinger / tal i styringen ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #2 Dato: Nov 28, 2021, 14:34 »
Det ville hjælpe med et link til fyret, eller bliver det en gætte konkurrence uden facit.

Mit gæt er at det kan være mere installationen man skal kigge på frem for fyret, det ville et kig i Stokercloud kunne afsløre  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #3 Dato: Nov 28, 2021, 15:25 »
Der mangler  mange info, er problemet lige opstået? Eller er der lavet noget om?

Men jeg tør nu godt gætte alligevel, og det er et gæt og langskud.

Jeg tror der sker følgende, og kodeordet er VVB prio (der i min verden er en fuldstændig åndsvag funktion, men det er en anden sag jeg er alene med.)

Når VVBèn kobler ind fordi der har været forbrug hisser styringen sig op og effekten stiger. VVBen tager sikkert ikke mere end 3Kw men der kommer et ordentligt kulde chok når det kobler ind som giver en kraftig effektforøgelse.

Så varmer kedlen VVBen op og alt er fint. Så lukker VVBen ved opnået temperatur og lukker derfor effekt(optaget) som styringen har opbygget under VVB drift.
Så stiger kedeltemperaturen til over setpunkt og over tillægget og lukker derfor ned for at undgå overkog.

Så falder temperaturen til startpunktet hvorefter fyret går igang igen.
Når der ikke er aftag på VVBen fungere styringen fordi P&I tallene passer. Hvis der så kommer en smule VVB drift som følge af naturlig afkøling af beholderen slår styringen over på VVB drift igen, men det er ikke så længe effekten rigtigt når at øges.

Det passer med fyret "overlever" VVB drift om natten, men ikke om dagen.

Så jeg tror, og det er igen tro og langskud, at det er dit P tal i VVB drift der er for stort, og/eller både P&I ikke fungere med netop dit varmeaftag. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline knold51

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #4 Dato: Nov 28, 2021, 19:17 »
Jeg har lige brugt en time på at forsøge at svare på jeres spørgsmål og da jeg vil slå det op er jeg blevet logget ud og det hele er gået tabt. Som jeg skrev i min første post har det ikke været muligt at uploade billeder/screenshots af de grafiske kurver.

Jeg kan dog informere om at jeg har sat fyrets arbejdsinterval op fra 10 til 15 grader og det ser umiddelbart ud til at det har stabiliseret anlægget. Jeg tænker det er VVB prioriteringen som er synderen.
Scotte 10Kw OPOP Black Star 20 85 m2 v6.32

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #5 Dato: Nov 28, 2021, 21:28 »
Jeg tænker det er VVB prioriteringen som er synderen.

Prøv lige at læse hvad jeg skriver om netop vvb prio. og sammenlign evt. tallene for de 2 driftsformer. Hvis/når de er meget forskellige så ret vvb prio til noget det ligner de andre, så får du en kraftig indikation af om fornemmelsen er rigtig.

Det andet er bare symptombehandling i stedt for at regulere det ordentligt ind.

Hvis du er bange for svar forsvinder, så skriv i f.eks. word og klip over, eller marker det hele og kopier indne du trykker på send.
Det sker hele lortet forsvinder, så er det rart nok at have i klipholderen.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #6 Dato: Nov 30, 2021, 09:09 »
du er ikke den eneste der synes v.v priotering er noget bras , jeg har en termostat på v.v.b som ,især om sommeren tænder fyret hvis der mangler varmt vand ellers kører v.v.b med som en radiator
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #7 Dato: Nov 30, 2021, 17:38 »
du er ikke den eneste der synes v.v priotering er noget bras , jeg har en termostat på v.v.b som ,især om sommeren tænder fyret hvis der mangler varmt vand ellers kører v.v.b med som en radiator

VVB prioritering er vel ikke noget bras, det kan bruges på et hav af forskellige måder, men man er nød til at strikke det op så det passer til ens installation og behov.  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #8 Dato: Nov 30, 2021, 19:36 »

VVB prioritering er vel ikke noget bras, det kan bruges på et hav af forskellige måder, men man er nød til at strikke det op så det passer til ens installation og behov.  ;)

"Problemet" er vel at rigtigt mange laver det med 3 vejs ventil, så den slår alt varme fra i huset når der skal laves varmt vand.
Det bliver aldrig smart i min verden, så længe de fleste vvbèr kun kan klar 3Kw og fyret minimum kan yde 10
Jeg har "designet" et system der kunne komme problemet til livs, så VVB prio vil virke parallelt med varme installationen om vinteren og koble det om så varmeinstallationen ikke er med om sommeren.

Så vil jeg tro det kom til at køre mere roligt, men jeg har droppet at køre vvb over fyret herhjemme fordi jeg ikke gider det skiften rundt i reguleringen og de store udsving det giver.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #9 Dato: Dec 01, 2021, 13:18 »
du er ikke den eneste der synes v.v priotering er noget bras , jeg har en termostat på v.v.b som ,især om sommeren tænder fyret hvis der mangler varmt vand ellers kører v.v.b med som en radiator

VVB prioritering er vel ikke noget bras, det kan bruges på et hav af forskellige måder, men man er nød til at strikke det op så det passer til ens installation og behov.  ;)
kan du give mig en fordel ved det
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ustabil kedetemperatur
« Svar #10 Dato: Dec 01, 2021, 14:05 »
du er ikke den eneste der synes v.v priotering er noget bras , jeg har en termostat på v.v.b som ,især om sommeren tænder fyret hvis der mangler varmt vand ellers kører v.v.b med som en radiator

VVB prioritering er vel ikke noget bras, det kan bruges på et hav af forskellige måder, men man er nød til at strikke det op så det passer til ens installation og behov.  ;)
kan du give mig en fordel ved det

Jeg kan ikke, men nu er det jo heller ikke mig du spørger tænker jeg ikke.
Dog vil jeg tro der kan være flere ideer med det.
 
Først at fyret kan køre varmt vand om sommeren, uden at trække varme ud i hele huset.  Det giver egentligt god nok mening, men det er da afgjort også det eneste tidspunkt der kan være en lille smule ide i det, men det kunne jo klares med en enkelt hane på returen fra huset der skulle drejes 2 gange om året, så var det løst.
En "følgeskade" ved den funktion er jo så at der også afbrydes for resten af husets varme installation om vinteren, når vvb er i drift.

En anden tænkt "snedighed" kunne være den at vvbèn fik hurtigere varme når resten af installationen kobles fra. Igen en fornuftig tanke der dog falder til jorden med et brag da det er de færreste vvbèr der kan afsætte mere end 3kw til vandet, og fyrets ydelse jo standard ikke er under 10Kw
Altså burde det jo snildt kunne følge med uden resten af installationen mangler varme, i hvert fald ikke så meget som når den er slået helt fra.

Tilmed giver overgangen fra vvb drift til almindelig drift jo nogle gevaldige hop i fyrrets effekt, det er meget svært at se en fornuftig tanke med at gå fra fuld drift i vvb med vvb`s reguleringstal og direkte til en drift med nulstilling af effektbidrag fra almindelig drifts tal.
Jeg husker det ikke, men det slår mig at funktionen er lavet om med en opdatering, fra at fyret bare skiftede P&I til til at den nu også nulstiller. I det tilfælde kørte det, trods alt, bedre før opdateringen, ligesom kedeltillæg vist var tillæg til kedelsetpunkt da jeg installerede fyret. Nu er det til VVB setpunkt, hvilket igen giver noget gevaldigt rod.

Så tankerne er sikkert gode, men den praktiske udførelse halter lidt.
Ellers er der bestemt bare noget jeg, med min meget lavt kvalificerede kompetence på styrings og reguleringsområdet, ikke forstår.

På installatørskolen engang skulle jeg skrive en vejledning I at skifte en pære. Det er afsindigt svært at skrive en sådan, for hvem skriver man til, og hvilke kompetencer ligger bag osv.?
Det problem har producenten af fyrene så valgt at løse på deres egen måde. At det er ekstremt svært at skrive en vejledning, ellers kunne man jo nok have læst om vvb`s priotering velsignelser der, men valget var så helt at undlade at skrive en vejledning, eller funktionsbeskrivelse.

Men problemet er åbenbart heller ikke stort for oprettet af tråden, siden der ikke er refleksion på indlæggene. Så er det jo dybest set ligemeget at forsøge at hjælpe.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.