Forfatter Emne: En lille lavsæson-herd  (Læst 38598 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ipsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: En lille lavsæson-herd
« Svar #45 Dato: Feb 16, 2010, 18:31 »
Hej!

Så har jeg kørt en uges tid på sommer-herden. Det kører fint, også i den kolde tid vi har lige nu, men om forbruget er mindre ved jeg ikke.

MVH
Anker
170 m2 2 plan hus + 15 m2 vaskehus i garage.
Scotte 6.50, Dor kedel 16kw (står i garage)
7-8 ton årligt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: En lille lavsæson-herd
« Svar #46 Dato: Feb 16, 2010, 21:17 »
Hej Ulrich,

Jeg ser ikke nogen forbedring på nuvœrende tidspunkt, men det er heller ikke rigtig sommer.
Herden virker fint med det behov der er lige nu, og det ser ud til at den fungerer vœsentligt bedre ved lavlast.

Hilsen
Michae
l
Sig mig, er der nogen af jeres andres der kører længere på literen med den nye herd?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: En lille lavsæson-herd
« Svar #47 Dato: Feb 16, 2010, 21:26 »
Jeg ser ikke nogen forbedring på nuvœrende tidspunkt, men det er heller ikke rigtig sommer.
Herden virker fint med det behov der er lige nu, og det ser ud til at den fungerer vœsentligt bedre ved lavlast.

Hej michael
Du har skrevet tidligere at ydelsen kørte lidt højere, det må give øget forbrug??? Eller er mætninger justeret også så det ikke er at sammenligne med den gamle herd???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: En lille lavsæson-herd
« Svar #48 Dato: Feb 16, 2010, 21:34 »
Hej Tonni,

Både luft og mætning er justeret, i lavlast kan jeg køre lidt lœngere ned, men for øjeblikket er der hverken gevinst eller tab.
For mig er det positivt at se at herden fungerer ved vinterdrift, så mangler jeg bare at se sommerdriften, men jeg er positiv.

Hilsen
Michael

Jeg ser ikke nogen forbedring på nuvœrende tidspunkt, men det er heller ikke rigtig sommer.
Herden virker fint med det behov der er lige nu, og det ser ud til at den fungerer vœsentligt bedre ved lavlast.

Hej michael
Du har skrevet tidligere at ydelsen kørte lidt højere, det må give øget forbrug??? Eller er mætninger justeret også så det ikke er at sammenligne med den gamle herd???
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: En lille lavsæson-herd
« Svar #49 Dato: Feb 16, 2010, 22:33 »
Jeg har tidligere meldt ud at jeg ville bruge den nye herd hele året rundt. Det er jeg nok gået fra. Jeg har nu byttet tilbage igen til forbruget bliver lidt mindre...

Jeg var ret imponeret af den nye herd fordi min lyskurve aldrig før har holdt sig så konstant omkring 90lux, men ved længerevarende høj drift = afbrænding af store mængder piller haltede den. Ydelseskurven hævedes mærkbart og forbruget steg også. Uden at jeg har kunnet finde andre grunde end den nye herd...

Ved store mængder piller i lang tid synes flammen at blive noget lille og træls. Det virkede mest af alt som om der blev tilført for lidt luft, men der var ikke røgudvikling selvom flammen var usandsynlig doven....

Jeg har så monteret den gamle herd igen, men glæder mig til forbruget bliver mindre så den nye herd kan komme til sin ret. Den spiller max ved lavt forbrug.. også bare det at se så stabil en lyskurve er en fornøjelse:-)
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline pcr2500

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: En lille lavsæson-herd
« Svar #50 Dato: Feb 17, 2010, 23:28 »
Hej Alle! Endelig har jeg fundet dette forum.Det er sjovt at andre en mig har tænkt tanken "lavsason Herd"Jeg har i øjeblikket et forbrug på 45-50 kg piller om dagen.Det lyder af meget men jeg ved af næsten 8 års erfaring men brug af pilleovn at jeg nok skal få problemer med at holde bål i pillerne til forår/efterår.

Jeg har for ca.7 år siden forsøgt mig med det i kalder en lavsasonherd i en ecoflame pilleovn og kan fortælle at skålen som pillerne blev afbrændt i var ca 6 gange 12 cm.Jeg siger jer at jeg havde problemer i forår og efterårsperioderne,da varmebehovet ikke krævede mere end ca.0,5-1 kg piller i timen for at opvarme mit forrige hus.

Jeg har ekseleret meget i denne teori og kan fortælle at det absolutte minimum af piller jeg kunne holde flamme på var ca.300 gram pr.time.

her snakker vi et afbrændingsareal på mellem 9 og 12 cm2 for at dette kan lade sig gøre.



Offline pcr2500

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: En lille lavsæson-herd
« Svar #51 Dato: Feb 17, 2010, 23:41 »
Fortsætter!!!
Jeg blev hurtigt stoppet i mit forsøg på at skabe en pilleovn som kunne køre optimalt om foråret/efteråret hvor kravet til opvarmning var minimalt,da ecoflame har en styring som tager højde for minimum røgtemp.Den ville ikke gå med til en røgtemp under 55 grader.Derfor fik jeg aldrig afprøvet over en lang periode.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at det kribler i fingerne for at købe noget ma253 plade og trylle lidt med tig-svejseren for at lave en lavsason-herd på min nyindkøbte woody.som jo ikke stopper pga en for lav røgtemp.

Detsuden er måden tændstiften sidder på på en woody noget ugennemtænkt....Det skal laves om.!
Stiften skal sidde i et rør så luften fra blæseren opvarmes inde i røret og siver ud mod pillerne.
Det skal kunne give optændingstid på under 3 min.Det funkgere f.eks fint i en ecoflame-pilleovn.
Her fik jeg optændingstiden ned på ca 2 min.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: En lille lavsæson-herd
« Svar #52 Dato: Feb 18, 2010, 20:13 »
Spændende. Husk at skrive mere om, hvordan det går.

...der er vel altid plads til en opfinder  :)
« Senest Redigeret: Feb 18, 2010, 20:14 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Ulrich-307Hdi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody 16 KW på Roca
Sv: En lille lavsæson-herd
« Svar #53 Dato: Feb 23, 2010, 15:17 »
Hvis man har tendens til slagger, så skal der nok justeres *G*
Jeg havde en kæmpe slagge i weekenden.
Snegl er vejet igen, den viste 100 gr forkert.
Jeg havde forresten en masse sorte piller i asken, er der noget i andre har set?
Måske er det fordi ydelse går op på Max når der laves varmt vand.
Om et par gange slukker jeg for varmt vand styring.
Hygge Ulrich