Hej. Jeg syntes jeg bøvler lidt med at forstå hvordan ilt tallet hænger sammen med piller / luft.
Jeg har prøvet at justere på min røgsuger, og manuelt fået den til at åbne ved ca > 10pa. Det er gjort ved at låse fyret i de 3 stadier når skorsten osv er dejligt varmt, og så i stille vejr. Jeg kørte så blæsertal for røgsuger op, til at trækstabilisator begyndte at bevæge sig, så siger min logik at trækket er ca 10pa ? Er det helt ved siden af ?
Samtid har jeg pga mit askekage problem, prøvet at jsutere blæsertal ned, samt mindske blæserens også.
Jeg syntes flammen ser rigtig pæn ud, ikke for vild, men stadig uden røde spidser, men jeg syntes min ilt ligger noget lavere end standard tal. F.eks falder ilt ved 100% effekt helt til 1.7% og ligger i snit omkring de 6 %, de andre ilt tal ligger også lavere end standard på 17/12.
Logisk set er mindre ilt jo = med bedre forbrænding, men den brænder vel også varmere så ? Og selvom jeg nu har mine blæsertal nede på 17/23/28, så syntes jeg ilt stadig er ret lav.
På indersiden af min kedel, helt nede ved første røgslag, og faktisk også lidt op af semirens, er der faktisk ret hvidt ? Det tyder vel på at der er lidt for meget gang i den ? Den øverste skamolplade ved lågen til brænder, er også helt hvid.
Hvordan hænger ilt og blæserluft sammen ? Hvis man vil have mere iltoverskud, er det så mindre/mere luft, og kommer ilt overskud fra blæser eller piller eller en kombi ?

Håber en venlig sjæl lige vil ridse op hvordan det generelt hænger sammen

Fyret er online og link i min signatur.
/Weebyx