Forfatter Emne: Trykekspansionsbeholder  (Læst 8608 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kim Olsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Trykekspansionsbeholder
« Dato: Feb 18, 2022, 07:19 »
Hvis trykekspansionsbeholderen er for lille er det så muligt at montere en trykekspansionsbeholder mere, eller skal der monteres en større trykekspansionsbeholder?

Hilsen
Kim

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Trykekspansionsbeholder
« Svar #1 Dato: Feb 18, 2022, 09:16 »
Hvis trykekspansionsbeholderen er for lille er det så muligt at montere en trykekspansionsbeholder mere, eller skal der monteres en større trykekspansionsbeholder?

Hilsen
Kim

Der er ikke lovkrav om ekspansions beholdere, så derudfra kan du gøre som det passer dig.
Jeg ville ikke gøre det, og hvis jeg alligevel gjorde det skulle de sidde samme sted, og fortryk i membranen skulle være det samme.

Alt efter hvordan dit anlæg er kørt ind tænker jeg også der kan blive noget modtryk for pumper og evt. løftehøjde,  så på med en stor nederst på anlægget, bagved pumpen.

Så kan du nørde med tryk forskellige steder hvis det siger dig noget. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Trykekspansionsbeholder
« Svar #2 Dato: Feb 20, 2022, 21:25 »
Hej Kim

Du kan sagtens køre med 2 ekspansionbeholdere men som 383 skriver får du den bedste udnyttelse hvis de har samme "korrekte" fortryk.

Måske der ikke er et lovkrav om ekspansionsbeholder, hvis altså man vælger at se bort fra AT vejledningen om indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg afsnit 2.12.

Men springer din installation i luften, tror jeg ikke du skal forvente alt for meget hjælp fra forsikringen.

Af samme vejledning fremgår det også at du gerne må have flere!
-"Ethvert varmtvandsanlæg skal have én eller flere ekspansionsbeholdere, hvis samlede volumen er tilstrækkeligt stort til at optage vandets varmeudvidelse under normale driftsforhold."

Og så længe trykket ikke er meget lavt har det ikke noget at sige hvor de sidder. Jeg har en på hver kedel og en på buffertankene. så 3 i alt. Er trykket meget lavt, bør den sidde foran pumpen (en teori for at pumpen ikke skal kunne suge luft ind ved auto udluftere eller utætheder), men hvorfor have trykket meget lavt, hvis du har volumen nok. Dog er der også regler vedr. ekspansionlsedning og vil du ikke forholde dig til det er det lettest bare at sætte dem ved kedlen. Hvor højt den sidder ved kedlen er også uden betydning, men for hver meter i højden skal fortrykket justeres med 0,1 bar for at være helt korrekt.

« Senest Redigeret: Feb 20, 2022, 21:46 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Trykekspansionsbeholder
« Svar #3 Dato: Feb 21, 2022, 20:25 »
Ja, problemet er at nogle ikke ved at en At-vejledning faktisk er at betragte som “lov”, da det er myndighedens fortolkning af den bagvedliggende lovgivning.
Altså hvis man vi tilsidesætte en At-vejledning forsøger man at tilsidesætte myndighedens fortolkning af loven, og så kan man bare sige “god fornøjelse”  ;)
Man kan selvfølgelig prøve at få ret ved en domstol, men det er ret meget op ad bakke  ;)

I  At-vejledning B.4.8 fremgår det ganske tydeligt at lukkede anlæg på max. 60 kW skal indeeholde
 - Drifttermostat
 - Overkogssikring
 - Trykmåler/manometer
 - Termometer
 - Sikkerhedsventil på hver kedel
 - Ekspansionsbeholder
 - Ekspansionsledning

Så ekspansionsbeholderen kommer man ikke udenom  ;)


Hej Kim

Du kan sagtens køre med 2 ekspansionbeholdere men som 383 skriver får du den bedste udnyttelse hvis de har samme "korrekte" fortryk.

Måske der ikke er et lovkrav om ekspansionsbeholder, hvis altså man vælger at se bort fra AT vejledningen om indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg afsnit 2.12.

Men springer din installation i luften, tror jeg ikke du skal forvente alt for meget hjælp fra forsikringen.

Af samme vejledning fremgår det også at du gerne må have flere!
-"Ethvert varmtvandsanlæg skal have én eller flere ekspansionsbeholdere, hvis samlede volumen er tilstrækkeligt stort til at optage vandets varmeudvidelse under normale driftsforhold."

Og så længe trykket ikke er meget lavt har det ikke noget at sige hvor de sidder. Jeg har en på hver kedel og en på buffertankene. så 3 i alt. Er trykket meget lavt, bør den sidde foran pumpen (en teori for at pumpen ikke skal kunne suge luft ind ved auto udluftere eller utætheder), men hvorfor have trykket meget lavt, hvis du har volumen nok. Dog er der også regler vedr. ekspansionlsedning og vil du ikke forholde dig til det er det lettest bare at sætte dem ved kedlen. Hvor højt den sidder ved kedlen er også uden betydning, men for hver meter i højden skal fortrykket justeres med 0,1 bar for at være helt korrekt.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Trykekspansionsbeholder
« Svar #4 Dato: Feb 21, 2022, 20:51 »

Alt efter hvordan dit anlæg er kørt ind tænker jeg også der kan blive noget modtryk for pumper og evt. løftehøjde,  så på med en stor nederst på anlægget, bagved pumpen.


Uanset hvor og hvordan en ekspansionsbeholder monteres kan den ikke give modtryk for pumpen, så det er noget sludder.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt