Forfatter Emne: overskuds strøm fra solceller  (Læst 1972 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aaglimt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +1/-1
overskuds strøm fra solceller
« Dato: Apr 16, 2022, 10:26 »
hej
Er der nogen som har erfaring med brug af overskuds strøm fra solceller til brug i centralvarme system ?  Jeg har købt et hybrid solcelleanlæg med et special modul til at begrænse eksport af strøm "Groboost", dvs.

hus = prio 1
Batteri = prio 2
varme = prio 3 (centralvarme system med gulvvarme, håndklædetørrer og varmtvandsbeholder)
export til net =prio 4
tænker ikke det er nødvendigt at opfinde den dybe tallerken igen hvis nogen har erfaring med det. Hører gerne forslag til måden at sætte det sammen.

PS. har et blackstar mini med V10 styring men også en V7 på lager

Mvh
Benny
Blackstar 1016 med semirens
10kw brænder 150mini beholder
hus på 140m2
http://www.stokercloud.dk/dev/aaglimt.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: overskuds strøm fra solceller
« Svar #1 Dato: Apr 17, 2022, 06:58 »
hej
Er der nogen som har erfaring med brug af overskuds strøm fra solceller til brug i centralvarme system ?  Jeg har købt et hybrid solcelleanlæg med et special modul til at begrænse eksport af strøm "Groboost", dvs.

hus = prio 1
Batteri = prio 2
varme = prio 3 (centralvarme system med gulvvarme, håndklædetørrer og varmtvandsbeholder)
export til net =prio 4
tænker ikke det er nødvendigt at opfinde den dybe tallerken igen hvis nogen har erfaring med det. Hører gerne forslag til måden at sætte det sammen.

PS. har et blackstar mini med V10 styring men også en V7 på lager

Mvh
Benny

For mig at se vil det være en meget dårlig ide og forretning. Hvis du sender strømmen ud på nettet når der er overskud får du tilsvarende rabat i el afgift og afgifter, så når du importere fra nettet betaler du kun elpris og transmission. Eller rettere, afhængig af gruppe kommer jeg i tanke om. Jeg er i den gamle gruppe6 men når det er et nyt anlæg er reglerne sikkert noget andet.

Hvis du reelt ingenting får for den strøm du eksportere er det jo bare med at få den brændt af hjemme, i produktions øjeblikket.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: overskuds strøm fra solceller
« Svar #2 Dato: Apr 17, 2022, 14:44 »
Der er ikke så meget i handlen til lige at tage ned fra hylden, så ville vi høre mere om det.

Tanken må jo være at man kan starte alt fra opvaskemaskine, vaskemaskine, varmepumpe mm. alt efter om der er overskud/eller strømmen er meget billig.

Når man nu skal til at bygge selv tænker jeg med batteri, at du kan gøre meget selv, bare ved at starte vaskemaskine og opvaske maskine om dagen, hvis de kan startes med forsinket start.

Når så det kommer til varme, skal anlægget være rimeligt stort og huset godt isoleret, hvis det skal give ret meget. For når solen giver mest bruger vi mindst centralvarme. Men opvarmning af det varme vand med en kombi VVB, kan det vel rimelig simpelt bruges til. Du sætter urstyring på VVB til at slukke om dagen, evt. fra tidligt om morgenen og så et relæ på elvarmen i VVB som kan aktiveres fra din strøm styring. helst en kombi til 230/400, for så har varmelegmet en NUL  og så kan man vel tænde en fase ad gangen, hvis 2000W er for lidt. (den er jeg ikke sikker på, så der skal du nok lige konsultere en elektriker først).
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt