Forfatter Emne: Blackstar+ kører for varmt  (Læst 9269 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stp

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Blackstar+ kører for varmt
« Dato: Apr 20, 2022, 14:38 »
Jeg har haft mit BS+ 16kw i snart 2 år, det har kørt ubeklageligt.
I Lørdags var det så stoppet med en alarm "Alarm varm brænder, Må ikke genstartes før årsagen er fundet !!"
Jeg rensede alt jeg kunne komme til og prøvede igen.
Siden har det kørt op på 72-75 grader selvom temp er sat til 63.
Der er vand på anlægget, der er normalt tryk og begge pumper kører.
Før har det bare stoppet et par timer eller 3 hvor temp har været opnået når forbruget har været lavt.
Om aftenen hvor vi ikke har noget forbrug kører det nu på min. 10%, og det lader til at det åbenbart er for meget.
Hvad kan der være sket fra den ene dag til den anden?

M.v.h.
Steen Pedersen

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #1 Dato: Apr 20, 2022, 15:59 »
Jeg har haft mit BS+ 16kw i snart 2 år, det har kørt ubeklageligt.
I Lørdags var det så stoppet med en alarm "Alarm varm brænder, Må ikke genstartes før årsagen er fundet !!"
Jeg rensede alt jeg kunne komme til og prøvede igen.
Siden har det kørt op på 72-75 grader selvom temp er sat til 63.
Der er vand på anlægget, der er normalt tryk og begge pumper kører.
Før har det bare stoppet et par timer eller 3 hvor temp har været opnået når forbruget har været lavt.
Om aftenen hvor vi ikke har noget forbrug kører det nu på min. 10%, og det lader til at det åbenbart er for meget.
Hvad kan der være sket fra den ene dag til den anden?

M.v.h.
Steen Pedersen

Er fyret på StokerCloud ?
Link ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #2 Dato: Apr 20, 2022, 16:17 »
Det er meget svært at gætte på, det ville være nemmere hvis fyret er på Stokercloud og vi kunne se hvordan det opfører sig.  :D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline stp

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #3 Dato: Apr 20, 2022, 17:17 »
Ja, det er på stokercloud.
https://stokercloud.dk/v3/#/stp511

Om man kan se indstillinger eller ej gør vel ingen forskel.
Der er ikke ændret noget forud for problemet. Så noget er gået galt, jeg ved bare ikke hvad.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #4 Dato: Apr 20, 2022, 17:43 »
Det gør bestemt forskel om vi kan se fyret..

Fej1 1, iltstyringen er off,
Ydelsen stiger når dit fyr står på 10%.... passer afvejningen?

Du bruger mindre energi end fyrets minimum, derfor skal temperaturen stige, udvid med mere timer styring hvis muligt. Vi er på 2x2 timers drift lige nu.

Men fyret kan ikke de din VVB, vi kender jo ikke din installation, men VVB kontrol er genialt.

Trin 1 er at få kontrol over blæser og røgsuger, så aktiver iltstyringen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline stp

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #5 Dato: Apr 20, 2022, 17:49 »
Tak, men det har jo kørt før uden problemer.
Der er sket et eller andet mellem Fredag og Lørdag.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #6 Dato: Apr 20, 2022, 18:31 »
Du kan også være heldig at køre 100m ud af motorvejen med bind for øjnene,, du ødelægger dit fyr ved at køre i blinde, det er helt sikkert der problemet ligger.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #7 Dato: Apr 20, 2022, 18:51 »
Tak, men det har jo kørt før uden problemer.
Der er sket et eller andet mellem Fredag og Lørdag.

Du har ændret afvejningen af piller.
Prøv en ny afvejning og se om vægten er ens  :)

Ja, iltstyring er på nej, men du opnår fint ilt%
Den kan aktiveres igen  :)

Røgsuger fungere fint  :)

I loggen kan jeg se at du har varm brænder / skakt og forhøjet modtryk om lørdagen.
Sikkert derfor du søndag afvejede piller og rensede fyr.  :)

Dit fyr skal op på ønsket kedeltemperatur på 70 grader og shunt 55 grader.
Dette for at undgå kondens i røgrør og i bunden af kedlen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline stp

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #8 Dato: Apr 21, 2022, 15:56 »
Tak for jeres tid og svar.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #9 Dato: Apr 21, 2022, 17:28 »
Tak, men det har jo kørt før uden problemer.
Der er sket et eller andet mellem Fredag og Lørdag.

Netop det at det jo har kørt, og nu ikke gør det bringer mig til at tænke på hvad der kan "lave sig selv om"
Jeg havde samme fejl, eller lignende fejl for tid siden. Det passer nok rimeligt med hvad der svare til 2 års drift.

Det viste sig at være fordi røgafgangen var lukket til. Askesneglen får simpelthen ikke kørt nok aske ud efter sidste "smarte" opdatering hvor brugeren ikke selv kan justere drift tiden.
På mit hobede der sig aske op bagerst i kedlen. Mest i den sektion helt tilbage ved røgrøret. Det var ikke umiddelbart til at se, selvom røgvenderne blev taget op, men et fif er at sneglen skal kunne ses helt tilbage i kedlen.

Det gav samme problem, "Varm skakt" og i øvrigt også en helvedes masse sod.

Problemet er tilbagevendende efter "opdateringen" altså sneglen ikke køre nok ud, men nu er jeg opmærksom på det. At få producenten til at tage stilling til det er umuligt, men måske der sker noget.
Det gjorde der med den graverende kompressorfejl der sneg sig ind ved en "opdatering"

Jeg ville undlade at pille (mere) netop fordi det har virket og nu ikke gør og styringen laver jo ikke sig selv om (eller i hvert fald sjældent) og løfte røgvenderen op og kontrolere at du kan se askesneglen i bunden hele vejen. Hvis ikke er der (yderligere) risiko for ophobende aske blokerer. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stp

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #10 Dato: Apr 21, 2022, 19:22 »
Tak, men det har jo kørt før uden problemer.
Der er sket et eller andet mellem Fredag og Lørdag.

Netop det at det jo har kørt, og nu ikke gør det bringer mig til at tænke på hvad der kan "lave sig selv om"
Jeg havde samme fejl, eller lignende fejl for tid siden. Det passer nok rimeligt med hvad der svare til 2 års drift.

Det viste sig at være fordi røgafgangen var lukket til. Askesneglen får simpelthen ikke kørt nok aske ud efter sidste "smarte" opdatering hvor brugeren ikke selv kan justere drift tiden.
På mit hobede der sig aske op bagerst i kedlen. Mest i den sektion helt tilbage ved røgrøret. Det var ikke umiddelbart til at se, selvom røgvenderne blev taget op, men et fif er at sneglen skal kunne ses helt tilbage i kedlen.

Det gav samme problem, "Varm skakt" og i øvrigt også en helvedes masse sod.

Problemet er tilbagevendende efter "opdateringen" altså sneglen ikke køre nok ud, men nu er jeg opmærksom på det. At få producenten til at tage stilling til det er umuligt, men måske der sker noget.
Det gjorde der med den graverende kompressorfejl der sneg sig ind ved en "opdatering"

Jeg ville undlade at pille (mere) netop fordi det har virket og nu ikke gør og styringen laver jo ikke sig selv om (eller i hvert fald sjældent) og løfte røgvenderen op og kontrolere at du kan se askesneglen i bunden hele vejen. Hvis ikke er der (yderligere) risiko for ophobende aske blokerer.

Tak for svaret.
Sneglen kører aske ud som den skal.
Det kører stadig varmere end det har gjort før, men har ikke haft fejl et par dage nu. og i går stoppede også som det skulle da temp var opnået.
Husker du at tage bypass pladen helt bagest op når du renser, den med de 2 stilleskruer?
Den vidste jeg ikke kunne taget op da jeg rensede de første par gange, så der samlede sig aske deromme jeg ikke fik med.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Blackstar+ kører for varmt
« Svar #11 Dato: Apr 22, 2022, 20:56 »


Tak for svaret.
Sneglen kører aske ud som den skal.
Det kører stadig varmere end det har gjort før, men har ikke haft fejl et par dage nu. og i går stoppede også som det skulle da temp var opnået.
Husker du at tage bypass pladen helt bagest op når du renser, den med de 2 stilleskruer?
Den vidste jeg ikke kunne taget op da jeg rensede de første par gange, så der samlede sig aske deromme jeg ikke fik med.

Min kørte/kører også asken ud som den skal, bare ikke nok, så der sker en ophobning.
Det er blevet et problem efter styringen blev "Neddateret" så brugeren ikke selv kunne sætte køretid.

Øhh, ja, jeg hiver pladen op, men det betyder jo ikke umiddelbart noget for askeophobningen der, hvis jeg tvangsstyre askesneglen, kan køres ud manuelt, men det er sgu da dumt den ikke kan køre længere.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.