Forfatter Emne: Hvordan fungerer vejrkompensering?  (Læst 3107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Dato: Apr 22, 2022, 04:31 »
Efter at have læst et andet indlæg andetsteds i dette forum, så blev jeg interesseret i at vide hvordan vejrkompensering virker. Kan man finde en guide?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #1 Dato: Apr 22, 2022, 06:09 »
Efter at have læst et andet indlæg andetsteds i dette forum, så blev jeg interesseret i at vide hvordan vejrkompensering virker. Kan man finde en guide?

I stokercloud er der infobobler, ellers er det bare udetemperatur der styrer en ventil der holder en ønsket temperatur. 
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #2 Dato: Apr 22, 2022, 12:25 »
Vejr kompensering kan bruges på flere måder.

Det er dog ikke klogt at ændre på kedel temperaturen, så man bør have en zone ventil der sænker temperaturen til forbrugerne.

Ert sted det er smart, er hvis fyret står langt fra huset, og man har gulvvarme, så kan du nøjes med lav temperatur i jord strengen, og dermed mindre varmetab til jorden, når så VVB skal varmes reguleres der op, og når VVB er oppe i temperatur, sænkes temperaturen igen.

Om man kan bruge funktionen til noget, er meget afgørende hvilken installation man har.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #3 Dato: Apr 23, 2022, 07:27 »
Så det kan næppe betale sig at bruge det som en form for temperatur-urstyring, altså hvis temperaturen er over et vist punkt, så kan fyret hoppe over på (en form for) urstyring?

Vi er jo mange der bruger urstyring til at styre vores fyr om sommeren. Men det skal jo indstilles manuelt. Hvis nu man kunne angive, at når temperaturen er over et vist set-punkt, så kunne fyret automatisk skifte mellem normal drift og urstyring - eller sommerdrift.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #4 Dato: Apr 23, 2022, 08:57 »
Så det kan næppe betale sig at bruge det som en form for temperatur-urstyring, altså hvis temperaturen er over et vist punkt, så kan fyret hoppe over på (en form for) urstyring?

Vi er jo mange der bruger urstyring til at styre vores fyr om sommeren. Men det skal jo indstilles manuelt. Hvis nu man kunne angive, at når temperaturen er over et vist set-punkt, så kunne fyret automatisk skifte mellem normal drift og urstyring - eller sommerdrift.

Brug en udetemperatur føler.
Så kan du sætte en temperatur.
Over er fyret slukket, under så er det tændt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #5 Dato: Apr 23, 2022, 11:14 »
Jeg kigger flere dage frem og stiller urstyringen her forår og efterår, det vil vejrkompenseringen ikke kunne, jeg er foran, den lever i nuet  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #6 Dato: Apr 23, 2022, 20:24 »
Så det kan næppe betale sig at bruge det som en form for temperatur-urstyring, altså hvis temperaturen er over et vist punkt, så kan fyret hoppe over på (en form for) urstyring?

Vi er jo mange der bruger urstyring til at styre vores fyr om sommeren. Men det skal jo indstilles manuelt. Hvis nu man kunne angive, at når temperaturen er over et vist set-punkt, så kunne fyret automatisk skifte mellem normal drift og urstyring - eller sommerdrift.

Det kan du altså godt bruge vejrkompensering til.

Så skal du bare sætte driftsprocent til 0% over en vis temperatur.

Og den kan godt hente fra internettet, så du behøver ikke en føler til det.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #7 Dato: Apr 24, 2022, 07:29 »
Så det kan næppe betale sig at bruge det som en form for temperatur-urstyring, altså hvis temperaturen er over et vist punkt, så kan fyret hoppe over på (en form for) urstyring?

Vi er jo mange der bruger urstyring til at styre vores fyr om sommeren. Men det skal jo indstilles manuelt. Hvis nu man kunne angive, at når temperaturen er over et vist set-punkt, så kunne fyret automatisk skifte mellem normal drift og urstyring - eller sommerdrift.

Det kan du altså godt bruge vejrkompensering til.

Så skal du bare sætte driftsprocent til 0% over en vis temperatur.

Og den kan godt hente fra internettet, så du behøver ikke en føler til det.

Men det betyder jo så, at du kun kan bruge fyret hvis du er under en bestemt temperatur. Du kan jo ikke køre f.eks. 2x2 timer hen over et døgn hvis temperaturen er over et bestemt punkt.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #8 Dato: Apr 24, 2022, 13:28 »
Du kan godt bruge både urstyring og vejrkompensering.
Men kan ikke helt gennemskue hvad du gerne vil (hvad problemet er)

Men du kan bruge både ekstern kontakt, ekstern temperatur, vejrkompensering, urstyring.

Men de stopper driften, så hvis urstyring er off, kører den ikke selvom de andre er on, eller omvendt.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #9 Dato: Apr 25, 2022, 04:39 »
Du kan godt bruge både urstyring og vejrkompensering.
Men kan ikke helt gennemskue hvad du gerne vil (hvad problemet er)

Men du kan bruge både ekstern kontakt, ekstern temperatur, vejrkompensering, urstyring.

Men de stopper driften, så hvis urstyring er off, kører den ikke selvom de andre er on, eller omvendt.

Jeg kan godt forstå at du har svært ved at gennemskue hvad problemet er, for der er ikke noget. JEg er bare interesseret i at vide hvordan det fungerer.

Jeg vil finde ud af om vejrkompensering kan udnyttes til at lave noget automatisering i forbindelse med vinterdrift/sommerdrift.

Men jeg kan forstå på dig at hvis vejrkompensering er slået til, så kan jeg lade fyret køre i døgndrift hvis temperaturen er under et vist punkt, for eksempel 12 grader. Er temperaturen over, så kører så slukker fyret.

Det jeg så gerne ville var, at når temperaturen er under f.eks. 12 grader, så kører fyret i døgndrift. Men når temperaturen er over f.eks. 12 grader, så ville fyret køre "sommerdrift" hvor den slukker i f.eks. 4 timer midt på dagen og 6 timer om aftenen/natten.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvordan fungerer vejrkompensering?
« Svar #10 Dato: Apr 25, 2022, 15:53 »
Lige den funktion du søger findes desværre ikke i NBE-styringen  ;)

Jeg bruger selv både vejrkompensering og urdrift til at styre mit anlæg.
Vejrkompenseringen stopper fyret når udetemperaturen er over 18oC og jeg kører med en gennemsnitsværdi over 2 timer.
I sommerperioden (faktisk nu) holder urstyringen fyret slukket fra aften til morgenstunden.
Det sikrer at der kommer lidt gulvvarme på om morgenen og nogle gange også om aftenen.

Hilsen
Michael

Du kan godt bruge både urstyring og vejrkompensering.
Men kan ikke helt gennemskue hvad du gerne vil (hvad problemet er)

Men du kan bruge både ekstern kontakt, ekstern temperatur, vejrkompensering, urstyring.

Men de stopper driften, så hvis urstyring er off, kører den ikke selvom de andre er on, eller omvendt.

Jeg kan godt forstå at du har svært ved at gennemskue hvad problemet er, for der er ikke noget. JEg er bare interesseret i at vide hvordan det fungerer.

Jeg vil finde ud af om vejrkompensering kan udnyttes til at lave noget automatisering i forbindelse med vinterdrift/sommerdrift.

Men jeg kan forstå på dig at hvis vejrkompensering er slået til, så kan jeg lade fyret køre i døgndrift hvis temperaturen er under et vist punkt, for eksempel 12 grader. Er temperaturen over, så kører så slukker fyret.

Det jeg så gerne ville var, at når temperaturen er under f.eks. 12 grader, så kører fyret i døgndrift. Men når temperaturen er over f.eks. 12 grader, så ville fyret køre "sommerdrift" hvor den slukker i f.eks. 4 timer midt på dagen og 6 timer om aftenen/natten.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html