Forfatter Emne: Mister alt tryk  (Læst 1428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pipfugl

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Mister alt tryk
« Dato: Jul 09, 2022, 21:43 »
Hej

Jeg har haft mit fyr (Blackstar V7 16kw) slukket i en længere periode. I dag vil jeg starte det op, men opdager at der ingen tryk var på nanometeret. Jeg fylder vand på til 2.5 bar og tænder fyret. Fyret starter op som normalt men efter noget tid falder vandtrykket til 0. Cirkulationspumpen larmer, som om der ingen vand er. Jeg fylder vand på igen til 2.5 bar og går en tur rundt for at se om der synlig læk – intet er at se. Efter 30 minutter er vandtrykket igen 0 – Jeg gentager igen, med samme resultatet

Jeg valgte derefter at lukke frem og retur imod radiator og gulvvarme fra hovedhuset (fyrrum ligger 20 meter væk, over en gårdsplads), så vandet cirkulerer forbi min varmeveksler - her holder den trykket. Men så snart jeg åbner for frem og retur igen falder trykket til 0.

Det er rimelig meget vand der skal fyldes på hver gang, for at få trykket op, og er i sagens natur forundret over hvor det er forsvundet hen. Jeg kan ikke se nogen læk.

Jeg er totalt grøn på det her område. Hvad kan årsagen eventuelt være? – Skal jeg panikke, og ringe til VVS’ere i lynets hast?
 

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mister alt tryk
« Svar #1 Dato: Jul 10, 2022, 00:11 »
Om du skal panikke?

Du skal hvert fald have fundet lækagen, anlægget skal være helt tæt, man bør noget nær aldrig skulle fylde vand på, vores anlæg kører uden at blive efterfyldt.
Det er skidt at gå og efterfylde, vandet indeholder ilt, kalk og salte mineraler, så derfor er det en fordel med tæt anlæg så vandet dør.

Vandet skal jo være et eller andet sted, det kan jo kun komme ud af huller, og det kan nemt rende ud skjulte steder hvor det kan lave ravage.

2,5 bar lyder af meget, det er til et temmelig højt hus. I et "almindeligt" hus har man en ekspantionsbeholder der giver elastik i vandet da vand ikke kan komprimeres, på den ene side af en gummi membran er der nitrogen (N2) typisk 0,5bar- 0,75bar og så bør man have 1bar-1,5bar vandtryk på anlægget. Normalt er der en sikkerhedsventil, denne er på 2,5bar, kommer trykket over 2,5 bar skal vandet løbe ud så man ikke springer rør og kedel. Hvis der er en slange på din overtryksventil, kan den måske være kaput og stå helt åbent, så render vandet lige lukt i kloakken.

Kan du ikke selv finde og udbedre lækagen, så skal der en fagmand til.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Mister alt tryk
« Svar #2 Dato: Jul 10, 2022, 22:23 »
Er helt enig i det Kenneth skriver, dog skriver du at kedel kan holde tryk og da overtryksventilen skal sidde på denne, bør det ikke være den?

Men du skriver varme veksler, hvad bruger du den til, den skulle ikke være nødvendig!
Medmindre du har brændeovn med gris, der kræver åben ekspansion, eller noget andet i huset der kræver åben ekspansion.

Hvis det er tilfældet, vil jeg tro det er varmeveksleren der er utæt og at trykket løber gennem denne og ind i hus kredsen. Men så bør vandet kommet ud gennem overløbet på den åbne ekspansion?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt