Forfatter Emne: start af pumpe ved overskudsvarme  (Læst 4306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bremer

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +0/-0
  • https://stokercloud.dk/v3/#/bremer/main-page
    • ventiler til alt
start af pumpe ved overskudsvarme
« Dato: Sep 05, 2022, 14:35 »
Jeg kunne godt tænke mig at give start signal til min pumpe på fyret når der er overskudsvarme fra solvarmen ellers kan jeg ikke udnytte overskudsvarme om sommeren til at sende til gulvet eller spabad - er det noget andre har løst ud over at sætte stop af pumpen ned i temperatur så den køre ved lav temperatur også - det trækker varme ud af min VVB da jeg ikke har en lukke ventil der
black star monteret med NBE brænder 2022 model og en version 7 styring - solanlæg som også styres over pille styringen

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: start af pumpe ved overskudsvarme
« Svar #1 Dato: Sep 05, 2022, 19:33 »
Jeg bruger selv denne til styring af min pumpe, ved ikke om den kan det du ønsker.

https://arduinotech.dk/shop/sonoff-th10th16-temperature-and-humidity-monitoring-wifi-smart-switch/
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: start af pumpe ved overskudsvarme
« Svar #2 Dato: Sep 06, 2022, 04:42 »
Jeg kunne godt tænke mig at give start signal til min pumpe på fyret når der er overskudsvarme fra solvarmen ellers kan jeg ikke udnytte overskudsvarme om sommeren til at sende til gulvet eller spabad - er det noget andre har løst ud over at sætte stop af pumpen ned i temperatur så den køre ved lav temperatur også - det trækker varme ud af min VVB da jeg ikke har en lukke ventil der

Kan du ikke bruge funktionen "overskudsvarme" og sætte en udgang på den funktion som så trækker et relæ parallelt over fyrstyringens pumpeudgang?
Så køre pumpen når overskudsvarmen trækker.

Pussigt nok er der lige nu en tråd om at få V7 / V13 til at styre solvarme hvilket jeg måske har et lidt køligt forhold til, netop fordi styringen har begrænsede muligheder i forhold til solanlæg der ikke er fuldstændigt som tænkt af producenten. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline bremer

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +0/-0
  • https://stokercloud.dk/v3/#/bremer/main-page
    • ventiler til alt
Sv: start af pumpe ved overskudsvarme
« Svar #3 Dato: Sep 07, 2022, 19:50 »
hej
jeg kender godt Sonoff enhederne det bruger jeg til at styre min varme på et spabad der køre over mit pillefyr - og løsningen med at trække et relæ parralet fra overskuds varmen tænker jeg er et bygge extra på uden grund hvis man kan trække det gennem styringen hvor pumpen i forvejen er monteret på - så rent program mæssigt så er det en program kode der skal ligges ind som ikke kræver så meget.

nu hvor der er sol varme styring i enheden så giver det rigtig god mening at få det til at spille sammen - jeg syntes at sol styringen fungere langt bedre end den orginale der var på solanlægget da jeg købte det - nu hænger det hele mere sammen, og det køre helt perfekt med at lade på VVB og så skifte til overskudsvarme, men der er bare ikke en pumpe der kan trækkes ved overskudsvarme som sidder på kedlen.

jeg tror det er fordi at man ikke tænker på at pillefyret er stoppet hele sommeren og at man ønsker at få overskudsvarme ind på kedel systemet - så måske hvis vi er heldige der kunne komme en opdatering mere   
black star monteret med NBE brænder 2022 model og en version 7 styring - solanlæg som også styres over pille styringen