Forfatter Emne: buffertank...  (Læst 5317 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GB

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
buffertank...
« Dato: Okt 06, 2022, 09:47 »
Hej.

Jeg har ikke et stokerfyr, men en varmepumpe. Jeg håber det er okay at stille et spørgsmål om det herinde.
Jeg vil gerne have en buffertank med elvarmelegeme på ca. 1000L tilkoblet til mit anlæg så overskudsstrøm fra min husstandsvindmølle kan forvarme vandet til varmepumpen.
Vandet fra varmepumpen går først i en lille varmtvandsbeholder på 140L inden det går ind i huset.
Er der nogen der kan hjælpe med at forklare hvor buffertanken skal tilkobles på anlægget, og hvilke komponenter der skal anvendes.
Jeg er også lidt i tvivl om hvordan varmepumpens styring vil reagere hvis vandet er varmere end den fremløbstemperatur styringen selv regner sig frem til.

Jeg håber der er nogen der har tid og mulighed for at hjælpe.
På forhånd tak.

Palle

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: buffertank...
« Svar #1 Dato: Okt 06, 2022, 20:46 »
Hej Palle,

Din ide er helt fin og bør kunne lade sig gøre uden de store problemer, men du bliver nødt til at konsultere leverandøren/producenten af varmepumpen og dens styring.
Buffertanke findes i flere afskygninger, tanke med en varmespiral, tanke med ladeautomatik, flowbokse osv. og styringen skal kunne “arbejde sammen med” typen.
Umiddelbart tænker jeg at at en buffertank med en stor spiral og et el-varmelegeme mellem varmepumpe og VVB vil være en brugbar løsning, men det komme an på hvordan styringen kan sættes op.

Hilsen
Michael

Hej.

Jeg har ikke et stokerfyr, men en varmepumpe. Jeg håber det er okay at stille et spørgsmål om det herinde.
Jeg vil gerne have en buffertank med elvarmelegeme på ca. 1000L tilkoblet til mit anlæg så overskudsstrøm fra min husstandsvindmølle kan forvarme vandet til varmepumpen.
Vandet fra varmepumpen går først i en lille varmtvandsbeholder på 140L inden det går ind i huset.
Er der nogen der kan hjælpe med at forklare hvor buffertanken skal tilkobles på anlægget, og hvilke komponenter der skal anvendes.
Jeg er også lidt i tvivl om hvordan varmepumpens styring vil reagere hvis vandet er varmere end den fremløbstemperatur styringen selv regner sig frem til.

Jeg håber der er nogen der har tid og mulighed for at hjælpe.
På forhånd tak.

Palle
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: buffertank...
« Svar #2 Dato: Okt 17, 2022, 16:21 »
Aller bedst ville jo være noget intelligens så du kunne få VP'en til at lave det varme vand. Det er lidt tosset at smide cop faktoren væk, bare for strømmen er "billig". Du får vel også noget for den hvis du sælger den?

Eksempel: du sælger til 1kr og køber den retur med afgifter og transport til 3 kroner. Så længe din COP, på VP'er over 3 er sparer du stadig.

Så derfor skal du have et styresignal der fortæller VP, hvornår den skal fylde den store buffer, så får du mest value. Når så den er varmet af VP, kan du regne på om det kan betale sig at varme den yderligere med varmelegme.

Og kunne du derudover så ikke bare montere en shunt, så der blandes retur vand i så længe vandt er for "varmt" til VP.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt