Forfatter Emne: "Nyt" gammelt Baxi 1.5 installeret, men brænder helt sort og med 18-20% ilt???  (Læst 4917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas Baxi 1.5

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej, jeg har købt et erstatningsfyr, og byttet mit gamle Multiheat 1.5 ud med et tilsvarende, der blot har stort magasin.
Pakningen ved sneglerøret skiftet og pakket med varmebestandig silikone på begge flanger. Alle bolte spændt på siden af magasin (for falsk luft), og fyr samt pillekasse skruet stramt sammen, ligeledes for falsk luft. Varmebestandig fuge omkring ilt sondens montageplade. samt lidt sealer omkring første skorstens samling nede ved sonden. Skruerne på frontlågen strammet og glassnoren i frontlågen skiftet. (DOG er der noget af varmepladen indvendigt på frontlågen der er slået af, men glassnoren virker til at slutte tæt ?)
Sonden slæber sig roligt op til at kalibrere op til værdien 230. Kort efter fyrstart laver fyret A10 og ligger med en ilt% på 18 +/-.
Har prøvet alverdens ting og kalibreret et utal af gange. I dag tog jeg så iltsonden fra det gamle fyr. Den kalibrerer op til 253 ret hurtigt, men kommer ud inden den er færdig med A7 "Fejl under kalibrering af normal luft ilt% (21%) - (sonde evt. defekt)". Den fejl har det gamle fyr ALDRIG lavet før??
Hvad tænker eksperterne omkring:
1) Hvad er det der gør ilt procenten ligger så højt hele tiden / Hvad kan jeg gøre mere for at få fyret i gang??
2) De 2 ilt sonder, tænker jeg er yderst velfungerende når man tænker på deres Cal. værdi? Den gamle der laver A7 fejl, ved jeg ikke om kan skyldes en knækket ledning måske?)
Fyrets indstillinger er :
110        -40
H18        H 1.7
L56         L 1.7
B40        8,0H
r0.0        7,5L

På forhånd tusind tak - jeg er ved at være helt tom for ideer, udover om lågens isolerings plade kan være årsagen??

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 120
  • Respekt optjent: +3/-0
tja..

bliver sonder varme?
hvis ikke tjek at stømforsyningsdelen er korekt sat til og om den leverer 9v vekselstrøm..

nogle ret høje calibreringsværdier det betyder ikke ilt% på 23-25 men er bare et tal som skulle give et hint om sonden er ok

røgtemp må ikke under calabrering stigt over 40grader så melder den fejl

tror ikke din låge holder tæt med ilt% der oppe og sort kammer,skift da lågen med den gamle.. og juster den i hængselsiden

Offline Thomas Baxi 1.5

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Mange tak for svar Thy. Begge sonder bliver varme, og calibrering er sket med koldt fyr.
Frontlågen har jeg ikke gemt (kun alle el-delene), men jeg bestiller en ny isolerings sten, så jeg ved glassnoren ligger perfekt.

Det ser ikke ud til man kan justere lågen/hængslet, med mindre det er de 2 bolte der sidder inden i venstre side af kammeret man løsner? Jeg melder tilbage når jeg har fået sandstens kassen leveret, og det løser sig.

Jeg tænker ikke der kan være andre steder der er utætheder, som kan forårsage høj ilt%/falsk luft, med de beskrivelser jeg har lavet? Tak og god dag. Hilsen Thomas

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 120
  • Respekt optjent: +3/-0
Mange tak for svar Thy. Begge sonder bliver varme, og calibrering er sket med koldt fyr.
Frontlågen har jeg ikke gemt (kun alle el-delene), men jeg bestiller en ny isolerings sten, så jeg ved glassnoren ligger perfekt.

Det ser ikke ud til man kan justere lågen/hængslet, med mindre det er de 2 bolte der sidder inden i venstre side af kammeret man løsner? Jeg melder tilbage når jeg har fået sandstens kassen leveret, og det løser sig.

Jeg tænker ikke der kan være andre steder der er utætheder, som kan forårsage høj ilt%/falsk luft, med de beskrivelser jeg har lavet? Tak og god dag. Hilsen Thomas

hvis det er på Fyn har jeg ret sikker en låge stående

ja det er de 2 bolte man justerer ved

selve sondeholder kan der også være utætheder ved


Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 120
  • Respekt optjent: +3/-0
Mange tak for svar Thy. Begge sonder bliver varme, og calibrering er sket med koldt fyr.
Frontlågen har jeg ikke gemt (kun alle el-delene), men jeg bestiller en ny isolerings sten, så jeg ved glassnoren ligger perfekt.

Det ser ikke ud til man kan justere lågen/hængslet, med mindre det er de 2 bolte der sidder inden i venstre side af kammeret man løsner? Jeg melder tilbage når jeg har fået sandstens kassen leveret, og det løser sig.

Jeg tænker ikke der kan være andre steder der er utætheder, som kan forårsage høj ilt%/falsk luft, med de beskrivelser jeg har lavet? Tak og god dag. Hilsen Thomas

hvis det er på Fyn har jeg ret sikker en låge stående

ja det er de 2 bolte man justerer ved

selve sondeholder kan der også være utætheder ved

har foresten en i Thy også

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 120
  • Respekt optjent: +3/-0
Mange tak for svar Thy. Begge sonder bliver varme, og calibrering er sket med koldt fyr.
Frontlågen har jeg ikke gemt (kun alle el-delene), men jeg bestiller en ny isolerings sten, så jeg ved glassnoren ligger perfekt.

Det ser ikke ud til man kan justere lågen/hængslet, med mindre det er de 2 bolte der sidder inden i venstre side af kammeret man løsner? Jeg melder tilbage når jeg har fået sandstens kassen leveret, og det løser sig.

Jeg tænker ikke der kan være andre steder der er utætheder, som kan forårsage høj ilt%/falsk luft, med de beskrivelser jeg har lavet? Tak og god dag. Hilsen Thomas

hvis det er på Fyn har jeg ret sikker en låge stående

ja det er de 2 bolte man justerer ved

selve sondeholder kan der også være utætheder ved

har foresten en i Thy også

nå vi mangler afslutning her..

det var ikke ved lågen fejlen var..

det var ved sondeholder den var galt..

røgrør gik ud over afgangsrøret og sonden monteret uden på det yderste rør,
det går ikke da det ikke kan laves helt tæt uden sondeholder er monteret direkte på afgangs røret og pakket med udstødningspasta..

der blev så lige fikset 2 af hullerne med 8mm gevind,der ikke var gode i gevindet så det fik han lavet om til 10mm gevind..
efter hvad jeg har hørt siden ,sku det køre perfekt nu..

iltstyring er kun godt hvis det er helt tæt ellers bliver forbrænding aldrig godt ;)

heldigvis kunne han selv fikse det,da vi fandt fejlen