Forfatter Emne: Solceller og målerstyring  (Læst 4247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christiansminde

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Solceller og målerstyring
« Dato: Okt 18, 2022, 19:21 »
Hej, jeg har godt 8kw solceller som er tilsluttet nettet via en inverter. Når de producerer strøm som vi ikke bruger i huset sælges det til nettet til en lav pris. For i stedet at sælge strømmen er min tanke at installere et akkumulerings tank med et F.eks. 6kw varmelegeme i. En enhed skal så ved hjælp af information fra en SMART el måler (RS485?) styre varmelegemet trinløst så der ikke går strøm ud af huset og heller ikke bruges strøm fra nettet. Akkumulerings tanken skal være tilslutter centralvarmen og mit pillefyr.
På den måde kan jeg lagre energi i stedet for at sælge det billigt.
Ved nogen om såden en styre enhed findes og hvor?
RTB 10Kw. Opvarmer 145m2.

Offline nXil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Automationsteknolog og elektriker
Sv: Solceller og målerstyring
« Svar #1 Dato: Nov 18, 2022, 22:09 »
Hej

Det lyder som en spændende projekt.

Jeg kender dog ikke nogen forbruger produkter der kan dette. Men tilgengæld har jeg et bud på hvad der skal bruges for at kunne lave dette, hvis du skulle have mod på det.

Som du selv er inde på, så skal der bruges en måler hvis man ikke er så heldig at have en kamstrup måler hvor dette kit kan benyttes på.
Det kunne f.eks. være den måler med modbus(RS-485).

For at regulere effekten på varmelegeme skal der benyttes en effektregulator, det kunne f.eks. være noget lignende denne hvor der så skal købes kontaktor ved siden af. Denne effekt regulator styres af et 0-10V signal.

Til at styre alt dette kan der benyttes en arduino med modbus shield. Programmet af forholdsvis simpel, da der allerede eksistere et modbus bibliotek i arduino'en.

Dette er dog kun teoretisk...
Jeg har ingen erfaring med effektregulatoren, men begge måle metoder jeg nævner har jeg tilgengæld erfaring med.
Scotte 10kW, Kompressor rens, VVB. IHC med varmestyring og OpenHAB interface, samt QNAP Nas server til privat cloud og hosting diverse af ting.

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Solceller og målerstyring
« Svar #2 Dato: Nov 27, 2022, 11:24 »
Du vil bruge overskuds strøm til opvarmning frem for at sælge det, nu ved jeg ikke hvad en lav pris er for dig men med den mængde penge vi har fået i år fra overskudsproduktion fra solcellerne så kunne jeg købe træpiller der langt overgår de Kwh jeg har kunne varme op for så det vil da være dumt.
Har du plads, mulighed og de rigtige forbindelser så installer solvarme i stedet for, det er langt mere effektive til at producer varme med end strøm fra solceller.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Solceller og målerstyring
« Svar #3 Dato: Dec 22, 2022, 01:40 »
Jeg har Fronius inverter og jeg ved at de også laver lige netop den "dims"  du søger, Ohmpilot er navnet.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html