Forfatter Emne: Betatestere søges: Nyt projekt med v16, varmepumpe, solceller og strømpriser!  (Læst 7531 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Baggrunden er bla. de stigende energipriser. Det er blevet endnu mere relevant, at se på elprisen og balancere elforbruget efter prisen.
Det er derfor oplagt at balancere hvornår pillefyret og varmepumpen kører, baseret på elprisen og evt. egenproduktion af el fra solceller.

Med afsæt i en v16 styring har vi udviklet et system som:
- Henter de seneste elpriser, for i dag og i morgen, ned i styringen (tager snart højde for ekstra tariffer i spidsbelastningsperioder, som indføres til nytår nogle steder)
- Tager beslutning om, hvornår varmepumpen skal køre (trækker en 230v udgang) baseret på elprisen og evt. egenproduktion fra solceller
- Kan stoppe pillefyret i et justerbart interval op til en periode med billig el (kaldet pre-stop)
- Kan tage højde for en ekstern temperatur f.eks. udetemperaturen, stuetemperaturen, fremløbet eller noget andet
- Mulighed for at køre varmepumpen som rent supplement til pillefyret, hvor de begge kan køre samtidigt
- Og mange andre muligheder

Dette skærmbillede https://ibb.co/xYPVyC8 viser de funktioner og parametre vi pt. understøtter. Nye ideer er velkomne, se nedenfor.

Vil du være med?
Du skal i forvejen have en v16 styring, en varmepumpe og evt. solceller(optional)
Send en mail til jens@nbe.dk med lidt info om dit anlæg og meget kort, hvorfor du gerne vil være med som tester.

Nye ideer er velkomne!
Mulighederne er mange med en styring, der har kendskab til elpriserne frem til i morgen aften. Det kunne være et køleskab, poolpumpe, elpatron eller noget helt andet der bruger strøm.
Man kan forestille sig man f.eks. siger "Kør poolpumpen i 4 timer, hver dag, når strømmen er billigst". 
Kom bare med jeres gode ideer, så samler vi op på dem :-)

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Nov 22, 2022, 10:42 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Jeg har (endnu) ingen V16, men fremtiden kommer buldrende.

Der er virkelig mange der efterspørger noget der kan læse strømpriser her og nu, samt lidt frem i tiden, og så kunne bestemme hvornår man skal hvad.

Har man træpiller til 7kr pr kg, kan det jo være smart at vente med at varme vand til om natten hvor som lige num strømmen er gratis (+ fast selvfølgelig) men også sammen med solceller og måske en satse på en vejrudsigt, så kommer der en masse sol i morgen og man har solceller, kan man måske vente med at varme vand.

Så noget der kan se her og nu, og "spå" ud fra vejrudsigten, og som så kan sætte en udgang, så er vi langt.

Til mine solceller har jeg en inverter fra Fronius, her findes der 2 stk smarte enheder, en smart måler skal monteres i tavlen, her måles forbrug og overskudsstrøm, den måner i realiteten nok bare hvilken vej strømmen løber..

Overskudsstrømmen kan bruges smart, en Wattpilot til elbil, der tillades opladning til køb/salg balancerer i nul... og en Ohmpilot, som kan gøre samme trick med et varmelegeme i vandet til fyret eller VVB.

Ved at kigge på mine solcellers web side kan en V16 naturligvis se hvor meget strøm mit anlæg producerer, men ikke netto salg, konen skulle jo gerne vaske og tørre tøj når solen skinner  ;D, hun er ikke helt fuldautomatisk endnu, så måske styringen lige kunne sende et signal til stød halsbåndet  ;D ;D ;D

Min V7 kører desværre så fint endnu, en jeg venter med en V16, men det lyder spændende  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
Det lyder spænde.
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline s-jochumsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Leder i stadig efter test brugere?

Offline bremer

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +0/-0
  • https://stokercloud.dk/v3/#/bremer/main-page
    • ventiler til alt
jeg vil rigtig gerne være med som tester - jeg har lidt af det hele koblet sammen til mit system - så er villig til at opsætte andre systemer hvis der skal testes eller laves systemer
black star monteret med NBE brænder 2022 model og en version 7 styring - solanlæg som også styres over pille styringen

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Hejsa  :)

Ja er stadig på udkig efter testere.

Skriv gerne en mail til jens@nbe.dk, hvor i beskriver jeres setup / tanker lidt nærmere.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline perjmolsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej Jens

Det lyder spæøndene - jeg har netop sendt dig en email :)

Mvh Per

Offline hJonas

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-1
Jeg vil også rigtig gerne være med som tester - jeg har nok af alt, der er forbundet til mit system.
Arbejder hos https://soldfy.dk

Offline hJonas

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-1
Hvis du er usikker på, hvordan du kommer i gang med at teste, vil jeg foreslå at tjekke afsnittet "Getting Started" (Kom i gang) på v16 dokumentationen på NBE's hjemmeside. Her finder du trinvise instruktioner til opsætning af dit v16 system og tilslutning til din varmepumpe og andre enheder. Derefter kan du følge instruktionerne til at oprette det nye projekt med energipriserne og beslutte, hvornår din varmepumpe skal køre baseret på disse priser. Hvis du støder på problemer eller har spørgsmål, skal du ikke tøve med at kontakte NBE-teamet for hjælp. God testing! ;)
Arbejder hos https://soldfy.dk