Forfatter Emne: Atmos 80CZA fastbrændsel - god ide ?  (Læst 3566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KimKragh

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 58
  • Respekt optjent: +0/-0
Atmos 80CZA fastbrændsel - god ide ?
« Dato: Nov 23, 2022, 16:13 »
Hej alle.

Har et woodie 16kw Blackstar træpillefyr. Har fået mulighed for at få et Atmos 80 CZA årgang 2011 model DC18S meget billigt. Jeg har en del skov, og vil jo derfor gerne bruge det som supplement til træpillefyret, i disse tider, men er det en god ide, og hvad skal jeg være opmærksom på ?
Jeg kan få en tank med på 600 liter, og tænker jeg skal have det forbundet som supplement til det nuværende anlæg.
Huset det varmer op er 300 kvm (150 i stue og 1. sals plan). Relativt godt isoleret. De ca. 30-40 kvm er gulvvarme, resten er radiatorer. Det er en god blanding af både 1- og 2-strenget system (gammelt hus hvor der bare er bygget på og på).

Jeg er selv opmærksom på følgende:
1) Jeg skal have lavet åben ekspansion, idet det nuværende er lukket. Hvor stor ekspansionsbeholder skal jeg have ?
2) Er jo bange for at det hele kommer til at koge over hvis fyret koger, og cirkulationen ikke kan aftage varmen.
3) Kan styring på Blackstar indstilles så det automatisk kobler ind når Atmos går ud.
4) Kan den nuværen cirkulationspumpe bruges, eller skal jeg have en særskilt ? Jeg skal vel have rørføringen igennem pillefyret for at registrere temperaturen der, hvis det selv skal koble ind når det andet går ud ?
5) Tænker ventiler til at lukke for Atmos, så jeg ikke også hele tiden står og varmer beholderen op når pillefyret kører, tænker jeg bare giver mere forbrug af piller end idag ?

Andet jeg ikke har tænkt på ?
Bh Kim
https://stokercloud.dk/v3/#/sundbylillevej/main-page

NBE Scotte 16kw Blackstar
300 m2 i 2 plan - ejendom fra 1910
Ret godt isoleret hus, er netop blevet termograferet og der er stort set god isolering over alt
Nu med kompressorrens - fantastisk opfindelse :-)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Atmos 80CZA fastbrændsel - god ide ?
« Svar #1 Dato: Nov 23, 2022, 20:40 »
Aller først, må fyret genopstilles? Det er langt fra sikket, har en makker der måtte købe en ny Atmos kedes fordi en brugt ikke måtte sættes op igen.

600L er, i min verden, alt for lidt til 300M2 Førnævnte makker har 1200L til 230m2 og skal fyre mere end en gang når det er koldt. Hvis du varmer op til 70 grader og køler til 30 har du 28Khw i tanken, altså samme energimængde som pillefyret laver på knap 2 timer i fuld drift.

   Umiddelbart 10% +/- selv om vand udvider sig omkring 3-5% vær opmærksomt på at det kan blive træls at få varmen op på 1 sal osv. Ved åben ekspansion specielt hvis tanken ikke er øverst, men jeg er ikke skarp på "den slags" 

Det kommer det også til, derfor er det en god ide at sætte tanken over fyret så det kan selvcirkulerer i en vis udstrækning.

   Ja via funktionen ”Ekstern kontakt” eller ved at slukke fyret via ”Ekstern temperatur”
Kender ikke anlægget, men umiddelbart ja med forbehold for den er kraftig nok til at sende varme på 1 sal ved åben ekspansion. Hvordan der er smartest at sætte sammen er umuligt at sige når vi ikke kender rørføring, drifts ønsker, budget, ect.

Du må ikke kunne lukke for en fastbrændsels kedel, der er maget strenge krav til hvordan det skal laves for at undgå eksplosions fare, og meget andet.

Der er rigtigt meget du ikke har gennemtænkt, men umuligt at sige hvad uden diagrammer, driftsønsker ect. Ect. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Atmos 80CZA fastbrændsel - god ide ?
« Svar #2 Dato: Nov 25, 2022, 22:30 »
Den "gamle" DC18s er ikke godkendt i klasse 5, så den må ikke genopstilles! så den ville jeg ikke købe, uanset pris.

Mindste kravet for en buffertank må være at den kan rumme varme fra en helt fyldt kedel brænde. Det giver komfort hvis den er større, så den kan rumme 2 eller 3 kedler fyldte, da der så går længere mellem fyringer. jeg vil tro at en dc18 på en god dag med bøge brænde skal bruge 1000L.

Åben ekspansion, skal sidde over øverste radiator og monteres korrekt i forhold til brændefyret (konstant stigende ekspansionsledning). Ellers er der ikke den store forskel. En gammel huskeregler hedder "KEP" kedel - ekspansion - Pumpe i den rækkefølge, så sikrer du at pumpen ikke kan suge luft, hvis der skulle være en utæthed.
Nyere fyr har kølesløjfe så de kan monteres med lukket ekspansion (det ville jeg klart foretrække)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt