Forfatter Emne: Stoker ydelsen er meget svingende efter skift std radiatortermostater til smart  (Læst 4285 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jherlev

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej,

Efter at jeg har skiftet alle mine stadard radiatortermostater ud med wiser smarttermaostater, så svinger kedel ydelsen rigtig meget med flere end 10 optændinger pr døgn.

Jeg har et ældre men moderniseret stuehus på 210m2 med 8 stk radiatorer (dem der er skiftet til smart versioner) samt gulvvarme i bryggers og badeværelse (de har std termostater).

Jeg har forsøgt mig med at justere ned på P-led og I-led, men jeg synes ikke det virker.

Er der nogle i forumet som har prøvet noget af det samme og som har nogle gode tips?

Stoker site: https://stokercloud.dk/v3/#/jherlev/main-page


Mvh John

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Som jeg lige læser din log og grafer går fyret ud fordi temperaturen bliver fór høj.
Så tænder fyret op igen når den falder igen, og starter når temperaturen falder ned igen.

Det tyder på du har (fået) et meget ujævnt varmeaftag.
hvis det var mig ville jeg stille P&I tilbage til det det var før. Det hjælper jo ikke at pille ved dem, så er fejlen ikke der og hvis du så piller i dem risikerer du at ændre på noget du ved virker til noget der bliver skidt.

Mit første bud er at dig cirkualtionspumpe står "forkert" formentligt på "Auto" hvorfor dine nye termostater kommer til at stå og svinge i med/modfase med pumpen og eller hinanden, og derfor giver den meget svingende belastning af fyret.
I min verden skal den stå på "konstant tryk" og nok så lavt som muligt for at undgå termostaterne går i selvsving.

Nu kender jeg ikke ventilerne men det kunne også være deres reaktionstid skulle justeres, formentligt ned så de ikke kan står og skrue op og ned hurtigt.


Kiggede lige hurtigt, et På 4 er vildt, så hvis det skal stå så højt vil det kræve mere end en god grund, med den værdi vil fyret regulerer som en F1 motor meget groft sagt.
 
« Senest Redigeret: Jan 20, 2023, 18:56 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline jherlev

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
383CI: Tak, det må jeg prøve at se nærmere på

Offline Proxie_dk

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 68
  • Respekt optjent: +0/-0


Dine smarte termostater burde ikke ændre det vilde, medmindre de er sat til crazy hysterese (skal du ramme 22.22222 grader? XD ) Prøv om du kan øge det i dem i appen. DEt kan være de regulærer konstant for at ramme tredje decimal på setpunktet XD. Havde lignede problem med SAS-well termostat, der var sat til 0 i hysterese (afvigelse før reaktion på ændringen af ønsket temp).

De alm termostater regulerer mekanisk og meget langsomt.. de nye kan være med kinesisk-turbo på, der får forstyrret flowet i anlægget, så går regulatoren i selv sving, da den ikke kan følge med (dvs det er forsøget værd f.eks fordoble P værdi, hvis du ikke kan finde hysterese/dæmpning på de smarte dimser)

I et centralvarmeanlæg, skal intet køre 300km/t, da det er langsom process med forsinkelse på effekten af det man skyder ind i f.eks brændsel

« Senest Redigeret: Feb 04, 2023, 03:10 af Proxie_dk »