Forfatter Emne: Fejl på lysføler  (Læst 7055 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline triard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Fejl på lysføler
« Dato: Jan 25, 2010, 14:38 »
Jeg har et Woody fyr der har gjort det godt i godt et år, men nu skal jeg jævnligt genstarte fyret fordi den melder fejl på lysføler.
Det er ikke noget den har gjort længe, men i de seneste tre uger ca. er det gået hen og blevet en kedelig vane den har fået. Det er svært at være i kridthuset med fruen når den ter sig sådan.

Vh Carsten

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: Fejl på lysføler
« Svar #1 Dato: Jan 25, 2010, 14:55 »
Har du set på selve lysføleren, måske den trænger til en rensning, eller den er defekt ?

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline triard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl på lysføler
« Svar #2 Dato: Jan 25, 2010, 17:22 »
Tja den ser nu fin ud, men det er jo ikke til at vide om skidtet er ved at opgive ævred. Kan det måske tjekkes anyone?

Vh Carsten

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejl på lysføler
« Svar #3 Dato: Jan 25, 2010, 17:31 »
Hvis Føleren ellers ser fin ud, og virker fint det meste af tiden er der måske en løs forbindelse, enten i stikket, ledningerne eller i printet.

Du kan jo prøve at køre uden kasse på brænderen, pille føleren ud og skiftevis pille den ud, og lyse på den med en lygte.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: Fejl på lysføler
« Svar #4 Dato: Jan 25, 2010, 19:12 »
Tja den ser nu fin ud, men det er jo ikke til at vide om skidtet er ved at opgive ævred. Kan det måske tjekkes anyone?

Ja meget enkelt, sær styringen til at vise lysstyrke (Lux), lys på føleren med en lygte og Lux skal tælle op ad, hold om føleren med en hånd (eller på anden måde bloker for lyst til føleren) så der ikke kommer lys til og Lux skal gå ned mod 0.

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fejl på lysføler
« Svar #5 Dato: Jan 25, 2010, 21:00 »
Hej Carsten,

Det kan også tænkes at føleren sidder uheldigt, så den ikke ser ilden.
Prøv kortvarigt at fjerne faldrøret mens brænderen kører og check at lyset rammer glasset på føleren.
Hvis ikke, så juster føleren til lyset falder fornuftigt på den.

Hilsen
Michael

Jeg har et Woody fyr der har gjort det godt i godt et år, men nu skal jeg jævnligt genstarte fyret fordi den melder fejl på lysføler.
Det er ikke noget den har gjort længe, men i de seneste tre uger ca. er det gået hen og blevet en kedelig vane den har fået. Det er svært at være i kridthuset med fruen når den ter sig sådan.

Vh Carsten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Fejl på lysføler
« Svar #6 Dato: Jan 25, 2010, 21:43 »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MiniBio på MGB25

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl på lysføler
« Svar #7 Dato: Feb 25, 2010, 21:02 »
Hej Carsten
Jeg har oplevet flere periodiske fejl på fotocellen- Sæt den til at vise fotocelleværdi mens den kører uden dæksel og rør ved sensoren og se om den svigter eller tag fotocellen ud mens den kører og få lys fra lokalet. Tit er det en løs forbindelse hvor selve glasfotomodstandens tynde tråde er krympet sammen med ledningen, Du må ikke rykke i ledningen når du tager den ud til rensning. Du kan let skille det ad med en lille skruetrækker og se efter. Men husk at checke værdien den skal under/over afhængig af model. Min 2 trins Minibio fra 2004 viser 255 ved total mørke og jeg har sat værdien på 235 den skal under før den skal fortælle der er ild i pilllerne, den er ca. på  80- 120 ved normal drift på max-min.

Hilsen Leif
2 trins minibio fra 2004 og MGB25 HS Tarm 2kammerkedel med 100liters indbygget VVB, 30 liters metro VVB til sommerbadet, fyrer med tørt bøgetræ om vinteren og piller før og efter i 160 km hus i 2 plan fra 1954-74-77 UDEN trækstabilisator og røggasmåler men med 7m muret skorsten - simpel og uden bøvl