Det var rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!
Egentligt troede jeg vi var enige om at blande os udenom hinandens indlæg. Jeg kunne jo så skrive at det var mange ord for absolut ingenting, hvis ikke det drejede sig om at disse mig.
Vi kan så debattere om det er en hjælp eller ej.
At sige der er en START kondensator på fyrens snegl er jo, direkte, forkert, og om ikke andet burde det hjælpe på forståelsen af hvordan fyret/sneglen er konstrueret.
Det er muligt/tydeligt at du kender forskellen eller kan regne ud hvad der menes, men det er jo lysende klart at ikke alle montører kan det, for så snakkede "man" jo ikke om startkondensatorer, men om driftskondensatorer, eller bare kondensatorer fordi alle ved, og det er underforstået, det drejer sig om en driftkondensator og ikke en start ditto.
Eller ved nærmere eftertanke, alle ved jo så tydeligtvist ikke der er forskel.
Groft sagt er det lidt som at sige "man" bør køre i venstre side af vejen. bortset fra en bil godt kan køre i venstre side. Om det er klogt er en anden sag, men den kan. En motor kan ikke (umiddelbart) køre med en startkondensator monteret som driftkondensator.
Som skrevet før er der forskel i størrelserne af disse, eventuelt 2 kondensatorer, på en motor.
En kompressor (230V) kan f.eks. nemt have både en drift kondensator og en startkondensator. hvis funktioner og størrelser igen er forskellige.
Groft sagt, og typisk, anvendes start kondensatoren til at tilfører motorens (start)hjælpevikling strøm indtil ankeret i et rotation hvorefter funktionen bortfalder.
Driftkondensatoren bruges til at forskyde strømmen, og dermed magnetfeltet 90 grader, i motorens ene vikling således der opstår et skiftende magnetfelt som derfor drejer ankeret rundt.
Vi kan kalde det 90 graders faseforskydning.
Der er kun 2 viklinger i en 230V motor og hvis de begge påføres "ens forsyningsspænding" / Uden faseforskydning vil der magnetfeltet stå og skifte ens, men ikke dreje og derfor vil ankeret ikke roterer.
Derfor driftkondensatoren, underforstået.
Modsat 3 fasede motorer hvor magnetfeltet drejer naturligt så faserne er forskudt 120 grader, men det er en helt anden sag.
Hjælp, måske ikke, så se bort fra lidt vekselstrøms teori her fra morgenstunden.
Grundlæggende er det også ualmindeligt kedeligt er jeg enig I, forståelses niveau uanset.
Dog er jeg enig, driftkondensatoren er slidt. Det er en slidgenstand og når den slides ( og det ene magnetfeldt i motoren bliver svagere end det andet) mister motoren moment og kan derfor ikke trække så meget og kører derfor mindre rundt.
Hvis problemet er opstået "pludselig" ville jeg dog undersøge om gearet er gået i stykker, noget har sat sig fast.