Forfatter Emne: Centrering af sneglen, hvordan?  (Læst 2626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HrHessel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Centrering af sneglen, hvordan?
« Dato: Aug 05, 2023, 11:37 »
Hej

Jeg har skiftet min motor til sneglen, på mit P&H pillefyr. "Operationen" er egentlig forløbet godt, men jeg er stødt ind i et problem med centrering af sneglen.
For nogle år siden, havde jeg kørt med nogle billige piller som smuldrede let, og resultatet var at nederst i magasinet var sneglen låst fuldstændig fast. Det resulterede i, at jeg havde sneglen incl. drev og motor ude af fyret. Det gik nogenlunde, selvom jeg godt til tider kunne høre at metallet fra sneglen skreg lidt. Men ikke noget nævneværdigt, og med intervaller af dage/ugers interval.
Nu har jeg så monteret denne nye motor, og alt så fint ud, indtil jeg forsøgte at starte fyret op, for at være sikker på, at jeg kan regne med det, når fyringssæsonen starter. Da jeg kom en pose piller i magasinet gik det nogenlunde med at tvangskører pillerne frem til brændkammeret (sneglen afgav nogle metalliske lyde). Jeg satte ild til pillerne, og der kom fint gang i opstarten. Da jeg igen manuelt, skulle doserer piller frem til brændkammeret, kørte sneglen fast. Jeg kunne kører lidt baglæns på sneglen, for deraf at undgå at den sad fast, men fremad ville den ikke. Så nu har jeg ladet den brænde kammeret tomt, så jeg kan finde en vej, til at få centreret sneglen ordentligt. Jeg kan høre at den skraber mere på røret end det er planen.
Så mit spørgsmål er, om jeg kan centrere sneglen?
Jeg har 4 gevindstænger på selve fyrkonstruktionen, som jeg spænder snegl/gear og motor fast i. Skal jeg evt løsne disse en ½ omgang, og tvangskører sneglen et par omgange inden jeg spænder dem igen, eller hva´...?

Mvh - JensH

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Centrering af sneglen, hvordan?
« Svar #1 Dato: Aug 27, 2023, 07:33 »
Hej JensH

Jeg kender desværre ikke meget til dit fyr, og da det ikke er solgt i stort antal og at mange nok har udskiftet til mere moderne fyr, bliver det nok sværere og sværere at finde "eksperter" til dit fyr. Fabrikanten har stadig en hjemmeside, men den har ikke kørt godt i mange år, så jeg ved ikke om du kan få hjælp af producenten.

Min anbefaling er at du udskifter fyret til et moderne pillefyr, jeg tror måske også at det på den lidt længere bane er det mest rentable, man kan også være heldig at finde godt brugt, for 1½ år siden købte vi er til en nevø, 4000kr blev prisen, det var blot 4år gammelt en 1016 kedel, V7 styring, Grundfos alpha pumpe, kompressorrens (uden kompressor) og ekspantionsbeholder som dog var defekt, så vi ofrede 500kr i ny beholder og lidt rør stumper. Det erstattede et Baxi MultiHeat 1.5 med iltstyring, det rendte nogen med for 1500kr, så 3000kr og der var moderne pillefyr, og det var tjent hjem den første efterår/vinter/forår og nu bliver det jo snart efterår igen så han kan begynde at glæde sig til at spare endnu mere.

Men pas på, der findes også nye anlæg på markedet man bør gå uden om. Langå er billigt, jeg ville gå en stor bue uden om.

Vi har haft vores NBE siden 2009, og det kører stadig perfekt jeg har ofret lidt under vejs og holdt det opdateret.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html