Forfatter Emne: Opstart at RTB efter lang tids pause  (Læst 2358 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Opstart at RTB efter lang tids pause
« Dato: Sep 24, 2023, 14:35 »
Hej

En i min omgangskreds har købt et hus med et RTB10 fra 2015
Huset har stået tomt (mindst) et år, og det er mindst lige så længe siden fyret har kørt. Det er stoppe som følge af overfyldt askeskuffe og deraf følgende overfyldt kedel.
Altså har fyret kørt "til det sidste" der er stadigt piller i magasinet.
Asken ser meget fin ud.

Umiddelbart tænker jeg bare at starte det op og se hvad der sker, efter det er rengjort og efterfyldt med van. Der kan jo være pumpe(r) der har sat sig, kondensatorer der er døde osv. men det tænker jeg ikke er et problem.

Men internet opkobling er/kan være det. Fyret har været på nettet. Det eneste vi har er serienummeret på fyret, intet navn eller password, så hvordan kommer "man" lige igen derfra?

Eller står password på kedlen et sted? Lige som på min BS+èr
« Senest Redigeret: Sep 24, 2023, 14:43 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Peter

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 233
  • Respekt optjent: +13/-5
Sv: Opstart at RTB efter lang tids pause
« Svar #1 Dato: Sep 25, 2023, 12:18 »
Prøv alle ting af i manuel styring for test om det hele virker
Mht. til nyt password skriv til Jens fra nbe han kan hjælpe med det
Mvh Peter

Woody 10 kw på 16 kw woddykedel

4,5 kw solceller

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Opstart at RTB efter lang tids pause
« Svar #2 Dato: Sep 30, 2023, 07:07 »
Hej

En i min omgangskreds har købt et hus med et RTB10 fra 2015
Huset har stået tomt (mindst) et år, og det er mindst lige så længe siden fyret har kørt. Det er stoppe som følge af overfyldt askeskuffe og deraf følgende overfyldt kedel.
Altså har fyret kørt "til det sidste" der er stadigt piller i magasinet.
Asken ser meget fin ud.

Umiddelbart tænker jeg bare at starte det op og se hvad der sker, efter det er rengjort og efterfyldt med van. Der kan jo være pumpe(r) der har sat sig, kondensatorer der er døde osv. men det tænker jeg ikke er et problem.

Men internet opkobling er/kan være det. Fyret har været på nettet. Det eneste vi har er serienummeret på fyret, intet navn eller password, så hvordan kommer "man" lige igen derfra?

Eller står password på kedlen et sted? Lige som på min BS+èr

Det er mit hus de har købt.

Fyret har været i funktion indtil april i år, altså det har virket indtil da.

Køber kan bare (og det har jeg også aftalt med vedkommende) henvende sig, så skal han nok få brugernavn og adgangskoder.

Det er i øvrigt aftalt, at jeg - når jeg får købers info - skriver til NBE så der kommer til at stå det rigtige i fyrets brugerkonto.

Ja, askeskuffen er fuld. Det har i øvrigt aldrig været et problem, fyret har sagtens kunne køre alligevel. Kedlen er ikke overfyldt, da der er askesnegl, og den plejer at presset låget af askeskuffen.

Fyret er blevet efterfyldt med vand i går. Hvis pumper sætter sig, finder vi først ud af det når de går i gang. Der er ikke feedback til fyret på om pumperne kører, så det finder vi først ud af når vi får gang i fyret.

Et par test viste, at fyret godt kan registrere Lux i lysføleren. Når strømmen er taget og gensluttes, samtidig med at man holder en knap inde på styringen, så kan man godt komme til "hovedmenuen". Her kan man i øvrigt se, at den registrerer temperatur, Lux, dato samt klokkeslæt (dog minus en time, da den stadig kører på vintertid)

Jeg er af den opfattelse at styringen virker. Men der er åbenbart en knap i styringspanelet er har sat sig, og at det er derfor den hopper over i den menu som den ikke kan komme ud af. Jeg kan ikke huske navnet på den menu den er i, men det er noget med en masse info. Så vidt jeg husker fra dengang jeg brugte huset (og fyret) så var det en menu du kom til via piletasterne.

Jeg tænker at der skal et nyt styringspanel til - ikke selve styringen.

Har aftalt med den nye ejer at ejendomsmægler får styr på tingene på mandag.

Er der mon nogen der har erfaring med at de små knapper under piletasterne kan sætte sig?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Opstart at RTB efter lang tids pause
« Svar #3 Dato: Sep 30, 2023, 08:48 »
Hvis det er en V7 kan man få et nyt display folie.

https://www.nbe-shop.dk/index.php/display-folie-rtb-1510.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-288
Sv: Opstart at RTB efter lang tids pause
« Svar #4 Dato: Sep 30, 2023, 09:52 »


Det er mit hus de har købt.

Fyret har været i funktion indtil april i år, altså det har virket indtil da.


Tjek, jeg er med. De nævnte jeg vist var "kendt" af sælger for nogle rimeligt skrappe kommentarer og meninger. Det vedkommer jeg mig med en vis stolthed.
Jeg tænkte det faktisk bare var at starte fyret op og se hvad der skete, men også at der var en vis sandsynlighed for det ikke bare startede. Det gjorde det jo så heller ikke.

Når det så er sagt ser asken jo ud til det har kørt temmeligt godt, selvom jeg jo også ved at mange her mener at asken, på absolut ingen måde, er et udtryk for om fyret er velfungerende.




Køber kan bare (og det har jeg også aftalt med vedkommende) henvende sig, så skal han nok få brugernavn og adgangskoder.

Det er i øvrigt aftalt, at jeg - når jeg får købers info - skriver til NBE så der kommer til at stå det rigtige i fyrets brugerkonto.


Det var nu mest fordi jeg tænkte der kunne være en mulighed for at fange det den vej over, altså via nettet, for at få det op og køre. Men hvis/når det er en fysisk fejl i knapperne er nettet jo ligegyldigt.


Ja, askeskuffen er fuld. Det har i øvrigt aldrig været et problem, fyret har sagtens kunne køre alligevel. Kedlen er ikke overfyldt, da der er askesnegl, og den plejer at presset låget af askeskuffen.

Ok, det eneste jeg så var at den var overfyldt. Hvis det havde været en BS+er var kammeret også fyldt er jeg sikker på. Efter en opdatering kan "man" jo ikke bestemme drifttiden på askesneglen, og den kører faktuelt ikke længe nok.
Mit fyr samler det meste af en halv askeskuffe i løbet af en vinter. Det bygger bro over sneglen inden i kedlen, så kommer der jo endnu mindre ud.

Fyret er blevet efterfyldt med vand i går. Hvis pumper sætter sig, finder vi først ud af det når de går i gang. Der er ikke feedback til fyret på om pumperne kører, så det finder vi først ud af når vi får gang i fyret.

Et par test viste, at fyret godt kan registrere Lux i lysføleren. Når strømmen er taget og gensluttes, samtidig med at man holder en knap inde på styringen, så kan man godt komme til "hovedmenuen". Her kan man i øvrigt se, at den registrerer temperatur, Lux, dato samt klokkeslæt (dog minus en time, da den stadig kører på vintertid)

Jeg er helt med på funktionen af pumperne. Dog fatter jeg slet ikke konstruktionen af kedelshunten. For mig at se, og jeg håber jeg tager fejl, sidder pumpen uden for shunten, velvidende at der sidder en pumpe et andet sted, men den kan umuligt have indvirkning på kedelshunten. For mig at se kører den pumpe der er bag fyret som almindelig cirkulationspumpe, muligtvist aktiveret af fyret udfra kedeltemperaturen. 


Jeg er af den opfattelse at styringen virker. Men der er åbenbart en knap i styringspanelet er har sat sig, og at det er derfor den hopper over i den menu som den ikke kan komme ud af. Jeg kan ikke huske navnet på den menu den er i, men det er noget med en masse info. Så vidt jeg husker fra dengang jeg brugte huset (og fyret) så var det en menu du kom til via piletasterne.

Altså, fyret virker faktuelt ikke, det kan vel ikke debatteres?  Om det så skyldes knapper, styringsprint, lynnedslag, årsskifte fejl, eller det ene eller andet har jeg ikke ide om. Dog vil jeg sige at den med knapperne virker temmelig plausibel, og no er det billigste sted at starte.
Der kommer næppe en VVSer eller montør ud til fyret for under et par tusinde, men det er jo heller ikke noget i forhold til at få det til at køre.

Jeg tænker at der skal et nyt styringspanel til - ikke selve styringen.

Har aftalt med den nye ejer at ejendomsmægler får styr på tingene på mandag.

Er der mon nogen der har erfaring med at de små knapper under piletasterne kan sætte sig?

Hvis det er en V7 kan man få et nyt display folie.

https://www.nbe-shop.dk/index.php/display-folie-rtb-1510.html

Sådan, det ligner umiddelbart det jeg husker, men nu kender jeg ikke RTB ordentligt.
Åå må vi jo se om ejendomsmægleren kan skifte det, eller Hedestoker skal på udflugt.
« Senest Redigeret: Sep 30, 2023, 10:01 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.